Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

No jos paino junnaa jossakin kohtaa niin mitä pitä tehä? syyä paljon enemmän ja reenata. ei se itekseen se paino nouse. Koita syyä ruokia missä on paljon kaloreita. Ei nyt mitään karkkia kummiskaa koko aikaa..

moro!
En tiedä mistä täältä pitäisi kysellä ku oon uusi täällä, ja aloitteleva myös salin puolella. Oon tehnyt nyt pari kolme kuukautta 1-jakoisella ohjelmalla ja haluaisin siirtyä 2-jakoiseen ohjelmaan, jonka pääpainona olisi ylä- ja keskivartalo. Jalatkin saisi olla mukana mutta tosiaan enemmän noita edellä mainitsemiani. Olisiko joku täällä sen verta avulias ja tekisi/muokkaisi jonkun laisen ohjelman jos jaksaa?

Ja lisäksi, haluaisin painoani ylöspäin. Olen 181cm/65kg eli aika hoikka... Minkälaista ruokavaliota pitäisi noudattaa että paino lähtisi nousuun, kun nyt se junnaa vain tuossa samassa. Tiedän että pitää käydä syömään enemmän mitä kulutan, mutta mitä?
Jos tästäkin joku kehtaisi pistää esimerkkiä/ tekaista niin olisin enemmän kuin kiitollinen.

Laittakaapa vaikka yksityisviestillä sitten ni ei mee tää threadi tukkoon tämän asian kanssa :)

No luultavasti saat parhaiten painon nousuun kun teet jollain yksjakosella esim G6 tai SS. Ja jos pääpaino on keski ja yläroppa niin keskikropan liikkeet on myös jalkaliikkeitä, eli mavet ja kyykyt ottavar eniten siihen keskikroppaa, niiden vatsa liikkeiden lisäksi. No syöt vaan kunnon ruokaa monta kertaa päivässä ja välipaloina sitten vaikka leipää (kinkut juustot voit mukaan), kanamunia, maitorahkaa(tähän voi laittaa vähän öljyä niin tulee tosi helposti kaloreita), pähkinät on kans hyvä(100g pähkinää on 600kcal ja jotain +20g proteiinia.) Ja sitä proteiinia sinun tulisi saada n 2g/painokilo, eli sun pitäs saaha tällä hetkellä +130g. Se tulee aika helposti kun juot +1litran maitoa päivässä(n 35g proteiinia), 1-2 maitorahkaa(25g-50g proteiinia), sitten syöt paljon ruokaa missä on lihaa, kanaa, kalaa kananmunia. Muista myös syödä pastoja, riisiä, pottuja että saat tarpeeksi niitä kaloreita jota myös tarvitse kasvamiseen.

Oli ainakin 100 kielioppivirhettä mutta kai tuosta selvän saa. :face:

e:muista vihannekset, ja osta vaikka omega3 ja multivitaa jossei vielä ole. ne on hyviä kavereita.

En tiedä onko tää ongelma, mutta kysytään nyt. Teen G6, kaikki sarjat aina niillä painoilla millä jaksan, mutta seuraavana päivänä ei tunnu kropassa juuri miltään, esim rintalihakset eivät ole koskaan olleet kipeät seuraavana päivänä.

En tiedä onko tää ongelma, mutta kysytään nyt. Teen G6, kaikki sarjat aina niillä painoilla millä jaksan, mutta seuraavana päivänä ei tunnu kropassa juuri miltään, esim rintalihakset eivät ole koskaan olleet kipeät seuraavana päivänä.

En nyt tiiä oliko toi edes kysymys, tai onko tää edes vastaus, mut vastataan nyt. Good for you, DOMSsit ei ole merkki kehityksestä.

Onko normaalia, että kyykkäämisestä tulee niska-hartiaseutu kipeäksi?
Aloitin tosiaan kyykkäämisen vasta hetki sitten joten kaipa siihen tottuu.

Onko normaalia, että kyykkäämisestä tulee niska-hartiaseutu kipeäksi?
Aloitin tosiaan kyykkäämisen vasta hetki sitten joten kaipa siihen tottuu.
kyllähän se tanko hetken aikaa vähän painaa sitä hartiaa, siihen tottuu ja kun lihasta saa selkään niin asia helpottuu entisestään...

mitä tehdä kun yksin ei uskalla penkata täysillä? onko mitään jippoja miten sieltä tangon alta voi paeta tarvittaessa
Älä käytä lukkoja ja kippaile painot vaan sivulle, jos nyt alkaa sarja painot olemaan sadan paremmalla puolella niin sitten tuo on kyllä melko riskialtista hommaa...

mitä tehdä kun yksin ei uskalla penkata täysillä? onko mitään jippoja miten sieltä tangon alta voi paeta tarvittaessa

Jos ei tosiaan ole minkäänlaisia varmistuspinnoja käytettävissä, niin sitten älä käytä lukkoja ja jos käy niin onnettomasti että jäät tangon alle niin kallistat rauhallisesti tankoa toiselle puolelle, jotta painot tippuvat maahan toiselta puolen ja sitten loput tapahtuukin itsestään. :D Vähän voi jarrutella ettei tanko lentele holtittomasti.

Toinen vaihtoehto on rullailla tanko mahan kautta pois, mutta se voi olla vähän ikävämpi tehdä.

Kyllä siinä penkatessa aika hyvin oppii itsensä tuntemaan niin, että niitä tangon alle jääntejä ei tapahdu, kun ei tarkoituksella paukuta failureen.

Älä käytä lukkoja ja kippaile painot vaan sivulle, jos nyt alkaa sarja painot olemaan sadan paremmalla puolella niin sitten tuo on kyllä melko riskialtista hommaa...

On tuo tullu tehtyä yli 150 kilollakin, eikä se tuntunu mitenkään kummalliselta operaatiolta. Ei tuosta oikein edes kolinaa kuulunu. :D

On tuo tullu tehtyä yli 150 kilollakin, eikä se tuntunu mitenkään kummalliselta operaatiolta. Ei tuosta oikein edes kolinaa kuulunu. :D
Joo ei ole tarvinnut millään isommilla painoilla itse koskaan kokeilla, aina kun teen hermotus treeniä niin joko on varmistaja tai sitten varmistusraudat. Se on hyvä tietää että tuo onnistuu isoillakin painoilla jos on tarvetta joskus tuota kokeilla.

OFFTOPICINA: Saisi olla kyllä noi penkin varmistusraudat pakollinen varuste saleilla, itsellä on ainakin helpompi penkata niillä kuin varmistajan kanssa, saatika ilman mitää varmistusta.

Käytän tällä hetkellä tuota Powerin nelijakoista ja treenaus menee suurinpiirtein näin:

MA: Rinta + epäkkäät + hauikset
KE: Etureidet + pohkeet
PE: Selkä + ojentajat + olkapäät
SU: Takareidet + pohkeet

Nyt kuintekin käy siten, että en voi treenata perjantaina, enkä lauantaina niin aloitanko tuon kierron sitten jatkossa sunnuntaina?:

SU: Rinta + ...
MA: Etureidet + ...
TI: Väli
KE: Selkä + ...
TO: Takareidet + ...

Mitä mieltä olette? Vai onko sillä yhtään mitään väliä?

Minkä takia reenaaminen pitää olla tiettyihin viikonpäiviin sidottu? Tietääkö se sun kroppa että tänään on tiistai, ei pysty reenaa? Eli mun mielestä sillä ei oo mitään väliä, kuhan jaksaa ja palautuu jne.

Apua treenin suunnitteluun!

Elikkäs lähtökohta, olen entinen urheilija (ikä 25v) joka on joutunut lopettamaan urheilun polvivamman takia. Urheilun lopettamisen ja leikkauksesta toipumisen aikana kerkesin keräämään tuota läskiä todella paljon olen 172cm ja painan 90kg (läskiä riittää, vaatteet heittää pois niin leviän ku savikuorma asfaltille) urheiluaikana oli paino n.70kg.
Minkälaista saliohjelmaa suosittelisitte pitäis vähä saaha tietoa toistojen määrästä yms (ite olen ajatellu 1-jakoista 3kertaa viikko ja välipäivinä aerobinen). Pitäis saaha painoa aika reilusti alas ja mielellää sit sitä lihastakin olin alunperin ajatellu että diettaan tässä 3-5kk jonka jälkeen rauhallisilla plussilla 3-4kk ja sen jälkeen kiristely, sit pitäis olla kesäkunnon (2013) iha kohillaa tai ainaki parempi ku nytten. Tarkoitus ei kumminkaa ole lopettaa saliharrastusta kesäkunnon saavuttamisen jälkeen vaan ottaa siitä ihan vakava harrastus.

Silloin ku olen ensimmäisen kerran plussilla n.5kk päästä ajattelin silloin otaa sen arnoldin kuusikon saliohjelmaksi, miinuksilla ei vissiin kannata tuota ohjelmaa käyttää ku tuolla olis tarkoitus sit hankkia sitä lihasmassaa???

Kaikki neuvot on tervetulleita.

[SUP][/SUP]
Silloin ku olen ensimmäisen kerran plussilla n.5kk päästä ajattelin silloin otaa sen arnoldin kuusikon saliohjelmaksi, miinuksilla ei vissiin kannata tuota ohjelmaa käyttää ku tuolla olis tarkoitus sit hankkia sitä lihasmassaa???

Kaikki neuvot on tervetulleita.

Totta kai Kultasta kuusikkoa voi käyttää miinuksillakin. Periaatteessa sitä lihasmassaa kannattaa yrittää hankkia miinuskaudellakin (siis treenin kannalta, ruokailut sitten aivan eri tavalla, ku lihasta kasvatettaessa), vaikka sitä ei tietystikkään tule samalla tavalla kuin plussilla. Kultanen kuusikko soveltuu mun mielestä oikeen hyvin niin dieetille kuin bulkillekkin.

ok, mä olin kato sellasessa käsityksessä kuusikosta et kannattaa säästää plussille ku jotku sano täällä et se kuusikko ei ole tehokas ku n5kk että sen jälkee pitää vaihtaa ohjelmaa. Jos kerta tuolla kuusikolla voi vetää tällei miinuksillaki ja et se vielä tehoo sit plussilla ollessa niin vedän sitte sillä. Tylsäkshä tuo voi vaan käydä jos nykii samaa settiä n.10kk. Jostaiha tää pitää aloittaa mut toiveena olis sit taas heti dietin jälkee saaha lihakset mahdollisimman hyvi kasvuu ku tulee jäämää varmasti tuota löysää nahkaa joka ei sit enää meinaa vetäytyä, sais edes sit mahdollisimman tehokkaasti lihaksia sinne nahkakuoren alle.

Back
Ylös Bottom