Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kävin tänään juoksemassa Cooperin testimielessä. En ole juossut noin vuoteen juurikaan yhtään, tulokseksi sain 2750 metriä. Aikaa tästä suorituksesta on nyt 2 tuntia ja olo on todella paska. Huimaus ja pinnallinen hengitys ovat oireita joita äkkiseltään tunnustellen huomaan. Mistä tämä johtuu?

Tulee muutamia kysymyksiä, jotka liittyy moneen eri aiheeseen niin pistän tänne. Tosin alottelijan kysymyksiä kaikki kuitenkin niin..

- Mikä olisi hyvä/teidän käyttämä sivuvatsalihasten liike? Olen vatsalihaksia muuten vedellyt "Full Sit-ups - US Army standard" ja alavatsat maaten selällään penkillä ja nostaen jalat suorana ylös.

- Voiko lihaksikas olla liian laiha?

- Jos ei treenin jälkeen syö kunnolla/vedä palauttavia niin voiko treeni mennä "hukkaan"? Tai jos vaikka syö illalla/seuraavana päivänä kunnolla?

- Auttaako jos vetää protskua/yms ennen treeniä?

- Miten kannattaisi kasvattaa maximia ja milloin kannattaa siirtyä suurempiin painoihin? (esimerkiksi penkissä)

- Hyvä liike ylärintaan?

Tyhmiä aloittelijan kysymyksiä, mutta oppiahan minä tässä yritän. :)

Semmonen kysymys että onko järkeä käydä kaks pv peräkkäin salilla. 2 jakosta teen, 3 treeni kertaa viikossa.
eilen oli rinta,olkapää,ojentaja ja takareidesi pv, ja tänään aattelin tehdä selkä, hauis ja etureidet. mutta kannattaako sitä käydä?

Tulee muutamia kysymyksiä, jotka liittyy moneen eri aiheeseen niin pistän tänne. Tosin alottelijan kysymyksiä kaikki kuitenkin niin..

- Mikä olisi hyvä/teidän käyttämä sivuvatsalihasten liike? Olen vatsalihaksia muuten vedellyt "Full Sit-ups - US Army standard" ja alavatsat maaten selällään penkillä ja nostaen jalat suorana ylös.

- Voiko lihaksikas olla liian laiha?

- Jos ei treenin jälkeen syö kunnolla/vedä palauttavia niin voiko treeni mennä "hukkaan"? Tai jos vaikka syö illalla/seuraavana päivänä kunnolla?

- Auttaako jos vetää protskua/yms ennen treeniä?

- Miten kannattaisi kasvattaa maximia ja milloin kannattaa siirtyä suurempiin painoihin? (esimerkiksi penkissä)

- Hyvä liike ylärintaan?

Tyhmiä aloittelijan kysymyksiä, mutta oppiahan minä tässä yritän. :)

- Vaikka woodchopper taljassa tai jollain levypainolla. Myös Russien Twist on hyvä vaihtoehto.

- Subjektiivinen asia ellet määrittele tuota liian laihaa, jollain tieteellisellä ja objektiivisella käsitteellä.

- Oikeastaan menee hukkaan, sillä treenissä hajotetaan lihasta ja se tarvitsee heti rakennusainetta... Keho käyttää myös lihaskudosta energiaksi.

-Auttaa, mutta treenin jälkeen kuuluu syödä tai ottaa palkkari ja syödä 1-2h päästä

-Jos vain maksimin kasvatus on tavoitteena niin silloin joku tietty ohjelma kyseiselle liikkeelle esim. joku penkkiohjelma. Isompiin painoihin kannattaa siirtyä silloin, kun menee tarpeeksi toistoja aiemmalla painolla. Jos teet vaikka penkissä 3 x 6-10 toistoa niin saadessasi 10,10,10 laita lisää rautaa ja aloita taas tuolta 6 toistosta.

-Vinopenkki kässäreillä, tangolla tai viipparit vinopenkissä.

Haluaisin kysellä vähän maven tekniikasta, että kuseeko mun tekniikka vai johtuukohan tuosta tangosta... kun tuon tangon korkeus maasta painojen kans on 6 senttiä...
Ja kun itekkin olen 185cm pitkä niin tuntuu ihan mahdottomalta pudottautua niin matalalle, että saa ees tangosta kiinni.
Polvet on melkein ihan koukussa kun aloitan tekemään tuota liikettä ja siitä kun lähtee nostamaan niin on pirun vaikeeta pitää tekniikka kasas...
Selkä suorana, tasapaino, jne.

Voisiko tuo auttaa jos tanko olis pari senttiä korkeemmalla, vai pitääkö hioa vaan lisää tekniikkaa?

En tiedä levypainon sädettä, mutta on se nyt enemmän kuin 6cm. Tuohan on ihan helvetin matalalla, ei mulla ees mahtuis kädet siihen enää, kun sormet osuis maahan. Minkälaisia painoja mahdat käyttää siinä?

En tiedä levypainon sädettä, mutta on se nyt enemmän kuin 6cm. Tuohan on ihan helvetin matalalla, ei mulla ees mahtuis kädet siihen enää, kun sormet osuis maahan. Minkälaisia painoja mahdat käyttää siinä?

No siis isoin paino siinä on 10kg ja 60kg yhteensä painoa kun nostelen.
Ja mulla on joku halppis painosetti..
Pitää varmaan käydä hakees kaupasta pari semmosta normaali painoa, niin saa tangon korkeemmalle.

No siis isoin paino siinä on 10kg ja 60kg yhteensä painoa kun nostelen.
Ja mulla on joku halppis painosetti..
Pitää varmaan käydä hakees kaupasta pari semmosta normaali painoa, niin saa tangon korkeemmalle.

Tai alkaa käymään oikealla salilla, jossa ainakin on tarpeeksi painoja ja tarpeeksi laadukkaita vehkeitä? Jos tuo ei ole mahdollinen niin sitten haet niitä uusia painoja kotiin...

tietääkö kukaan mitään hyvää ohjelmaa millä tulis kokoa mikä on nyt tavoitteena viimeks tein http://www.simplyshredded.com/the-max-ot-workout-a-full-and-in-depth-review.html kyseisen ohjelman oli kyllä kerrassaan hyvä! mutta nyt haluaisin kokeilla jotain uutta

Ota samalta sivulta käyttöön PHAT-treenityyli. Siitä ei keneltäkään löydy oikein mitään pahaa sanottavaa.

Etsin forkkujen yläosalle treeniliikettä. Siis sille puolelle kättä missä on enemmän karvoja. En pysty tekemään rannerullausta tähän suuntaan kun ranteisiin sattuu ja ne paukkuu ja poksuu. Toiseen suuntaan kyllä pystyn tekemään.

Hauiskääntö kämmenselät ylöspäin (vaikka mutkatangolla jos normitanko sattuu) ja hauiskääntö vasaraotteella.

Eli, pohkeita tehdessä alkaa aina sattumaan tonne jalkapohjaan (päkiän ja kantapään väliin, siis ne jänteet siinä) vaikka pohkeissa olisi ruutia vielä tehdä ihan kunnolla. Olen kokeillut laittaa jalkoja eri kohtiin mutta eipä tunnu auttavan!

Laitetaan tämä nyt vaikka tänne sitten... eli siis olen 18-vuotias jalkapalloa aktiivisesti harrastava nuori. Olen käynyt pumppaamassa nyt jo jonkin aikaa (puhutaan kuitenkin kuukausista eikä vuosista) ja massaa on tullut ihan hyvin lisää. Olen kuitenkin viime aikoina huomannut että liikkumiseni on tuntunut jotenkin huonommalta ja olo on yleensäkkin ottaen varsin raskas joten kentällä juokseminen ja nopeat käännähdykset ovat jostain syystä muisto vain :D venyttelen aina jälkeen salireenin muutama tunti myöhemmin ja painoni ei ole nyt vähään aikaan noussut (76kg/182cm) joten mistä tämmönen äkillinen kangistuminen voisi johtua?

^Ei sitä tartte mihinkään muokata, jos pystyt tekemään kaikki liikkeet ja kerkeät noina päivinä salille. Etsi tuolta treenipuolelta mun aloittama PHAT-ketju, jossa on keskustelua treenityylistä.

Eli vaikka tuossa on tuo ohjelma niin se on vain esimerkki tuolle treenityylille. Ideana on treenata kroppa läpi 2 kertaa kierron aikana, toinen kerta voimapainotteisesti ja toinen kerta pumppaillen. Jako voi olla sama kuin tuossa esimerkissä tai sitten voi vaihdella treenattavien lihasten järjestystä (esim. käsipäivä erikseen) tai koko jakoa (1+4 jakoinen tai 2+1 jakoinen tai 3+3 jakoinen jne.)

E: Ja sitä kannattaa tehdä niin kauan kuin jaksaa ja tulosta tulee. Kevyitä viikkoja sillon, kun tuntuu siltä tai viimeistään 8-12vk välein. Tuolloin voi myös vaihdella liikkeitä tai järjestyksiä. Ensimmäiset 4-6 viikkoa täytyy välttää failureen menoa, koska muuten hermosto palaa nopeasti puhki. Ja syödä saa paljon. Lue artikkeli huolella ja muokkaile sitten, jos näet tarpeelliseksi.

Olen 18v aloitteleva kuntoilija, tavoitteenani on kasvattaa lihaskuntoa ja peruskuntoa armeijaa varten.
Olen nytten viikon ajan käynyt vähän hölkyttelemässä, pyöräilemässä tai rullaluistelemassa.

Tässäpä tulisi kysymyksiä;

-Miten minun kannattaisi aloittaa tämä liikunta?

-Minkälaista viikko ohjelmaa suosittelette? Voiko sekoittaa lenkkiä ja punttia?

-Missä vaiheessa kannattaa ottaa puntti mukaan ja mitä minun siellä kannattaisi touhuta?

-Minkälaisia sarjoja ja suosittelette alkuun?

-Minkälaisia aterioita suosittelette?

-Tarvinko mitään muuta kun reipasta mieltä mukaan? (Mitään palautusjuomia yms tässä vaiheessa?)

-Onko täällä foorumeilla mitään Kuntosali - Suomi - Kuntosali sanakirjaa?

Siinäpä niitä olisi, Kysymykset ovat varmasti teidän ammattilaisten mielestä tyhmiä mutta näin aloittelian näkökannasta fiksuja :D

Kiitokset ja kumarrukset etukäteen :)

Olen 18v aloitteleva kuntoilija, tavoitteenani on kasvattaa lihaskuntoa ja peruskuntoa armeijaa varten.
Olen nytten viikon ajan käynyt vähän hölkyttelemässä, pyöräilemässä tai rullaluistelemassa.

Tässäpä tulisi kysymyksiä;

-Miten minun kannattaisi aloittaa tämä liikunta?

-Minkälaista viikko ohjelmaa suosittelette? Voiko sekoittaa lenkkiä ja punttia?

-Missä vaiheessa kannattaa ottaa puntti mukaan ja mitä minun siellä kannattaisi touhuta?

-Minkälaisia sarjoja ja suosittelette alkuun?

-Minkälaisia aterioita suosittelette?

-Tarvinko mitään muuta kun reipasta mieltä mukaan? (Mitään palautusjuomia yms tässä vaiheessa?)

-Onko täällä foorumeilla mitään Kuntosali - Suomi - Kuntosali sanakirjaa?

Siinäpä niitä olisi, Kysymykset ovat varmasti teidän ammattilaisten mielestä tyhmiä mutta näin aloittelian näkökannasta fiksuja :D

Kiitokset ja kumarrukset etukäteen :)
Näillä eväillä onnistuu:

http://www.pakkotoisto.com/faq.php

http://www.pakkotoisto.com/search.php

Käytä aikaasi ja lue, foorumilla on hitosti tietoa niin kestävyys-, kuin voimaharjoittelustakin sekä myös oikeanlaisesta ruokavaliosta näitä tukemaan.

Armeijassa tosiaan et tee lihaksilla juuri mitään, aerobisesta kestävyydestä sen sijaan on paljonkin hyötyä. Suosittelen kuitenkin aloittamaan voimaharjoittelun ihan vain sen takia, että se on todella mukava ja palkitseva harrastus.

Back
Ylös Bottom