Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Eli suunnitelmissa aloittaa salilla käynti kyseisellä ohjelmalla:

Kysymys kuuluu montako sarjaa ja toistoa per sarja teen, kun tarkoituksena on kasvattaa lihasmassaa?

Muistaakseni ko. ohjelman "ohjeissa" luki noista toistomääristä jotain. Sarjamäärät tuohon on jo kirjoitettukin eli esimerkiksi kun tuossa lukee Kyykky 2x ni se tarkottaa, että teet kyykkyä kaksi sarjaa. Toistoja kaikissa liikkeissä 6-16, keskimäärin siinä kymmenen huitteilla. Vaihtelua kannattaa vähän tehdä siinäkin. Pohkeita kannattaa tehdä etenkin istuen ehkä hieman pidempää sarjaa, n. 20-40 toistoa. Seisten voi tehdä lyhyempiäkin.

Olen nyt sitten treeniohjelmien kanssa päätynyt kavereideni suosittelemaan 4-jakoiseen (ennen vetänyt G6-treeniä ja 2-jakoista), tässä nyt vaan alkaisi tulemaan joitain uusia liikkeitä joista haluisin kysyä, mm. SJMV sekä mave.
En ole ennen noita tehnyt joten olisi kiva tietää sellaiset aloittelijalle annettavat tärkeät ohjeet noista, esim. liikeradasta, SJMV:ssä lähteekö veto aina maasta suoralla selällä jalat melkein suorina (pikkuisen koukussa) ylös, jonka jälkeen tanko tulee painoineen sitten lattialle asti? millainen ote, kuinka leveältä, kummin päin kädet, kuinka leveällä jalat?
Sjmv:ssä älä laske painoja ihan maahan asti, vaan jätä painot muutaman sentin irti maasta. Selän pidät kokoajan tiukkana, eli pyöristyä ei saa, polvet on ihan pienessä koukussa ja pidät ne kokoajan samassa asennossa. Liike lähtee siitä että viet lantiota taakse päin jolloin tanko pysyy lähellä jalkoja ja rasitus ei karkaa selällä. Mavessa lähto tietenkin aina maasta, irrotus jaloilla ja loppu veto selällä, tanko lasketaan maahan ilman paineita mutta hallitusti. Ote leveys karhennuksen reunassa etusormet, jos ei ote pidä normaalilla otteella niin ota ristiote (vaihda joka sarjassa "kätisyyttä" niin ei vedä selkä kieroon), jalat yleensä on vähän hartioita kapeemmalla mutta siinä ei ole mitään "sääntöä"

Olen nyt sitten treeniohjelmien kanssa päätynyt kavereideni suosittelemaan 4-jakoiseen (ennen vetänyt G6-treeniä ja 2-jakoista), tässä nyt vaan alkaisi tulemaan joitain uusia liikkeitä joista haluisin kysyä, mm. SJMV sekä mave.
En ole ennen noita tehnyt joten olisi kiva tietää sellaiset aloittelijalle annettavat tärkeät ohjeet noista, esim. liikeradasta, SJMV:ssä lähteekö veto aina maasta suoralla selällä jalat melkein suorina (pikkuisen koukussa) ylös, jonka jälkeen tanko tulee painoineen sitten lattialle asti? millainen ote, kuinka leveältä, kummin päin kädet, kuinka leveällä jalat?
SJMV: Alkaa yläasennosta eli paino suorilla käsillä jalat suorina. Vie tankoa hitaasti alas työntämällä perse taakse selkä suorana. Kun perse ei enää mene taaemmas niin koukista jalkoja, kuitenkin niin ettei paino missään vaiheessa kosketa lattiaa vaan liike pysähtyy hieman säären puolivälin alapuolelle. Siitä sitten ylös takareisillä vetämällä ja sama uudestaan. Takareisien tuntuma ja painojen kontrollointi on kaiken A ja O. Tankoon kannattaa laittaa pieniä levyjä että liikerata on riittävän pitkä kunnon venytyksen saamiseksi. Keskivartalon pitää olla koko ajan tiukkana että selkä pysyy suorana, mikä puolestaan mahdollistaa hyvän venytyksen. Otteena vähän hartioita leveämpi myötäote tai sormilukko jos ei grippivoima riitä, jalat hartialeveydellä jalkaterät suoraan eteenpäin tai vähän sisään- tai ulospäin jolloin rasitus siirtyy eri takareiden ja pakaran osiin.

Mave: Alkaa painon ollessa maassa. Jalat hartialeveydellä, ote sen verran leveä ettei kädet ole jalkojen tiellä. Otteena myötäote tai sormilukko jos grippi ei riitä. Ota kunnolla happea, purista vatsa tiukaksi, vedä tanko sääriä vasten, pidä katse ylhäällä ja vedä niin kovaa kuin jaksat. Kun tanko ylittää polvet, purista perseellä helvetin kovaa ja vedä paino ylös asti. Älä yliojenna selkää yläasennossa. Alas mennessä painoja ei kannata hidastella, koska mavessa kontrolli on toissijaista. Pidä huoli että selkä pysyy suorana koko vedon ajan tai muuten välilevyt menee rikki mikä kaduttaa myöhemmin. Kovin pitkiä sarjoja ei kannata tehdä ettei tekniikka hajoa.

Tulipa saatanan pitkä selostus, toivottavasti ei oo kovin vaikealukuista tekstiä :D

E: Airwalk oli vikkelämpi mutta menkööt

Kiitos nopeista vastauksista !
Homma ainakin kirjallisesti nyt selvää, huomenna lähdetäänkin sitten sitten jalkapäivänä tuota SJMV:tä testaamaan innokkaana :hyper:

hei osaiskohan täällä kukaan neuvoo miten kannattais lähteä liikkeelle yms. kun oon jo melkeen kolme vuotta treenaillu aktiivisesti ja suhteellisen tosissanikin, mutta nyt oon miettiny, että jos tän yrittäis viiä vielä uuelle tasolle ja lähtee ehkä jopa kilpailu touhuhin mukaan tohon kehonrakennukseen. Jos vaikka parin vuoden päästä olis sitte kisakunnossa. Mistähän löytäis kokeneen henkilön neuvomaan näitten juttujen suhteen tai vaikka kunnon valmentajaa?

Netistä tai saleilta löytää valmentajia, ei niitä kuitenkaan koko ajan kannata pitää - tulee kalliiksi. Ehkä ennen kisaa sitten dietin ja muiden valmistelujen suhteen. Ja et nyt pahemmin kerro miten oot treenannu paitsi, et suhteellisen tosissaan niin paha alkaa mitään kertomaan miten viedä uudelle tasolle. Kerro lisää tästä nykytasosta niin voi kertoa, mitä pitäisi tehdä vai pitäisikö tehdä yhtään mitään. Luultavasti paras neuvo on, että jatka treenaamista.

Hola!
Ensimmäisen reeniviikon jälkeen tuntuu jo olo paljon kevyemmältä ja terveemmältä. Myös jotenkin ohuempi olo :P ja tänään siis starttaisi viikko number 2, ja heräsi kysymys.

Ongelmani on sellainen että kun lähen punnertamaan penkistä niin tanko vispaa niin perkeleesti, Hommahan ei ole mitenkään mukava. Eli onko parempi leveä vai kapeampi ote heilumisen vähentämiseen? Vai onko mulla yksinkertasesti tekniikka niin perseestä? Ja sitten vielä tuo että onko ihan turhaa tehdä kyykkyä siinä kyykky telineessä? Siis eikö siitä oikeasti ole mitään hyötyä, niinkuin aikasemmin joku manasi? Olen todellakin vasta toista viikkoa salilla käymässä niin ihan mielellään repisin vielä siinä painoa ylös että saan sitten vapaalla tangollakin jotain ylös. Olen tehnyt myös selkälihaksia erikseen koska eikö selkälihakset ole yhdet tärkeimmistä lihaksista?

Reeni ohjelma + ruokavalio

Tarvitsisin nyt vähän apua kokenneemmilta punttaajilta.

Olen Käynyt nyt vuoden salilla, mutta pidän itteeni kyllä vielä aika aloittelijana. Olen siis 174cm ja aloittaessa painoin 70kg nyt paina 76kg. Eli massaa on tullut ihan kivasti, mutta nyt haluaisin, että lihakset kiinteytyisi ja painoa haluaisin samalla vähän tiputtaa.

Osaisiko joku ihan ”kädestä pitäen” tehdä mulle 3 krt viikossa ohjelman, mikä keskittyy pelkästään yläkroppaan. Maastavetoja en tee, koska tekniikka kusee niissä niin pahasti, että ne voi unohtaa. Jalkoja myöskään en halua reenata, koska pelaan salibandy niin en isoista jaloista on vain haittaa :)

Ohjelman lisäksi tarvitsisin apua ruokavaliossa. Treeni päivät mulla on ma ke pe ja aina aamuisin kello 08:00-09:00 ja herään 07:00.

Olen Käynyt nyt vuoden salilla, mutta pidän itteeni kyllä vielä aika aloittelijana. Olen siis 174cm ja aloittaessa painoin 70kg nyt paina 76kg. Eli massaa on tullut ihan kivasti, mutta nyt haluaisin, että lihakset kiinteytyisi ja painoa haluaisin samalla vähän tiputtaa.

Osaisiko joku ihan ”kädestä pitäen” tehdä mulle 3 krt viikossa ohjelman, mikä keskittyy pelkästään yläkroppaan. Maastavetoja en tee, koska tekniikka kusee niissä niin pahasti, että ne voi unohtaa. Jalkoja myöskään en halua reenata, koska pelaan salibandy niin en isoista jaloista on vain haittaa :)

Ohjelman lisäksi tarvitsisin apua ruokavaliossa. Treeni päivät mulla on ma ke pe ja aina aamuisin kello 08:00-09:00 ja herään 07:00.

Käyt pyytämässä kokeneemmilta/henkilökunnalta apua maastavedon tekniikkaan ja toiseks enemmän niistä jalkojen treenaamisesta on hyötyä kuin haittaa...

Apua kaivataan! N. 3kk ajan olen vääntänyt SS:ää ja tuloksia on tullut ihan mukavasti, paitsi kyykyssä. Sarjapainot on junnannu kuukauden verran, eikä resetistä ole hyötyä. Alkaa jo vituttamaan. Onko kenelläkään mitään kikkakolmosia millä sais sarjapainot uuteen nousuun?

Kumpi on parempi ote penkkipunnerruksessa tangosta, kapea vai leveä? Ongelmana on se että tanko alkaa heilumaan. ( Voi olla että oon vaan niin voimaton :D :D )

Ja toinenkin kysymys muistu mieleen että minkälaiset alkulämpimät ruukaatte vetää ennen varsinaista "ohjelmaa"?

Käytä hakua, selaa tätä foorumia. Lue stickyt. Täältä on niin helppo löytää samasta aiheesta lankoja, että voisit itse etsiä tietoa ettei tarvitse "kädestä pitäen" auttaa, kun kaikki tieto on jo valmiina täällä. Mitäköhän haittaa säbässä on isoista jaloista? Varsinkin kun aika vaikea kuvitella, että ihan perus salijamppa saa niitä jalkoja niin isoiksi, että niistä olisi jotain haittaa. Jalkojen treenauksesta on todennäköisesti vain hyötyä tuohon harrastukseen. Sählyssä kun muistaakseni tulee aika paljon nopeita spurtteja tehtyä ja juoksenneltua räjähtävästi ja ei niin räjähtävästi, niin luulisi jalkojen lihaskestävyydestä ja nopeudesta olevan vain hyötyä.

Lue nyt vaikka nämä nyt aluksi:
http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej/
http://www.pakkotoisto.com/aloittel...minen-beginners-ekaa-kertaa-dieetill-lue-t-m/
http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/53396-aloittelija-lue-taemae/

Joku 1-jakonen on passeli 3 kertaa viikkoon hommiin.

Käytä hakua, selaa tätä foorumia. Lue stickyt. Täältä on niin helppo löytää samasta aiheesta lankoja, että voisit itse etsiä tietoa ettei tarvitse "kädestä pitäen" auttaa, kun kaikki tieto on jo valmiina täällä. Mitäköhän haittaa säbässä on isoista jaloista? Varsinkin kun aika vaikea kuvitella, että ihan perus salijamppa saa niitä jalkoja niin isoiksi, että niistä olisi jotain haittaa. Jalkojen treenauksesta on todennäköisesti vain hyötyä tuohon harrastukseen. Sählyssä kun muistaakseni tulee aika paljon nopeita spurtteja tehtyä ja juoksenneltua räjähtävästi ja ei niin räjähtävästi, niin luulisi jalkojen lihaskestävyydestä ja nopeudesta olevan vain hyötyä.

Lue nyt vaikka nämä nyt aluksi:
http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej/
http://www.pakkotoisto.com/aloittel...minen-beginners-ekaa-kertaa-dieetill-lue-t-m/
http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/53396-aloittelija-lue-taemae/

Joku 1-jakonen on passeli 3 kertaa viikkoon hommiin.

Tänks

Ei välttämättä kuulu tähän osioon mutten muualtakaan keksinyt kysyä.. itse asiaan: aloitin tässä 3kk tauon jälkeen taas käymään puntilal ja huomasin, että kun lopetan penkkiä tehdessäni sarjan ja nousen penkiltä ylös, niin alkaa pyörryttämään vähäsen, ei pahasti että jalat lähtisi alta, mutta vähän heiluu silmissä. Tunne menee myös n. 10 sekunnissa ohi. Viime keväänä tätä ogelmaa ei ollut :s onko muilla tämmöistä, vai miten pitäisi menetellä tämmöisessä tilanteessa?

Ei välttämättä kuulu tähän osioon mutten muualtakaan keksinyt kysyä.. itse asiaan: aloitin tässä 3kk tauon jälkeen taas käymään puntilal ja huomasin, että kun lopetan penkkiä tehdessäni sarjan ja nousen penkiltä ylös, niin alkaa pyörryttämään vähäsen, ei pahasti että jalat lähtisi alta, mutta vähän heiluu silmissä. Tunne menee myös n. 10 sekunnissa ohi. Viime keväänä tätä ogelmaa ei ollut :s onko muilla tämmöistä, vai miten pitäisi menetellä tämmöisessä tilanteessa?
Niska jumittaa, tai sitten et hengitä kunnolla penkatessa. Kiinnitä ensi kerralla huomiota niskan asentoon (älä kurki sitä tankoa vaan katso vaikka suoraan kattoon). Kiinnitä myös huomiota hengitykseen.

Tervehdys! Pakko kysyä ennen kuin postailee mitään. Tein omaksi ilokseni ja ajankuluksi taulukon parista suositusta massanlisääjä tuotteesta, niistäkin kun porukka täällä toisiltansa kyselee. Taulukossa on esillä 7 eri tuotetta, joista esillä nimi, hiilari, protsku ja kalorimäärät, pussin riittoisuus ja hinnat. Linkkejä taulukossa ei ole. Meneekö taulukon postaaminen sellaisenaan mainostamiseksi? Entäpä ilman hintatietoja? Vai jääkö sitten ihan vain omaksi iloksi :rock:

Thänks!

Tuli pari newbie kysymstä mieleen.

Tuntuu selkälihaksissa välillä, kun tekee kyykkyä? Onko ihan normaalia.

Käytössä on SS: Ohjelma niin onko muilla ollu semmosta ongelmaa kun on vetäny kovan kyykky setin ja vuorossa on seuraavana penkki, niin setti kärsii, koska ei pysty hyödyntämään jalkojen voimaa, (kantapäät ilmassa) kun alkaa etureisi kramppaa. Jolloin ei ole ihan kaikki mahd. poweri penkissä.

Back
Ylös Bottom