Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

ok, mä olin kato sellasessa käsityksessä kuusikosta et kannattaa säästää plussille ku jotku sano täällä et se kuusikko ei ole tehokas ku n5kk että sen jälkee pitää vaihtaa ohjelmaa. Jos kerta tuolla kuusikolla voi vetää tällei miinuksillaki ja et se vielä tehoo sit plussilla ollessa niin vedän sitte sillä. Tylsäkshä tuo voi vaan käydä jos nykii samaa settiä n.10kk. Jostaiha tää pitää aloittaa mut toiveena olis sit taas heti dietin jälkee saaha lihakset mahdollisimman hyvi kasvuu ku tulee jäämää varmasti tuota löysää nahkaa joka ei sit enää meinaa vetäytyä, sais edes sit mahdollisimman tehokkaasti lihaksia sinne nahkakuoren alle.
En kyllä usko että millään ohjelmalla tulisi tulosta 10kk tai ainakin parempi tulos kehitys olisi jos sitä useammin muuttaa. Siinä on kyllä perää että 1-jakoiset eivät meinaa dieetillä toimia, jos kuitenkin on ihan täysin noviisi ja raudat on pienet niin voi ihan hyvinkin toimia. Itse kokeilin SS dieetillä, mutta sitten kun sarjapainot nousivat takakyykyssä 120kg luokkaan niin ei siitä mitään tullut.

Apua palautumiseen ja ruokavalioon

Tosiaan olen noviisi tällä saliharrastamisen saralla, joten kaipaisin muutamia vinkkejä kunnolla alkuun pääsemiseen.

Muutaman viikon tauon jälkee aloitettiin futiksessa treenaminen uudella vaihteella entisen höntsäilyn jälkeen( treenit 4x/viikko +peli) ja salillakin olen juuri päässyt vauhtiin tuolla Risuranteen postaamalla Starting strength-ohjelmalla. Eli nyt tarvitsisin vinkkejä palautumiseen ja ruokavalioon, kokoa löytyy 189cm ja 100kg. :rolleyes:

Treenillä en tähtää laihduttamiseen vaan lähinnä kiinteytymiseen ja lihaskunnon parantamiseen, varsinkin jalkojen.

Tosiaan olen noviisi tällä saliharrastamisen saralla, joten kaipaisin muutamia vinkkejä kunnolla alkuun pääsemiseen.

Muutaman viikon tauon jälkee aloitettiin futiksessa treenaminen uudella vaihteella entisen höntsäilyn jälkeen( treenit 4x/viikko +peli) ja salillakin olen juuri päässyt vauhtiin tuolla Risuranteen postaamalla Starting strength-ohjelmalla. Eli nyt tarvitsisin vinkkejä palautumiseen ja ruokavalioon, kokoa löytyy 189cm ja 100kg. :rolleyes:

Treenillä en tähtää laihduttamiseen vaan lähinnä kiinteytymiseen ja lihaskunnon parantamiseen, varsinkin jalkojen.

Kiinteytymistä tapahtuu, kun rasvan määrä vähenee ja lihakset rasvan alla kasvaa. Tuo on vähän laaja kysymys tai pyyntö, kun tarvitset vinkkejä palautumiseen ja ruokavalioon. Palautumiseen nyt varsinaisesti ei mitään vinkkejä sen enempää voi antaa, kunhan treenaat tolla ohjelmalla niin, et jokasen treenin välissä on vähintään yks välipäivä. Tietty niitä on sitten kaikkia aktiivisia palautumistekniikoita kuten palauttavat lenkit, hieronnat, saunat sunmuut. Ruokavaliosta sanon lyhyesti sen verran, et sun pitää päättää ensin haluutko laihduttaa vai kasvaa. Ne kannattaa tehdä vuorotellen selkeesti erikseen ni niissä on jotain järkeä. Pakkotoistoa lukemalla löydät kuitenkin mistä vaan tietoa.

Kasvaako ainoastaan lihassolujen poikkipinta-ala, vai myös niiden määrä?

Mä olen ymmärtänyt, että niiden määrä myös kasvaa. Ja muistaakseni jonkin tutkimuksen mukaan: juuri siitä johtuen, jos nuorena on treenannut ja sitten se on jäänyt ja vanhempana alkaa treenaamaan, on helpompi kasvattaa lihaksia uudestaan. Koska on niitä lihassoluja siellä jo enemmän valmiiksi.

Volyymitreenaus on alkanut kiinnostaa, missä toistomäärässä menee raja? Ja sopiiko volyymireeni 1-jakoiseen ohjelmaan?
Kyse ei ole pelkästään toistoista, vaan myös sarjamäärästä, eli ns. kokonaisvolyymista lihasryhmää kohden. Ei siis välttämättä tarkoita - kuten virheellisesti usein luullaan - sitä, että tehdään 15-20 toiston sarjoja. Voidaan siis tehdä myös esim. 5-8 toiston sarjoja, mutta niitä tehdään sitten vaikka 10 sarjaa.

Tuosta vaikka vähän esimerkkiä.

Mä olen ymmärtänyt, että niiden määrä myös kasvaa. Ja muistaakseni jonkin tutkimuksen mukaan: juuri siitä johtuen, jos nuorena on treenannut ja sitten se on jäänyt ja vanhempana alkaa treenaamaan, on helpompi kasvattaa lihaksia uudestaan. Koska on niitä lihassoluja siellä jo enemmän valmiiksi.

Lihassolujen määrä ei kasva ihmisillä. Sarkoplasmisessa hypertrofiassa solunsisäisen nesteen määrä lisääntyy ja siihen kehonrakentajat yleensä pyrkivät, koska se on helpompaa saavuttaa. Pahus kun nyt en muista, mistä toi johtu, et jos joskus on ollu isot lihakset, ne on helpompi kasvattaa takasin.

E: Tossa vielä lisää: http://en.wikipedia.org/wiki/Muscle_hypertrophy

Lihassolujen määrä ei kasva ihmisillä. Sarkoplasmisessa hypertrofiassa solunsisäisen nesteen määrä lisääntyy ja siihen kehonrakentajat yleensä pyrkivät, koska se on helpompaa saavuttaa. Pahus kun nyt en muista, mistä toi johtu, et jos joskus on ollu isot lihakset, ne on helpompi kasvattaa takasin.

E: Tossa vielä lisää: http://en.wikipedia.org/wiki/Muscle_hypertrophy

Hyvä kun korjasit! Muistin väärin, kyse olikin lihassolujen tumien lisääntymisestä, eikä kokonaisten solujen, mitä ajattelin ja siitä johtuu tuo lihasmuisti, että on helpompi kasvattaa takaisin. Tosiaan itse solut eivät lisäänny vaan tumia tulee soluihin lisää.

En jaksa nyt sitä tutkimusta kaivaa esille, mutta siinä oli jotain sen suuntaista, että harjoittelun loputtua lihakset pienenee, mutta tumien määrä lihassoluissa ei juuri vähene.
Ja nuorella iällä, niiden tumien lisääntyminen lihassoluissa on nopeampaa ja siitä syystä jo nuorena aloitettu lihasharjoittelu auttaa keräämään lihaksia vanhana.

E: ja löytyihän tuosta aiheesta jotakin http://ohjelmaopas.yle.fi/artikkelit/tiede/tiedeuutiset/lihaksia-kannattaa-harjoittaa-nuorena

Hyvä kun korjasit! Muistin väärin, kyse olikin lihassolujen tumien lisääntymisestä, eikä kokonaisten solujen, mitä ajattelin ja siitä johtuu tuo lihasmuisti, että on helpompi kasvattaa takaisin. Tosiaan itse solut eivät lisäänny vaan tumia tulee soluihin lisää.

En jaksa nyt sitä tutkimusta kaivaa esille, mutta siinä oli jotain sen suuntaista, että harjoittelun loputtua lihakset pienenee, mutta tumien määrä lihassoluissa ei juuri vähene.
Ja nuorella iällä, niiden tumien lisääntyminen lihassoluissa on nopeampaa ja siitä syystä jo nuorena aloitettu lihasharjoittelu auttaa keräämään lihaksia vanhana.

Kiitos! Näinhän se menikin.

kuinka paljon remmit auttavat liikkeissä? Meni oikea ranne paskaksi ja sillä ei pysty puristamaan lähes lainkaan.
3kg käsipainon saan pidetty ilmassa sillä.. Varmaan jää sali tältä viikolta kokonaan mut aattelin kysästä kuitenkin.
Niitä tarvis sit käyttää lähes kaikessa vipareista SJMV:oon.

No piä ihmeessä vaikka lepoviikko jossei pysty yhtään puristaa. Menee ranne luultavasti huonompaan kuntoon kun alat rasittaa salilla sitä..

Jos nyt pystyt pitää 3kg, niin ei remmeistä kamalasti ole apua SJMV:ssä.

No nii vähä meinasinki mut en ole koskaan käyttänyt ni kysäsimpä ihan muuten vaan.
Pidin just lepoviikon viime viikolla ylirasituksen takia, nyt sit tiistaina vedin kyykyt loppuun ja jouduin tiputtaa räkkii tangon ja ranne siinä taittu taakse. VITUTTAA..

Sattuisko joku tietämään jonkun luotettavan ohjelman jolla voisi laskea sekä penkin, kyykyn, että maven max tuloksen?

Sitten vielä. Olen tässä vuodenpäivät kärsinyt polven rasitusvammasta. nyt kuintekin näyttäis olevan täysin terve ja pystyy taas kyykkäilemään yms. kyykyn voi kummiskin tehdä vain 90 asteen kulmaa eli syvimmät kyykyt jää pois. Eli menetänkö paljon, kun en näitä syvimpiä kyykkyjä voi tehdä?

Sattuisko joku tietämään jonkun luotettavan ohjelman jolla voisi laskea sekä penkin, kyykyn, että maven max tuloksen?

Sitten vielä. Olen tässä vuodenpäivät kärsinyt polven rasitusvammasta. nyt kuintekin näyttäis olevan täysin terve ja pystyy taas kyykkäilemään yms. kyykyn voi kummiskin tehdä vain 90 asteen kulmaa eli syvimmät kyykyt jää pois. Eli menetänkö paljon, kun en näitä syvimpiä kyykkyjä voi tehdä?

No tämä on ollut ihan hyvä http://www.kalanen.fi/sarjapainolaskuri/ riippuu enemmän ihmisestä kuin laskurista pitääkö kuinka hyvin paikkaansa.

Miksi sen kyykyn voi tehdä vain 90asteeseen? Oletko kokeillut syvemmällä koska se yleensä rasittaa vähemmän polvea.

Jos teen esim. soutua 3x8 ja teen laskun hiljaa ja sitten todella räjähtävästi suorituksen niin tuleeko silloin lihasnopeutta/räjähtävyyttä?

Jos teen esim. soutua 3x8 ja teen laskun hiljaa ja sitten todella räjähtävästi suorituksen niin tuleeko silloin lihasnopeutta/räjähtävyyttä?
Räjähtävää voimaa ei kannata yrittää kehittää tuonlaisissa liikkeissä, muutenkin on hyvä saada perusvoima tasot kuntoon.
Rinnalleveto on esimerksi hyvä liike kehittämään tätä räjähtävyyttä...

Back
Ylös Bottom