Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

http://s1.hubimg.com/u/1389308_f520.jpg
Ja sen penkin ei kuulu olla paljoa vinossa, ei missään nimessä yli 45 astetta, mieluiten siinä 15 ja 30 asteen välillä.

Nää 2 täytti palapelin. Kiitos rautalangasta.

Selvästi kannattaa ylärintaan kohdistaa osa treenistä(vaikka yks testokuva joltain geenihirmulta on vaan...) ja tol loivemmal kulmal pystyn jo tekee mielikuvaharjotusta ilman et tarvii leikata olkapäät.

Tippuuko paino tarpeeksi maltillisesti?
Vko1 96,9kg
vko2 95,2kg
vko3 94,4kg
vko4 93,7kg

Omasta mielestä ihan tarpeeksi hitaasti tippuu mut kysympähän muuten vaan.

No jos kysyt tätä siltä kannalta että lihakset säilyisivät mahd. hyvin¨, niin minusta tuo on aika hyvä.(tietty pitää siellä salillakin käydä)
Vähän vois ehkä hitaamminkin, puol kiloa viikossa on ainakin jokin suositus.

Tämä taas riippuu ihan niistä tavoitteista.

No jos kysyt tätä siltä kannalta että lihakset säilyisivät mahd. hyvin¨, niin minusta tuo on aika hyvä.(tietty pitää siellä salillakin käydä)
Vähän vois ehkä hitaamminkin, puol kiloa viikossa on ainakin jokin suositus.

Tämä taas riippuu ihan niistä tavoitteista.

0-1kg viikossa on varmaan sellanen aika yleinen suositus. Siitä nopeempi alkaa olemaan jo vähän turhan nopea.

Onko oikeasti mitään väliä miten vatsoja treenaa jos kokoa ja erottuvuutta haluaa? Monet sanoo, että niitä pitäs treenaa kuten mitä tahansa lihasryhmää. No entäs sit tämmöset miehet ku Frank Zane, Mayweather tai vaikkapa Mike Tyson, jotka noudattivat sitä old school meininkiä et kehonpainolla monta sataa toistoa. Ja isoa palaa löytyi. Sitten on näitä jotka vääntää lisäpainoilla ja ei välttämättä edes kovin näyttäviä abseja omista. Mä sain lisättyä monta kiloa istumaannousu- ja rutistussarjoihin, mutta en huomannut mitään koon kasvua.

Eli onko se vaan geeneistä, rasvaprosentista ja yleisestä kropan voimakkuudesta kiinni miltä ne vatsalihakset loppupeleissä näyttää? Vai saako ne oikeasti kasvatettua dominoiviksi niinku vaikka latsit tai jalat?

Onko oikeasti mitään väliä miten vatsoja treenaa jos kokoa ja erottuvuutta haluaa? Monet sanoo, että niitä pitäs treenaa kuten mitä tahansa lihasryhmää. No entäs sit tämmöset miehet ku Frank Zane, Mayweather tai vaikkapa Mike Tyson, jotka noudattivat sitä old school meininkiä et kehonpainolla monta sataa toistoa. Ja isoa palaa löytyi. Sitten on näitä jotka vääntää lisäpainoilla ja ei välttämättä edes kovin näyttäviä abseja omista. Mä sain lisättyä monta kiloa istumaannousu- ja rutistussarjoihin, mutta en huomannut mitään koon kasvua.

Eli onko se vaan geeneistä, rasvaprosentista ja yleisestä kropan voimakkuudesta kiinni miltä ne vatsalihakset loppupeleissä näyttää? Vai saako ne oikeasti kasvatettua dominoiviksi niinku vaikka latsit tai jalat?

Itsekin aloittelija olen, joten sanaani ei ole 100% luottaminen, mutta sanoisin, että kaikki riippuu loppupeleissä geeneistä. Toki useimmat saavat ne palikat ainakin jotenkin näkymään, mutta riippuu täysin ihmisestä, että missä rasvoissa ne näkyvät ja minkä kokoisena. Se on niin paljon ihmisestä kiinni, että ne kenellä ei vatsat kasva lisäpainoilla ei tarkoita sitä, että ne kasvaisivat superpitkillä sarjoilla ilman painoja paremmin. Näin ainakin itse uskoisin.. Kuinkas pitkään muuten kokeilit painoilla ja ilman painoja? Niin kuin varmaan jo tiedätkin, tai sitten et, mutta ei sitä eroa huomaa noiden välillä viikoissa vaan pidemmillä aikaväleillä. Vatsalihakset ovat lihaksia siinä missä muutkin.

Millä tavoin leuanvedon ja yhden käden kulmasoudun vaikutusalueet eroavat toisistaan?
Kuinka paljon kyykky vaikuttaa selkään ja mihin kohtiin?

Millä tavoin leuanvedon ja yhden käden kulmasoudun vaikutusalueet eroavat toisistaan?
Kuinka paljon kyykky vaikuttaa selkään ja mihin kohtiin?
Leuanveto menee enemmän leveällä selkälihakselle ja taas kulmasoutu epäkäslihakselle eli lapojen väliin, molemmissa liikkeissä kyllä toimii molemmat lihakset mutta painotus eri...
Kyykky vahvistaa keskivartaloa, eli se vahvistaa sitä alaselkää. Kyykystä riippuu kuinka paljon se ottaa sinne alaselkään....

Mulla olis yks kysysmys johon varmaan on vastattu täällä jo satatuhatta kertaa mutta en jaksa lukee noit kaikkii keskusteluit läpi, eli mitä eroo on vhh ja hiilaridieteissä?

Leuanveto menee enemmän leveällä selkälihakselle ja taas kulmasoutu epäkäslihakselle eli lapojen väliin, molemmissa liikkeissä kyllä toimii molemmat lihakset mutta painotus eri...
Kyykky vahvistaa keskivartaloa, eli se vahvistaa sitä alaselkää. Kyykystä riippuu kuinka paljon se ottaa sinne alaselkään....
Kiitosta paljon, näin arvelinkin.

1. Paljonko mun olisi hyvä jäädä plussalle kaloreissa kun haluan lisää massaa. Kalorilaskurin mukaan normaali kulutus noin 2100 kalorii. Käytän 3x viikossa SS-ohjelmaa. Olen nyt 187cm ja jotain 75kg.
2. Onko väliä missä järjestyksessä tekee liikkeet SS:ssä. Mun salilla kun tuppaa olemaan mahdottomuus tehä noi järjestyksessä ilman että joutuu jonottaan 10min esim penkkiin kyykyn jälkeen.
3. Vielä vitamiineista ja hivenaineista. Riittääkö että popsii yhen multivitan ja tommosen 8 eri B-vitamiinin poretabletin veden kanssa päivittäin?

1.Yleinen suositus on että 500kcal plussaa, mutta se 500kcal on sen takia, että ollaan varmasti plussalla eikä miinuksilla. Esim jo 200kcal riittää lihaskasvuun, mutta se on vaikea tietää paljon kuluttaa, ellei ole itse ottanut selvää siitä syömällä esimerkiksi jonkin aikaa tietyn määrän kaloreita ja siitä päätellyt kulutuksen. Eli syö vaikkka alkuun se 500kcal yli siitä laskurin antamasta määrästä ja lisää tai vähennä vaa'an tai peilikuvan muutoksen mukaan.
2. Raskaat liikkeet esim kyykky/mave/penkki kannattaa tehdä ensin, koska jos alkaa ensiksi tehdä avustavia tai mitä liikkeitä onkaan niin silloin ei riitä voimat pääliikkeeseen.
3. Jos bulkilla on ja syöt kasviksia yms. monipuolisesti niin luultavasti riittää. Dieetillä keho on kovemmilla joten silloin se on tärkeämpi huolenaihe.

No mun liikkeet on justiinsa penkki/kyykky/mave tai kyykky/pystypunnerrus/soutu tangolla. Ei ole tarkoitus vielä lisäillä mitään ylimääräistä pitkään aikaan koska oon vasta aloittelija.

Mulla on ollut pitkään jo dipin kanssa ongelmia, koska se tuo epämiellyttävän ja lähes sietämättömän kivun rintalastan alueelle.. No mä olen löytänyt tekotavan, joka ei tuota niin suuria tuskia ja jonka kanssa kyllä pärjään. Tämä tapa on kuitenkin se ''toinen'', joka ottaa ehkä enemmän rinnan alueelle, kuin ojentajiin..

Toimiiko tämä siis enää käsipäivänä ojentajien pääliikkeenä, koska eikös dipistä ole kaksi variaatiota: toinen, joka ottaa enemmän rintaan ja toinen, joka ojentajiin.. Vai olenko ihan väärässä..

Mulla on ollut pitkään jo dipin kanssa ongelmia, koska se tuo epämiellyttävän ja lähes sietämättömän kivun rintalastan alueelle.. No mä olen löytänyt tekotavan, joka ei tuota niin suuria tuskia ja jonka kanssa kyllä pärjään. Tämä tapa on kuitenkin se ''toinen'', joka ottaa ehkä enemmän rinnan alueelle, kuin ojentajiin..

Toimiiko tämä siis enää käsipäivänä ojentajien pääliikkeenä, koska eikös dipistä ole kaksi variaatiota: toinen, joka ottaa enemmän rintaan ja toinen, joka ojentajiin.. Vai olenko ihan väärässä..

Kun nojaat eteenpäin niin dippi ottaa myös rintaan ja jos taasen oot suorassa linjassa niin ottaa enemmän ojentajiin, eikös?

Kun nojaat eteenpäin niin dippi ottaa myös rintaan ja jos taasen oot suorassa linjassa niin ottaa enemmän ojentajiin, eikös?

Joo? Ja juuri tässä ojentajatyylisessä punnertamisessa kipu on aivan sietämätön, mutta rintaan kohdistuvassa se on asteen verran lievempi, mutta toimiiko tämä sitten enään käsipäivän ojentajaliikkeenä?

Toki ottaahan se osumaa ojentajaan aivan helvetisti, mutta jos pilkkua aletaan viilaamaan nii ottaako tarpeeksi?

Mikä on tarpeeksi? Jos jokin liike sattuu niin silloin ei kannata tehdä. Ennen pois jättämistä kuitenkin tekniikka kuntoon ja jos vielä sattuu niin pitää etsiä korvaavaa. Myös rinnan venyttely ja rullailu foam rollerilla/tennispallolla/viemäriputkella auttaa, jos on kireä rintalasta kireiden rintalihasten takia.

No en kyllä tekis dippiä ollenkaan, jos koskee. Ja paljonko niitä liikkeitä nyt pitää sitten olla? Itsellä tuli tossa kevään mittaan aika hyvin lihaa ojentajiin ihan sillä, että tein penkkiä 3-4 kertaa viikkoon melko kapealla otteella.

Back
Ylös Bottom