Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Olen nyt puolisen vuotta reenannut "kunnolla" aikaisemmin kehitys junnasi paikoillaan, kun ei ollut vissiin vaihtelevuutta treeneissä tarpeeksi ja aina yritin vaan mahdollisimman isoilla painoilla veivata.
Nyt olen noin 2kk treenannut käsiä tähän malliin---> joka toinen viikko voimapainotteisesti(lyhyitä sarjoja isoilla painoilla) ja joka toinen viikko pumppaillut kädet aivan loppuun asti paskaski, jotain 12-15 toistoja.
Käsille tämä on toiminut loistavasti ja nyt tahtoisinkin kysyä, että voinko/onko järkeä käyttää samaa metodia jokaisessa lihasryhmässä ?
Treenaan neljä kertaa viikossa Rinta/etuolkapäät, Selkä/takaolkapäät, Kädet, Jalat/vatsat.

Voiko suorin jaloin maastavetoa tehdä ristikkäisotteella?

En ole koskaan koittanut, mutta mikä sitä estää, kunhan vain liike kohdistuu edelleen takareisiin, eikä mene liikaa selälle. Tuntumallahan koko liike tehdään, jos saat ristiotteella takareidet tuleen niin tee ihmeessä.

Voiko suorin jaloin maastavetoa tehdä ristikkäisotteella?

Kyllä voi, mutta siinä otteen vuorotteleminen korostuu ehkä vielä enemmän kuin normaalissa maastavedossa (oletan, että SJMV-sarjat ovat pidempiä, 5-15 toistoa, ja mavesarjat 1-3 toistoa). Eli jos teet ristiotteella, muista vaihtaa joka sarjassa ote "toisin päin".

Tuli pari newbie kysymstä mieleen.

Tuntuu selkälihaksissa välillä, kun tekee kyykkyä? Onko ihan normaalia.

Käytössä on SS: Ohjelma niin onko muilla ollu semmosta ongelmaa kun on vetäny kovan kyykky setin ja vuorossa on seuraavana penkki, niin setti kärsii, koska ei pysty hyödyntämään jalkojen voimaa, (kantapäät ilmassa) kun alkaa etureisi kramppaa. Jolloin ei ole ihan kaikki mahd. poweri penkissä.
Kyllä ainakin itsellä tuntuu selkälihaksissa selvästi, kun joutuu pidemmissä sarjoissa sitä tankoa jonkun tovisen pitämään selän päällä, kun keräilee happea. Kunhan ei tunnu kuitenkaan kipua niin kaikki pitäisi olla ok.
Jos olet äskettäin aloittanut vasta tekemään tuota niin tuntuma etureisissä voi kyllä olla sellainen, että se haittaa penkkiä. Mutta luulis, että ei se niin paljon haittaa penkin tekoa, jos kuitenkin perse penkissä teet etkä mitään runkkupenkkiä. Kannattaa venytellä jalat ja muutenkin jatkaa nyt ainakin viikon ja katsoa, jos jalat nyt tottuisi enemmän siihen. Itse olen tehnyt ihan hyvällä omallatunnolla 1-jakosessa penkin ekana ja sitten kyykky vaikka yleensä tehdään raskain ekana.

Netistä tai saleilta löytää valmentajia, ei niitä kuitenkaan koko ajan kannata pitää - tulee kalliiksi. Ehkä ennen kisaa sitten dietin ja muiden valmistelujen suhteen. Ja et nyt pahemmin kerro miten oot treenannu paitsi, et suhteellisen tosissaan niin paha alkaa mitään kertomaan miten viedä uudelle tasolle. Kerro lisää tästä nykytasosta niin voi kertoa, mitä pitäisi tehdä vai pitäisikö tehdä yhtään mitään. Luultavasti paras neuvo on, että jatka treenaamista.

No siis lihaa on tullu jonku verran noitten muutaman vuoden aikana, mutta ei nyt mitenkään merkittävästi. Ehkä jonkun 4kg. Ja tällähetkellä junnaa paikallaan eikä meinaa millään kehittyä. Johtuu luultavasti siitä että oon ollu aina huono nostamaan noita sarjapainoja niin niitä pitäs varmaan alkaa koittaa saaha ylöspäin, jos sitte tulis lisää tota lihastakin samassa. Vois ehkä olla kyllä tähän alkuunki paikallaan joku valmentaja vähäks aikaa :D

Tuohon penkkiin ainakin että eikai vaan ole liian isoja painoja jos se niin mahottomasti vispaa? Pidä painot vielä alhaisina kerta vasta aloittanut olet viikko pari sitten. Oletkos gymvlogeja katsonut, meinaan tuohon penkkiinkin oli muistaakseni hyvät ohjeet jostain niistä ?

viesti siis vastauksena käyttäjälle Tave3

Tuohon penkkiin ainakin että eikai vaan ole liian isoja painoja jos se niin mahottomasti vispaa? Pidä painot vielä alhaisina kerta vasta aloittanut olet viikko pari sitten. Oletkos gymvlogeja katsonut, meinaan tuohon penkkiinkin oli muistaakseni hyvät ohjeet jostain niistä ?

viesti siis vastauksena käyttäjälle Tave3

Joo, eikait siihen ku alkaa tekemään kevyillä painoilla ja oon niitä katsellut :)

Onko tavallista, että maastavedon yhteydessä tuntuu viiltävää kipua alavatsassa, tarkemmin sanottuna umpilisäkkeen kohdalla. Lisäkettä ei ole poistettu. Olisko ehdottaa vaihtoehtoisia liikeitä jos maastaveto pitää jättää välistä?

Eilen oli sitten ensimmäinen jalkapäivä ja ihan hyvinhän se sitten meni, jalat ollut tänään melko kipeät :rock:
SJMV onnistu melko hyvin, mutta olisi ehkä vielä tekniikassa jotain parannettavaa, kuuluuko selkä saada niinkuin suoraksi vai niinkuin kaarelle kuin penkissä?

Moni aloittelija kun hakee tietoa noista "parhaista" pakkareista niin tässä olisi riipaistuna taulukko parista fastin tuotteesta vertailua varten. Fastin sivuja lueskellessa ja aikani myös eri tuotteita ostellessa on selvinyt se, että paras pakkari riippuu siitä miten ja mitä treenaa. Taulukko ei siis anna suoranaisesti vastausta siihen, että mikä olisi tuotteena / yhdistelmänä paras, se täytyy vielä selvittää oman tarpeen mukaan. Tässä nyt kuitenkin peruslukemat parista eri tuotteesta. Itse käytän tällä hetkellä muscle+:aa, & treeniohjelmani on nelijakoinen. Koko kroppa salilla läpi kerran viikkoon (ma, ti, to, pe) treenin kesto n. 1h.

EDIT: peittynyt lukema alhaalla kcal kohdassa 360.

Onko tavallista, että maastavedon yhteydessä tuntuu viiltävää kipua alavatsassa, tarkemmin sanottuna umpilisäkkeen kohdalla. Lisäkettä ei ole poistettu. Olisko ehdottaa vaihtoehtoisia liikeitä jos maastaveto pitää jättää välistä?

sattuuko siihen mahaan muuten? En ainakaan vähän aikaa tekisi mavea. Itellä poistettii tuo lisäke kk sitten ja en kyllä mavessa muistaakseni mitään erikoisempaa huomannut mutta alkoi muuten vain pistämään mahaan parina päivänä ja sitten lekurille.

sattuuko siihen mahaan muuten? En ainakaan vähän aikaa tekisi mavea. Itellä poistettii tuo lisäke kk sitten ja en kyllä mavessa muistaakseni mitään erikoisempaa huomannut mutta alkoi muuten vain pistämään mahaan parina päivänä ja sitten lekurille.

Siinä se on, kun ei muuten satu ollenkaan... On tämä ihmisruumis ihmeellinen kapistus, kun ei tiedä yhtään mitä sisällä tapahtuu. Varsinkin kun arkeen tulee uusia rutiineja, kuten kovia treenejä. Taitaa jäädä nyt mavet tekemättä...
Korvaavia treeniliikkeitä otetaan vastaan (joilla olisi samoihin lihasryhmiin vaikutus kuin mavella?)

^ Itselläkin on vastaavanlaista kipua vatsassa aina sillointällöin. Yleensä esim. jos juoksen niin saattaa alkaa pistämään juuri vasemmalta puolelta alavatsaa. Toinen tapaus milloin saattaa sattua/pistää on punttitreenin jälkeen, kun kävelen himaan. Kipu on vain väliaikaista, loppuu yleensä kun istahdan hetkeksi, mutta kiinnostaisi tietää mistä johtuu.

Nyt olis tarkoituksena itselläkin liittyä salille. About 1-1,5v sitten tehty elämäntapamuutos kun päiväpaino huiteli 93kg luokkaa ja aamupaino 90kg pinnassa. Pituutta löytyy 177cm. Nyt ollaan jo voiton puolella, paino huitelee ja pysynyt 65-70kg välissä. Pudotin painoa ainoastaan vaan ruokavaliota siistimällä ja syömällä hieman miinuksilla. Ruokavaliosta karsin kaikki herkut pois ja aloin syömää terveellisemmin 5-7 krt päivässä. Alkoholista luovuin myös melkeen kokonaan. Kahden käden sormilla pystyy laskemaan alkoholin käytönmäärän tuon 1,5v aikana. Salille en jostain syystä tajunnut liittyä silloin. Lihaskatoa tuskin ei hirveästi ollut. Ikinä en ole mitään harrastanut, korostan siis en ikinä joten minkäänlaisesta lihaksistosta ei ole tietoa. Voimatasotkin on aivan olettomat. Esim. penkkiä mitä olen kokeillut jaksan juuri ja juuri tehdä 40kg painolla 3x10..

Nyt olen päättänyt siirtyä plussakaloreille ja aloittaan salin tuolla G6 ohjelmalla. Ohjelmasta ei ole sen erityisempää kysymästä muutakuin että leuoissa lukee että 3 x max, niin tarkottaako tämä failureen asti vetämistä? Onko ok tahti jos pyrkii lisäämään joka viikko 2,5kg rautaa tankoon? Ravinnossa on vielä muutapa epäkohta. Ensinnäkin suhtaudun varovasti hiilareihin vaikka ovat olennainen osa lihaksen kasvatuksessa? Meneekö aivan metsään jos ruokavaliossa otan proteiinit rahkasta/kananmunista/jauhelihasta/kanasta? Hiilihydraatit tummasta riisistä/makaroonista? Rasvat rypsäsistä. Luonnollisesti myös kasvikset mukaan.

Opiskelen rakennusalalla joten aika paljon tulee opiskeltua työmaalla niin vielä vähän mietinnässä kuinka paljon minun tulisi syödä? Kalorilaskuri antaa 65kg mitoilla syötäväksi 1960kcal. Tuleeko liikaa läskiä jos siirryn suoraan 3000kcal? Vai pitäisikö porrastaa ja aloittaa vaikka aluksi 2500kcal? Moni on myös täällä painottanut sitä että aloittelijan ei niin tarkkaan kannattaisi laskea kaloreita, kunhan tietoisesti vain syö reilusti yli kulutuksen.

Äskön nopeaa kartoitin ruokavaliota kalorilaskurin avulla. Ruokavalio sisälsi 400g nautasika-jauhelihaa, 100g kaurahiutaleita, 400g tummaa makaronia ja 750g maitorahkaa. Tietenki kasvikset ja funlighit/mehukeitot mukaan millä saan mixattua kaurahiutaleet aamupalalla rahkan kanssa. Miltä tuommoinen esimerkki ruokarungo näyttäisi? PP 230g, HH 349g, R 89 Kcal 3144. Tuosta vähän karsimalla saisin 3000kcal täyteen. Mitä parannettavaa/muutettavaa? Meneekö aivan metsään? Mahdollisimman halvalla pitäisi päästä kun kerta opiskelijoita ollaan. Tonnikalaa en pysty syömään koska olen allerginen. Heraproteiinin laittamista olen harkinnut, kunhan löydän minulle sopivan maun. Tuohon maltoa sekaan niin saisin myös palautusjuoman.

Toivottavasti joku jaksoi lukea! Mahdollisimman paljon olen lukenut FAQ osioita ja ruokavalioista tietoja ennen kuin lähdin kyselemään.
Kiitos jo etukäteen.

Haluan tehdä toisen henkiön suunnittelemaa ohjelmaa, mutta se sattuu sisältämään jalkaprässin. Kotisaliltani ei sellasta vehjettä löydy, joten haluaisinkin kysyä: mikä jalkaliike vastaa parhaiten liikeradaltaan ja rasittavuudeltaan prässiä? Tarkoituksena nimittäin saada ohjelma vastaamaan mahdollisimman hyvin alkuperäistä.

Haluan tehdä toisen henkiön suunnittelemaa ohjelmaa, mutta se sattuu sisältämään jalkaprässin. Kotisaliltani ei sellasta vehjettä löydy, joten haluaisinkin kysyä: mikä jalkaliike vastaa parhaiten liikeradaltaan ja rasittavuudeltaan prässiä? Tarkoituksena nimittäin saada ohjelma vastaamaan mahdollisimman hyvin alkuperäistä.

Kyykky. On vieläpä parempi liike.

Back
Ylös Bottom