Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

kertokaapa joku mikä se perimmäinen idea on tässä bulkki->dieetti repeat x5 kierteessä?

On melko helppoa polttaa rasvaa menettämättä juuri lihaksia, mutta vaikeaa kasvattaa lihaksia ilman jonkinasteista rasvan kertymistä. Lihaksen kertyminen nimittäin edellyttää että syödään enemmän kuin kulutetaan ja silloin osa ylimääräisestä energiasta muuttuu väkisinkin rasvaksi. Siksi lihaksen kasvattaminen ja rasvojen pitäminen kohtuullisena sujuu helpoiten juuri tuolla syklillä, että vuorotellen bulkataan lihaksenkasvatusmielessä ja tiputetaan niitä ylimääräisiä rasvoja pois.

Se että sinä olet sitä käyttänyt 2 vuotta ei tee siitä yhtään sen parempaa palautumistarkoitukseen. Jos ehdotuksesi on että tuohon vaan lisäämään sitten heraa jos haluaa enemmän protskua niin kannattaa alunperinkin sekoitella itse ne eikä ostaa valmiiksi tuotetta jossa on hiilareita aivan vietävän paljon.

EDIT: Gainer toki soveltuu jos tarkoituksena on vain saada kaloreita ja massaa :)

Kaikilla toimii hiukan eri jutut, jotkun palautuu paremmin 50/50 sekoituksella, jotku 60-40 ja jotku pelkällä proteiinilla. Itse oon ton gainerin kokenut tähän mennessä parhaaksi palautumiseen, kun sitä ottaa sen 1,5dl. mm. recovery pro ei toiminut itsellä yhtä hyvin, ja se on 50/50 sekoituksella.

E. mun osalta loppu tämä kinastelu, koska toi on mielipidekysymys, siihen ei oo yhtä oikeaa vastausta.

Tätäki varmaan kysytty muutamaan kertaan..

Kahvakuulailen muutaman kerran viikossa ja parina muuna pvnä juoksen/kävelem tms.
Kahvakuulan jälkeen varmaan joku palautusjuoma tai ruokaa ois paikallaan?

Oon ihan pihalla vielä näistä jutuista, mutta voisko treenin jälkeen vaikka syödä soijarouhetta jogurtin kera? Tai mitä muuta sen jälkeen vois syödä? Rahkaa oon joskus vedelly, mut alkanu tökkiin niin :s

Tarkotuksena olis kyllä ostaa jossain vaiheessa jotain jauhetouhua :D pääsee varmaa helpommalla..

proteiini pitoisia ruokia. ja jos vain teet kahvakuulalla jtn niin voisi se pelkkä ruoka riittää mutta toki jos haluat palkkaria käyttää niin siitä vain.

Joo kävin tossa äsken TK:llä ja sanoivat että tod. näkösesti vain revähtänyt toi selkä, huhh... eli pitäs parantuuu piakkoin. Mitä kannattaa tehdä tai jättää tekemättä edistääkseen parantumista? Onko kokemuksia? :) Kiitos

Moi! Oon käyny salilla about 7kk tähän asti ilman mitään ohjelmaa, treenannu sitä mitä liian monet treenaa, vatsoja, käsiä ja penkkiä :D Ja joskus selkää. Toisaalta mun jalat on aika hyvässä kunnossa, koska olen koko ikäni harrastanut urheilulajeja missä jalat joutuu kovalle rasitukselle.

Olis kuitenkin pari kysymystä:
1. 3-jakoinen ohjelma sopii parhaiten mun aikatauluihin ja salilla käyn 3 krt viikossa. Tuntuu kuitenkin että täällä tuo kolmijakoisen treenit ovat todella lyhyitä. Tein esim. 1. Pvän (Ojentajat, Rinta, Olkapäät jne) ja aikaa meni n. 50 min. Kuuluisko treenin kestää kauemmin, vai onko mulla liian lyhyet palautukset?

2. Oon aika hyvässä kunnossa, painoa on 63kg ja pituutta 168cm, ikää 16. Sixpack näkyy hyvin ylävatsassa mutta alavatsassa ei. Siinä on jonkinäkönen rasvakerros. Riittääkö tuon 1-2kg rasvan poistamiseen vain 3krt viikossa salitreeni ja lisäksi käyn rinteessä (Freestyle-laskettelu) 3-5krt viikossa ja useimmiten mäestä tullaan pois enemmän tai vähemmän hikisinä? Vai täytyykö lisätä erikseen esim. aamulenkki? Johon ei kyllä valitettavasti ole aikaa...

3. Ruokavalio on tällä hetkellä sellainen, että kaloreita en laske, mutta aamuksi pari tummaa leipää kalkkunan ja kevyen juuston kera+ kahvi ja tuoremehu, sit kouluruoka josta pyrin valitseen proteiinipitoisimmat tavarat lautaselle, sit välipala, usein rahkaa tai jogurttia, sit päivällinen joka on vaihtelevasti proteeinipitoista. Lopuksi iltapala jolloin syön usein hedelmiä ja leivän jossa on hemmetisti tavaraa välissä. Viikonloppuna/ 1krt viikossa tulee syötyä muutama sata grammaa karkkia ja jotain kevytlimsaa. Onko ruokavaliossa jotain muuttamista?

4. Löytyykö jostain halvempaa proteeinijauhetta kuin Fast Wheyn vähälaktoosinen mansikanmakuinen jauhe? (Laktoosi-intoleranssi on ja siis nimen omaan vähälaktoosista jauhetta pitäis olla...) Tuo 31 e/ kg prismassa ei oo kovin kukkaro ystävällinen...

Toho neloseen osaan vastata et kantsii tilata vaikka tukun starnutrion whey100, on halvempaa. :)

Massin "isowhey" on myös tosihalpaa ja vähälaktoosista, itsellä menee vatsa todella helposti sekaisin jos juo paljon maitoa jne., tästä ei ole tullut mitään.

Kuinkas teillä muilla on toiminut tollanen dieetin&bulkin syklittely?

Ajattelin kokeilla sellasta, että 6viikkoa +300-400kcal ja pari viikkoa miinuksilla, jotain about -500-1000kcal?

Onko toimiva tapa? Tai onko edes kokeilemisen arvoinen? Oon nyt ollu joku vajaa 5kk bulkilla ja aattelin että lähen nyt tommoselle linjalle. Onko salitreenaus kuitenkin samanlaista dieetin aikana kuin bulkilla? Vetää vaan täysillä ja käy välillä vetämässä vähän aerobista?

Kuinkas teillä muilla on toiminut tollanen dieetin&bulkin syklittely?

Ajattelin kokeilla sellasta, että 6viikkoa +300-400kcal ja pari viikkoa miinuksilla, jotain about -500-1000kcal?

Onko toimiva tapa? Tai onko edes kokeilemisen arvoinen? Oon nyt ollu joku vajaa 5kk bulkilla ja aattelin että lähen nyt tommoselle linjalle. Onko salitreenaus kuitenkin samanlaista dieetin aikana kuin bulkilla? Vetää vaan täysillä ja käy välillä vetämässä vähän aerobista?

Ihan hyvä tapa. Ja juuri mielummin noin että vähintään tuon verran olet plussilla kerrallaan, muuten menee helposti +-0 tuloksilla kun ei kerkeä hyödyntämään plussa kaloreita. Kahdessa viikossa ei pitäisi voima hävikkiä vielä tulla niin pystyy kovia treenejä edelleen tekemään. Dieetillähän voisi olla kokeilun arvoista tehdä volyymia isoilla sarjamäärillä hieman lyhyemmillä sarjoilla, tällöin nousujohteisuus treenissä pysyy helpommin, varsnkin jos menettää sen aivan parhaan terän niistä pitkistä sarjoista heti miinuksilla.

Moi! Oon käyny salilla about 7kk tähän asti ilman mitään ohjelmaa, treenannu sitä mitä liian monet treenaa, vatsoja, käsiä ja penkkiä :D Ja joskus selkää. Toisaalta mun jalat on aika hyvässä kunnossa, koska olen koko ikäni harrastanut urheilulajeja missä jalat joutuu kovalle rasitukselle.

Olis kuitenkin pari kysymystä:
1. 3-jakoinen ohjelma sopii parhaiten mun aikatauluihin ja salilla käyn 3 krt viikossa. Tuntuu kuitenkin että täällä tuo kolmijakoisen treenit ovat todella lyhyitä. Tein esim. 1. Pvän (Ojentajat, Rinta, Olkapäät jne) ja aikaa meni n. 50 min. Kuuluisko treenin kestää kauemmin, vai onko mulla liian lyhyet palautukset?

2. Oon aika hyvässä kunnossa, painoa on 63kg ja pituutta 168cm, ikää 16. Sixpack näkyy hyvin ylävatsassa mutta alavatsassa ei. Siinä on jonkinäkönen rasvakerros. Riittääkö tuon 1-2kg rasvan poistamiseen vain 3krt viikossa salitreeni ja lisäksi käyn rinteessä (Freestyle-laskettelu) 3-5krt viikossa ja useimmiten mäestä tullaan pois enemmän tai vähemmän hikisinä? Vai täytyykö lisätä erikseen esim. aamulenkki? Johon ei kyllä valitettavasti ole aikaa...

3. Ruokavalio on tällä hetkellä sellainen, että kaloreita en laske, mutta aamuksi pari tummaa leipää kalkkunan ja kevyen juuston kera+ kahvi ja tuoremehu, sit kouluruoka josta pyrin valitseen proteiinipitoisimmat tavarat lautaselle, sit välipala, usein rahkaa tai jogurttia, sit päivällinen joka on vaihtelevasti proteeinipitoista. Lopuksi iltapala jolloin syön usein hedelmiä ja leivän jossa on hemmetisti tavaraa välissä. Viikonloppuna/ 1krt viikossa tulee syötyä muutama sata grammaa karkkia ja jotain kevytlimsaa. Onko ruokavaliossa jotain muuttamista?

4. Löytyykö jostain halvempaa proteeinijauhetta kuin Fast Wheyn vähälaktoosinen mansikanmakuinen jauhe? (Laktoosi-intoleranssi on ja siis nimen omaan vähälaktoosista jauhetta pitäis olla...) Tuo 31 e/ kg prismassa ei oo kovin kukkaro ystävällinen...

1. Jos palaudut noilla sarjatauoilla niin sitten on tarpeeksi pitkät. Eikä niissä sitten täydy edes palautua kokonaan, jos hypertrofiaa haet. Pääliikkeissä sarjatauot sellainen 2-5min riippuen, mitä haetaan. Sitten apuliikkeissä 2min-30sec. Ei 50 min ole liian vähän, koska yleensä porukalla menee 45min - 1½h salilla. Mutta jos sulla on alkulämmötkin tuossa ajassa niin sitten vähän ihmettelen.

2. Ei ole sixpack, jos ei näy kokonaa ;) Mutta asiaan eli riittää mun mielestä freestyle + sali, kunhan syöt alle kulutuksen.

3. Tuosta äskeisestä sitten tähän asiaan eli syöt alle kulutuksen niin rasvaa palaa. Noista sun ruokailuista sanoisin, että iltapalalle ja aamupalalle proteiinia enemmän. Syö välipalaksi maitorahkaa äläkä mitään sokerijodurttia. Tosiaan sun kulutusta en tiedä, enkä nyt jaksa alkaa laskemaan, mutta jos vaa'alla käydessä paino laskee sellaisen -0,5kg viikossa niin sitten syöt oikein. Dieetin alussa voi laskea enemmänkin, koska nesteitä lähtee.

4. Vastauksia yläpuolella.

Ihan hyvä tapa. Ja juuri mielummin noin että vähintään tuon verran olet plussilla kerrallaan, muuten menee helposti +-0 tuloksilla kun ei kerkeä hyödyntämään plussa kaloreita. Kahdessa viikossa ei pitäisi voima hävikkiä vielä tulla niin pystyy kovia treenejä edelleen tekemään. Dieetillähän voisi olla kokeilun arvoista tehdä volyymia isoilla sarjamäärillä hieman lyhyemmillä sarjoilla, tällöin nousujohteisuus treenissä pysyy helpommin, varsnkin jos menettää sen aivan parhaan terän niistä pitkistä sarjoista heti miinuksilla.

Joo ajattelin kyllä, että vois sopia mulle tommonen järjestely. Lähinnä siks ois parempi tapa mua varten, koska mua ei kyllä haittaa olla vaikka puolvuotta massakaudella, mutta suurin ongelma on se, että ei huvita olla montaa kuukautta dieetilläkään.. Taidanpa ottaa käytäntöön ton syklittelyn heti, ties vaikka oiski just paras tapa mua varten.. :)

Kannattaako liikkeet tehdä rauhalliseen tasaiseen tahtiin vai keräillä aina hetki toistojen välissä. Otetaan esimerkiksi ylätalja, jossa tulee aina hetken keräiltyä voimia yläasennossa, jolloin pystyy käyttämään enemmän painojakin. Mikä on ero sen välillä, antaako lepoa vai tekeekö koko sarjan tasaiseen tahtiin?

...kele... salilla olevaa Scott-penkkiä ei saa sopiviin säätöihin koska olen liian lyhyt. Kuinka hyvin keskitetty hauiskääntö korvaa scott-penkin habaliikkeen?

Tee se liike osittain seisten siinä scotissa ? scott-kääntö on aika törkeen eristävä liike hauikselle, ja korvaavia liikkeitä voi tietenkin tehdä missä vaan missä käsi on tuettuna, vaikka yhdellä kädellä (käsipainoilla) penkin selkänojaa tukena käyttäen.

Laskin äskön Päivänkalorit Kalolaskuri.Fissä.
Niin tässä olisi:
Klo 6.00Aamupala Elovena puuro 1 annos (40g hiutaleita) 136Kcal
Klo9.30 Ennen treeniä Craze
Klo 10.00Treenin Aikana Amino X
Klo 11.30 Palkkari Mass super gainer 2000Kcal
Ruoka Klo 12.30 Janssonin kiusaus, per.sip.sek. janssonfileet ja ruokakerma7% 1977 Kcal
Välipala klo 14.40 2paistettua kananmunaa Kcal 247
Päivällinen Klo 16.30 Riisiä 4dl 433 kcal+ Broileri-kasviskastike, kermainen (Fineli)= Kcal 165
Välipala Klo 20.30 Marja rahka 265Kcal
Yö proteiini klo 22.00 Syntha 6 Kcal 106
Päivän kalorit:
4896<---- Eikö noilla saa massaa?:D

Laskin äskön Päivänkalorit Kalolaskuri.Fissä.
Niin tässä olisi:
Klo 6.00Aamupala Elovena puuro 1 annos (40g hiutaleita) 136Kcal
Klo9.30 Ennen treeniä Craze
Klo 10.00Treenin Aikana Amino X
Ruoka Klo 12.30 Janssonin kiusaus, per.sip.sek. janssonfileet ja ruokakerma7% 1977 Kcal
Välipala klo 14.40 2paistettua kananmunaa Kcal 247
Päivällinen Klo 16.30 Riisiä 4dl 433 kcal+ Broileri-kasviskastike, kermainen (Fineli)= Kcal 165
Välipala Klo 20.30 Marja rahka 265Kcal
Yö proteiini klo 22.00 Syntha 6 Kcal 106
Päivän kalorit:

Saa.

Ruoka Klo 12.30 Janssonin kiusaus, per.sip.sek. janssonfileet ja ruokakerma7% 1977

Ai vedit 11:30 eka puolikiloa super gainer jauhetta ja sen jälken tunnin päästä ruokaa tollasen annoksen...jepjep

?? Tossa oli ainaki kirjattu kaikki mitä tänää tuli syötyy,
En muist otinko super gaineria 2-4mitallista:D miten nii puol kiloa?
Tais olla melkee 2h tauko siin välis:D

- - - Updated - - -

Asiasta toiseen millätavalla paremmin 3jakoinen ohjelma kehittää paremmin
kuin 2jakoinen? Kun haluan saada tuloksia ja että ne huomaa varmasti:D
En kehtaa laittaa itsestäni tänne mtn treeni kuvaa:D

Back
Ylös Bottom