Olen 35-vuotias toimistotyön, suomeksi eli oman mukavuudenhalun ja laiskuuden löysyttämä ja lihottama mies. Takana on ihan aktiivistakin treenaamista, mutta nykyiset lähtökohdat huomioiden, koen olevani kumminkin ennemmin aloittelija kuin kokenut konkari. Jo tässä varsin varhaisessa iässä olen huomannut ettei kroppa ole, eikä toimi ja palaudu, kuin kaksikymppisenä. Valitettavasti näin.
Hakusessa on siis treeniohjelma. Olen hieman kahden vaiheilla, kirjaimellisesti; yksi- vai kaksijakoinen? Olen itse ehkä hieman kallellaan modifioituun elaston kaksijakoiseen ohjelmaan. Tosin siinä taitaa olla sarjamäärät hieman liian rajut uudelleen aloittavalle? Lisäksi olen miettinyt mielessäni, että teenkö kaikki jalkaliikkeet, myös SJMV:n, yhdellä jalalla siihen asti, että saavutaan yhtä suuren voimatason molemmille jaloille? Lisäksi ihmetystä aiheuttaa olkapääliikkeiden runsas määrä, kannattaako se jo tässä alkuvaiheessa? Mitä leuanvedon tilalle? Tekniikka on hallussa, voimaa liian vähän ja painoa liikaa eli toistomäärät lienevät jossain 2-5 välillä.
Olen myös mielenkiinnolla seurannut Ässien Tommi Taimen paluuprojektia Jatkoaika.comista (
http://www.jatkoaika.com/Haastattel...rojekti-puolustajan-treenipuhde-kuvina/107052). Ajatuksissa on ollut myös erilaisten kuntouttavien harjoitusten teko alataljassa tai kuminauhoilla, mutta ottaisinko ne osaksi treenirutiinia vai nysväänkö kotona kuminauhojen kanssa telkkaria katsoessa?
Tavoitteet:
-Painoa pois ~20 kg
-Niska- ja hartiasäryt pois
-Polvet kuntoon
-Keskivartalo kuntoon, panostusta erityisesti syviin vatsalihaksiin
-Juhlia kultahääpäivää (50v), matkaa niihin noin 49 vuotta ja 5 kk
Lähtötilanne:
-182cm/~100+ kg
-Polvet operoitu; toinen kerran ja toinen kahdesti. Vaivana posttraumaattinen nivelrikko, molemmissa. Eli suomeksi sanottuna kipeytyvät helposti. Johtuu varmasti paljolti myös ylipainosta, mutta myös liian heikoista lihaksista. Toisessa jalassa oli aikaisemmin ongelmana se, että polvilumpio meinasi lähteä pois paikaltaan (patellaluksaatio). Tämä on aiheuttanut sen, että nykyään oikea jalka, kokonaisuudessaan, on paljon vasenta jalkaa heikompi.
-En ihan tarkkaan tiedä kuntosalin varustusta, tarkoitus olisi kuntoilla Pirkkolan uimahallin kuntosalilla Helsingissä kolme kertaa viikossa
-Treenaan yksin, eli aina ei välttämättä löydy varmistajaa
Elaston kaksijakoiseen olin ajatellut lisätä myös treenien loppuun seuraavanlaisia kokonaisuuksia:
-syvät vatsalihakset
-vatsat muuten
-selän ojennukset ja syvät selkälihakset
-kyljet
Eli tässä olisi minun ajatukseni treeniohjelmasta:
1a
Yhden jalan kyykky
Penkki
Pystypunnerrus käsipainoilla
Ranskalainen punnerrus
Pohkeet
syvät vatsalihakset
1b
SJMV, yhdellä jalalla
Leuanveto (toistot vähäisiä, kannattaako tehdä?)
Kulmasoutu (tanko vai kp?)
Hauis käsipainoilla
Takaolkapääsoutu
Selkäojennukset ja syvät selkälihakset (staattinen pito)
2a
Jalkaprässi, yhdellä vai kahdella jalalla?
Reisiojennus yhdellä jalalla
Vinopenkki kp
Vipunostot sivulle kp
Ojentapunnerrukset taljassa
Vatsat
2b
Reisikoukistus yhdellä jalalla
Alatalja
Ylätalja
Hauiskääntö tangolla
Vipunostot taakse
Kyljet
Treeniä kolme kertaa viikossa, eli koko kroppa tulisi treenattua kolme kertaa kahden viikon aikana. Pohjana puhtaasti elaston kaksijakoinen, hieman modifioituna. Sarjamäärät on minulla hiukkasen hakusessa, mistä kannattaisi lähteä liikkeelle? Tai mitä muuta kannattaisi ottaa huomioon tai muuttaa? Vai kannattaako panostaa koko kroppa kerralla treenaamiseen näin alussa?
Tiedän toki, ettei pelkästään raudan nostaminen painoa tiputa. Eli ruokavalio menee myös remonttiin ja aerobista tulen myös lisäämään. Ja foam rollerin tulen hankkimaan. Toivottavasti asioista enemmän tietäviltä tulee vinkkejä. Nyt täytyy vaan tämä alkukitka voittaa ja saada lumipallo pyörimään.