Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kuin ni tehty väärin?
Ehkä rupeen tekemään vapaalla tangolla:D

- - - Updated - - -

Kuin kauan arskan kultast kuusikkoa pitäis sit tehä?:O

No kehitys ei ole ollut mitään päätä huimaavaa... Ainakin aloittelijana sun ois pitänyt saada noita painoja jo aikas paljon korkeammalle. Vapaa tanko painaa sen 20kg eli tällä hetkellä jaksaisit juuri ja juuri kyykkäillä kai sillä vapaalla tangolla ja olet omien sanojesi mukaan treenannut jo G6:lla 3-4kk. Kuusikkoa tehdäänkin yleensä se 3kk jonka jälkeen vaihdetaan ohjelmaa, koska painot kasvavat sen verran isoiksi, että palautuminen ei ehkä onnistu enää, jos treenaa koko kehoa 3-4 kertaa viikkoon. Smithissä kyykätessä myös liikerata ei ole se kaikkein luonnollisin ja kaikkien tukilihasten työ on paljon vähäisempää kuin vapaalla tangolla kyykätessä joten taitaa tulla myös tekniikan opettelua sulle eteen, jos et koskaan ole vapaalla kyykännyt.

Miten muut tulokset ovat tässä treenaamisen aikana menneet? Entä kehon paino?

Ei kenellekkään tullut mieleen, että kirjoitusasusta päätellään tyyppi voi olla vaikka 12-vuotias joten se saattaisi selittää noi painot :D

Sen takia tuossa juuri kysyin ikää. :D

Ja sillä laihuudella mun edellisessä kysymyksessä: kylkiluut melkein näkyvissä, silti alamasussa vähän mössöö päällä. Ei näy alimmat absit.. Mitäs tommosessa tilanteessa pitäs tehdä? Kuitenkin läski lähtee tasaisesti kokovartalosta, näin minä olen ymmärtänyt.

Bart man on joko trolli tai Suomen historian pienin hiiri. Tein taustatutkimusta ja kaveri väittää olevansa lähemmäs 19-vuotias. Saanko kysyä, että kuka täysikäinen poika treenaa neljä kuukautta ja puuskuttaa alle 30kg raudoilla smith-kyykkyä? Kuka tahansa treenaamatonkin BW@50kg nappulakin saa varmasti ainakin sen 40kg raw-kyykyssä (1RM). Kaiken kruunaa se, että kyseinen henkilö on tyytyväinen tuloksiinsa.

Toisaalta on myös mahdollista, että hän on yksinkertaisesti vain niin saatanan nysvä ettei uskalla lisätä rautaa tankoon (vaikka helposti pystyisi) vaan tekee siellä salilla jotain kehonpainokyykkyjä, koska pelkää loukkaantuvansa.

Miksi dieetin aikana käydään salilla? Eikös lihaskudosta rikota salilla, mutta koska ollaan dieetillä lihas ei pysty korjaantumaan alhaisien kalorien takia? Ainakin miten nyt itse järkeilen. Ainakaan lihas ei voi kasvaa dieetillä (paitsi ehkä aloittelijalla), joten mietin miksi dieettiä ei voi vetää ilman kuntosalia.

Miksi dieetin aikana käydään salilla? Eikös lihaskudosta rikota salilla, mutta koska ollaan dieetillä lihas ei pysty korjaantumaan alhaisien kalorien takia? Ainakin miten nyt itse järkeilen. Ainakaan lihas ei voi kasvaa dieetillä (paitsi ehkä aloittelijalla), joten mietin miksi dieettiä ei voi vetää ilman kuntosalia.
Kun keho purkaa kudosta dietillä, täytyy sille antaa syy pitää kiinni lihaksista, jotta se purkaisi niitä mahdollisimman vähän. Muuten saa helposti laihdutettua lihat läskin mukana.

Oot siis tehnyt Arskan kuusikkoa 3-4kk ja oot kyykänny smithissä (jossa siis se tanko ei paina oikein mitään) ja sun painot on nyt yhteensä 15kg... Nyt on kyl jotain tehty vähän väärin.

Riippuu kyllä ihan smithistä tuo tangon paino. Tanko 20kg + kiinnikkeet, eli 25-30kg.

Mutta ei tosiaan poista sitä tosiasiaa, ettei kehitys ole ihan täydellistä ollut. No, kaikki on yleensä alkuun vähän hankalaa..

Riippuu kyllä ihan smithistä tuo tangon paino. Tanko 20kg + kiinnikkeet, eli 25-30kg.

Mutta ei tosiaan poista sitä tosiasiaa, ettei kehitys ole ihan täydellistä ollut. No, kaikki on yleensä alkuun vähän hankalaa..

Joo kai niissä Smith härpäkkeissäkin on eroja, mutta ei ole tullut ainakaan itellä vastaan vielä sellaista, joka tuntuisi painavan enemmän kuin vapaa tanko. Ootko punninnu sen tangon + kiinnikkeet? Omalla salilla kuulemma joskus punnittu ja tais olla jotain 10-15kg luokkaa.

Joo kai niissä Smith härpäkkeissäkin on eroja, mutta ei ole tullut ainakaan itellä vastaan vielä sellaista, joka tuntuisi painavan enemmän kuin vapaa tanko. Ootko punninnu sen tangon + kiinnikkeet? Omalla salilla kuulemma joskus punnittu ja tais olla jotain 10-15kg luokkaa.

Kraftwerkin smithi, mikä löytyy salilta jossa käyn lukee, että on 35kg, toisella salilla muistaakseni Davidin smithi 27,5kg.

Kraftwerkin smithi, mikä löytyy salilta jossa käyn lukee, että on 35kg, toisella salilla muistaakseni Davidin smithi 27,5kg.

Okei... pitääki huomenna tarkistaa se oman salin Smith. Ei kyllä ikinä tuu käytettyä niin ei sillä oikeen väliä, mut onha se hyvä tietää.

Toisaalta on myös mahdollista, että hän on yksinkertaisesti vain niin saatanan nysvä ettei uskalla lisätä rautaa tankoon (vaikka helposti pystyisi) vaan tekee siellä salilla jotain kehonpainokyykkyjä, koska pelkää loukkaantuvansa.

Eiköhän tämä jatkuvien hämärien kysymysten tulva kerro, että kaveri ei vain pysty pelkän internetin välityksellä omaksumaan treenaamisesta edes perusasioita. Ei ole vaikeaa päätellä, millainen se salisuoritusten taso kaikkien näiden "uskallanko ensi kerralla lisätä 2.5 kg siihen ja siihen liikkeeseen"-kysymysten takana on - ei kovin kehittävä. Sitten jos salina on ilmeisesti jokin fitness-helvetti, niin ympärillä ei varmasti näe ensimmäistäkään esimerkkiä tiukasta treenaamisesta tai oikeista suorituksista perusliikkeissä. Nyt olisi kerrankin paikallaan kaivaa asap joku kokeneempi kaveri näyttämään kädestä pitäen mallia ja opettamaan.

Nyt kun olen aloittelemassa tätä harrastusta, niin kysyisin miten tuon lenkkeilyn kanssa pitäisi tehdä. Viikossa tulee tehtyä useana päivänä reilu 10 km juoksulenkki, niin voiko se hidastaa lihaskasvua? Eli pitäisikö vähentää lenkkien määrää ja/tai pituutta jotta salitreenistä saisi parempia tuloksia?

Nyt kun olen aloittelemassa tätä harrastusta, niin kysyisin miten tuon lenkkeilyn kanssa pitäisi tehdä. Viikossa tulee tehtyä useana päivänä reilu 10 km juoksulenkki, niin voiko se hidastaa lihaskasvua? Eli pitäisikö vähentää lenkkien määrää ja/tai pituutta jotta salitreenistä saisi parempia tuloksia?

Lenkkeily lisää kulutusta ja se tarkottaa sitä, että pitää syödä entistäkin enemmän, että voi kasvaa. Siinä voi tulla ongelmia saada syötyä riittävää määrää. Yleensä aerobiset tästä syystä tehdään dietillä ainoostaan.

Jos päätavoitteena on lihaskasvu, niin jättäisin suosiolla lenkkeilyt vähemmälle.
Matalatehoinen palauttava 30min lenkkeily on ihan ok vielä.

Bart man on joko trolli tai Suomen historian pienin hiiri. Tein taustatutkimusta ja kaveri väittää olevansa lähemmäs 19-vuotias. Saanko kysyä, että kuka täysikäinen poika treenaa neljä kuukautta ja puuskuttaa alle 30kg raudoilla smith-kyykkyä? Kuka tahansa treenaamatonkin BW@50kg nappulakin saa varmasti ainakin sen 40kg raw-kyykyssä (1RM). Kaiken kruunaa se, että kyseinen henkilö on tyytyväinen tuloksiinsa.

Vitut mä en oo mikään trolli! Koitan vaan etsiä neuvoja:( Oikeesti en hei halua et mulla menee paikat paskaksi!

- - - Updated - - -

Kuinkahan vanha bartman on? Tekniikka kunnossa?
Mähä oon sanonu jo sen ! Älkää sit uskoko! oon kattonu youtubest kyykkäys tekniikoit!

Nouseeko kehonpaino? Rupea syömään, sillä ne sarjapainot nousee.

Äläkä stressaa liikaa. Ruokaa paljon suuhun ja salilla nostelet painoja ylösalas eestaas. Ei tää sen monimutkaisempaa oo.

Selvä:) kun alotin tos 8kk sit salilla käymisen painoin 50kgn nyt painan 60kg:)
Eli jatkanko arskan ohjelmal?
Koitankin aina syödä sen verran että tulen täyteen:)

Back
Ylös Bottom