Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Oon 16-vuotias poika, ja mietin kannattaisko mun käydä salilla, kun oon lukenu että se voi haitata pituuskasvua tai muuta kehitystä jne.. Oon 173 cm 58 kg ja en oo vielä niinkun "miehistynyt" fyysisesti, että esim. forkut on ihan hiton ohuet, ohuemmat ku ranteet... Ja muutenki en oo vielä alottanu kasvupyrähystä eikä lihakset oo alkanu vielä kasvaa. Oon nyt käyny reilun kuukauden salilla kolmesti viikossa ja paino ei ole noussut yhtään, teen aina 3x15 sarjoja, käyn yhdellä salikerralla kaikki laitteet läpi. Oon vähä huolissaan et jos tää ei ookkaan hyvä idea käydä salilla kun ei ole hormonit vielä ruvenneet paljoa toimimaan.. Ettei sitten se kasvu tai muu kehitys kärsisi. Syön mielestäni aika paljon ja monipuolisesti, ja käytän joka salikerran jälkeen proteiinijauhetta. Jos jollakulla ois sanoo jotai et miks ei oo paino alkanu nouseen ja kannattaako vielä tämmösenä näin kehittymättömänä ees käydä salilla, ni ois kiva? Kiitti vastauksista =)

Oon 16-vuotias poika, ja mietin kannattaisko mun käydä salilla, kun oon lukenu että se voi haitata pituuskasvua tai muuta kehitystä jne.. Oon 173 cm 58 kg ja en oo vielä niinkun "miehistynyt" fyysisesti, että esim. forkut on ihan hiton ohuet, ohuemmat ku ranteet... Ja muutenki en oo vielä alottanu kasvupyrähystä eikä lihakset oo alkanu vielä kasvaa. Oon nyt käyny reilun kuukauden salilla kolmesti viikossa ja paino ei ole noussut yhtään, teen aina 3x15 sarjoja, käyn yhdellä salikerralla kaikki laitteet läpi. Oon vähä huolissaan et jos tää ei ookkaan hyvä idea käydä salilla kun ei ole hormonit vielä ruvenneet paljoa toimimaan.. Ettei sitten se kasvu tai muu kehitys kärsisi. Syön mielestäni aika paljon ja monipuolisesti, ja käytän joka salikerran jälkeen proteiinijauhetta. Jos jollakulla ois sanoo jotai et miks ei oo paino alkanu nouseen ja kannattaako vielä tämmösenä näin kehittymättömänä ees käydä salilla, ni ois kiva? Kiitti vastauksista =)

Ei se haittaa pituuskasvua, ellet ala aivan törkeillä tekniikoilla repimään. Paino ei nouse, jos ei syö tarpeeksi. Eli kaloreita koneeseen reilusti vaan!

Oon nyt käyny reilun kuukauden salilla kolmesti viikossa ja paino ei ole noussut yhtään, teen aina 3x15 sarjoja, käyn yhdellä salikerralla kaikki laitteet läpi.

Kaikki laitteet? Paljonkohan niitä laitteita siellä salilla sitten on? Kuulostaa kyllä siltä ettet todellakaan treenaa kovin optimaalisesti. Laitteet helvettiin, vapaita painoja tilalle hyvällä ohjelmalla. Aloita vaikka G6:lla, sitä voin itse suositella. Ruokaa tarpeeksi koneeseen niin tulee sitä lihastakin. Ei haittaa kehitystäsi kuten yllä jo mainittiin.

Tyhmä kysymys nyt kysympähä kuitenkin. Eli mihinkohtaan tollanen painon nosto vyö kuuluu laittaa ja kuinka kireälle. Ja tarkoitus ei nyt ole vyön avulla korjata huonoa tekniikkaa.

Tyhmä kysymys nyt kysympähä kuitenkin. Eli mihinkohtaan tollanen painon nosto vyö kuuluu laittaa ja kuinka kireälle. Ja tarkoitus ei nyt ole vyön avulla korjata huonoa tekniikkaa.

No siihen vyötärölle, kokeilet vaan missä kohtaa tuntuu hyvältä ja asetat sen niin että tukee selkää. MUTTA!... älä ihmessä käytä vyötä vaan sen takia, että korjaat tekniikkaa tai haluut tukea, koska sitten et pääse koskaan siitä eroon. Kyllä sun pitäis ilmankin saada liikkeissä tekniikat kuntoon, jos alat heti alusta asti sitä käyttämään vie se aikapaljon voimaa pois niiltä omilta tukilihaksilta. Sitten käy niin, että et voi tehdä ilman.

Heips,

onko nän, että kyykyn eri versioissa myös lonkankoukistajat joutuvat erityisen lujille? Nyt lisäiltyäni painoja melkoisen reippaalla kädellä kyykkyjuttuihin (smithillä, askelkyykky, salkkukävely jne.) on lonkankoukistajat alkaneet tulla melkoisen kipeiksi seuraavina päivinä. En oikein osaa itse muuhun yhdistää. Venyttelyä olen niille lisäillyt, mutten raaskisi painoja tiputtaa vai tarvitsisiko??

No siihen vyötärölle, kokeilet vaan missä kohtaa tuntuu hyvältä ja asetat sen niin että tukee selkää. MUTTA!... älä ihmessä käytä vyötä vaan sen takia, että korjaat tekniikkaa tai haluut tukea, koska sitten et pääse koskaan siitä eroon. Kyllä sun pitäis ilmankin saada liikkeissä tekniikat kuntoon, jos alat heti alusta asti sitä käyttämään vie se aikapaljon voimaa pois niiltä omilta tukilihaksilta. Sitten käy niin, että et voi tehdä ilman.

kirjoitin kyl mielestäni että en korjaa sillä tekniikkaani se on jo todettu hyväksi kokeneen kyykkääjän kanssa. Vaan ajattelin ihan varmuudeksi ottaa kovempiin sarjoihin.

kirjoitin kyl mielestäni että en korjaa sillä tekniikkaani se on jo todettu hyväksi kokeneen kyykkääjän kanssa. Vaan ajattelin ihan varmuudeksi ottaa kovempiin sarjoihin.

Pahoitteluni! luettu väärin :D ... Voit ottaa kovempiin sarjoihin siis jos siltä tuntuu, vyötärölle ja etit hyvän kohdan mistä tukee.

Eli searchilla en löytänyt asiasta enempää niin kysäilen täältä. Aloittelija en varsinaisesti muuten ole mutta kyykyn suhteen kyllä.
Eli mulla kyykyssä painuu selkä huomattavan paljon eteen. Edes pienemmillä painoilla se ei tunnu millään tavalla luonnolliselta.
Kysymys kuitenkin lähinnä on semmoinen että onko kyykyssä yleisesti joku sääntö milloin toistoa ei hyväksytä, esim jos vartalo käy liikaa "lytyssä" vaikka jalat ylittäisivätki mukavasti sen 90 asteen rajan?

Pituutta se 191 cm, ja tänään 2x150kg kyykky mutta tosiaan selkä ei kyllä taida ihan optimaalisessa kulmassa suorituksen ajan olla.

Eli searchilla en löytänyt asiasta enempää niin kysäilen täältä. Aloittelija en varsinaisesti muuten ole mutta kyykyn suhteen kyllä.
Eli mulla kyykyssä painuu selkä huomattavan paljon eteen. Edes pienemmillä painoilla se ei tunnu millään tavalla luonnolliselta.
Kysymys kuitenkin lähinnä on semmoinen että onko kyykyssä yleisesti joku sääntö milloin toistoa ei hyväksytä, esim jos vartalo käy liikaa "lytyssä" vaikka jalat ylittäisivätki mukavasti sen 90 asteen rajan?

Pituutta se 191 cm, ja tänään 2x150kg kyykky mutta tosiaan selkä ei kyllä taida ihan optimaalisessa kulmassa suorituksen ajan olla.

En usko, että se millään tavalla on sääntöjen vastaista. Ei vaan ole välttämättä paras suoritustapa selkää ajatellen. Itse pyrkisin harjoittamaan liikkuvuutta tuossa tilanteessa tai pistä lauta tms. kantapäiden alle, jolloin sitä painopistettä ei joudu viemään niin eteen..

Oisko sun mahdollista saada joku videoimaan sun suoritus? Tai sitten hyödyntää salilla olevia peilejä. Videolla näkee yleensä parhaiten mikä menee oikin ja mikä ei.

Treenimääristä olisin kysellyt sen verran, että onko 6krt/vko liikaa? Tällä hetkellä en omista palkkaria, mutta seuraavista palkoista (2 vkon päästä) sellaista tuun hankkimaan - en tosin tiedä vielä, että mitä. :D Viime viikon treenit näytti tälle:

ma: yläkroppa
ti: jooga
ke: alakroppa + 35min juoksumattojuoksu 8,5kmph 4,5% nousulla lämmittelyn lisäksi
to: yläkroppa
pe: vapaa
la: bodycombat
su: jalkatreeni (vaihdoin kolmejakoiseen nätisti kesken viikon koska se tuntuu harvinaisen paljon viisaammalle kuin tuo aiempi räpeltäminen)

Lihakset ihan TOSI tukossa (tällä hetkellä eilisen Combatin jälkeen yläkroppa on niin juntturassa että hyvä kun kärsin mikron ovea avata, naurettavaa) vaikka venyttelen joka treenikerralla abouttiarallaa vartin, entisenä voimistelijaflikkana kun tuo notkeus olis "ihan jees" säilyttää. Oon jatkamassa kolmejakoisella niin, että maanantaina veto, torstaina työntö ja sunnuntaina jalat, perjantai on vapaa ja tiistaina, keskiviikkona ja lauantaina ryhmäliikuntatunnit, todennäköisesti powerplatea, spinningiä ja LesMillsejä vuorotellen, miten nyt sattuu muuhun aikatauluun sopimaan. Oon ihan vasta aloittanut treenaamaan ja personal trainerin tapaan reippaan kahden viikon kuluttua, mutta sitä ennen - mitä mieltä olette te? :)

moromoro! sanokaapa millä korvata tuo niskantakaapunnerrus ku on niin v****mainen liike ja paskoo olkapäät? oon siis pari kk treenannu G6 ja ekat puoli kuukautta tein NTP ja sen jälkeen olen korvannut liikkeen pystypunnerruksella penkissä jonka oon nostanu melkee pystyyn. tämäkin liike alkanu tuntuu haitalliselta olkapäille ni oisko mitään muuta massaliikettä olkapäille?

moromoro! sanokaapa millä korvata tuo niskantakaapunnerrus ku on niin v****mainen liike ja paskoo olkapäät? oon siis pari kk treenannu G6 ja ekat puoli kuukautta tein NTP ja sen jälkeen olen korvannut liikkeen pystypunnerruksella penkissä jonka oon nostanu melkee pystyyn. tämäkin liike alkanu tuntuu haitalliselta olkapäille ni oisko mitään muuta massaliikettä olkapäille?

Pystäri käsipainoilla, Arnold Press, Push press, pystäri seisten tangolla/käsipainoilla, käsipaino Clean&Press istuen, Clean&Press.... Onhan noita. Suosittelen myös lämpimästi tekemään kiertäjäkalvosimia.

Salilla tulee käytyä 4x viikkoon, 2 kovaa ja 2 kevyttä kertaa, noin 30-60min pituisia.

Onko säkin hakkaaminen hyvää cardiota? Ajattelin paukuttaa säkkiä 2x viikossa 3x3min erät ja 10min hyppynarulla.. hidastaako lihaskasvua paljonkin jos syke nousee liikaa? Vai pitäisikö minun vain käydä lenkillä? Säkin hakkaaminen on mukavampaa rasvanpolttoa kuin normi lenkkeily, mutta mitä mieltä te olette? Onko syke liian korkealla lihasmassan kannalta? :)

Salilla tulee käytyä 4x viikkoon, 2 kovaa ja 2 kevyttä kertaa, noin 30-60min pituisia.

Onko säkin hakkaaminen hyvää cardiota? Ajattelin paukuttaa säkkiä 2x viikossa 3x3min erät ja 10min hyppynarulla.. hidastaako lihaskasvua paljonkin jos syke nousee liikaa? Vai pitäisikö minun vain käydä lenkillä? Säkin hakkaaminen on mukavampaa rasvanpolttoa kuin normi lenkkeily, mutta mitä mieltä te olette? Onko syke liian korkealla lihasmassan kannalta? :)

Joo/ei/ei mikään välttämättömyys/tee sitä mikä tuntuu mukavalta/ei ole haittaa lihasmassan kasvatuksen kannalta

Tervehdys! Olen nyt viimeiset 2kk käynyt salilla 5-6 kertaa viikossa ja jäädyt TODELLA koukkuun kuntosali harjoitteluun. Olen toki ennenkin käynyt säännöllisen epäsäännöllisesti punttia nostamassa lähinnä penkkihauis-kaavalla. Nyt olen kuitenkin treenannut järkevästi koko kroppaa 2-jakoisella ohjelmalla (punttia 4xvko + aerobinen 1-2xvko). Suurin kysymysmerkki minulle kuitenkin on ravintopuoli. Olen ollut siinä uskossa, että syön alle kulutuksen jolloin rasvaa häviää ja samalla lihakset kasvaa kunhan vain käy nostamassa rautaa. Näin ei kuitenkaan taida olla? :face: Syön monipuolisesti ja proteiinia tulee n. ~200g/pvä. Olen 187cm/87kg ja rasvaprosenttini on n. 20, joten löysää löytyy liika etenkin vatsan alueelta. Tavoitteeni olisi kasvattaa lihasmassaa, joten minun tulisi syödä yli kulutuksen? En haluaisi tästä enää pulskistua, mutta läskiä taitaa kertyä väistämättä eikä kaikki ylimääräinen energia mene lihaskasvuun? Jos lihaskasvun edellytyksenä on ottaa myös läskiä kylkeen niin sitten sitä otetaan. Patti kuitenkin on saatava kasvamaan. Mitään lyhyen aikavälin tuloksia en tavoittele ja olen valmis tekemään töitä paremman vartalon eteen.
Onko mitään järkeä vetää plusmiinusnolla kaloreilla? Onko mahdollista, että läski alkaisi ajan myötä korvautumaan lihaksella? Vinkkejä otetaan viisaimmilta vastaan. :)

+-0 kaloreilla et saa lihasta juurikaan. Vähäsen kyllä aloittelijana luultavasti saat, mutta kyllä se + kaloreita vaatii jos lihasta haluaa oikeasti hakkia. Läskiähän tulee aina väkisin ku plussalla mennään, mutta se on hinta mikä pitää maksaa. Jos maltillissa plussilla menee niin ei sitä läskiä kuitenkaan kaatamalla kroppaan tule.

Ainahan sitä voi kokeilla on/off systeemiä. Esim. 2vko plussalla ja 1vko miinuksella. Tuosta systeemistä löytyy täällä kyllä keskusteluja, joten kannattaa niitä lukea. Itselläni ei tuosta ole kokemusta niin en sano toimiiko vai ei.

Back
Ylös Bottom