Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Eihän tässä ihan aloittelijoita olla mutta nytten tulee ehkä aika kaukaa haettu kysymys: Aloitin pitkästä aikaa kyykyssä ja mavessa pitkät ja kovat sarjat. Mave 15-30x, kävin melkein oksentamassa 30 toisotn setin jälkeen. Kyykyssä 10-15x. Heti aloitettuani tekemään näitä naamaani pukkasi toistakymmentä finniä, ihan yhdessä-kahdessa yössä about, sitä ennen ei ollut pitkään aikaan. Naamassa tuskin on epäpuhtauksia normaalia enemmän. Aknehan viittaa aina hormonitasojen nousuun ja pitkissä sarjoissa kyykyn/maven on kerrottu nostavan testotasoja, esimerkkinä 1x20 kyykkyohjelma thread. Voiko näillä olla siis suora yhteys?

E. muutenkin miehisempi olo :rolleyes:

jos pitäis vetästä 100 g (kuivana) kaurahiutaleita niin miten ne vedätte, rahkaan sekoitettuna tosi sementtiä, ei mene alas... help?

Miksi ne hiutaleet pitää nimenomaan kuivana saada kurkusta alas? Vettä sekaan ja mikroon (tunnetaan myös nimellä puuro).

Painojen määrän kehitys sarjoissa?

Tätä on varmaan kysytty ennenkin, mutta en onnistunut löytämään aukotonta vastausta (vai onko sellaista edes olemassa?)...

Treenaan nelijakoisella ohjelmalla, jossa tehdään yhtä liikettä kohti neljä sarjaa ja toistoja 8-12, niin onko tarkoitus, että heti ensimmäisestä sarjasta lähtien laitetaan (siis lämmittelyjen jälkeen) niin paljon painoa että jaksaa juuri ja juuri tehdä tarvittavat toistot (eli painojen määrä on laskeva sarjoissa)? Vai kenties niin, että ekat sarjat tehdään kevyillä painoilla, joilla jaksaa helposti tehdä tarvittavat toistot (ell painojen määrä nousee sarjojen edetessä), ja vasta viimeinen sarja siten, että pääsee juuri ja juuri tarvittaviin toistomääriin?

Nelijakoisella itsekin treenaan ja jo ekassa työsarjassa sellaiset painot että toistomäärä tulee täyteen. Näin minulle on asia neuvottu tekemään.
Eli kovaa ekatkin sarjat loppuun asti.

1.Onko muuten ihan normaalia että kun tekee esim vinopenkkiä tai pystypunnerrusta käsipainoilla niin ottaa sarjoja tehdessä käsiin kovasti liikkeet? näi jälkeepäi kyl tuntuu rinnassa ja olkapäissä mutta esim kun nuo peräkkäin rykäsin niin pystypunnerrus otti kovasti käsiin? enemmänkin ojentajiin.
2.Tuota ku selailin mielenkiinnolla tuota fastin sivuja, löysin tuon workout shockin, Onko tuosta hyötyä aloittelijalle vai onko se vaan "ammattilaisten", tai kokeneempien juttu?

3.Sanokaapa miksi kestää käsien palautua? tein perjantaina viimeksi punttitreenin ja eilen tuntui kädet salilla ihan väsyneiltä? Otin sheikin heti puntin jälkeen (niinkuin aina) ja nukun yöllä hyvät määrät.

Lisäsin aikaisemmin huomaamattomia kysymyksiä nyt samaan :)

Tänään sitten revittiin viisaudenhammas pois ja lääkäri käski olla urheilematta pari päivää. Pitäisikö uskoa tätä vai mennä vaan salille, kun tekis kovasti mieli??

Moikka!

Naisena kyselen teidän kaikkien joukosta että miten mun on parasta alkaa kasvatta lihasta. Jalat oon saanut jo aika kivaan kuntoon reilussa kuukaudessa mutta hauis,selkä ja vatsa vähän mietityttää.. Olisko kenelläkää mitään tehokasta keinoa niihin?

1.Onko muuten ihan normaalia että kun tekee esim vinopenkkiä tai pystypunnerrusta käsipainoilla niin ottaa sarjoja tehdessä käsiin kovasti liikkeet? näi jälkeepäi kyl tuntuu rinnassa ja olkapäissä mutta esim kun nuo peräkkäin rykäsin niin pystypunnerrus otti kovasti käsiin? enemmänkin ojentajiin.

On. Penkissä sekä pystypunnerruksessa ojentajat ottavat hittiä hyvin.

2.Tuota ku selailin mielenkiinnolla tuota fastin sivuja, löysin tuon workout shockin, Onko tuosta hyötyä aloittelijalle vai onko se vaan "ammattilaisten", tai kokeneempien juttu?

Kahvi ajaa saman asian.

3.Sanokaapa miksi kestää käsien palautua? tein perjantaina viimeksi punttitreenin ja eilen tuntui kädet salilla ihan väsyneiltä? Otin sheikin heti puntin jälkeen (niinkuin aina) ja nukun yöllä hyvät määrät.

Kädet ovat apuna lähes jokaisessa liikkeessä mm. aikaisemmin mainitut penkki sekä pystypunnerrus, leuanveto jne.

Olen 35-vuotias toimistotyön, suomeksi eli oman mukavuudenhalun ja laiskuuden löysyttämä ja lihottama mies. Takana on ihan aktiivistakin treenaamista, mutta nykyiset lähtökohdat huomioiden, koen olevani kumminkin ennemmin aloittelija kuin kokenut konkari. Jo tässä varsin varhaisessa iässä olen huomannut ettei kroppa ole, eikä toimi ja palaudu, kuin kaksikymppisenä. Valitettavasti näin.

Hakusessa on siis treeniohjelma. Olen hieman kahden vaiheilla, kirjaimellisesti; yksi- vai kaksijakoinen? Olen itse ehkä hieman kallellaan modifioituun elaston kaksijakoiseen ohjelmaan. Tosin siinä taitaa olla sarjamäärät hieman liian rajut uudelleen aloittavalle? Lisäksi olen miettinyt mielessäni, että teenkö kaikki jalkaliikkeet, myös SJMV:n, yhdellä jalalla siihen asti, että saavutaan yhtä suuren voimatason molemmille jaloille? Lisäksi ihmetystä aiheuttaa olkapääliikkeiden runsas määrä, kannattaako se jo tässä alkuvaiheessa? Mitä leuanvedon tilalle? Tekniikka on hallussa, voimaa liian vähän ja painoa liikaa eli toistomäärät lienevät jossain 2-5 välillä.

Olen myös mielenkiinnolla seurannut Ässien Tommi Taimen paluuprojektia Jatkoaika.comista (http://www.jatkoaika.com/Haastattel...rojekti-puolustajan-treenipuhde-kuvina/107052). Ajatuksissa on ollut myös erilaisten kuntouttavien harjoitusten teko alataljassa tai kuminauhoilla, mutta ottaisinko ne osaksi treenirutiinia vai nysväänkö kotona kuminauhojen kanssa telkkaria katsoessa?
Tavoitteet:
-Painoa pois ~20 kg
-Niska- ja hartiasäryt pois
-Polvet kuntoon
-Keskivartalo kuntoon, panostusta erityisesti syviin vatsalihaksiin
-Juhlia kultahääpäivää (50v), matkaa niihin noin 49 vuotta ja 5 kk

Lähtötilanne:
-182cm/~100+ kg
-Polvet operoitu; toinen kerran ja toinen kahdesti. Vaivana posttraumaattinen nivelrikko, molemmissa. Eli suomeksi sanottuna kipeytyvät helposti. Johtuu varmasti paljolti myös ylipainosta, mutta myös liian heikoista lihaksista. Toisessa jalassa oli aikaisemmin ongelmana se, että polvilumpio meinasi lähteä pois paikaltaan (patellaluksaatio). Tämä on aiheuttanut sen, että nykyään oikea jalka, kokonaisuudessaan, on paljon vasenta jalkaa heikompi.
-En ihan tarkkaan tiedä kuntosalin varustusta, tarkoitus olisi kuntoilla Pirkkolan uimahallin kuntosalilla Helsingissä kolme kertaa viikossa
-Treenaan yksin, eli aina ei välttämättä löydy varmistajaa

Elaston kaksijakoiseen olin ajatellut lisätä myös treenien loppuun seuraavanlaisia kokonaisuuksia:
-syvät vatsalihakset
-vatsat muuten
-selän ojennukset ja syvät selkälihakset
-kyljet

Eli tässä olisi minun ajatukseni treeniohjelmasta:

1a
Yhden jalan kyykky
Penkki
Pystypunnerrus käsipainoilla
Ranskalainen punnerrus
Pohkeet
syvät vatsalihakset

1b
SJMV, yhdellä jalalla
Leuanveto (toistot vähäisiä, kannattaako tehdä?)
Kulmasoutu (tanko vai kp?)
Hauis käsipainoilla
Takaolkapääsoutu
Selkäojennukset ja syvät selkälihakset (staattinen pito)

2a
Jalkaprässi, yhdellä vai kahdella jalalla?
Reisiojennus yhdellä jalalla
Vinopenkki kp
Vipunostot sivulle kp
Ojentapunnerrukset taljassa
Vatsat

2b
Reisikoukistus yhdellä jalalla
Alatalja
Ylätalja
Hauiskääntö tangolla
Vipunostot taakse
Kyljet

Treeniä kolme kertaa viikossa, eli koko kroppa tulisi treenattua kolme kertaa kahden viikon aikana. Pohjana puhtaasti elaston kaksijakoinen, hieman modifioituna. Sarjamäärät on minulla hiukkasen hakusessa, mistä kannattaisi lähteä liikkeelle? Tai mitä muuta kannattaisi ottaa huomioon tai muuttaa? Vai kannattaako panostaa koko kroppa kerralla treenaamiseen näin alussa?

Tiedän toki, ettei pelkästään raudan nostaminen painoa tiputa. Eli ruokavalio menee myös remonttiin ja aerobista tulen myös lisäämään. Ja foam rollerin tulen hankkimaan. Toivottavasti asioista enemmän tietäviltä tulee vinkkejä. Nyt täytyy vaan tämä alkukitka voittaa ja saada lumipallo pyörimään.

Eihän tässä ihan aloittelijoita olla mutta nytten tulee ehkä aika kaukaa haettu kysymys: Aloitin pitkästä aikaa kyykyssä ja mavessa pitkät ja kovat sarjat. Mave 15-30x, kävin melkein oksentamassa 30 toisotn setin jälkeen. Kyykyssä 10-15x. Heti aloitettuani tekemään näitä naamaani pukkasi toistakymmentä finniä, ihan yhdessä-kahdessa yössä about, sitä ennen ei ollut pitkään aikaan. Naamassa tuskin on epäpuhtauksia normaalia enemmän. Aknehan viittaa aina hormonitasojen nousuun ja pitkissä sarjoissa kyykyn/maven on kerrottu nostavan testotasoja, esimerkkinä 1x20 kyykkyohjelma thread. Voiko näillä olla siis suora yhteys?

E. toinen yritys, jos tähän joku vastais

Esimerkkinä takakyykky missä teen vaikka 5x5. Oletuksena maksimisarja 5x5x120.

vko1: 5x5x105
vko2: 5x5x110
vko3: 5x5x115
vko4: 5x5x120
vko5: kevennys jos tarpeellista, muuten jatketaan seuraavan treenin mukaisesti.
vko6: 5x5x107,5
vko7: 5x5x112,5
vko8: 5x5x117,5
vko9: 5x5x122,5
vko10: taas kevennys jos tarvii tai sitten jatkuu seuraavalla.
vko11: 5x5x110

Onko ideana ihan idiootti, jos tätä rataa tekee, mutta tiivistetään tuo 2 tai 3 viikkoon? Koska luulen, että voin kehittyä viellä paljonkin nopeampaa kun 4 viikossa 5 kiloa.

Mulla on 5x5x80 maximi sarja, joten jos jotain tällasta lähtisin koittamaan:

vko1: 5x5x75
vko2: 5x5x80

vko3:5x5x80
vko4:5x5x85

vko5:kevennys

vko6:5x5x85
...

Toivottavasti ymmärsitte mitä tässä yritän selittää. Muitakin toimivia progressioita saa ehdottaa.

Tähän väliin voisin kysästä että kannattaako perus takakyykky vaihtaa etukyykkyyn tai lisätä etukyykky ohjelmaan? Mimmosia painoja pojilla on etukyykyssä suhteessa normaaliin?

Tähän väliin voisin kysästä että kannattaako perus takakyykky vaihtaa etukyykkyyn tai lisätä etukyykky ohjelmaan? Mimmosia painoja pojilla on etukyykyssä suhteessa normaaliin?

Etukyykyn voi lisätä ohjelmaan takakyykyn lisäksi tai sitten vuorotella niitä, riippuu jaosta ja muusta ohjelmasta.

Olis pikku probleema kun en saa pystypunnerrusta tuntumaan muussa kuin ojentajissa. Täältä luin jostain tredistä että jos näin on niin kannattaa tehdä esim. vipareita alle (yleensä pystysoutu mutta ranne kipeänä). No, tein niitä vipareita kolme sarjaa(3x15) ja sitte pystypunnerrukset(3x15) mutta tuntu että olis tuntunu vaan entistä enemmän ojentajissa eikä olkapäissä. Voisko johtua siitä että teen 15 sarjoja? Liian pitkiä?

Meneekö ihan metsään jos tekee kaksjakosen aikana yhdessä reenissä penkin, kapeen penkin ja pystypunnerruksen/niskantaakaa punnerruksen? Noin ninkun etuolkapäitä ja ojentajia ajatellen? Äskön kokeilin ja ihan hyvin meni, mutta nyt rupees epäilyttään :nolo:

Pystyykö kalorit laskemaan näin yksinkertaisesti. Esim teen "sopan" pistän kaikki raakaineet kalorilaskuriin ja saan loppusummaksi vaikka 3000kcal. Tämän jaan viidelle(aterialle) joten jokaista (viittä) annosta kohden jää 600kcal per annos ? :D

Esimerkkinä takakyykky missä teen vaikka 5x5. Oletuksena maksimisarja 5x5x120.

vko1: 5x5x105
vko2: 5x5x110
vko3: 5x5x115
vko4: 5x5x120
vko5: kevennys jos tarpeellista, muuten jatketaan seuraavan treenin mukaisesti.
vko6: 5x5x107,5
vko7: 5x5x112,5
vko8: 5x5x117,5
vko9: 5x5x122,5
vko10: taas kevennys jos tarvii tai sitten jatkuu seuraavalla.
vko11: 5x5x110

Onko ideana ihan idiootti, jos tätä rataa tekee, mutta tiivistetään tuo 2 tai 3 viikkoon? Koska luulen, että voin kehittyä viellä paljonkin nopeampaa kun 4 viikossa 5 kiloa.

Mulla on 5x5x80 maximi sarja, joten jos jotain tällasta lähtisin koittamaan:

vko1: 5x5x75
vko2: 5x5x80

vko3:5x5x80
vko4:5x5x85

vko5:kevennys

vko6:5x5x85
...

Toivottavasti ymmärsitte mitä tässä yritän selittää. Muitakin toimivia progressioita saa ehdottaa.
Joo kannattaa ehdottamasti tiivistää, tuo progressio on lähinnä niille joilla sarjapainot nousee suht hitaasti jo.
Tuo sinun kokeilu on ainakin todella outo, jos tuo kutosviikko pitää paikkansa.
Tarkoitatko siis, että kutosviikolla lähtisit oikeasti tekemään tuosta 85 kg? Vai oliko tarkoitus, että viikko kutosella alotat 5x5x80kg? Ja neljän viikon jälkeen on 5x5x90kg?

Back
Ylös Bottom