Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

En oo mitään tommosta väittäny, sulta vaan lähti yhtäkkiä tulemaan SS-dissausta. Mun mielestä toisen väitteisiin viittaminen ei oo mitenkään huono argumentti.
Myönnän että lineaarinen progressio on mielestäni aloittelijalle paras vaihtoehto, mutta en tosiaan ketään pakota sitä noudattamaan eikä kyllä kiinnosta tästä väitelläkään kun en asiantuntija ole.
Itse tykkään vain noudattaa ohjelmaa hyvinkin tarkasti kun ennen on tullut niin paljon ohjelmallaleikkimisvirheitä.

<6kk ajan 3x5 ei musta ole hirveän huono kun SS perustuu nopeaan lineaarisuuteen ja deloadeihin, sitten otetaan Madcow/TM jossa leikitään toistoilla.

Itse asiassa en missään vaiheessa dissannut SS. Sanoin vain että on muitakin vaihtoehtoja kuin lineaarinen progressio. Jonka jälkeen suutuit siitä että ehdotetaan jotain muuta kuin Rippetoen systeemiä.

Voimaohjelman jossa noudatetaan yhtä toistomäärää 6kk ajan on kyllä harvinaisen typerää ja tämä ei ole pelkästään minun mielipide. Ja tähän kun vielä lisätään typerästi suunniteltu deload niin siinä ollaan aikamoisessa oravanpyörässä. Kun saadaan sarjapainoja lisää 10kg ja lasketaan deloadissa 5kg. Eli puolet duunista on mennyt hukkaan.

Jos voimajutuista puhutaan niin tuossa on hyvä jto:n threadi aiheesta. http://www.pakkotoisto.com/voimailulajit/27840-peruskausi-3x4-6x6-miten-kaeytaennoessae/

Pientä saarnaa tähän väliin.

Tässä tulee helvetin hyvä vinkki kaikille aloittelijoille: älkää nielkö MITÄÄN mitä luette bodauksesta, voimaharjoittelusta tai oikeastaan yhtään mistään, ilman pientä kritiikkiä. Etenkin jos on kyse yhden kaverin sanomasta. Tämä sen takia, että jokaisen puheita ajaa aina ne omat värittyneet mieltymykset. Joku saattaa esimerkiksi pitää yksijakoista täysin paskana ja tyrkyttää aloittelijalle kolmejakoista. Minkä takia? Koska hänellä itsellä ei toimi koko kropan treeni (todennäköisesti, koska teki sitä päin vittua). Tai otetaan nyt esimerkiksi vaikka se Rippetoe. Helvetin pätevä kaveri, mutta voimaharjoittelun sokaisema. Kuka oikeasti tyrkyttää jotain vitun rinnallevetoa puhtaalle alloitelijalle, muttei sisällytä esim. leuanvetoa tai soutua ohjelmaansa? Ja ihan turha tulla sanomaan, että nobot oppii riven tekniikan pelkkiä videoita katsomalla. Kyllä se on nähty, ettei aloittelija osaa tehdä edes reiden ojennusta oikein...

Kannattaa aina tehdä taustatutkimusta, ja nyt tulee tärkeä kohta: tutustukaa ERI ihmisten näkökulmiin!! Kun tarkastelee tilannetta monesta näkökulmasta, saa asiasta paljon laajemman kuvan, mikä taas auttaa ymmärtämään totuutta.

http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=135564721&page=1

Tuossa esimerkiksi melko kriittinen näkökulma Starting Strengthiin.

Itse asiassa en missään vaiheessa dissannut SS. Sanoin vain että on muitakin vaihtoehtoja kuin lineaarinen progressio. Jonka jälkeen suutuit siitä että ehdotetaan jotain muuta kuin Rippetoen systeemiä.

Voimaohjelman jossa noudatetaan yhtä toistomäärää 6kk ajan on kyllä harvinaisen typerää ja tämä ei ole pelkästään minun mielipide. Ja tähän kun vielä lisätään typerästi suunniteltu deload niin siinä ollaan aikamoisessa oravanpyörässä. Kun saadaan sarjapainoja lisää 10kg ja lasketaan deloadissa 5kg. Eli puolet duunista on mennyt hukkaan.

Jos voimajutuista puhutaan niin tuossa on hyvä jto:n threadi aiheesta. http://www.pakkotoisto.com/voimailulajit/27840-peruskausi-3x4-6x6-miten-kaeytaennoessae/
Aika ilkeän kuvan kyllä annoit SS:stä, mä en suuttunut ollenkaan muiden systeemien suosittelusta, kerroin vain että pidän itse SS-tyylisestä.

Voimaohjelma aloittelijalle jossa noudatetaan yhtä toistomäärää 3-6kk ajan on kyllä harvinaisen fiksu ja tämä ei ole pelkästään minun mielipide.
Jos vaikka lukisit sen SS:n ja vaikka Practical Programminginkin niin voisit ymmärtää jotain deloadista, se ei tosiaan heitä duunia hukkaan.

JTO:ta itsekin arvostan, mutta en ymmärrä sen lineaarisuusvastaisuutta. Onhan toi ketjukin toisaalta vähän aloittelijoita kokeneemmille painotettu.

Mun mielestä taas riven oppii ihan hyvin SS:stä (SS-DVD on myös olemassa video-opastuksilla) ja kaikki mun tuntemat (aika harvat tosin) jotka SS:ää tekee on samaa mieltä, mutta se on kyllä asia joka varmasti jakaa ihmisiä SS:n henk.koht. kannattavuuden suhteen.
Leuanvedot muuten sisältyvät ohjelmaan, joissain versioissa (jotka siis ovat ns. Rippetoe-hyväksyttyjä) kaksikin kertaa viikossa.
Tavallaan samaa mieltä olen Rippetoen sokaistumisesta, nöyryyttä ei ole ollenkaan - mikään muu treenaustyyli ei siltä saa hyväksyntää.

Jos joku nyt ei tajunnut niin ilmaisuni "ylijumala Rippetoe" on mielestäni sen verran liioiteltu että yli 80:n äo:n omaava tajuaa sarkasmiksi. Ehkä pakkislaiset ovat niin vitun kovia äijiä treenatessaan joka kerta viimeiseen toistoon asti ettei huumorille jää yhtään sijaa :D

Aika ilkeän kuvan kyllä annoit SS:stä, mä en suuttunut ollenkaan muiden systeemien suosittelusta, kerroin vain että pidän itse SS-tyylisestä.

Voimaohjelma aloittelijalle jossa noudatetaan yhtä toistomäärää 3-6kk ajan on kyllä harvinaisen fiksu ja tämä ei ole pelkästään minun mielipide.
Jos vaikka lukisit sen SS:n ja vaikka Practical Programminginkin niin voisit ymmärtää jotain deloadista, se ei tosiaan heitä duunia hukkaan.

JTO:ta itsekin arvostan, mutta en ymmärrä sen lineaarisuusvastaisuutta. Onhan toi ketjukin toisaalta vähän aloittelijoita kokeneemmille painotettu.

Samaa toistomäärää noudattaminen toimii maksimissaan 2-3kk ja sen jälkeen on parempi siirtyä toiseen toistomäärään. Ei sen takia että tuloksia ei tulisi sillä aikasemmalla toistomäärällä vaan sen takia että lihaksille täytyy tarjota toisenlaista ärsykettä jotta kehitys jatkuisi hyvänä.

Itse tuossa aikasemmin puhuit argumenttien huonoudesta. Sun argumentit on edelleenkin vain tuota rippetoen sanoman toistamista. Olen lukenu vaikka kuinka monta artikkelia ja pari kirjaakin liittyen näihin asioihin, ihan ihmisen fysiologian pohjalta, ja tiedän että nämä asiat eivät ole niin monimutkaisia että niitä ei voisi selittää parilla lauseella. Joten se että ehdotat mulle jotain kirjaa tuntuu vähän hölmöltä kun varmasti voisit asian selittää. Tietenkin olettaen että olet itse sisäistänyt sen mitä olet lukenut oikein.

Kannattaa myös muistaa että treenaus ei perustu pelkästään intensiteettiin eli painoihin mitä käytetään vaan myös hyvin tärkeä asia on volyymi, eli sarjat ja toistot. Tuo Jto:n peruskausi esimerkki ei ole mikään kiveen hakattu juttu. Jos väität että ohjelma ei ole lineaarinen koska siinä ei lisätä painoa joka viikko niin sun käsitys siitä mikä on lineaarista on vähän väärä. Jos teet viikolla 1 kyykyssä 3x5 100kg ja viikolla 2 4x6 samalla painolla niin tarkoittaako se sitä että et ole edistynyt treenissä ollenkaan?
Kannattaa muistaa että ainoa asia mikä erottaa aloittelijan kokeneemmasta nostajasta on treenipainot ja adaptaatio. Tuota systeemiä pystyy ihan hyvin noudattamaan myös aloittelijat, ehkä kuitenkin erilaisella toistomäärällä.

Ja mitä tulee Rippetoen tapaan tehdä deload niin siinä se ongelma on ehkä suurin. Mitä järkeä on ensin edistyä 10kg sarjapainoissa ja tulla alas 5kg kun vaihtoehtona on se että deload suoritetaan niin edistytään 7.5kg ja pidetään kevyt viikko jonka jälkeen jatketaan samoista sarjapainoista.

Samaa toistomäärää noudattaminen toimii maksimissaan 2-3kk ja sen jälkeen on parempi siirtyä toiseen toistomäärään. Ei sen takia että tuloksia ei tulisi sillä aikasemmalla toistomäärällä vaan sen takia että lihaksille täytyy tarjota toisenlaista ärsykettä jotta kehitys jatkuisi hyvänä.
Aloittelijalle toimii kyllä pitempäänkin, kiitos SS:n nerokkaan deload-systeemin :D
Itse tuossa aikasemmin puhuit argumenttien huonoudesta. Sun argumentit on edelleenkin vain tuota rippetoen sanoman toistamista. Olen lukenu vaikka kuinka monta artikkelia ja pari kirjaakin liittyen näihin asioihin, ihan ihmisen fysiologian pohjalta, ja tiedän että nämä asiat eivät ole niin monimutkaisia että niitä ei voisi selittää parilla lauseella. Joten se että ehdotat mulle jotain kirjaa tuntuu vähän hölmöltä kun varmasti voisit asian selittää. Tietenkin olettaen että olet itse sisäistänyt sen mitä olet lukenut oikein.
Saman voi kääntää suakin kohtaan, deloadi yms. on sen verran monimutkasia juttuja etten tähän osaa enkä jaksaisi mitään romaania raapustaa.
Kannattaa myös muistaa että treenaus ei perustu pelkästään intensiteettiin eli painoihin mitä käytetään vaan myös hyvin tärkeä asia on volyymi, eli sarjat ja toistot. Tuo Jto:n peruskausi esimerkki ei ole mikään kiveen hakattu juttu. Jos väität että ohjelma ei ole lineaarinen koska siinä ei lisätä painoa joka viikko niin sun käsitys siitä mikä on lineaarista on vähän väärä. Jos teet viikolla 1 kyykyssä 3x5 100kg ja viikolla 2 4x6 samalla painolla niin tarkoittaako se sitä että et ole edistynyt treenissä ollenkaan?
Mä en kyllä tiedä yhtään ohjelmaa jossa rasitusta ei jollain tavalla lisättäis koko ajan jos kevyitä viikkoja ei lasketa, siksi mulle on muotoutunut käsitys siitä että lineaarinen tarkoittaa juurikin tasaista painon nostoa - sarjojen muuttamista (tai ainakaan tota 3x4->6x6-ketjun esimerkkitapaa) en lähtisi täysin lineaariseksi laskemaan, kun niiden raskauteen vaikuttaa niin moni tekijä toisin kuin pelkkään painonlisäykseen.
Kannattaa muistaa että ainoa asia mikä erottaa aloittelijan kokeneemmasta nostajasta on treenipainot ja adaptaatio. Tuota systeemiä pystyy ihan hyvin noudattamaan myös aloittelijat, ehkä kuitenkin erilaisella toistomäärällä.
Varmasti pystyy aloittelija tekemään, mutta aloittelija saa SS:llä tavallaan isomman hyödyn - ton ketjun ohjelmat ovat kehittyneempien tarkahkoilla prosenttilaskuilla tekemiä, joilla lasketaan että maksimi nousee ehkä 5-15% kun aloittelija ihan painoja lisäämällä voi saada samassa ajassa jopa 30%. Aloittelija ei myöskään ehkä hirveästi osaa itselleen sopivaa versiota tehdä, mutta jos joku asiantunteva sen rajumpikorotteisen ohjelman tekee niin mikäs siinä, toimii se niinkin. Ottaisin myös huomioon että aloittelijan pienillä painoilla esim. pystäriin sovellettaessa prosentit eivät ole välttämättä paras ratkaisu, jos ei omista 0,5kg laattoja :)
Ja mitä tulee Rippetoen tapaan tehdä deload niin siinä se ongelma on ehkä suurin. Mitä järkeä on ensin edistyä 10kg sarjapainoissa ja tulla alas 5kg kun vaihtoehtona on se että deload suoritetaan niin edistytään 7.5kg ja pidetään kevyt viikko jonka jälkeen jatketaan samoista sarjapainoista.
Periaatteessa ihan sama järki kuin noissa kevyissä viikoissa jto-ketjussa - "peruskaudella kovien ja kevyempien viikkojen suhde 3:1", aloittelijalle suhde vain ei ole kiveen raapustettu.
Tuota painonlisäystä en tosiaan osaa kunnolla perustella, siksi suosittelen lukemaan sen PP:n jos haluat näistä asioista kinastella. Aloittelija vaan pystyy paahtamaan pitempään korkealla tolla "lineaarisella", ero raskaan ja keskiraskaan treenin välillä on ailahtelevampi ja painot saadaan kuitenkin deloadinkin jälkeen nopeasti kiinni: Tästä voit lukea hieman helpommin luettavan ja fiksumman selityksen vähän kaikkeen.

Mä en oikeen ymmärrä miksi sä väittelet asioista joista itse myönnät että et osaa oikein kunnolla selittää miksi jotkut asiat menee niinkuin ne menee tai miksi jotkut asiat kannattaisi tehdä toisin.

Ja aika hyvin oot perillä Jto:n systeemistä jos luulet että ne perustuu prosentteihin. Lue se ketjun ekan postin lopussa oleva lisäys uudestaan.

Ei mulla ole mitään mielenkiintoa tästä asiasta enempää väitellä koska varmasti neljännen kerran käskisit mun lukemaan kirjan jonka rippetoen tehnyt sellaisista vanhoista systeemeistä joista olen lukenut aikaisemmin niiden alkuperäisistä lähteistä.

^Ei mun tartte tietää jokaista pikku yksityiskohtaa miksi jokin toimii, mulle riittää että se toimii, enkä oo väittänyt mitään virheellistä niin kauan kun sä et oo mitään kumonnut.
Mäkään en alunperin halunnut väitellä tästä aiheesta kun kumpikaan meistä ei sitä jaksa/osaa kunnolla tehdä, mene vaikka Rippetoen foorumeille kyselemään mua fiksummilta perusteluja ja tuo tänne lopputulos.

^Ei mun tartte tietää jokaista pikku yksityiskohtaa miksi jokin toimii, mulle riittää että se toimii, enkä oo väittänyt mitään virheellistä niin kauan kun sä et oo mitään kumonnut.
Mäkään en alunperin halunnut väitellä tästä aiheesta kun kumpikaan meistä ei sitä jaksa/osaa kunnolla tehdä, mene vaikka Rippetoen foorumeille kyselemään mua fiksummilta perusteluja ja tuo tänne lopputulos.

Jos sä alunperin tuut väittämään että rippetoen menetelmät ovat aloittelijoille ylivoimaisia niin mitä mun siinä pitäis todistella? Sultahan mä tässä koko ajan olen kysellyt mihin tuo ylivoimaisuus perustuu, mutta etpä ole osannut mitään konkreettista väitettä sille antaa.

Se että väität että minä en tiedä asiasta mitään on harvinaisen naurettavaa kun et ole edes vastannut ensimmäiseenkään minun esittämään kysymykseen muulla tavoin kuin "lue ss ja practical programming".

Aamutreeni + HIIT

Onko pienintäkään järkeä vetää aamulla tyhjällä mahalla arskan g6 ja perään kuntopyörällä HIIT? Tämä siis sen takia että selkä ei kestä juoksua joten mielelläni tekisin sen kuntofillarilla.

ajattelin kysyä pakkiksen porukalta että olen koko ajan väsynyt.. nukun 8 h yö unia tai enemmänkin viikonloppuisin. aamulla herään 8-9 aikaan ja syön hyvän aamupalan. päivällä 12 jälkeen alkaa kauhea väsymys, ihan lamaantunut olo välillä... työni ei ole raskasta koska se on keikka hommaa. ruokavalio hyvä , (riittävästi vitamiineja ja muutenkin monipuolinen), treenaan 4 kertaa kovaa viikossa-- mistä johtuu koko aikainen väsymykseni? 1kk sitten pääsin intistä ja siellä olin koko ajan flussassa ja väsynyt. nyt flunssa aikalailla voitettu ja treenit aloitettu intin kestäneen tauon jälkeen.. nesteet tulee aikalailla suoraaan läpi kun koitan juoda väh. 2-3 litraa vettä päivässä... johtuuko tämä mahan suolahappojen vähäisyydestä, raskaan treenin "yhtä äkkiä aloittamisesta tauon jälkeen" vai mistä?
HELP HELP!! kokemuksia/ vinkkejä KIITOS?!

Miksi 3x10?
Eli kaikki tolla 3x10:D

Ei, vaan ohjeen mukaan. Lue vielä kerran ohjelma läpi ja sisäistä sarjojen ja toistojen määrä.

1. Takakyykky.
Käytä painoa, joka sallii sinun saavan 4x10 toistoa. Laskeudu aina niin alas, että reitesi ovat vaakatasossa lattiaa kohden. Tee 10 toistoa, lepää kaksi minuuttia ja toista.

2. Penkkipunnerrus
Ota kohtuullisen leveä ote, kädet noin 80 cm leveydellä toisistaan. 3 x 10 toistoa. Lepää kaksi minuuttia sarjojen välillä.

3. Leuanveto leveällä otteella
Tee niin monta toistoa kun pystyt, eli 3 x max.

4. Niskan takaa punnerrus
Käytä leveää otetta. Peukalot noin 15 senttiä olkapäiden ulkopuolella per puoli. 4 x 10 toistoa. Kaksi minuuttia lepoa sarjojen välillä.

5. Hauiskääntö tangolla
Pidä kyynärpäät kiinni kyljissä ja ota olkapäiden levyinen ote. Tee liike kontrolloidusti. 3 x 10 toistoa. 90 sekuntia lepoa sarjojen välillä.

6. Istumaannousu
Pidä polvet koukussa ja kädet pään takana. Älä pidä taukoa toistojen välissä vaan tee 20 toistoa tai niin monta kun voit ilman tauon pitämistä. 3 - 4 sarjaa. 60 sekuntia lepoa sarjojen välillä.

Back
Ylös Bottom