Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Olen nyt 2-3 vuotta treenannut salilla massahakuisesti, mutta nyt olen ajatellut integroiduttaa hieman aerobisuutta mukaan reeneihini(Lähinnä sen takia, jotta jaksan naida naistani entistä paremmalla temmolla). Ajattelin aloittaa kahdella about puolen tunnin lenkillä viikossa ja tehdä tuon lenkin samana päivänä kun käyn salilla. Fundeerasin että aloittaisin lenkit alkuun juoksumattoa hyväksikäyttäen. Pyrin käymään joka toinen päivä salilla ja ohjelmani on 3-jakoinen, selkä-rinta-jalat.

Kysymys: Kannattaako minun tehdä lenkkini ennen salitreeniä vai sen jälkeen, jotta molempien harjoitusten hyöty olisi mahdollisimman hyvä?

Kysymys2: Kannattaisiko juoksulenkki tehdä eri päivänä kun teen jalat vai onko sillä mitään merkitystä?

Kysymys3: Kertokaa ihmeessä mikä on järkevin tapa kasvattaa jonkun verran kuntopuolta(aerobisuutta) salitreenaamisen ohessa...(jokin muu kuin 30min lenkit?)

Uinti on todella hyvä kunnonkohotuskeino lenkin ohelle. Vaikka 800m uit kaks kertaa viikossa, niin peruskunto alkaa nousta aika tavalla ja hapenottokyky paranee paljon. Lenkkejä ei välttämättä kannata tehdä jalkatreenipäivänä, ihan vaan senkin takia että jalat on usein hapoilla kummankin treenimuodon jälkeen joten toinen treeni kärsii siitä. Lenkit kannattaa ehkä muutenkin tehdä vähintään pari tuntia ennen tai jälkeen treenin, ettei olis ihan peräkkäin, kun energiaa ei riitä täysillä panostamiseen jos on peräkkäin. Esim. aamulla lenkki, iltapäivällä sali.

TK on ihan riittävä, mutta yksityiselle tietenkin jos mahdollista on, tuo voi olla pahakin revähdys. Onko mustelmaa ? Odottaa ei kannata koska mitä kauemmin odotat, sitä pahemmaksi tilanne muuttuu ja hoito hidastuu, jos siellä on joku revähdys ja haet heti apua siihen niin parantuminen tapahtuu helpommin ja nopeammin.

Osaatteko sanoa mitään että mistä voi tietää onko pelkkä revähdys tai venähdys tai jotain pahempaa? Huomenna yritän teekoolle päästä. Viittiikö salilla tehä muuta reeniä kun selkä on kipeä, esim penkkiä? vai jätänkö suosiolla menemättä kunnes parantunut kokonaan?

Sellasta kyselisin kun alan käymään salilla (16v) että miten sen aloitan? Menen laitteisiin ja kokeilen millä määrällä menee joku vaikka nyt 10 toistoa? Toinen kysymys, ottaako salikarhuja päähän sellaset tietämättömät aloittelijat salilla ? :D

Sellasta kyselisin kun alan käymään salilla (16v) että miten sen aloitan? Menen laitteisiin ja kokeilen millä määrällä menee joku vaikka nyt 10 toistoa? Toinen kysymys, ottaako salikarhuja päähän sellaset tietämättömät aloittelijat salilla ? :D
itekki alottelija edelleen eikä siellä salilla mitään vihasia katseita tms tuu, ihan muiden mukana menee hyvin. ja kannattaa tosiaan kattoa vaikka joku ohjelma alottelijoille täältä, g6 tai starting strength on ainakin suosittuja

Osaatteko sanoa mitään että mistä voi tietää onko pelkkä revähdys tai venähdys tai jotain pahempaa? Huomenna yritän teekoolle päästä. Viittiikö salilla tehä muuta reeniä kun selkä on kipeä, esim penkkiä? vai jätänkö suosiolla menemättä kunnes parantunut kokonaan?

Suosittelisin jättää menemättä ennen kuin lääkäri on antanut lausunnon, sillä treeni voi ja yleensäkin vaan pahentaa asiaa, mm. selkä aktivoituu aika monessa liikkeessä.

Itsellä on ollut gainer käytössä jo melkeen 2 vuotta, enkä vaihda mihinkään. Itse otan sitä sen 1,5dl enkä 2dl, jolloin kaloreita päälle 350, hiilaria 61g ja protskua 22g. Siihen voi pistää yhden tai kaks mitallista wheytä lisää jos enemmän protskua haluaa, itse juon proteiinia ennen treeniä tuon lisäks niin toi sopii mun käyttöön hyvin.

Itsellä on ollut gainer käytössä jo melkeen 2 vuotta, enkä vaihda mihinkään. Itse otan sitä sen 1,5dl enkä 2dl, jolloin kaloreita päälle 350, hiilaria 61g ja protskua 22g. Siihen voi pistää yhden tai kaks mitallista wheytä lisää jos enemmän protskua haluaa, itse juon proteiinia ennen treeniä tuon lisäks niin toi sopii mun käyttöön hyvin.

Se että sinä olet sitä käyttänyt 2 vuotta ei tee siitä yhtään sen parempaa palautumistarkoitukseen. Jos ehdotuksesi on että tuohon vaan lisäämään sitten heraa jos haluaa enemmän protskua niin kannattaa alunperinkin sekoitella itse ne eikä ostaa valmiiksi tuotetta jossa on hiilareita aivan vietävän paljon.

EDIT: Gainer toki soveltuu jos tarkoituksena on vain saada kaloreita ja massaa :)

kertokaapa joku mikä se perimmäinen idea on tässä bulkki->dieetti repeat x5 kierteessä? täältä monta kertaa lukenut, että kun tavoitepaino bulkilla saavutettu niin sit alkaa dieetti ja painot taas alas..mietyttää vaan :D

Back
Ylös Bottom