Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Meneekö ihan metsään jos tekee kaksjakosen aikana yhdessä reenissä penkin, kapeen penkin ja pystypunnerruksen/niskantaakaa punnerruksen? Noin ninkun etuolkapäitä ja ojentajia ajatellen? Äskön kokeilin ja ihan hyvin meni, mutta nyt rupees epäilyttään :nolo:

Menee...tee mielummin treenissä 1 penkkiä ja treenissä 3 kapeeta penkkiä ja pystypunnerrusta.

Olen tässä tehnyt P90X kunto-ohjelmaa pian puoliväliin. Alkaa ottamaan päähän nuo levykäsipainot, joissa tarttis aina ruuvata pultit auki ennen kuin saa vaihdettua painoja. Kesken reenin tätä ei ehdi tekemään toistojen välillä ja siksi treeni pitää vetää läpi yhdellä ja samalla painolla, huolimatta siitä onko liike kevyt tai raskas. Kysynkin, että tuleeko halvemmaksi ostaa useampi näitä "dumbell" -painoja vai onko olemassa joku tavallisen ihmisen kukkarolle sopiva versio esim. "Quick Load" -tyyppisistä pikalukituksella toimivista painoista? Jenkkilässä kokeilin P90Xää muutaman viikon sellaisilla pikalukitussysteemeillä ja se tuntui toimivan. Kuitenkaan mistään netin syövereistä ei sellaisia oikein tahdo löytyä tai sitten en asiasta tietämättömänä vaan osaa etsiä.

Pystyykö kalorit laskemaan näin yksinkertaisesti. Esim teen "sopan" pistän kaikki raakaineet kalorilaskuriin ja saan loppusummaksi vaikka 3000kcal. Tämän jaan viidelle(aterialle) joten jokaista (viittä) annosta kohden jää 600kcal per annos ? :D

No, näinhän se menee!

Erittäin tyhmä kysymys, mutta kyykky kahdesti viikossa ei varmastikkaan ole liikaa? Tällä hetkellä tekis mieli vaan hioa siinä tekniikkaa kerta kerralta paremmaksi ja saada siinä painot ylös.

Erittäin tyhmä kysymys, mutta kyykky kahdesti viikossa ei varmastikkaan ole liikaa? Tällä hetkellä tekis mieli vaan hioa siinä tekniikkaa kerta kerralta paremmaksi ja saada siinä painot ylös.

Ei ole liikaa, kun järkevästi treenaat.

Treeni/Ravinto-ohjelmaa vailla.

Moro!
Oon 16-vuotias ja oisin treeniohjelmaa vailla. Ja oisi kiva myös tietää mitä kannattaa syödä ja minkä verran ja milloin.
Harrastan jenkkifutista joten tarvitsisin räjähtävää voimaa ja nopeutta, sekä rasvaa pitäisi saada poltettua mahdollisimman paljon. (Pituutta on 175cm ja painoa 89kg)
Käyn nykyään salilla 1-2 kertaa viikossa sekä treenaan spurtteja mutta ois jees tietää mihin siellä kannattaisi keskittyä eniten. Ja miten saisi esim. keskivartaloon voimaa.
Kävin ostamassa tänään Fastin Hera80 jauhetta (minttusuklaa), onko kellään kokemuksia siitä?

Semmonen kysymys mikä rupes askarruttamaan kun kattelin tarkemmin tota SS ohjelmaa:
Siinähän suositellaan että bulkataan kun reenataan. No haluan kuitenkin menettää painoa ja silti SS tuntuu hyvältä vaihtoehdolta. Jos syön alle kulutuksen ja teen jotain vastaavaa aloittejoille suunnattua ohjelmaa, sanotaan vaikka 6kk. Niin saanko silti sen hyvän perustan eli voin siirtyä suoraan seuraaviin ohjelmiin, esim. GOMAD:iin ja saada sillä "optimaalisia" tuloksia?

Mistä tietää jos jerkku loppuu penkkipunnerruksessa muualta ennen kuin rinnasta?
Esimerkiksi olkapäistä tai ojentajista.

No ensinnäkin sen pitäisi tuntua niissä lihaksissa, joista ne paukut loppuvat. Ja sitten sen huomaa myös siitä kohdasta, johon tanko jää junnaamaan. Jos se punnerruksen loppuvaihe (tanko kohtalaisen ylhäällä) on vaikee niin silloin on ojentajat heikompi lenkki, jos se alaosa on vaikee niin silloin on rinta se heikompi.

Sain tuossa viime viikolla "terveen paperit" selälleni fysiatrilta ja olen nyt siitä lähtien (ja satunnaisesti ennenkin sitä) tehnyt treeneissä mavea ja kyykkyä sekä niiden varioaatioita. Tuli tuon maven suhteen vain mieleen, että milloin se kannattaisi oikeastaan tehdä? Treenaan siis kolmijakoisella: 1. päivänä hauikset, selkä ja takaolkapäät, 2. päivänä jalat ja pohkeet, 3. päivänä rinta, ojentaja ja olkapäät (pl. takaolkapäät). Pitäisikö tuo mave sitten laittaa jalka- vai selkätreeniin? Ainakin viimeksi kuin mavea tein eniten hittiä tuntui ottavan selkä, mutta mave vei vain mehut sitten kyykkäilyistä.

Lyhyesti: Mave selkä- vai jalkatreeniin?

Sain tuossa viime viikolla "terveen paperit" selälleni fysiatrilta ja olen nyt siitä lähtien (ja satunnaisesti ennenkin sitä) tehnyt treeneissä mavea ja kyykkyä sekä niiden varioaatioita. Tuli tuon maven suhteen vain mieleen, että milloin se kannattaisi oikeastaan tehdä? Treenaan siis kolmijakoisella: 1. päivänä hauikset, selkä ja takaolkapäät, 2. päivänä jalat ja pohkeet, 3. päivänä rinta, ojentaja ja olkapäät (pl. takaolkapäät). Pitäisikö tuo mave sitten laittaa jalka- vai selkätreeniin? Ainakin viimeksi kuin mavea tein eniten hittiä tuntui ottavan selkä, mutta mave vei vain mehut sitten kyykkäilyistä.

Lyhyesti: Mave selkä- vai jalkatreeniin?

Selkätreeniin.

Huomasin kerran kun tein vatsoja voimapyörällä niin selässä tuntu aika epämukavalta enkä saa muutenkaan kunnon tuntumaa/poltetta vatsalihaksiin. Teenköhän liikeen jotenkin väärin vai mistä johtuu?

Huomasin kerran kun tein vatsoja voimapyörällä niin selässä tuntu aika epämukavalta enkä saa muutenkaan kunnon tuntumaa/poltetta vatsalihaksiin. Teenköhän liikeen jotenkin väärin vai mistä johtuu?

Voimapyörä pistää painetta selkään kun vatsoista loppuu voimat. Älä mene alas asti - rasittaa vatsoja vähemmän.

Semmonen kysymys olisi kun 2-jakoisella treenaan niin kun jalat menivät tiistain jalkatreenissä niin tukkoon ettei voi kunnolla nyt kävellä (se ei siis haittaa, päinvastoin, tiedän että treeni on mennyt sinne minne pitikin :D ) niin miten te treenaatte jalkoja 1 vai 2 kertaa viikossa 2-jakoisella? Treenaan 4 treeniä viikossa, eli kroppa 2 kertaa viikossa läpi olisi tarkoitus. Mutta tarviiko jalat palautuakseen kuinka pitkän ajan? Olisiko 2-3 päivää lepoa jaloille tarpeeksi?

Luulen kuitenkin että jalat ei tulevilla treeneillä reagoi yhtä rajusti enää kun tuo oli vasta ensimmäinen treeni tällä ohjelmalla, ja on enemmän liikkeitä, ja muutenkin eri liikkeitä kuin edellisessä.

Toivottavasti ymmärrätte mun epäselvän selvityksen, mutta jos ette ymmärrä niin yritän treenailla ne pari kertaa viikossa. :D

Semmonen kysymys olisi kun 2-jakoisella treenaan niin kun jalat menivät tiistain jalkatreenissä niin tukkoon ettei voi kunnolla nyt kävellä (se ei siis haittaa, päinvastoin, tiedän että treeni on mennyt sinne minne pitikin :D ) niin miten te treenaatte jalkoja 1 vai 2 kertaa viikossa 2-jakoisella? Treenaan 4 treeniä viikossa, eli kroppa 2 kertaa viikossa läpi olisi tarkoitus. Mutta tarviiko jalat palautuakseen kuinka pitkän ajan? Olisiko 2-3 päivää lepoa jaloille tarpeeksi?

Luulen kuitenkin että jalat ei tulevilla treeneillä reagoi yhtä rajusti enää kun tuo oli vasta ensimmäinen treeni tällä ohjelmalla, ja on enemmän liikkeitä, ja muutenkin eri liikkeitä kuin edellisessä.

Toivottavasti ymmärrätte mun epäselvän selvityksen, mutta jos ette ymmärrä niin yritän treenailla ne pari kertaa viikossa. :D

Vastasit omaan ihmettelyyn. Uutta reeniä ohjelman mukasesti vaan, ni tottuu.

Mä treenasin jalat kaks kertaa viikossa kaksjakosella. Vetävät-työntävät jaolla mä tein ja se ehkä helpotti vähän, kun jalat oli jaettuna kahtia. Tällä hetkellä treenaan jalat myös kahteen kertaan viikossa ja voimatreenistä hypertrofiatreeniin on kaks päivää aikaa palautua ja hypertrofiasta voimatreeniin taas kolme päivää. Hyvin on tämäkin toiminut.

Voinko pitää kalorit miinuksilla kun vedän 5x5 ohjelmaa? Voiko siitä tulla mitään?? Tavoitteena siis lisävoima,lihasta toki voi myös tulla, mutta voima pääasia.

Back
Ylös Bottom