Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

joo kyllä mä oon yrittänyt aina välillä tehdä jotain facepullia tai sitte alataljassa vetää toho naamaa sen tangon.. aina sillonkun iskee huono omatunto siitä, että niitä ei ole tullu eriksee reenattua :d

mitenkäs tuo penkin oteleveys ? olen huomannut että itselläni on jonkin verran kavereita leveämpi ote eli etusormet merkeillä.. onko mitään parasta oteleveyttä ? onko liian leveestä otteesta haittaa ?

mitenkäs tuo penkin oteleveys ? olen huomannut että itselläni on jonkin verran kavereita leveämpi ote eli etusormet merkeillä.. onko mitään parasta oteleveyttä ? onko liian leveestä otteesta haittaa ?

Huhhuh... harvassa asiassa voi sanoa, mikä on paras.. mutta monessa asiassa voi sanoa mikä on paras itselle.

Jos oot pidempi kaveri on yleensä leveempi ote ja toisinpäin, kokeile laittaa pikkurillit ja mietin tuntuuko paremmalta? Etsi se oikea ote joka hyvältä tuntuu ja tee sillä... itellä on pikkurillit/nimettömät merkeillä

Yleensä vähän kapeampi on parempi, yleisesti joku sellanen, että ala-asennossa rinnalla kyynärpäät suoraan tangon alla, ja kyynärtaipeen kulma noin 90'. Vaikka leveämpi ote tuntuu kevyemmältä nyt kun nostomatka lyhyempi, niin tuo vähän kapeampi on olkapäille parempi ja muutenkin terveellisempi

Hei!

Voiko KP-penkillä korvata penkin tangolla? Mistä voi johtua, että kehityn KP-penkissä mutten normi penkissä?
Samaten kehitystä on tapahtunut mm. FLY:ssa.

En pääse kyykätessä kovinkaan alas. Onko tärkeämpää päästä mahdollisimman alas (esim. 90' kulmaan) vai että rautaa on paljon ja ei ihan niin alas?
Eli suositteletteko, että pudotan painoja ja menen kyykätessä syvemmälle vai jatkanko painojen lisäilyä samalla - ei niin syvälle - tekniikalla?

Kiitos!

Hei!

Voiko KP-penkillä korvata penkin tangolla? Mistä voi johtua, että kehityn KP-penkissä mutten normi penkissä?
Samaten kehitystä on tapahtunut mm. FLY:ssa.

En pääse kyykätessä kovinkaan alas. Onko tärkeämpää päästä mahdollisimman alas (esim. 90' kulmaan) vai että rautaa on paljon ja ei ihan niin alas?
Eli suositteletteko, että pudotan painoja ja menen kyykätessä syvemmälle vai jatkanko painojen lisäilyä samalla - ei niin syvälle - tekniikalla?

Kiitos!

No ootko vääntäny tanko penkkiä kauankin? Ja eihän kaikki liikkeet sovikkaan kaikille, ite tykkään enemmän kp penkistä.

Huono idea on laittaa lisää rautaa tankoon, jos ei tekniikkakaan ole paras mahdollinen... Siis etkö pääse isoilla painoilla alas? En itekkään pääse täysin alas, ilman että tekniikka huononee jos ei ole mitään kantapäiden alla, kenkiä ja lankkua... Kokeile laittaa vaikkapa lankku sinne alle, ja pidä pää pystyssä ja kyykkää alas. Kyllä kyykyn kannattaa vähintään sinne 90 kulmaan päästä..

Sattuneista syistä joudun tässä parhaillaan pitämään noin. 3vk totaalitaukoa salista. Kuinkakohan paljon tässä tippuu lihaa, kauhee ressi päällä :p

Reenitaustaa sellaset 5 vuotta....

Sattuneista syistä joudun tässä parhaillaan pitämään noin. 3vk totaalitaukoa salista. Kuinkakohan paljon tässä tippuu lihaa, kauhee ressi päällä :p

Reenitaustaa sellaset 5 vuotta....

No jos oot 5 vuotta treenannut niin varmaan ymmärrät ettei ne lihakset häviä mihinkään. Pidä proteiinitasot kohdillaan ja syö riittävästi muutenkin. Voimatasot voi hiipua vähän, ainakin itellä käy niin jos on pari viikkoa taukoa ja menee salille niin pakko lähtee keveemmällä treenillä liikkeelle, myös palautumiseen menee pitempi aika.

Hei!

Nipa- tossa vastailikin, mutta kysytään nyt vielä että tosiaan miksi et pääse kovin alas? Liian kankea kroppa vai tekniikassa vikaa? Molempia noita voi nimittäin korjata. Itse harjoittelisin pienemmillä painoilla niin, että onnistuu alas asti (ei tarvii tietenkään liian alas jos ei mee niin ei mee...) kyykkääminen. Sitten lisää painoa ja sama homma.
Meikällä nimittäin on aika kankea kroppa, mutta kunnon venyttelyt jaloille ja lonkalle (ja selälle) oon pyrkinyt pitään kerran viikkoon ja alkaa se kroppakin vähän notkistumaan. Onnistuu se kyykkykin paremmin. ;)

Kiinteytys vai lihasmassa?

Kaikennäköisiä ohjelmia löytyy niille jotka haluavat kiinteyttää ja niille jotka haluavat lihasmassaa, mutta entäs kun mä olen vähä kumpaakin? Aikaisemmassa elämässä tuli oltua reilusti ylipainonen, nyt elämäntapamuutoksen (enemmän liikuntaa, parempaa safkaa) ja fyysisen työn takia paino on laskenut tässä 2 vuoden aikana 20 kiloa ja nyt oon siinä painossa missä on hyvä. Kroppa ei kuitenkaa oo ihan kohdillaan, mahassa on ylimäärästä, peppu höllyvä ja reidet paksut. Olkapäät ja hauis taas ovat suht hyvässä mallissa.
Pitäiskö mun ensin kiinteyttää itteäni vai suoraan lähteä lihaskuntoon? Tällä hetkellä oon tehnyt sellasta aloittelijalle sopivaa käsipainotreeniä kotona ja juossut, kun en oo tiennyt miten päin tehdä.

Tuota noin... tässä nyt reilut 3 k saleiltu (+ hiit 2-3 krt/vko + spinning silloin tällöin) ja dieetattu rasvaprossan pienennysteemalla normaalipainon sisällä, ja lihasta on alkanut aika kivastikin orastaa läskin alta ja varmasti on lihaskasvuakin pakosti jonninverran tullut.
Mietin kuitenkin, että mistäs tiedän milloin on aika vaihtaa siihen plussakaloripuolelle? Mistä tiedän, etten enää saa tuota lihasmassaa nätisti kasvatettua ja samalla sitä rasvaa alas vedettyä? Kun kuitenkin nyt tulosta vielä syntyy, niin ilmeisesti sitten sillä vielä mennään, vai...vai...vai?

Ja toinen kysymys: milloin kannattaa/tarvitsee aloitella paljon mainostettuja aamuaerobisia, onko ne oikeasti välttämättömiä? Mitä hyödyn niistä, jos nyt aloittaisin esim. kerran, pari viikossa käymään aamulla pyöräilemässä salilla tmv., ulos en kykene...yök.

Thanx 4 information!

Aamuaerobiset on urbaanilegendaa ja plussakauden aloitusajankohdan näet peilistä.

Näen vai??? Kun kylkiluut alkaa näkyä, kannattaa lopettaa -teema vai mikä? Tällainen aloittelija ei kyllä välttämättä osaa peilistä päätellä yhtään mitään :( ilmeisesti voin dieetata sitten niin kauan kuin oikeasti ei sitä löllöä siinä pyöri niin että silmiin sattuu? Harmi kyllä yläosasto on jo menetetty ja rintakehän yläosassakin luut jo siintää, mutta alakerta ei todellakaan kulje samaa tahtia = muutun yläosasta keskitysleirikandidaatiksi jatkaessani diettausta...

No tuossahan vastasit jo ite omaan kysymyksees :D eli nyt pienimuotosta bulkkia päälle ja sitä lihasta kroppaan, turha sitä on dietata jos jäljelle jää vain luuta ja nahkaa.

nyt on iskenyt järkytön penkki plateau, ei meinaa nousta edes ne painot mitä nostelin kuukaus sitten, joten ajattelin että tekisin kässäreillä, olisiko se hyödyllistä ja kuinka pitkään olisi järkevää tehdä ennen kun vaihtaa takaisin?

Ja kun teen G6 niin olisiko se pahasta jos teen vaikka joka toisella kerralla myös vinopenkkiä kässäreillä?

nyt on iskenyt järkytön penkki plateau, ei meinaa nousta edes ne painot mitä nostelin kuukaus sitten, joten ajattelin että tekisin kässäreillä, olisiko se hyödyllistä ja kuinka pitkään olisi järkevää tehdä ennen kun vaihtaa takaisin?

Ja kun teen G6 niin olisiko se pahasta jos teen vaikka joka toisella kerralla myös vinopenkkiä kässäreillä?

Tasanteista pääsee pois muuttamalla jotain. Esimerkiksi tempon muuttaminen liikkeessä tai sarjataukojen lyhentäminen (tai harvemmin pidentäminen) voi auttaa. Korvaavat liikkeet, kuten käsipaino(vino)penkki, voivat myös auttaa. Ota ihmeessä toi käsipainovinopenkki mukaan (ja vaihda tasapenkkikin käsipainoversioks), mut älä samassa treenissä suotta kumpaakin tee. Korvaa vaikka joka toisessa treenissä penkki käsipainovinopenkillä. Toistomääriä kannattaa myös vaihdella: kokeile vaihteeks tehdäkkin vaikka kutosia kymppien sijaan.

Dipeillä ikävä tapa aiheuttaa kipua keskelle rintaa... luin tosta kivusta mitä muillakin ilmenee ja pääasiassa kehotettiin vaihtamaan liikettä...

Ojentaja olkapää päivänä ojentajat menee tällä hetkellä näin. Kapea pankki 3x8, dipit 3x, ja ranskis 2x12 (siis tuo järjestys). Nii mietin näin...kapea penkki, ranskis ja sitten vikaks ojentajat taljassa... toimiva idea? Vaikka aika merkityksetön kysymys tosiaa, noh mutta mutta kuitenkin!

Kertokaas joku hyvä olkapää kombinaatio, jos on kolme liikettä "varattu" olkapäille. Tällä hetkellä väännän pystypunnerrus, pystysoutua ja etuolkapäitä taljassa (eli nostaa tankoa silmien korkeudelle). Kannattaako tuohon vaihtaa vipareita sivuille tms. muuta mukaan?

Back
Ylös Bottom