Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kilon pihvissä on sitten yli 200g proteiinia, että sä taidat tosiaan olla aika kookas kaveri. Se suositus on yleensä 2g/painokilo - pieni korjaus. Miten se on niin vaikeaa saada normiruuasta? Litra maitoa päivässä = 33g proteiinia ja siihen 250g maitorahkaa = 25g prot ja raejuustoa 200g = 25g prot. Noi, kun ottaa sen normiruuan oheen joka siis kostuu tietääkseni lihasta + hiilarista (peruna/riisi/pasta) + salaatista niin ei pitäisi olla kamalan suuri ongelma.

Tuo on aika jännä että moni väittää proteiinia tulevan päivän ruuista aina liian vähän. Itsellä ainakin bulkilla proteiinia tulee joskus jopa 3g/painokilo ihan vaikken siihen tähtäisikään, pitää välillä oikeen tarkkailla että sitä ei aivan mahdottomia määriä tule :D Ja rahkaa syön paivässä yhden purkin, joten kyllä ne lihat, maidot yms. tuo todella helposti sitä röheiiniä lisää sinne päivän safkoihin.

Tuo on aika jännä että moni väittää proteiinia tulevan päivän ruuista aina liian vähän. Itsellä ainakin bulkilla proteiinia tulee joskus jopa 3g/painokilo ihan vaikken siihen tähtäisikään, pitää välillä oikeen tarkkailla että sitä ei aivan mahdottomia määriä tule :D Ja rahkaa syön paivässä yhden purkin, joten kyllä ne lihat, maidot yms. tuo todella helposti sitä röheiiniä lisää sinne päivän safkoihin.
Musta tuntuu että ihmiset aliarvoi maidon ja lihan proteiinipitoisuuden ja luattavat sitte liikaa näihin heravalmisteisiin.

Kilon pihvissä on sitten yli 200g proteiinia, että sä taidat tosiaan olla aika kookas kaveri. Se suositus on yleensä 2g/painokilo - pieni korjaus. Miten se on niin vaikeaa saada normiruuasta? Litra maitoa päivässä = 33g proteiinia ja siihen 250g maitorahkaa = 25g prot ja raejuustoa 200g = 25g prot. Noi, kun ottaa sen normiruuan oheen joka siis kostuu tietääkseni lihasta + hiilarista (peruna/riisi/pasta) + salaatista niin ei pitäisi olla kamalan suuri ongelma.

Tiesinkin, että tuo kilon pihvi on yläkanttiin, kunhan sen heitin. Olen nähnyt, että 2g useimmiten suositus, toivoin tosin 1.5g riittävän niin sitä tarjottelin. Pitää laskea noita protskuja tarkemmin, mutta tuo jauhe näyttäisi olevan pakollinen vaikka lihaa tulee syötäkin joka päivä (tosin jauheliha ei tarjoa hyvää suhdetta.)

Tiesinkin, että tuo kilon pihvi on yläkanttiin, kunhan sen heitin. Olen nähnyt, että 2g useimmiten suositus, toivoin tosin 1.5g riittävän niin sitä tarjottelin. Pitää laskea noita protskuja tarkemmin, mutta tuo jauhe näyttäisi olevan pakollinen vaikka lihaa tulee syötäkin joka päivä (tosin jauheliha ei tarjoa hyvää suhdetta.)
Tuhanteen kertaan tätä olen toitottanut, mutta toitotan uudestaan: 1,5 grammaa per painokilo on täysin riittävä määrä proteiinia. Bulkilla kalorit ratkaisee suurissa määrin kasvaako lihas vai ei. Ei se kaksi grammaa ole mikään maaginen raja, lihas kasvaa vaikka tulisi 1,3 grammaa proteiinia per painokilo. Tuijota ennemmin kaloreita, kuin proteiinin saantia. Jos kalorit ei ole plussalla, niin ei se lihas kasva tuli sitä proteiinia 2g per painokilo tai 5 g per painokilo.
Laske oikeasti ennemmin kaloreita, kuin proteiinia. Proteiinissa on hiilareihin ja rasvoihin verrattuna vähiten kaloreita, joten ei kannata sitten ihmetellä jos ei paino nouse eikä lihas kasva, kun pyritään syömään joku "optimaali" määrä proteiinia ja ei kiinnitetä kaloreihin huomiota. Jos syöt kaksi rahkaa päivässä ja juot yli litran maitoa, niin siitä tulee 90 kiloselle kaverillekin jo yli puolet päivän proteiinitarpeesta täytettyä (Jos tähdätään siihen 1,5 g per painokilo). Loput proteiinista tuleekin ihan helposti normaaliruuasta.

Nyt on kuunnolista treeniä tasan puolivuotta tehty ja ruokaa joka päivä aivan helvetisti... Nyt ois tämmönen ongelma ilmennyt, eli geeneistä johtuen mulla reidet ja perse kehittyy aivan eritahtiin kun muut... liikaa! En koskaan ole laiminlyönyt jalkatreeniä ja nyt menoosa elaston 2 jakonen ohjelma. Mun reidet ja perse on siis huomattavasti kasvanut ja siitä mulle eniten sanotaankin :D Haluan että on kunnon jalat mutta pelkään näiden vaan kasvavan ja kasvavan.

Reisien sivuille ja ympäri persesttä on jo tullut raskausarpiakin, mitä pitäis tehä? muuttaa jalkatreenin sarjoja tai jtn, typerää ois kuitenkin olla treenaamatta niitä :confused:

Nyt on kuunnolista treeniä tasan puolivuotta tehty ja ruokaa joka päivä aivan helvetisti... Nyt ois tämmönen ongelma ilmennyt, eli geeneistä johtuen mulla reidet ja perse kehittyy aivan eritahtiin kun muut... liikaa! En koskaan ole laiminlyönyt jalkatreeniä ja nyt menoosa elaston 2 jakonen ohjelma. Mun reidet ja perse on siis huomattavasti kasvanut ja siitä mulle eniten sanotaankin :D Haluan että on kunnon jalat mutta pelkään näiden vaan kasvavan ja kasvavan.

Reisien sivuille ja ympäri persesttä on jo tullut raskausarpiakin, mitä pitäis tehä? muuttaa jalkatreenin sarjoja tai jtn, typerää ois kuitenkin olla treenaamatta niitä :confused:
Kerrohan nyt ekaksi tuon puolen vuoden painonmuutoksen ja ympärysmitan muutokset. Voi olla myös, että rasva menee suoraan perseeseen ja reisiin bulkilla, joten ei ne välttämättä nyt kauheasti kasva.
Ja jos treenaat kaikkea monipuolisesti, niin ei kyllä pitäisi noin lyhyessä ajassa minkään kehonosan kasvaa liian nopeasti. Eriasia jos reisi on yli 60 cm ja haba alle 30 cm, mutta tuskin on ihan noin.

Ei ne todellisuudessa varmaan niin hirveesti ole puolessa vuodessa ehtinyt kasvaa sen paremmin, kuin muutkaan lihasryhmät. Voi olla, että perseesi kerää sitä massaa/ fläsää enemmän, mitä reitesi. Tämä voi tuoda siihen sellaisen käsityksen, että kehittyisi nopeemmin. Vähän yksilöllistä, että kenelle se rasva kerääntyy ja mihin parhaiten. Jos painoa on tullut hirveesti 6kk aikana lisää ja alkaa olo olla ylimääräisen kanssa epämiellyttävä niin ota pieni dietti ja jatka sitten normaaliin tapaan.

^mietin samaa.. JA jos oikeasti on noin hakoteillä, niin se ei paljoa auta että täältä sanotaan liikkeet, se salitekeminen ei siitä muutu miksikään. Jos oikeita ongelmia on, niin salin henkilökuntakin varmasti auttaa/muut treenaajat paikan päällä.

Ette tunne tai tiedä musta mitään niin aika tyhmää lähtee tommosta sanomaan:D Teenko sitä G6?

Olen ajatellut että alkaisin käydä salilla ihan vain painoa nostaakseni. Nyt olen hieman alipainoinen ja se näkyy. Kaveri miettinyt kans saliharjoittelun aloittamista, mutta kylvää aina samaa lausetta: "En uskalla mennä sinne, kun en oo lihaksikas ja ne muut nauraa mulle." Tuon tyypin takia itekkin vierastan (vielä) salilla käyntiä niin sanokaa te miten on.

Kertokaa myös miten en näyttäisi ihan aloittelijalta ja/tai pelleltä. Antaa tulla vaan vinkkejä otetaan vastaan. ;)

Olen ajatellut että alkaisin käydä salilla ihan vain painoa nostaakseni. Nyt olen hieman alipainoinen ja se näkyy. Kaveri miettinyt kans saliharjoittelun aloittamista, mutta kylvää aina samaa lausetta: "En uskalla mennä sinne, kun en oo lihaksikas ja ne muut nauraa mulle." Tuon tyypin takia itekkin vierastan (vielä) salilla käyntiä niin sanokaa te miten on.

Kertokaa myös miten en näyttäisi ihan aloittelijalta ja/tai pelleltä. Antaa tulla vaan vinkkejä otetaan vastaan. ;)
Menkää sinne salille niin huomaatte, että tollainen ajatus on aivan helvetin naurettava. Jokainen salilla käyvä, on se sitten lihaksikas tai ei tietää, että millaista se ''aloittelijana'' olo salilla on. Ei sielä kukaan toisille naura tai osoittele jos joku olisikin toista vähän heikompi.

Toisaalta tälläisiä naurajia salille aina eksyy, mutta mä väitän, että nämä kaverit ovat niitä, joille nauretaan ja jotka saavat vihaisia katseita.

Tsemppiä ja hurjasti motivaatiota mukaan :)

1. Ne muutkin on olleet aloittelijoita joskus.
2. Suurin osa siellä salilla ei ole mitään massiivisia lihaskimppuja ellet nyt satu jollekin ammattilaisten suosimalle salille juuri osumaan.
3. Treenaamalla niitä lihaksia tulee, turha siis jahkailla.

Pelle-vaikutelman välttämiseksi toimi seuraavasti.

1. Jätä ego kotiin. Nosta hyvällä tekniikalla, eli aluksi liikkeet tutuiksi. Selällä heijattu hauiskääntö ei kasvata sitä habaa ja näyttää vain tyhmältä. Lisäksi siinä voi sattua selkään.
2. Ota tasapuolinen, koko kehoa harjoittava ohjelma käyttöön. Aloita 1/2-jakoisella ohjelmalla ja isoilla perusliikkeeillä. Mitään järkeä ei ole hinkata jotain epäkkäiden huippuja* tai pakaran kolmatta sivusäiettä* optimaalisesta kulmasta.
3. Lue, omaksu, lue lisää.
4. Katso youtubesta tekniikoita, terve kritiikki ja maalaisjärki muistaen.
5. Uskalla puhua ja kysyä muilta salillakävijöiltä. Harva kykenee lukemaan ajatuksia, joten ne "voinko tehdä välissä?"/"Onko sinulla monta sarjaa vielä jäljellä?"/"Voitko varmistaa?"/"Voitko katsoa tekniikkaa?" -kysymykset kannattaa esittää ääneen. Helpottaa kummasti elämää ja vähentää hampaiden kiristelyä.
6. Treenaa. Tulee hiki, väsyttää ja vähän voi sattua. Älä korvaa sitä epämukavaa mavea jollain taljavitkutuksella mukavuudenhalun iskiessä. Ne perusliikkeet on oikeasti hyviä.

*merkityt kohdat kuvastavat aloittelijoiden suosimaa eristävien superliikkeiden käyttöä, eivät oikeita liikkeitä.

Nyt olen hieman alipainoinen ja se näkyy. Kaveri miettinyt kans saliharjoittelun aloittamista, mutta kylvää aina samaa lausetta: "En uskalla mennä sinne, kun en oo lihaksikas ja ne muut nauraa mulle."

Ei aloittelijoille naureta vaan ne syödään proteiinilisäksi siinä treenin ohessa. Kannattaa siis miettiä kahteen kertaan, uskaltaako salille lähteä jollei ole jo valmiiksi kunnossa. Eihän kukaan täyspäinen mene veteenkään, ennen kuin osaa uida.

Aloittelijalta näyttämistä et voi välttää, mutta pelleltä vaikuttamisen voit: ota iisisti, tutustu liikkeisiin ja laitteisiin kaikessa rauhassa kokeillen ja kysy neuvoa jos tarvitsee äläkä ala heilumaan suin päin muka itsevarman oloisena vaikka sulla ei olisi mitään hajua, mitä olisit tekemässä, ja luule että sitten näytät vanhalta hc-treenaajalta eikä kukaan huomaa mitään.

- - kylvää aina samaa lausetta: "En uskalla mennä sinne, kun en oo lihaksikas ja ne muut nauraa mulle."

Nääh, isoin näkemäni jumpaaja (oli HH-gym -nimisellä salilla) oli oikein leppoisa ja muistutti pariinkin kertaan että häntä voi pyytää varmistajaksi. Suurin osa ei kiinnitä isommin huomiota tai ei ainakaan näytä sitä mitenkään.

Sitäpaitsi se tyhjän tangon nostelu kestää oikeasti yllättävän vähän. Vaikka 20 kg takakyykky (=pelkkä tanko) voi vähän hassulta tuntua, siihen tankoon tulee sangen nopeasti 15 kg levyt molempiin päihin.

mulla tulee kyykkyjä tehdessä aina jännitettyä hauiksia kun pidän tankoa paikallaan. nyt viimeks kyykyn jälkeisenä päivänä piti lopettaa treeni kesken kun vasenta haukkaria rupes särkemään aivan törkeesti. miten tän sais estettyy, leventämällä käsien otetta tangosta?

mulla tulee kyykkyjä tehdessä aina jännitettyä hauiksia kun pidän tankoa paikallaan. nyt viimeks kyykyn jälkeisenä päivänä piti lopettaa treeni kesken kun vasenta haukkaria rupes särkemään aivan törkeesti. miten tän sais estettyy, leventämällä käsien otetta tangosta?

Luultavasti tekniikka on jollain tapaa pielessä. Oletan, että tässä ei puhuta etukyykystä, jolloin tanko olisi käsien varassa, eikä siinä ''oikeassa'' paikassa, missä sen täytyisi olla. Kokeile aloittaa takakyykyssä tekniikkaa hiomaan ihan pelkättä tangolla. Tunnustele käsien asentoa ja asentoa tangolle. Selässäsi pitäisi olla sellaiset sopivat ''montut'', missä tanko luontevasti pysyy, jolloin käsien ei tarvitse kyykkyä tehdessä tehdä minkäänlaista työtä vaan toimivat ns. pidikkeenä sille tangolle.
Liiallinen hauiksenteko voi johtaa myös hauiksen rasittumiseen, jolloin tollainen staattinen pito ja koukistus voi tuoda ärtyneeseen lihakseen kipua.

Onhan sulla tanko täysin selän päällä, etkä kannattele sitä käsilläsi? Käsien kuuluis olla siinä periaatteessa ainoostaan estämässä, että tanko ei putoa selältä.

Back
Ylös Bottom