Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Olisi kysymys liittyen jalkoihin ja niiden palautumiseen. Mulla on ollut viikon reidet kipeänä parin kyykky treenin jälkeen, jolloin molemmat menivät failureen asti. Ongelmana on vain se, että ei tunnu olevan ihan perus DOMS:ja, vaan jalat ovat kipeät myös esim, koneella istuessa yms. Myös salille pyöräily aiheuttaa reisiin todella kovan ja pistävän poltteen. Voimat ovat myös lähteneet jaloista, (vaikka sitä niissä ole ollutkaan...). Olen yrittänyt kyykkäillä vähän kevyemmin tuon jälkeen, mutta niistäkään sarjoista ei tule oikein mitään, kun ei vaan jalat jaksa. Kevyen viikon olen ajatellut pitää nyt, kun edellisestä on n.1.5-2kk. Sitä vaan ihmettelin, kun muut paikat ovat toimineet ihan hyvin, mutta jalat ovat ehkä levon tarpeessa? Eli kannattaisiko antaa jaloille ihan reilusti vaan lepoa ja jatkaa niiden kiusaamista kunhan tuo kipu ja voimattomuus menee ohi?

Ota hiukan taukoa jalkojen rasituksesta ja syö pari päivää tulehduskipulääkkeitä, kuten panacod. Itsellä oli samaa kun sain rintalihakset tulehtumaan kesän tauon jälkeen liian kovalla rasituksella, kesti reilun viikon ennen kuin hellitti.

Ota hiukan taukoa jalkojen rasituksesta ja syö pari päivää tulehduskipulääkkeitä, kuten panacod. Itsellä oli samaa kun sain rintalihakset tulehtumaan kesän tauon jälkeen liian kovalla rasituksella, kesti reilun viikon ennen kuin hellitti.

Okei, itsellä ei taida olla kuin buranaa, mutta kai sitä voisi yrittää?

Onko tarpeellista pitää kreatiinissa taukoja? Oon nyt muutaman kuukauden vetänyt ja mietin, että pitäisikö mitää esim. viikon tauko...

Onko tarpeellista pitää kreatiinissa taukoja? Oon nyt muutaman kuukauden vetänyt ja mietin, että pitäisikö mitää esim. viikon tauko...

Jotkut pitää. Jotkut ei. Ja jos pitää, niin pidä ainakin se 1kk. Tästäkin on niin monia mielipiteitä. Itse ainakin suosin krean käytössä taukoja aika ajoin.

Muistaakseni jossain sanottiin (luotettava lähde joo :D ), että jatkuva krean käyttö heikentää huomattavasti sen vaikutusta. Ite ainakin pidän sellasen 2-3kk kreaa mukana ja sitten 1kk ilman.

Muistaakseni jossain sanottiin (luotettava lähde joo :D ), että jatkuva krean käyttö heikentää huomattavasti sen vaikutusta. Ite ainakin pidän sellasen 2-3kk kreaa mukana ja sitten 1kk ilman.

Okei, no jätetään sitte huomisesta lähtien pois

Jos tarkkoja ollaan, ei noi para-tabsitkaan (tai parasetamoli yleensäkään) oo tulehduskipulääkettä.
1. MITÄ PARA-TABS ON JA MIHIN SITÄ KÄYTETÄÄN

Para-Tabs on kuumetta alentava kipulääke.

Käyttöaiheet: Lihassärky, päänsärky, kuukautiskivut, hammassärky, artroosi, tilapäiset kipu- ja kuumetilat virusten aiheuttaman nuhakuumeen ja influenssan yhteydessä.

En sitte tiedä, mutta lääkäri tota mulle määräs, kun en buranaa voi syödä. 3 grammaa päivässä 3 päivän ajan vei kivut pois joten mulla ainakin tepsi.

Mitkä teillä kokeneilla oli kyykkäystä aloittaessa sarjapainot? Tuntuu jumalauta että tangollakin on jo raskasta. Noh pitää kai ruveta kunnolla kyykkäämään.

1. MITÄ PARA-TABS ON JA MIHIN SITÄ KÄYTETÄÄN

Para-Tabs on kuumetta alentava kipulääke.

Käyttöaiheet: Lihassärky, päänsärky, kuukautiskivut, hammassärky, artroosi, tilapäiset kipu- ja kuumetilat virusten aiheuttaman nuhakuumeen ja influenssan yhteydessä.

En sitte tiedä, mutta lääkäri tota mulle määräs, kun en buranaa voi syödä. 3 grammaa päivässä 3 päivän ajan vei kivut pois joten mulla ainakin tepsi.

Mikä tässä oli pointti? Eiköhän kaikissa kipulääkkeissä ole sama tarkoitus, erona vain että parasetamolia sisältävät eivät lievitä tulehduksia ;)

Lääkäri mulle sanoi että napsi niitä kun et buranaa voi syödä, pitäis helpottaa tulehdukseen, en sitte tiiä jos puhu reikiä päähän ja määräs ''placeboa'' :D

- - - Updated - - -

Mitkä teillä kokeneilla oli kyykkäystä aloittaessa sarjapainot? Tuntuu jumalauta että tangollakin on jo raskasta. Noh pitää kai ruveta kunnolla kyykkäämään.
Otin kyykyn mukaan vasta n. vuoden treenin jälkeen, sitä ennen kyykyn tilalla oli ollut prässi jossa painot nousi kovaa tahtia, ja tämän johdosta tokalla kyykkykerralla tangossa oli jo 80kg jolla tein muistaakseni kutosia.

Moro! Kaipaisin hyviä vinkkejä tällaseen puolen vuoden arjen irtiottoon, pakkotoiston näkökulmasta.

Lähden huhtikuussa kuudeksi kuukaudeksi Japaniin, ja ajattelin pyhittää koko ajan vain ja ainoastaan kielen opiskelulle ja kuntosaliharjoittelulle. Treenipuolella tavoite on maksimoida lihaskasvu. Tällä hetkellä aktiivisemmasta salikaudesta on taas aikaa, olen aloittelijamitoissa, pituutta 188 ja painoa n. 80 kg. Masun päällä pikkasen ylimääräistä. Ikää on 23.

Aikaa panostaa tosin vihdoin löytyy. Kalenterissa ei oo muuta ku muutama tunti kielen opiskelua ma-pe. Eli millä kannattaisi lähteä liikkeelle? Kuinka monijakoista ohjelmaa, mimmosilla jaksotuksille jne.?

Kiitos!

Riippuu tietenkin täysin tuon aerobisen määrästä, mutta mikäli se on vähänkin normaalia ~1h/kerta, ja laitat salitreenipäivien väliin aina yhden aerobisen ja lepopäivän, niin katselisin ehkä ennemminkin yksijakoisten ohjelmien perään. Eihän tuolla antamallasi esimerkillä tehdä muuta kuin levätä lihaskasvun kannalta. Jos taas nuo ovat jotain harjoittelua triathloniin eli aerobiset ovat todella kovia ja pitkäkestoisia, niin tällöin joku kokeneempi voi neuvoa. Tällöin ei kuitenkaan kannata paljon lihasmassan kasvun varaan laskea.

No jos lähtisin itse rakentamaan ohjelmaa (salin mahdollisuuksien ja omien halujen mukaan) niin oisko tälläiset sarjamäärät 1-jakoiseen hyvät, noita liikkeitä kierrättäen? Selkä ja rinta ois kaksi liikettä, kaksi sarjaa kumpaakin.

Etureidet (kyykky/etukyykky) * 3
Takareidet (sjmv/koukistus) * 3
Selkä (1-käden soutu/alatalja/leuat/ylätalja) * 4
Rinta (vinopena/pena)* 4
Ojentajat (dippi/ranskis)* 2
Haba (scott/tanko)* 2
Olkapäät (pystypunnerrus/viparit)* 2

Ma Treeni
Ti Juoksu
Ke Lepo
To Treeni
Pe Uinti