Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tasapenkki: Istu penkin reunalla, kädet niin että käsipainot lepäävät reisien (polvien) päällä. Tästä vain kaadut taaksepäin pysyen kokoajan samassa asennossa ja päädyt tasapenkille makaamaan, käsien ja reisien osoittaessa suoraan ylöspäin.

Pystypunnerrus: Istuessa jälleen käsipainot lepäävät reisien päällä. Ylösviennissä potkaise vauhdikkaasti painoa (yksi puoli kerrallaan) reidellä ylöspäin ja nosta samalla kädellä.

Vinopenkki: Jommallakummalla em. tavalla, riippuen mm. penkin kulmasta.

EDIT: Eli esim. näin:

http://www.youtube.com/watch?v=622ku8i0M14

http://www.youtube.com/watch?v=qEwKCR5JCog

Ohhoh, suurkiitos! Varsinkin tuo tasapenkin vienti näytti mullistavalta. Pitääpäs kokeilla seuraavaassa reenissä.

Älä sitten ikinä rojauta kässäreitä sivulle maahan noin kun toi jäbä välillä tekee, muuten sulla on raskaammilla painoilla entisen olkapäät ja rintalihakset. Sarjan loputtua tuot ne samaa reittiä takasin kun toit ne alaskin. Niinkuin vikassa esimerkissä tasapenkkikässäreillä tehtynä.

Olisiko antaa tietämättömälle joku hyvä esimerkki tuosta takareisi/pakaradominoivasta liikkeestä:nolo:
Sumomallina (jalat leveällä levyn yläosassa) tehty jalkaprässi ottaa myös hyvin takareisiin.

Ja kai se yleisesti menee sillä funktiolla, että mitä ylemmäs asettelee jalat prässiin, niin sitä enemmän tuo sitä hittiä takaosastollekki. Tosin tiedä sitte miten iha saman asian sais vaa sillä sjmv.llä..

Moro!
Elikkäs oon uus täällä ja tämä on eka viestini joten saattaa olla sekava.
Eli aloitin salilla käymisen pitkän tauon jälkeen n. 1kk sitten ja olen käyttänyt 4-jakoista saliohjelmaa, jota suositellaan stickky triidissä. Painoa on n. 60 kiloa ja pituutta n. 174 senttiä. Tarkoituksena ois saada koko vartaloon lihasta, eli toimiiko tuo ohjelma hyvin siihen? lisäksi kysyn että kun olen kerran "laiha" niin kannattaako juoda massanlisäys protskuja (esim. Gainer pro jne.) vai Whey-80:stä? Tällä hetkellä juon gainer pro:ta koska moni suositteli sitä minulle koska oon laiha ja myös että se on hyvä aloittelijoille koska se on niin halpaa

[EDIT] Ja tosiaan tuli vielä yks kysymys mieleen, eli mulla meni maaliskuussa olkapää paikaltaan ja ei ole vieläkään parantunut, joten en voi tehdä penkkiä/vinopenkkiä/pec deckkiä/pystypunnerrusta. Eli onko tuon olkapään parantumiselle mitään muuta parannuskeinoa kuin lepo? Ja mikä penkki tekniikassani on mahdollisesti väärä, jos olkaapää rasittuu siitä ja lähtee paikaltaan

Moro!
Eli aloitin salilla käymisen pitkän tauon jälkeen n. 1kk sitten ja olen käyttänyt 4-jakoista saliohjelmaa, jota suositellaan stickky triidissä. Painoa on n. 60 kiloa ja pituutta n. 174 senttiä. Tarkoituksena ois saada koko vartaloon lihasta, eli toimiiko tuo ohjelma hyvin siihen? lisäksi kysyn että kun olen kerran "laiha" niin kannattaako juoda massanlisäys protskuja (esim. Gainer pro jne.) vai Whey-80:stä? Tällä hetkellä juon gainer pro:ta koska moni suositteli sitä minulle koska oon laiha ja myös että se on hyvä aloittelijoille koska se on niin halpaa

[EDIT] Ja tosiaan tuli vielä yks kysymys mieleen, eli mulla meni maaliskuussa olkapää paikaltaan ja ei ole vieläkään parantunut, joten en voi tehdä penkkiä/vinopenkkiä/pec deckkiä/pystypunnerrusta. Eli onko tuon olkapään parantumiselle mitään muuta parannuskeinoa kuin lepo? Ja mikä penkki tekniikassani on mahdollisesti väärä, jos olkaapää rasittuu siitä ja lähtee paikaltaan

4-jakoinen ohjelma ei ole hyvä sulle koska siinä annetaan lihaksille paljon lepoa, pienet lihat=nopeampi palatuminen, eli joko 1-tai 2-jakoinen käyttöön.
Tärkeintä olisi että saisit ruokavaliosta mahdollisimman paljon kaloreita koska massajauhojen sisältö ei ole yleensä kovinkaan laadukasta.
Penkissä pitää muistaa vetää lavat yhteen ja pitää olkapäät penkissä kiinni koko noston ajan, kaari pitää myös tehdä koska se vähentää rasitusta olkapäille.

Tuon olkapään kanssa kannattaisi mennä vaikka fyssarin puheille ja kysyä siltä ohjeet kuntouttamiselle.

Moro!

Aloittelijan ei omasta mielestä kannata missään tapauksessa ottaa 4-jakoista koska ehdit palautua treenistä nopeammin kuin pidempään treenanneet, joten 1-jakoinen kolme kertaa viikossa on paras vaihtoehto. Eli joko http://www.pakkotoisto.com/treeni/39774-arnoldin-kultainen-kuusikko/ tai http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ength-1-jakoinen-perusohjelma-aloittelijalle/.

Miksi harkitset massanlisääjiä? Onko päivän aikana niin kiire ettet ruokaa ehdi saada tarpeeksi naamaan? Gainer pro ja nämä massanlisääjäthän ei sisällä muutakuin nopeita protskuja sekä hiilareita.

edit. hidas..

Siis jos tarkennan vielä niin aloitin salilla käymisen vuosi sitten, nyt oli vain 2 kuukauden tauko, joten ajattelin että kyllä kai tuo 4 jakonen toimii hyvin... Mutta joo tän viikon jälkeen vois sitten alkaa kokeileen 2 jakoista reeniä, jos kerran se sopii aloittelijoille paremmin.. Ja joo tuon ruokailun kanssa on vähän ongelmia niin sen takia gainer pro:ta.

Siis jos tarkennan vielä niin aloitin salilla käymisen vuosi sitten, nyt oli vain 2 kuukauden tauko, joten ajattelin että kyllä kai tuo 4 jakonen toimii hyvin... Mutta joo tän viikon jälkeen vois sitten alkaa kokeileen 2 jakoista reeniä, jos kerran se sopii aloittelijoille paremmin.. Ja joo tuon ruokailun kanssa on vähän ongelmia niin sen takia gainer pro:ta.

Pistä päivän ruokailut kalorilaskuriin ja tulokset tänne.

Pistä päivän ruokailut kalorilaskuriin ja tulokset tänne.

http://aijaa.com/0092410686948

tuossa on, laitoin eilisen ruokailut tuohon, ja kulutukseksi kevyttä 30min, kohtalaista 30min ja kuormittavaa 60min... Tulee siis muutenki urheiltua kuin pelkästään salilla käytyä, esim. tulee pelattua sulka-, kori- ja jalkapalloa, sekä juoksen silloin tällöin

(en osannu laittaa kuvaa silleen että näkyy suoraan viestissä)

Oon huomannut että aluksi kun aloitin arskan kultasen kuutosen niin
-en jaksanut tehdä niskan takaa punnerrusta painoil
-En jaksanu tehä takakyykkyä painoilla:D
-Lihakset väsyivät aika nopeesti:D
Mutta tänään jaksoin 4x10 tehä 5kilon painoit päihin
ja hauiskääntö 3x10 5kgn painoil
ja muutenkin mennyt paremmin:)

- - - Updated - - -

Nii voiko toista määriä vaihdella?
Kun tarkoitus ois saada kaikki tehot irti treeneistä:P

http://aijaa.com/0092410686948

tuossa on, laitoin eilisen ruokailut tuohon, ja kulutukseksi kevyttä 30min, kohtalaista 30min ja kuormittavaa 60min... Tulee siis muutenki urheiltua kuin pelkästään salilla käytyä, esim. tulee pelattua sulka-, kori- ja jalkapalloa, sekä juoksen silloin tällöin

(en osannu laittaa kuvaa silleen että näkyy suoraan viestissä)

Etkö saa kehkeytettyä toista lämmintä ateriaa päivään? Ja rasvoja sulla on aika tuhti määrä - mittarina on hyvä pitää 1g rasvaa per painokilo.

Etkö saa kehkeytettyä toista lämmintä ateriaa päivään? Ja rasvoja sulla on aika tuhti määrä - mittarina on hyvä pitää 1g rasvaa per painokilo.

No koulut jatkuu tässä parin päivän päästä niin sillon ainakin tulee 2 lämmintä ruokaa päivässä, ja joo tuo nyt oli vaa vähä poikkeus ku tuota pekoniaki tuli syötyä...

Pieni vinkki kerran olet alottelija.
Niin kandeis ekaksi laittaa syöminen kuntoon ennenkuin(Rupeat hankkimaan Massanlisjääjiä/Yms:)
Kandee uskoo koska monella on siitä kokemusta:)
Mutta hyvii treeni hetkii sulle.

Oon huomannut että aluksi kun aloitin arskan kultasen kuutosen niin
-en jaksanut tehdä niskan takaa punnerrusta painoil
-En jaksanu tehä takakyykkyä painoilla:D
-Lihakset väsyivät aika nopeesti:D
Mutta tänään jaksoin 4x10 tehä 5kilon painoit päihin
ja hauiskääntö 3x10 5kgn painoil
ja muutenkin mennyt paremmin:)

- - - Updated - - -

Nii voiko toista määriä vaihdella?
Kun tarkoitus ois saada kaikki tehot irti treeneistä:P

Toistomääriä pitää vaihdella. esim 3x4-6 kuukausi, ja 3x10-12 kuukausi ja uusiks.

- - - Updated - - -

Any ideas? :)

Iha mielenkiinnosta, meinaakko kantaa ne painot aina sinne salille vai onko nii köyhä sali että sponssaat sitä vähä ostamalla sinne painoja?

Iha mielenkiinnosta, meinaakko kantaa ne painot aina sinne salille vai onko nii köyhä sali että sponssaat sitä vähä ostamalla sinne painoja?

Sieltä ei löydy 0.5kg/1.25kg painoja niin pitää itse ostaa ja tietysti kuljetan niitä mukanani jos tarvitsen niitä treeniin.

huomasin että ylätaljaa tehdessä en saa tankoa tasaisesti rinnan päälle, vaan se tulee ainoastaan oikean rinnan päälle ja vasemmasta jää monta senttiä, tein hitaasti ja pienellä painolla yrittäen selvittää mistä johtuu mutta en keksinyt. Onko mulla jotain liikkuvuusvikaa jossain? Tai epätasapainoa?

Back
Ylös Bottom