Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Myöskin, käsien lihakset o nin paljon pienemmät, että ei niissä ne kilot yhtä paljon nouse

Ymmärrän kyllä PHAT:in idean. Kummastelin vaan tuota treenien järjestystä. Itselläni tuo ei kyllä tosiaankaan toimisi. Mutta jos tulosta tulee, niin hyvä.
edit.

Su Alakroppa voima
Ma Yläkroppa voima
Ti lepo
Ke Jalat ja vatsa
To Rinta-olka-ojentaja
Pe Selkä ja Haba
La lepo

Hyvin nukutun yön jäljestä, suosittelen Tiuskikselle tuota jakoa. Saat palautuneemmat lihat voimatreeneihin (kunhan perjantaina treenissä ei ole mavea) ja toivottavasti enemmän rautaa tankoon. Noin ainakin itse tekisin....
Perusteletko vielä? Mulla tuo sunnuntai on siis sählyn peluupäivä, joten en mielelläni tee silloin jalkoja. Olen myös pitänyt ke ja la lepoa. Jos nuo faktat ottaa huomioon, niin miten silloin olisi järkevintä nuo päivät jakaa? Ja tosiaan paukkuja pistetään jalkoihin ja ne tarvitsevat mulla mahdollisimman pitkän palautumisen.

Aina ei saa mitä tahtoo... Siirrä tuo sitten päivällä eteenpäi, että on maanantaina alakroppa treeni ja loppuu sitten lauantaihin

Sun vaatimuksiis et tota treeniä tuu saamaan.

Jos meinaa harrastaa voimabodausta, niin voimatreenit on ne joihin pitäisi olla täysin palautunut. Omassa ohjelmassasi sulle tulisi siis su sähly ja seuraavana päivänä jalkojen voimatreeni sekä ti rinta-olka-ojentaja ja to yläkropan voimatreeni. Itse en ainakaan olisi valmis juoksujen jälkeen seuraavana päivänä kyykkäämään/vetämään ennätyksiä saati tiistain kunnon pumppipäivän jälestä torstaina punnertamaan kunnolla. Parashan on kokeilla itse miltä tuntuu ja sen mukaan muokata ohjelmaa. Lisäksi reenien ulkopuolisille menoille ei voi mitään :). Ei tää nyt niin vakavaa ole. Jokatapauksessa jos olisin sinä, kokeilisin miltä tuntuu sunnuntaina tehdä alakropan voimatreeni ennen sählyä. Voimatreenissähän ei kuitenkaan pääsääntöisesti ole tarkoitus tukottaa lihaksia samalla tavalla kuin noissa pumppitreeneissä.

Kiitos teille avusta, eiköhän tästäkin selvitä kokeilemalla. Ja sähly on tosiaan sählyä eikä salibandyä niin sen voi vetää sitten niillä eväillä mitkä treenin jälkeen on käytössä.

Tartteisin vähän apua kyykkääämiseen,tarkemmin tangon kohtaan niskan päällä. En meinaa löytää sopivaa kohtaa en sitten millää ja aina kun omasta mielestä "tään on hyvä kohta" nii sit ku nostaa vähä sitä tankoo ni sattuu ihan pe_keleesti. Vaikuttaako oteleveys tähän kipuun. Ja paikat ei ole mielestäni jumissa.

Tartteisin vähän apua kyykkääämiseen,tarkemmin tangon kohtaan niskan päällä. En meinaa löytää sopivaa kohtaa en sitten millää ja aina kun omasta mielestä "tään on hyvä kohta" nii sit ku nostaa vähä sitä tankoo ni sattuu ihan pe_keleesti. Vaikuttaako oteleveys tähän kipuun. Ja paikat ei ole mielestäni jumissa.
Jos tuntuu hyvältä kohdalta, mutta sattuu ni käytä ny sitte ihmeessä pehmustetta vaikka tangossa jossei muuta ?

Niin sattuu mihin perkeleesti? Selkään, niskaan? Kyllä sille tangolla löytyy se oikea paikka, kun nyt haet sitä vaan parissa treenissä, jos olet vasta kyykkäämisen aloittanut. Jos ei ole mitään vammoja tai liikuntarajotteita, niin kyllä se tangon paikka löytyy ja ei se enää tunnu missään.
Vaikka taisit sanoa tottumuksesta "niskan päällä", niin muistutetaan nyt kumminkin että se tanko ei saa nimenomaan levätä niskan päällä vaan high-bar kyykyssä sen tangon tulisi olla epäkkäiden päällä.
Tässä hyvä ohje tangon paikasta kyykyssä (http://www.pakkotoisto.com/treeni/4200-kyykky/):

Yritetään: kun otat tangon niskaan ja vedät kädet tankoon ja sitä myöten olkapäät asettuu taakse niin epäkkääthän muodostaa "tyynyn" heti siihen missä niska päättyy. Tätä tyynyähän siis ilmeisesti käytät, mikä on varsinkin bodykyykyssä ihan hyvä metodi. Itse käytän sitä aina smithissä, missä balanssi ei ole ongelma ja paino asettuu/suuntautuu paremmin ja kivuttomammin.

Vapaalla tangolla tangon paras paikka yleensä on tämän tyynyn alapuolella, n.5-10cm (riippuen siis henkilön koosta). Siinä epäkkäiden yläosa laskeutuu voimakkaasti ja takaolkapäät tulevat osaltaan "vastaan". Tämä kannattaa kokeilla vaikka tyhjällä tangolla ettei satuta itseään: eli laitat vaikka ensin tangon sinne tyynyn päälle ja muljautat sen siitä alaspäin niin se putoaa automaattisesti tähän kuppiin. Kupin muoto korostuu kun vedät korostetusti kyynärpäitä ja olkapäitä taaksepäin ja pidät pään pystyssä. Siinä tanko lepää mukavasti ja suo helpommin hyvän ja tasapainoisen kyykkyasennon vapaalle tangolle.

Ei todennäköisesti ole hyvä kohta jos sattuu nostaessa. Kokeile vaan eri korkeuksilla ja eri oteleveyksillä, kyllä se oikea paikka löytyy. Pehmusteet kannattaa melkeinpä unohtaa.

Paljonkos muuten "kuuluisi" isoissa liikkeissä painot kasvaa vuodessa?

Kulmasoudulle korvaava liike? Teen 1-jakoista kolmesti viikossa ja selän osuus on seuraava:

Ma: Kulmasoutu tangolla, leveä ote

Ke: Mave, ylätalja

Pe: Kulmasoutu tangolla, kapea ote

Ongelmana tässä on se, että perjantain treeneissä on mukana myös SJMV ja varsinkin alaselkä saa turhan kovaa hittiä. Pitäs kehitellä joku korvaava liike kulmasoudulle. Ennenkuin joku ehdottaa leuanvetoa niin sekin on mukana ohjelmassa.

Kulmasoudulle korvaava liike? Teen 1-jakoista kolmesti viikossa ja selän osuus on seuraava:

Ma: Kulmasoutu tangolla, leveä ote

Ke: Mave, ylätalja

Pe: Kulmasoutu tangolla, kapea ote

Ongelmana tässä on se, että perjantain treeneissä on mukana myös SJMV ja varsinkin alaselkä saa turhan kovaa hittiä. Pitäs kehitellä joku korvaava liike kulmasoudulle. Ennenkuin joku ehdottaa leuanvetoa niin sekin on mukana ohjelmassa.

Soutu koneessa?

Esittämässäsi kysymyksessä on se ongelma, ettet esitä ongelmaa ja pyydä siihen apua, vaan olet itse keksinyt ratkaisun ja pyydät apua sen toteuttamiseen. Ongelmasi on siis ilmeisesti, että alaselkäsi ei kestä nykyistä treeniohjelmaasi.
Laita se koko ohjelma näkyviin.

Edit: Ylläoleva on muuten ihan pätevä vinkki noin muutenkin elämää ajatellen. Siis se, että pyytää apua siihen itse ongelmaan, eikä siihen itse keksimäänsä ratkaisuun.

Soutu koneessa?

Esittämässäsi kysymyksessä on se ongelma, ettet esitä ongelmaa ja pyydä siihen apua, vaan olet itse keksinyt ratkaisun ja pyydät apua sen toteuttamiseen. Ongelmasi on siis ilmeisesti, että alaselkäsi ei kestä nykyistä treeniohjelmaasi.
Laita se koko ohjelma näkyviin.

Edit: Ylläoleva on muuten ihan pätevä vinkki noin muutenkin elämää ajatellen. Siis se, että pyytää apua siihen itse ongelmaan, eikä siihen itse keksimäänsä ratkaisuun.

Saatoin hieman epäselvästi esittää tuon ongelman joka on se, että alaselkä ei tykkää sjmv:sta ja kulmasoudusta samassa treenissä. Kulmasoudulla saa vissiin ihan mukavasti tavaraa tuonne takaosioon. Korvaavan liikkeen pitäisi kuitenkin olla 1-jakoisen periaatteen mukainen eli raskas perusliike.

Ohjelma:

1. päivä

Kyykky 4 x 10
Vinopena smith 3 x 10
Kulmasoutu 4 x 10
Pystypunnerrus kp 4 x 10
Hauis kp 3 x 10
Ranskis 2 x 10

päivä 2.

Leuanvetoa lämmittelyksi
Mave 4 x 5
Vinopena kp 4 x 10
Ylätalja niskan taakse 4 x 10
Hauis 2 x 10

3. päivä

Sjmv 4 x 10
Penkki 6 x 5
Viparit maaten 2 x 10
Kulmasoutu 4 x 10 (tähän korvaava
Viparit 4 x 10
Dippi 3 x

^miks sulla on leuanvetoa lämmittelyksi ja sitten työsarjoina teet jotain *vitun* ylätaljaa? Jos saat leukoja edes 6-8 sarjoja 3-4, niin vaihda ne tuon ylätaljan tilalle, yläkropan kehitys kiittää. Ota sitä ylätaljaa vaikka lämmittelyksi sitten jos on pakko.

nahkasäkki;3913475 3. päivä Sjmv 4 x 10 Penkki 6 x 5 Viparit maaten 2 x 10 Kulmasoutu 4 x 10 ([B sanoi:
tähän korvaava[/B]
Viparit 4 x 10
Dippi 3 x

Onko sulla käytössä joku kone jossa vois tehdä tota soutua. Jos ei ja selkä kestää, niin sitten tuota kulmasoutua käsipainoilla. Itselläni tosin alaselän väsyessä toi käsipainoilla tehty kulmasoutukin alkaa olla mahdoton. Yksi vaihtoehto on sitten tehdä vaihtaa tuo SJMV johonkin muuhun... Tai esim. maksimoida tuo selän lepoaika niin että teet ensin kulmasoudun ja treenin lopussa SJMV.

^miks sulla on leuanvetoa lämmittelyksi ja sitten työsarjoina teet jotain *vitun* ylätaljaa? Jos saat leukoja edes 6-8 sarjoja 3-4, niin vaihda ne tuon ylätaljan tilalle, yläkropan kehitys kiittää. Ota sitä ylätaljaa vaikka lämmittelyksi sitten jos on pakko.

Ja jätä tällaiset kommentit huomiotta.

Miks aina kaikki mun viestit skipataan? :D

Johtunee tuosta tuksun kuvasta. Vastaus kysymykseen: sehän riippuu ihan tasosta. Ei sille ole mitään määrää, pääasia että kasvaa. Pitkään punttia nostelleelle 10kg vuodessa ykkösmaksimiin on kova. Vasta-aloittelijalle 10kg lisäys voi tulla kuukaudessa. Kunhan kehitystä tapahtuu haluttuun suuntaan niin kaikki on kohdillaan.

Paljonkos muuten "kuuluisi" isoissa liikkeissä painot kasvaa vuodessa?

Tuo varmaan skipattiin siksi ettei siihen kukaan pysty suoraan vastaamaan koska tuohon vaikuttaa liian moni asia esim, henkilö, sukupuoli, treeni tausta, ja miljoona muuta asiaa.

Jollain aloittelijalla voi esimerkiksi maastavedon maksimi nousta yli 100kg ja taas paljon kokeneemmalla tekee tiukkaa saada se 10kg vuodessa.

edit: hidas

Leukoja saan sen 3,3,3 ja ylätaljaa teen sen takia kun saan hyvän poltteen latseihin.

Onko sulla käytössä joku kone jossa vois tehdä tota soutua. Jos ei ja selkä kestää, niin sitten tuota kulmasoutua käsipainoilla. Itselläni tosin alaselän väsyessä toi käsipainoilla tehty kulmasoutukin alkaa olla mahdoton. Yksi vaihtoehto on sitten tehdä vaihtaa tuo SJMV johonkin muuhun... Tai esim. maksimoida tuo selän lepoaika niin että teet ensin kulmasoudun ja treenin lopussa SJMV.

Tuo kulmasoutu ja treenin loppuun jalat on kyllä erittäin varteenotettava vaihtoehto, koska tuo sjmv ei mun mielestä ole lähtökohtaisesti raskaimpia jalkaliikkeitä. Koneita selälle löytyy kyllä joten niitäkin voisi testata. Kiitos vastauksista

Back
Ylös Bottom