Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mitä olette mieltä tälläisestä, että treenin jälkeen palkkari ja sitten vielä vaikka 20 minuuttia crossarilla aerobista? Onko mitään haittavaikutuksia vai olisiko parempi että aerobinen eka, sitten puntti ja palkkari?

Mitä olette mieltä tälläisestä, että treenin jälkeen palkkari ja sitten vielä vaikka 20 minuuttia crossarilla aerobista? Onko mitään haittavaikutuksia vai olisiko parempi että aerobinen eka, sitten puntti ja palkkari?

Tee niin että teet salitreenin, sen jälkeen otat vaikka bcaa:ta. Teet aerobisen ja sen jälkeen palkkari!

Etukyykyssä yläselän selkärangan suoristajat eivät kestä, vaan selkä meinaa painua siten, että tanko tippuu. Onko jotain liikettä nimenomaan yläselän tukilihaksistolle? Voiko huono tekniikka olla syy?

Heips,

tänään halusin kokeilla painon lisäystä käsipainolla tehtävään hauiskääntöön. Siinäpä huomasin, että no enhän nyt pysty mun ohjelman mukaista min. 8 kääntöä tekemään, niin sitten tein 5-6 ja muutaman päälle kilon kevyemmällä täydennykseksi. Ja sama setti siis kolmeen kertaan.

Kysymys kuuluukin, että onko tästä mulle varsinaisesti mitään ns. kehitysiloa? Vai pitäisikö mun nyt sitten ikäänkuin pystyä heti kättelyssä tekemään se minimi 8, jotta kannattaa siirtyä siihen painavampaan? öh...tulikohan tää nyt selkeesti edes tämä kysymys :)

Etukyykyssä yläselän selkärangan suoristajat eivät kestä, vaan selkä meinaa painua siten, että tanko tippuu. Onko jotain liikettä nimenomaan yläselän tukilihaksistolle? Voiko huono tekniikka olla syy?

SSB julle (istuen) http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=tMEpKX7Rnlw#t=91s sekä periaatteessa kaikki lapojen yhdistäjälihasten liikkeet auttanee.

Kysymys kuuluukin, että onko tästä mulle varsinaisesti mitään ns. kehitysiloa? Vai pitäisikö mun nyt sitten ikäänkuin pystyä heti kättelyssä tekemään se minimi 8, jotta kannattaa siirtyä siihen painavampaan? öh...tulikohan tää nyt selkeesti edes tämä kysymys :)

Ihan hyvin riittää sekin, että teet vaikka viis toistoa. Itseasiassa se tekee ainoastaan hyvää välillä vähän vaihdella toistomääriä.

Kysyisin, että miten minun kannattaisi treenata, jotta saisin enemmän dippejä?
Intervalleja esim. 2vko lisäpainoilla -> 2vko omapaino ??
Vai jotain muuta, kuten pelkästään omapaino?

Oon nyt 15v ja pari kk tuolla salilla käynyt, mutta dippejä aloin vasta reilu vko sitten tekemään kunnolla ja kokeilin toisto maksimit,
ja ihan hyvin meni (omasta mielestä) ja kiinnostais vähä miten muut suunnilleen saman ikäiset saavat (siis toistoja)
Dipit tehdään tietenkin vähintään 90 asteen kulmaan...

Lisää dippejä saat ihan vaan dippaamalla, kokeile vaikka jotain reverse pyramid- ohjelmaa, jossa painoa lasketaan ja toistoja lisätään sarjojen myötä. Dippi on hiukan sellainen liike, että sitä ei voi verrata minkäänlaisena kehityksen indikaattorina, joillakin se sujuu, joillakin ei. Itse mm. 17v 180cm 85kg, 2,5 vuotta treenanneena saan omalla painolla vain 16 toistoa mutta en saa kehopainolla mitään tuntumaa ojentajiin. 20kg lisäpainolla saan 6-8 ''ykköstä'' eli reilulla pysäytyksellä ylhäällä, ja näin saan hyvän tuntuman ojentajiin. Sitten taas jos kovan rintatreenin jälkeen yritän dipata, niin en saa kehopainollakaan kuin kuutisen toistoa ja pari sarjaa, jonka jälkeen ei mene enää yhtäkään toistoa.

Lisää dippejä saat ihan vaan dippaamalla, kokeile vaikka jotain reverse pyramid- ohjelmaa, jossa painoa lasketaan ja toistoja lisätään sarjojen myötä. Dippi on hiukan sellainen liike, että sitä ei voi verrata minkäänlaisena kehityksen indikaattorina, joillakin se sujuu, joillakin ei. Itse mm. 17v 180cm 85kg, 2,5 vuotta treenanneena saan omalla painolla vain 16 toistoa mutta en saa kehopainolla mitään tuntumaa ojentajiin. 20kg lisäpainolla saan 6-8 ''ykköstä'' eli reilulla pysäytyksellä ylhäällä, ja näin saan hyvän tuntuman ojentajiin. Sitten taas jos kovan rintatreenin jälkeen yritän dipata, niin en saa kehopainollakaan kuin kuutisen toistoa ja pari sarjaa, jonka jälkeen ei mene enää yhtäkään toistoa.

Joo pitää kokeilla tuota pyramidia heti huomenna...olen itsekin huomannut tuon "joillakin sujuu, joillakin ei" esim. kaverini yhtä "kauan" salilla käyneenä saa vain muutaman dipin ja minulla menee ilman sen ihmeempiä 60 toistoa...mutta olemme tosin kummatkin vain 70kg painavia :D

EDIT: niin ja lisäpainoilla olen tehnyt 3x8x25kg, tosin ekana liikkeenä

Moro!
Olen 17-vuotias jätkä, joka on nyt oikeastaan reilun kuukauden käynyt melko aktiivisesti salilla. Tulokset ovat näkyneet melko nopeasti ja kehosta alkaa näkyä nykyään jopa lihastakin. Lukiossa liikunnanopettajan avustuksella olen harjoittelut melko monipuolisesti. Minulla on kuitenkin hieman rasvaa (=läskiä) kehossa, varsinkin rintojen kohdalla, ei suuria määriä, mutta jotka haluaisin jokatapauksessa pois. Kannattaako näin aloittelevan "sunnuntaintreenaajan" (tavoitteena ennemminkin hyvä yleiskunto ja hyvä kroppa), koittaa millä tavalla saada kroppa timmimpään kuntoon?
En ole kauheasti seuraillut kaloreita, mutta sanoisin, että siihen vähän yli 2000 kcal pintaan. Proteiinimäärien pitäisi olla riittävä. Onnistuuko lihasten kasvattaminen näin alkuvaiheessa samaan aikaan kun kevyt diettaaminen, vai pitäisikö nyt koittaa vetää vähän suuremmilla kaloreilla, ja dietata tämän jälkeen?

Sanoisin, että ensin kannattaa ottaa sitä lihaa kroppaan jota esitellä kun rasvat palaa, kuin että nyt vetäisit dietin ja olisit luuta ja nahkaa.

Varmaan jollekkin ihan basic kyssäri. Olen ymmärtänyt että voima ja kestävyys eivät kulje käsikädessä. Peruskuntoa on alla ja se minkä olen raudan kanssa vääntänyt niin lähinnä keskittynyt voimaan, lihaksien kasvattamiseen. 3x10 -tyylillä. Nyt pitäis sekottaa pakkaa ja alkaa treenaamaan kestävyyttä tulevia palomiestestejä varten. Jos joku viitsii kertoa asiallisen ohjelman ja tyylin jolla reenata kestävyyttä, että ei tule ongelmia sen jaksamisen kanssa sitten testeissä. Alla testien minimivaatimukset. Kiitos etukäteen.

Istumaannousu: 34 krt/60 s
Käsinkohonta (vastaote): 6 krt
Penkkipunnerrus: 45 kg/60 s/25 krt
Jalkakyykky: 45 kg/60 s/23 krt

Istumaannousu: 34 krt/60 s
Käsinkohonta (vastaote): 6 krt
Penkkipunnerrus: 45 kg/60 s/25 krt
Jalkakyykky: 45 kg/60 s/23 krt

Noi nyt on suht helpot tavotteet, jotka saavuttaa vaikka just tommosella 3x10-treenillä. Lisäks kyllä suosittelisin yksinkertasesti tekemään vaan maksimimäärän toistoja noilla painoilla (tai noissa liikkeissä) ja nopeesti, eli periaatteessa tehdä noita testejä ihan treeninä. Välillä voi tietty tehä niin monta ku menee vaikka vähän isommalla painolla, ku testissä tarvitaan. Välillä voi taas tehä hiukan pienemmällä painolla, mutta tosi nopeasti. Tai kenties hiukan isommilla painoilla lyhkäsempää sarjaa, mutta tosi nopeesti.

Terve, Pitkän vetelehtimisen jälkeen tuli sitten otettua itseä niskasta kiinni ja aloittaa treenaaminen. Olen nyt käynyt muutaman kerran vasta kuntosalilla ja lähinnä kohentanut kuntoa hölkkä lenkein sitä ennen. Tosiaan painoa on kerääntynyt reilun parin vuoden aikana paljon, että vaaka heilahtaa kyllä yli sadan kilon että mahaa löytyy mutta pituutta on myös lähemmäs 190cm. No tässä on nyt herännyt muutama kysymys johon haluaisin kysellä mielipidettä, eli mielessä kävi että ottaisin personal trainerin avuksi tähän alkuun muutamaksi kerraksi ja että katsottaisiin kunnolla saliohjelmn kuntoon ja sitäkautta myös tavoitteet. Kun nyt parin kerran jälkeen tuntuu että ei ole ihan varma mitä tekee, tai tuli huomattua että toistojen liikeradoissa on välillä vähän parantamisen varaa koska minulla on pitkät raajat eikä liikkeet mene tietenkään vielä rutiinina. Eli onko hintansa väärti palkata ammattiapua alkuun pääsemiseen? Kun olen aina tottunut ottamaan itse asioista selvää ja oppimaan asiat kantapään kautta. Nyt kumminkin on niin paljon kysymyksiä että ei auta kuin lueskella tätä foorumia ahkerasti.

Kannattaa ottaa, jos tuntee alussa epävarmuutta liikeradoista, laitteista ym. Tosin monella PT:lla on omat näkemyksensä treeneistä, joten ehdotettuja liikkeitä kannattaa muokata omiin tarpeisiin sopiviksi. Tosin paljon oppii myös kokeneemmilta eli katso salilla miten "isot pojat" treenaa.

Back
Ylös Bottom