Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kuis hyvin takakyykystä tulee etureisille rasitusta? Tällä hetkellä teen ekassa reenissä tempausta, sitten takakyykkyä. Toisessa treenissä riveä ja sitten mavea niin mietin vaan jääkö etureidet ilman kunnollista rasitusta?

Mulle tuntuu (huom. tuntuu) tulevan rasitusta niin etu- ja takareisille kuin perseellekin. Ilmeisesti jalkojen etäisyyttä ja kyykkäämisen syvyyttä säätelemällä voi vaikuttaa rasitukseen (=vajaa kyykky - etureisipainotteinen, kuten tossa ylempänä jo todettiinkin.)

E: Joku olikin näköjään jo vastannut.

Parikolme kuukautta olen nyt vetänyt 3-jakoisella ohjelmalla. Tarkoitus olisi vaihtaa vuodenvaihteessa ohjelmaa joko 2- tai 4-jakoiseen.
Bulkilla olen nyt jonkun aikaa mennyt ja sama jatkuu vielä ainakin pari kuukautta. Nyt tarvitsisin ehdotuksia kumpaan siirtyisin 2- vai 4-jakoiseen.

En siis aivan aloittelija ole ja rautaa nostelemaan pääsen joka päivä jos haluan. Pistäkääs plussat ja miinukset 2 ja 4 jakoisista koska niistä minulla ei ole mitään kokemusta itselläni. Jotenkin tuntuu, että kerran viikkoon per lihasryhmä ei riittäisi, mutta kai se on vain joku ihme juttu mielesäni, että useammin täytisi saada.

^

4-jakoinen

+ Mahdollistaa monipuolisen liikevalikoiman
+ Voi hinkata kaikki pikkulihakset läpi
- "Aloittelija" ei välttämättä osaa treenata lihasta tarpeeksi loppuun
- Palautuminen on alussa nopeampaa-> tarvii enemmän treeniä->joudut asumaan salilla

2- jakoinen

+ Lihas saa usein kasvuärsykettä
+ Helpompi seurata progressiota
+ Aloittelijalle tuo huommattavasti nopeammin tulosta

- Jossain vaiheessa muuttuu melkoiseksi puuroksi
- Palautuminen voi olla haasteellista
- Pikkulihakset voi jäädä paitsioon

2-jakoinen ehdottomasti IMO.

e. Esimerkki: joka toinen päivä 3-4 raskasta sarjaa rinnalle kuten penkki,vinopena, pena kp vai kerran viikossa 12 sarjaa penkkiä, ristitaljaa, flyesiä jne. Kumman luulet tuovan tulosta nopeammin?

Kannattaa ehdottomasti harkita myös 1-jakoista reeniä, sitä tunnutaan turhaan väheksyvä myös kokeneemman treenikansan keskuudessa.

Hei. Mikä siinä mahtaa olla että aina kyykkyä tehdessä minulta ns. "happi loppuu". Jaloissa olisi puhtia vääntää lisää toistoja, mutta hengitys tyylissäni on varmaan jotain vikaa, peruskunto kohdallaan joten ei kai siitä voi olla (?). :confused:

tästä aiheesta oon nähny juttua jossakin threadissa mutta enpä enää löytänyt. miten noi vetoremmit pitäis "oikeaoppisesti" kiristää? tänää ostin fastin vetoremmit, lenkki silmukan läpi ja silmukka kämmenpuolelle, right? mutta miten se kunnon kiristys tangon ympärille?

Jos myötäotteela käytät nii heität remmin tangon alta sen yli ja alat kierittelee ja kiristeleen, jos taas vastaotteella niin teet toisinpäin eli yläkautta remmi yli. Näin sen itse teen ja hyvin toimii.

Hei. Mikä siinä mahtaa olla että aina kyykkyä tehdessä minulta ns. "happi loppuu". Jaloissa olisi puhtia vääntää lisää toistoja, mutta hengitys tyylissäni on varmaan jotain vikaa, peruskunto kohdallaan joten ei kai siitä voi olla (?). :confused:

Ylhäällä vedät henkeä sisään ja noustessa sitten puhallat sitä ulos. Älä pidätä sitä hengitystä toistojen aikana, koska kyykky rasittaa niin paljon lihaksia, jotka vaativat happea.

^

4-jakoinen

+ Mahdollistaa monipuolisen liikevalikoiman
+ Voi hinkata kaikki pikkulihakset läpi
- "Aloittelija" ei välttämättä osaa treenata lihasta tarpeeksi loppuun
- Palautuminen on alussa nopeampaa-> tarvii enemmän treeniä->joudut asumaan salilla

2- jakoinen

+ Lihas saa usein kasvuärsykettä
+ Helpompi seurata progressiota
+ Aloittelijalle tuo huommattavasti nopeammin tulosta

- Jossain vaiheessa muuttuu melkoiseksi puuroksi
- Palautuminen voi olla haasteellista
- Pikkulihakset voi jäädä paitsioon

2-jakoinen ehdottomasti IMO.

e. Esimerkki: joka toinen päivä 3-4 raskasta sarjaa rinnalle kuten penkki,vinopena, pena kp vai kerran viikossa 12 sarjaa penkkiä, ristitaljaa, flyesiä jne. Kumman luulet tuovan tulosta nopeammin?

Kannattaa ehdottomasti harkita myös 1-jakoista reeniä, sitä tunnutaan turhaan väheksyvä myös kokeneemman treenikansan keskuudessa.

Heh, eihän kukaan pakota 4-jakosessakaan vääntämään yhtäkään eristävää ristitaljaa yms vitkutusta.. Yksi iso ja merkittävä ero 2 ja 4 jakoisissa on se, että 4 jakoisessa voi intensiteettiä nostaa todella paljon, kun taas 2-jakoisessa on pakkokin enemmän panostaa sitten volyymiin, koska kovan intensiteetin treenistä ei palaudukkaan ihan 2-3 päivässä samat lihat. Tähän huomiona se, että ite olin ennen juuri sellaisen pakkomielteisen ajatusmaailman omaava yksilö, että kuvittelin samojen lihojen treenaamisen vain kerran viikkoon olevan tuhlausta. Kuitenkin kovimmat voimanousut tuli 4-jakosella, ja sitä teenkin taas parhaillaan.

Kuitenkin kaikki jaot voi toimia, jos ne rakentaa hyvin. Lisäksi muistaa vielä että paras ohjelma itse kullekkin on todennäköisesti sellainen, mitä ei ole hetkeen tehnyt. pitkään 2-3 jakoista tehnyt, lihat 2 kertaa viikkoon treenannut, voi siis saada paljon enemmän hyötyä 4-jakoisesta ohjelmasta, kuin taas 2-jakoisen ohjelman eri variaatiosta.

Jos myötäotteela käytät nii heität remmin tangon alta sen yli ja alat kierittelee ja kiristeleen, jos taas vastaotteella niin teet toisinpäin eli yläkautta remmi yli. Näin sen itse teen ja hyvin toimii.

pitääkö tangossa olla enemmänkin painoa että ne kiristyy? koitin tossa jollain ~10kg käsipainolla (eipä kotoa isompaakaan löydy) kiristellä niitä noitten ohjeitten mukaan mutta ei vaan kiristy vaan aukeaa kyllä samantien

Heh, eihän kukaan pakota 4-jakosessakaan vääntämään yhtäkään eristävää ristitaljaa yms vitkutusta.. Yksi iso ja merkittävä ero 2 ja 4 jakoisissa on se, että 4 jakoisessa voi intensiteettiä nostaa todella paljon, kun taas 2-jakoisessa on pakkokin enemmän panostaa sitten volyymiin, koska kovan intensiteetin treenistä ei palaudukkaan ihan 2-3 päivässä samat lihat. Tähän huomiona se, että ite olin ennen juuri sellaisen pakkomielteisen ajatusmaailman omaava yksilö, että kuvittelin samojen lihojen treenaamisen vain kerran viikkoon olevan tuhlausta. Kuitenkin kovimmat voimanousut tuli 4-jakosella, ja sitä teenkin taas parhaillaan.

Kuitenkin kaikki jaot voi toimia, jos ne rakentaa hyvin. Lisäksi muistaa vielä että paras ohjelma itse kullekkin on todennäköisesti sellainen, mitä ei ole hetkeen tehnyt. pitkään 2-3 jakoista tehnyt, lihat 2 kertaa viikkoon treenannut, voi siis saada paljon enemmän hyötyä 4-jakoisesta ohjelmasta, kuin taas 2-jakoisen ohjelman eri variaatiosta.

Missä vaiheessa ois järkee lähtee koittaa tota nelijakosta? Kyllä tää elastonkin 2 jakonen menee vielä ja kehitystä tulee kyllä isoissa likkeissä, mutta kun jotenkin tekis mieli nelijakostakin päästä kokeilee... Mutta varmaan kannattaapi ainakin nyt pari kuukautta vielä ahertaa tällä ohjelmalla :rolleyes:

Missä vaiheessa ois järkee lähtee koittaa tota nelijakosta? Kyllä tää elastonkin 2 jakonen menee vielä ja kehitystä tulee kyllä isoissa likkeissä, mutta kun jotenkin tekis mieli nelijakostakin päästä kokeilee... Mutta varmaan kannattaapi ainakin nyt pari kuukautta vielä ahertaa tällä ohjelmalla :rolleyes:

Sitä on paha mennä sanomaan että missä kohtaa siinä on erityisen paljon järkeä. Vaihda sitten kun on sille sopiva hetki. Valitse joku tavoite nykyiselle reenille ja vaihda ohjelmaa tavoitteeseen päästyäsi jos haluat yhä kokeilla jotain muuta.

3 Kuukautta tulossa kohta täyteen Elaston 2-jakosella, hyvin on toiminut! Tässä vaiheessa mennään silleen että n. joka toinen viikko tulee 2-2.5kg lisää penkkimaksimiin, onko vielä hyvää kehitystä ? Muissakin liikkeissä kehitys siis näkyy, mutta käytänpä penkkipunnerrusta nyt esimerkkinä kun on aika vakio liike. Mielipiteitä ?

No niinkauan kun kehitystä tulee niin en lähtisi vaihtamaan. Miksi korjata jotain mikä ei ole rikki. Mutta kuten todettu, omien tavoitteittes mukaan treenaat.
3 Kuukautta tulossa kohta täyteen Elaston 2-jakosella, hyvin on toiminut! Tässä vaiheessa mennään silleen että n. joka toinen viikko tulee 2-2.5kg lisää penkkimaksimiin, onko vielä hyvää kehitystä ? Muissakin liikkeissä kehitys siis näkyy, mutta käytänpä penkkipunnerrusta nyt esimerkkinä kun on aika vakio liike. Mielipiteitä ?
Tiedät varmaan itekkin että kehitys on vielä hyvää. Tavoite kehoilussakin on kuitenkin se, että edes pitkällä aikavälillä tulokset nousee. Sama kuin vaikkapa painonpudotuksessa, jos jokapäivä käyt vaa'alla niin varmasti hiettoja tulee joka suuntaan. Mutta kunhan kuukaudessa edes se parikiloa tippuu niin kehitystä tapahtuu.

Moi!
Ajattelin aloittaa vuoden vaihteen jälkeen pienen kiristely vaiheen ja ennen en ole pahemmin dieetannut joten, kumpi olisi parempi ohjelma lihasten ylläpidon kannalta, 2- vai 4-jakoinen?
Olen nyt tehnyt noin 3kk elaston 2-jakoisella ohjelmalla ja hyvin on toiminut mutta mites dieetin aikana?

Miksi paino ei putoa enään juurit ollenkaan kun on alottanut käyttämään kreatiinia. Tiedän, että se lisää nestettä kehoon jonka takia paino nousee, mutta miksi se ei enään laska juuri ollenkaan!!!

Moi!
Ajattelin aloittaa vuoden vaihteen jälkeen pienen kiristely vaiheen ja ennen en ole pahemmin dieetannut joten, kumpi olisi parempi ohjelma lihasten ylläpidon kannalta, 2- vai 4-jakoinen?
Olen nyt tehnyt noin 3kk elaston 2-jakoisella ohjelmalla ja hyvin on toiminut mutta mites dieetin aikana?

Kyseinen ohjelma toimii myös dieetillä kunhan et vedä sarjoja failureen. Miksi? Koska dieetillä hermosto rasittuu herkemmin kalorivajeen vuoksi.

Back
Ylös Bottom