Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mikäs tähän on syynä ? Helvetin hyvä massaliikehän se on, jolla saa oikein tehtynä aikamoisen kasvuärsykkeen rinnalle, miksi pitäis jättää kokonaan pois ?

Jos puhutaan oikeasti lihasten kasvatuksesta niin ei ole hyvä liike.
-pieni liikerata
-vaikea keskittää rinnalle(ojentajat/olkapäät dominoi hyvin helposti)
-Olkapää(vamma)altis liike
-egoliike = keskitytään raudan määrään, nostomatkan lyhentämiseen etc. Palvelee voimanostossa, muttei lihastenkasvatuksessa.

Vaikka penkki hyvä liike onkin sinänsä, eise bodailussa ole millään tavalla korvaamaton. vinopenkki ja pieni alaviistopenkki tangolla, vino ja tasapenkki käsipainoilla ja dippipunnerrus ovat kaikki tehokkaampia lihastenkasvatusmielessä.

Hyviä pointteja kyllä, varsinkis toi egoliike-osuus. Itsellä on kuitenkin tapana tehdä sotilaspenkkinä todella rauhallisia ja keskitettyjä toistoja jolloin rinnalle saa hirveen tuntuman. Usein kuitenkin sitä tehdään päin vittua ja runnomalla jolloin rinta ei paljoa työtä tee :D

^juurikin näin. Mulla oli joskus treenauksen alkuaikoina rinnalle ainoana liikkeenä oikeastaan penkki, ja sen tein aina jalat ilmassa ja laskin tuohon rintalihaksen keskiosaan. Ja kyllähän se rinta tuolloin ihan hyvin osumaa saikin. Tuo tyyli vain verottaa painoja aika paljon, joten sitä ei juurikaan näe siksi. Ja jos penkkipunnerruksesta yleisesti puhutaan, niin se mielletään juuri sellaiseksi voimanostoliikkeeksi jossa tanko lasketaan todella alas ylimmille vatsalihaksille, ja nostomatkaa pyritään lyhentämään "hyväksyttävissä" rajoissa.

+ se rinnan osuus jää pieneksi koko liikkeessä, jos tanko yhtään pompauttaa tuossa selkäkaarella tehdystä versiossa, jota saleilla paljon näkee.

jos on tyttö ja haluaa sixpackin, monesti ja miten kannattaa treenata vatsoja viikossa ja riittääkö että treenaa ilman painoja?
oon tehny kotona paljon vatsoja ja salilla myös painojen kanssa, mutta en tiedä kuinka usein pitäisi tehdä ja kuinka pitkiä sarjoja/toistoja?
joo rasvaa ei ole paljon, sen ei pitäs olla ongelma:D

jos on tyttö ja haluaa sixpackin, monesti ja miten kannattaa treenata vatsoja viikossa ja riittääkö että treenaa ilman painoja?
oon tehny kotona paljon vatsoja ja salilla myös painojen kanssa, mutta en tiedä kuinka usein pitäisi tehdä ja kuinka pitkiä sarjoja/toistoja?
joo rasvaa ei ole paljon, sen ei pitäs olla ongelma:D

Valitettavasti täytyy tuottaa pettymys. Sixpäk tehdään keittiössä. Eli sillä mitä syöt on huomattavasti suurempi merkitys kuin sillä miten usein treenaat niitä.

Vatsapalat näkyvät vain kun on alhainen rasvaprosentti joten sixpackin jatkuva ylläpitäminen on melko sairasta ja epäterveellistä touhua, jos sulle riittää että näkyy hiukan palat niin pienimuotoista diettiä vaan päälle, mutta älä turhaan vedä rasvoja liian alas (alle 10%) ellet aio kisata jossain fitness-lajeissa tms.

Packin näkymisessä ihmisillä on 2 rajoittavaa tekijää, koko ja rasvat. Ei ole joko tarpeeksi kokoa lihaksissa, jonka saa korjattua kasvattamalla lihaksia, tai sitten on liikaa rasvaa siinä vatsan alueella. Jälkimmäinen hoituu puolestaan dieetillä. Vatsojen kasvatukseen tarvitaan plussakaloreita sekä progressiivista ylikuormitusta treenattavalle lihakselle. Tässä tapauksessa teet siis vatsaliikkeitä lisäpainoilla aivan kuten mitä tahansa muutakin lihasta treenattaessa. Sitten kun tarvittavat lihakset on saatu kasaan onkin aika dieetata vaan rasvaa pois ja volá siinä on päkki. Naisilla toi sixarikin on oikeasti tosi harvinainen näky, koska naisten rasvaprosentti on yleensä paljon korkeampi kuin miesten ja toiseksi sitä kokoa on vaikeampi saada. Tämmöistä ei näe ihan kaikilla:
Dana_Twitter.webp

Liitteet

• women_with_six_pack_abs_03.webp
    women_with_six_pack_abs_03.webp
    22,1 KB · Katsottu: 707
Moikka, toivottavasti tuli nyt suht oikeeseen osioon tää kysymys, samanlaista kysymystä en oo ainakaan vielä löytäny..¨

Kerron ekaks vaik vähän perustietoja. Eli oon nyt alottanu diettailun parisen viikkoa sitten. Kuntosalihistoriaa löytyy, mut viime kesästä asti nyt vuodenvaihteeseen on elämäntavat niin ruokailun kuin treeninkin suhteen menny päin persettä, ja kroppa on sit sen takia keränny iha mukavasti rasvaa, vaikka ihan normaalipainoinen nuori nainen oonkin. Mitat 178/67,4. Lihasta ei oo oikein nimekskään ja ajattelin nyt tästä foorumista inspiroituneena päätin nyt viitisen kuukautta diettailla ja pudottaa tota rasvaa ja alkaa sit keräilee lihasta.

Mutta tosiaan, onks kukaan tälläsen elämänmuutoksen tehny huomannu et vatsa on kovana ihan koko ajan?? :confused: "Kakkosasialla" PÄÄSEE käymään noin kahden päivän välein ja paino on pudonnu hikiset 600 g tän kahden viikon aikana, 68 kg -> 67,4 kg, ja must tuntuu et se johtuu siitä et ns. mitään ei tuu ulos. Salilla oon käynyt 3-jakoisen ohjelman voimin käyny 3 kertaa viikossa, ja 5 pvänä oon pöyräilly spinningpyörällä aina 45 min kerta. Syömisiä oon kattonu tosi tarkasti, tässä esimerkkipvä:

7:00 Kaurapuuro 2 dl (Elovenan proteiini+kaneli)
9:30 Maitorahka 250 g + Ananaspaloja omassa liemessä 1 tlk
12:00 Työpaikan ravintolassa, mut aina n. kämmenen kokonen möntti puhdasta lihaa + paljon jäävuorisalaattia + vähän bataattiraastetta tms.
15:00 Maitorahka 250 g + Ananaspaloja omassa liemessä 1 tlk
18:00 Broilerin fileepihvi 150 g + kurkkua/jäävuorisalaattia
21:00 Maitorahkapirtelö; 250 g rahkaa, loraus funlightia, marjoja, vähän vettä/rasvatonta maitoa, pari rkl kauraleseitä

Tää on aika tyypillinen, ja tohon säännöllisyyteen oon etenkin kiinnittäny tarkasti huomiota. Kahvia tulee kitattua varmaan litra päivän aikana (rasvattomalla maidolla tietysti), ja vettä pyrin juomaan n. 3 l /pvä.

Mikäköhän tässä mättää? Vatsa on koko ajan turvonnut vaikka safka-annoksetki on mun mielestä ihan riittävän pieniä. :/ Vai onks se vaan nyt sitä et kroppa vielä totuttelee tohon uuteen ruokavalioon, aiemmin söin vaikka mitä paskaa pitkin päivää ja liikuntakin oli ehkä 1 h/viikko. Niin, ja aiemmin ei oo vatsan kanssa mitään ihmeellisiä ongelmia ollut.

Kiitos jo etukäteen jos joku osais neuvoa!

En vaan tajua mikä järki on noilla mitoilla vielä diettailla melkein puolta vuotta, saati ollenkaan. Se rasvaprosentti ei voi olla kovin suuri 178/67 indeksillä.. Suosittelen että syöt pienesti kulutuksen yli jotta jää energiaal ihasten kasvuunkin, ja keskityt siihen punttailuun.

Ei oo sitäkään. Rasvatonta maitoa oon juonu ruokajuomana koko 22-vuotisen ikäni, nyt yksinasuessa se on vaa vähä vähentyny.. Tän dieetin aikana oon juonu melkein pelkästää vettä.

Back
Ylös Bottom