Samaa toistomäärää noudattaminen toimii maksimissaan 2-3kk ja sen jälkeen on parempi siirtyä toiseen toistomäärään. Ei sen takia että tuloksia ei tulisi sillä aikasemmalla toistomäärällä vaan sen takia että lihaksille täytyy tarjota toisenlaista ärsykettä jotta kehitys jatkuisi hyvänä.
Aloittelijalle toimii kyllä pitempäänkin, kiitos SS:n nerokkaan deload-systeemin :D
Itse tuossa aikasemmin puhuit argumenttien huonoudesta. Sun argumentit on edelleenkin vain tuota rippetoen sanoman toistamista. Olen lukenu vaikka kuinka monta artikkelia ja pari kirjaakin liittyen näihin asioihin, ihan ihmisen fysiologian pohjalta, ja tiedän että nämä asiat eivät ole niin monimutkaisia että niitä ei voisi selittää parilla lauseella. Joten se että ehdotat mulle jotain kirjaa tuntuu vähän hölmöltä kun varmasti voisit asian selittää. Tietenkin olettaen että olet itse sisäistänyt sen mitä olet lukenut oikein.
Saman voi kääntää suakin kohtaan, deloadi yms. on sen verran monimutkasia juttuja etten tähän osaa enkä jaksaisi mitään romaania raapustaa.
Kannattaa myös muistaa että treenaus ei perustu pelkästään intensiteettiin eli painoihin mitä käytetään vaan myös hyvin tärkeä asia on volyymi, eli sarjat ja toistot. Tuo Jto:n peruskausi esimerkki ei ole mikään kiveen hakattu juttu. Jos väität että ohjelma ei ole lineaarinen koska siinä ei lisätä painoa joka viikko niin sun käsitys siitä mikä on lineaarista on vähän väärä. Jos teet viikolla 1 kyykyssä 3x5 100kg ja viikolla 2 4x6 samalla painolla niin tarkoittaako se sitä että et ole edistynyt treenissä ollenkaan?
Mä en kyllä tiedä yhtään ohjelmaa jossa rasitusta ei jollain tavalla lisättäis koko ajan jos kevyitä viikkoja ei lasketa, siksi mulle on muotoutunut käsitys siitä että lineaarinen tarkoittaa juurikin tasaista painon nostoa - sarjojen muuttamista (tai ainakaan tota 3x4->6x6-ketjun esimerkkitapaa) en lähtisi täysin lineaariseksi laskemaan, kun niiden raskauteen vaikuttaa niin moni tekijä toisin kuin pelkkään painonlisäykseen.
Kannattaa muistaa että ainoa asia mikä erottaa aloittelijan kokeneemmasta nostajasta on treenipainot ja adaptaatio. Tuota systeemiä pystyy ihan hyvin noudattamaan myös aloittelijat, ehkä kuitenkin erilaisella toistomäärällä.
Varmasti pystyy aloittelija tekemään, mutta aloittelija saa SS:llä tavallaan isomman hyödyn - ton ketjun ohjelmat ovat kehittyneempien tarkahkoilla prosenttilaskuilla tekemiä, joilla lasketaan että maksimi nousee ehkä 5-15% kun aloittelija ihan painoja lisäämällä voi saada samassa ajassa jopa 30%. Aloittelija ei myöskään ehkä hirveästi osaa itselleen sopivaa versiota tehdä, mutta jos joku asiantunteva sen rajumpikorotteisen ohjelman tekee niin mikäs siinä, toimii se niinkin. Ottaisin myös huomioon että aloittelijan pienillä painoilla esim. pystäriin sovellettaessa prosentit eivät ole välttämättä paras ratkaisu, jos ei omista 0,5kg laattoja
Ja mitä tulee Rippetoen tapaan tehdä deload niin siinä se ongelma on ehkä suurin. Mitä järkeä on ensin edistyä 10kg sarjapainoissa ja tulla alas 5kg kun vaihtoehtona on se että deload suoritetaan niin edistytään 7.5kg ja pidetään kevyt viikko jonka jälkeen jatketaan samoista sarjapainoista.
Periaatteessa ihan sama järki kuin noissa kevyissä viikoissa jto-ketjussa - "peruskaudella kovien ja kevyempien viikkojen suhde 3:1", aloittelijalle suhde vain ei ole kiveen raapustettu.
Tuota painonlisäystä en tosiaan osaa kunnolla perustella, siksi suosittelen lukemaan sen PP:n jos haluat näistä asioista kinastella. Aloittelija vaan pystyy paahtamaan pitempään korkealla tolla "lineaarisella", ero raskaan ja keskiraskaan treenin välillä on ailahtelevampi ja painot saadaan kuitenkin deloadinkin jälkeen nopeasti kiinni:
Tästä voit lukea hieman helpommin luettavan ja fiksumman selityksen vähän kaikkeen.