1. Ohjelmana Arnold's golden six, kuinka paljon merkitystä on liikkeiden järjestyksellä? Jos esim. heti alussa on kyykkypaikka varattu, aloitetaanko listan seuraavasta liikkeestä ja tehdään kyykyt heti kun paikka vapautuu vai esim. sitten kun kaikki muut on tehty?
Tosiaan mielellään sanellussa järjestyksessä. Aina välillä voi tehdä eri järjestyksessä, jos on suorituspaikka varattuna ja treeni meinaa muuttua odotteluksi.
4. Miten liikkeisiin kannattaa lämmitellä? Itse poljen salille pari km, siinä saa pienen lämmön, mutta tarviiko esim penkkiin lämmitellä enää jos tekee 10 toiston sarjoja?
Itse hyppelisin vähän narua tai soutaisin concept2-soutulaitteella 5-10min ja tekisin muutamat dynaamiset venytykset (eritoten lonkankoukistajat ja selkä auki sekä keppijumppaa olkapäille). Jokaisessa G6:n liikeessä on syytä tehdä lämmittelysarjat ennen työsarjoja -työsarjat ovat ne sarjat, jotka on ohjelmaan listattu (esim. 4x10). Tämä kannattaa muistaa muitakin ohjelmia katsellessa. Tapana on merkitä vain kovat sarjat. Älä ole se aloitteleva törppö, joka lataa heti henk. koht. maksiminsa tankoon ilman mitään lämmittelyjä.
Usein lämmittelysarjat koostuvat noin kolmesta sarjasta jotka tehdään noin 40%, 60% ja 80% prosentilla työsarjojen painoista vähentäen toistoja työsarjoja kohti mennessä. Ennen näitä mm. Rippetoe suosittaa ihan pelkällä tangolla tehtäviä sarjoja.
Eli jos teet kyykkysarjat 100 kilolla, niin lämmittely menee seuraavasti (ko. lämmittelytapa on kirjasta Starting Strength):
20 kg (tanko) * 5 toistoa
20 kg (tanko) * 5 toistoa
40 kg * 5 toistoa
60 kg * 3 toistoa
80 kg * 2 toistoa
------------
100 kg * 10 toistoa
100 kg * 10 toistoa
100 kg * 10 toistoa
100 kg * 10 toistoa
Kehonpainolla tehtävissä leuoissa ei tarvita mitään lämmittelysarjoja, vaan teet ne kolme sarjaa failureen (mikä on mielestäni dorka tapa treenata, mutta ei siitä enempää). Pystypunnerruksessa ei välttämättä tarvitse enää penkin jälkeen yhtä montaa lämppärisarjaa, mutta omia tuntoja kuulostelemalla se selviää. Tee pari lämppärisarjaa siihenkin silti.
Aluksi voi turhauttavalta, että joutuu "väsyttämään" itseään ja siten ei jaksa nostaa niin paljoa työsarjoissa, mutta itse asiassa lämmittelysarjat valmistavat lihaksia kovia sarjoja varten, helpottavat oikean liikeradan pitämistä ja ehkäisevät vammoja. Kylmänä lihakset myös toimivat tehottomammin kuin lämpimänä.