Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Miten treenata itselleen jonkinlainen peruskunto ENNEN punttitreenauksen aloittamista. Olen ylipainoinen ja suht. rapakunnossa tällä hetkellä ja punttitreenin aloittaminen "kylmiltään" voi olla kropalle liian rankkaa (vaikka tekisikin kevyillä painoilla).

Miten treenata itselleen jonkinlainen peruskunto ENNEN punttitreenauksen aloittamista. Olen ylipainoinen ja suht. rapakunnossa tällä hetkellä ja punttitreenin aloittaminen "kylmiltään" voi olla kropalle liian rankkaa (vaikka tekisikin kevyillä painoilla).

Ei se liian rankkaa ole jos alotat järkevästi. Tietysti laihduttaminen ja lenkkeily parantaa yleiskuntoa, mutta en näe siinä mitään ongelmaa, että samassa heti jo alottais punttitreenin.

Juu ei ole mitään syytä kavahtaa punttitreeniä sillä verukkeella, että ei oo riittävää pohjakuntoa. Lihaskuntoharjoittelun voi aloittaa vaikka olisi juuri noussut vuoden koomasta ja itse asiassa se olisi jopa suotavaa silloin. :D Tää tietenkin edellyttää sopivan aloitustason ja riittävän hitaan etenemisen. Pidät vaan huolen siitä, että aloituspainot on sopivat etkä treenaa liikaa ja liian kovaa. Pikkuhiljaa lisäät treenin määrää ja tehoa. Suoritustekniikat myös heti kuntoon ettei tuu turhia rasitusvammoja väärin tehdyistä liikkeistä.
Jostain lenkkeilystä esimerkiksi ei oo kovin suurta käytännön hyötyä punttailuun, eikä se ainakaan valmistele kehoa punttailun aiheuttamaa rasitusta varten, koska se rasittaa elimistöä ihan eri tavoin.

Niin heikos kunnossa ei voi olla, etteikö vois suoraan salille mennä..
Tietty jos ei ego kestä mennä salille tekemään "pienillä" painoilla.. niin sitten voikin jäädä himaan ja tilaa perhepizzan.. ;p

Mitäs sanoisitte yhdistelmästä, jos on diagnoosina välilevyn repeymä (paskalla selällä, paskalla tekniikalla ja mitättömillä painoilla tehdyn mave -sarjan tulos) ja kyykkyä/jalkoja yleensäkin haluaisin tehdä. Onko viisasta tehdä lainkaan vai viittiikö "kivun rajoissa" tehdä, vaikka tekniikkakin on kyykyssä hakusessa. Eli saakohan tuollasella kevyellä jalkatreenillä mitään kauheita seurauksia aikaan?

miten voi treenata leuan vetoa vastaotteella jos ei mee ku maksimissaan 1-2 leukaa? pitääkö vedellä jotai puolikkaita leukoja?
Hypyllä vaan, eli penkille ensin ja siitä sitten teet niin monta kuin menee ja loput hyppäät ylös ja lasket hitaasti alas eli tekee ensin vajaita leukoja (ei laske käsiä ihan suoraks). Toinen vaihtoehto on käyttää kuminauhaa apuna. Sit ylätalja ja avustettua leuanvetoo(laite, jos semmonen löytyy) on hyviä tehdä sillo jos haluaa leuanvedon joskus onnistuvan.

Kuminauhalla

Hypyllä

Mitäs sanoisitte yhdistelmästä, jos on diagnoosina välilevyn repeymä (paskalla selällä, paskalla tekniikalla ja mitättömillä painoilla tehdyn mave -sarjan tulos) ja kyykkyä/jalkoja yleensäkin haluaisin tehdä. Onko viisasta tehdä lainkaan vai viittiikö "kivun rajoissa" tehdä, vaikka tekniikkakin on kyykyssä hakusessa. Eli saakohan tuollasella kevyellä jalkatreenillä mitään kauheita seurauksia aikaan?
Olis varmaan kannattanu kysästä siltä lääkäriltä, joka tuon diagnoosin anto eikä konsultoida näitä pakkiksen kotilääkäreitä. Lääkäriltä kysymällä olis varmaan selvinny, että kannattaako ylipäätään tehdä jotain ns. palauttavia liikkeitä alaselälle ja milloin saa treenata kovaa, ja mitä liikkeitä saa tehdä. Nimittäin kyykylläkin saa aika kovat paineet sinne alaselkään ja välilevyt varmasti huutaa hoosiannaa, kun jullena tullaan ylös yms.

Komppailen Voidia, eli välilevy paskana EI tehdä kyykkyjä eikä vetoja, eikä mitään sellaisia liikkeitä mitkä aiheuttaa kovaa painetta alaselkään. Selän ojennukset ja muut sellaiset jätät kans pois, ennen kuin selkä on taas parempi. Fysioterapeuttien paljon käyttämä liike välilevypotilaille on, että pidetään pientä levypainoa suorilla käsillä silmien tasolla ja tehdään vartalonkiertoja puolelta toiselle, hallitusti ei riuhtoen.

Nyt tarvisi jonkun jalkapainotteisen ohjelman.

Tarkoitus olisi vaan haalia lisää lihaa jalkoihin, ja nyt olosuhteet ovat siihen kerrankin suosiolliset kun höntsäkausi päättyi ja seuraavan kerran tulee "pakollista aerobista" joskus huhtikuussa. Kesällä tuntui, että vaikka vauhti ja voimat kasvoi, jalat vain hupenivat, kun viikossa tuli se neljäkin matsia pahimmillaan/parhaimmillaan.

Tähän asti, viime kuukaudet vedetty kolmijakoista noin 1,5-kertaa viikossa. Rinta/kädet, selkä/olkapäät ja jalat -jaolla. Nyt tarvitsisi vielä vähän enemmän buustia, jotenkin tuntuu ettei tuo yksi tai välillä kaksi jalkareeniä viikossa ole tarpeeksi.

Jalkareeneistä sen verran, että viimeksi tuli tehtyä kyykky, jalkaprässi ja viimeiset mehut ojennuksilla. Sitä edellinen oli sitten takareisipainotteisempi ja jalkaprässin korvasi askelkyykky.

Nyt vähän uusia ideoita, kaikki käy, mutta kunhan vain tulisi ne tavoitteelliset 10cm ympärille lisää lopulta. Syön plussalla sen n.500kcal.

Nyt ois 6kk arnold G6 treeniä takana... alkanu vauhti hiipua ja vähän kyllästyttääkin mutta hyvin on tulosta jo tullu!

Mites nyt tästä? varmaa 2 jakosella liikkeelle, nii kellään mitään hyvää ohjelmaa jota suositella G6 treenin jatkoks? :)

Nyt ois 6kk arnold G6 treeniä takana... alkanu vauhti hiipua ja vähän kyllästyttääkin mutta hyvin on tulosta jo tullu!

Mites nyt tästä? varmaa 2 jakosella liikkeelle, nii kellään mitään hyvää ohjelmaa jota suositella G6 treenin jatkoks? :)

Elaston 2-jakoinen on loistava vaihtoehto.

Minä päivänä kannattaa tehdä kapea penkki 1 jakosella? Oma kierto on LA, MA , KE. Eli penkkiä ois tarkotus 2 kertaa viikkoon ja 1 päivälle kapea penkki. Onko se parempi tehdä tossa maanantaina vai keskiviikkona? Jos nyt siltä kannalta ajatellaan, että häirittis normi penkkiä mahdollisimman vähän.

Tervehdys,

tällainen parikymppinen miehenalku täällä.

kirjoitan nyt sitten ensimmäisen viestin tekosyyn varjolla tällaista kovin nobojuttua. Havahduin tuossa vuoden alussa sellaiseen yllättävään faktaan, että kas, minähän olen läski. Ylipainoinen. Ihan oikeasti. Sitä ennen olin lähinnä ajatellut että no, vähän ylimääräistä jos on, mutta kyllä siellä vaan ihan oikeasti on sellainen autonrengas melkeinpä siellä vyötäröllä ja nyt viime viikkoina on pystynyt huomaamaan jo kunnon kaksoisleuankin oikein kun sivusta satun peilistä itseäni vilkaisemaan. Painonkin puolella olen hieman yli ylipainon rajan (siis sen kaikista lievimmän ylipainoksi laskettavan), mutta ei se paino tässä mikään ongelma ole, tosiaan jo viitisen kiloakin pudottamalla päästään painosuosituksen paremmalle puolelle.

Mutta nuo vatsassa löllyvät ihrat kyllä ovat kovin vastenmielisiä. Kun joskus erehdyn kuljeksimaan kotonani paidatta suihkun jälkeen niin ah että sitä näkyä kun manboobsit pujottelevat puolelta toiselle (ehkä hieman ylidramatisoitu näkemys tuon pujottelun kanssa mutta kyllä niissä väpinää riittää). Olen tässä päättänyt lopultakin että ei se nyt näin voi mennä. Itse asiassa päätin jo pari kuukautta sitten, mutta sairastuinpa poskiontelotulehdukseen minkä ajaksi piti tietysti unohtaa kaikki raskaaseen kuntoiluun liittyvä.
Olen kuukausien ajan etsinyt tietoa asiasta ja varmaan jossain välissä jonkin valaistuksen koinkin, mutta nyt on jo tullut niin paljon informaatiota päntättyä päähän että vähän sekaisin olen jo. Höperö suorastaan. Kysyisin siis nyt ihan yksinkertaisesti että:

Olen 20 v mies, hieman ylipainoinen.

Haluan eroon läskistä, jota riittää. Rasvanpoltto siis olisi päivän sana, vaikka kyllä lihasten kasvatuskin hyvältä ajatukselta tuntuisi, ehkä jopa samanaikaisesti jos jotenkin luonnistuisi.

Onko salilla käyminen vai aerobinen liikunta, pääasiassa lenkkeily, parempi idea? Vaiko molemmat vuorotellen? Molemmista pidän ja aikalailla selvillä on jo saliohjelma jos se on hyödyllisempää kuin aerobinen rasvanpoltossa, mutta mitenkähän nyt sitten on. Ruokavalion muuttaminen on selviö, mutta tämä toinenkin puoli olisi saatava kuntoon.

^ käy salilla ja tee aerobista siihen lisäksi, ruokavaliosta karsit kaiken turhan sokeri ja rasvamössön pois. Proteiiniä runsaasti niin alkaa se kroppa muuttuun...

Haluan eroon läskistä, jota riittää. Rasvanpoltto siis olisi päivän sana, vaikka kyllä lihasten kasvatuskin hyvältä ajatukselta tuntuisi, ehkä jopa samanaikaisesti jos jotenkin luonnistuisi.

Onko salilla käyminen vai aerobinen liikunta, pääasiassa lenkkeily, parempi idea? Vaiko molemmat vuorotellen?

Itse lähtisin siitä, että kilot karsitaan ruokavaliolla ja liikunta on ainoastaan lisänä tässä. Lihasten kasvatuksessa on se hyvä puoli, että isommat lihakset tarvitsevat enemmän energiaa eli salilla käynti pidemmän päälle lisää energiankulutustasi. Voi huviksesi laskea, mitä tunnin lenkki tai pullanpalasen jättäminen ruokavaliosta saa aikaiseksi ja käyttää aikasi paremmin.

Olen myös vahvasti sitä mieltä, että vaikka sitä läskiä olisi kuinka paljon (kohtuuden rajoissa), niin ei kuitenkaan kannata yrittää tiputtaa mitään älyttömiä kiloja kuukausittain, vaan tavoitteista riippuen jopa useamman vuoden suunnitelma on järkevämpi. Tällöin jää energiaa tehdä muitakin asioita ja urheilla sen sijaan että on koko ajan niin väsynyt, ettei jaksaisi alkaa tekemään mitään. Tämä ei paljon motivoi. Eli laita selkeät tavoitteet äläkä tee niistä liian kunnianhimoisia.

Tää on varmaan aika helvetin tyhmä kysymys kasvattaako salilla treenaus niinkun fyysistä kuntoa jos ei juokse juoksumatolla tai pole pyörällä tjsp, siis tarkotan että nostaako sellaista kuntoa että jaksaa juosta pidempään jne jos vaan nostelee painoja?

Ja toinen kysymys että kun treenaan välillä kotona niin millä pystyis korvaamaan penkkipunnerruksen? koska kotona ei löydy penkkiä mutta tanko ja painot löytyy, sekä käsipainot.

Tää on varmaan aika helvetin tyhmä kysymys kasvattaako salilla treenaus niinkun fyysistä kuntoa jos ei juokse juoksumatolla tai pole pyörällä tjsp, siis tarkotan että nostaako sellaista kuntoa että jaksaa juosta pidempään jne jos vaan nostelee painoja?

Ja toinen kysymys että kun treenaan välillä kotona niin millä pystyis korvaamaan penkkipunnerruksen? koska kotona ei löydy penkkiä mutta tanko ja painot löytyy, sekä käsipainot.
Aika paha, jos ei löydy penkkiä. Ei pysty tekemään oikein mitään kunnon punnerrusliikettä. Lattiapenkkiä tietysti voi tehdä, mutta ojentajat taitaa siinä olla suuremmassa osassa joten sitä nyt ei voi pitää järkevänä korvikkeena(?).
Ja ei kasvata kuntoa pääasiallisesti. Salilla tapahtuva työskentely on suurimmaksi osin anaerobista eli se ei kasvata aerobista kuntoa oikeastaan.

Back
Ylös Bottom