Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Onko mitään merkitystä käynkö salilla ennen vai jälkeen lajitreenin? (kamppailulaji)
Vai onko toi ollenkaan viisasta käydä salilla samana päivänä kun on lajitreeni?

Moro. Nyt on pari kertaa takana tuota Starting Strength ohjelmaa.

Eka kysymys semmonen, että miten ihmeessä mulla ei tuu mitkää lihakset kipeeks? Koitan kyllä tehä maximipainoilla ja tuntus että ei jaksaskaa yhtää painavampaa nostaa, mutta silti ei juurikaan mikää paikka kipeenä. Ekan päivän jälkeen oli vähäsen etureidit vissii kyykyistä kipeet mutta juurikaan muuta ei oo ollu. Järki sanois, että alussa pitäs olla joka paikka ihan hellänä, että jotain outoa tässä on.

En tiiä yhtää vedänkö noita liikkeitä päin vittua vai oikein. Pystysittekö vähän kommentoimaan, että meneekö väärin ja miten menee väärin.

Kyykky: http://www.youtube.com/watch?v=IO5Rq4lS4oE
Omaan silmään vaikuttaa, että oon pystyasennossakin jotenkin vähän etukenossa. En tiiä oikein mistä johtuu. Koitin korjata sitä sit seuraavas setis mut sekosin ihan täysin. Onko toi paha ongelma?

Pystypunnerrus: http://www.youtube.com/watch?v=Lk8Ht48KhpM
Tää näyttää imo iha ok:lta. Tosin tässä en jaksa nostaa oikein mitää. Noillakin painoilla 5 setit oli ihan maximi.

Soutu: http://www.youtube.com/watch?v=JjAQ1MnPaaU
Tuntuu, että oon ehkä vähän liian pystyssä, jos vertaa muihin videoihin. Mut jotenkin on jalat nii jäykät etten pääse alemmas.

Ja sanotaan nyt heti, että tiiän, että varmasti 99% forumin käyttäjistä nostaa nuo painot pikkusormella, mutta ite en ja tarkotus tässä ei ollu esitellä miten paljon nostelen vaan parantaa tekniikkaa.

Moro. Nyt on pari kertaa takana tuota Starting Strength ohjelmaa.

Lihasten kipeäksi saaminenhan ei suinkaan ole mikään päämäärä, eikä tavoite. Tavoite on saada nostettua sarjapainoja mahdollisimman pitkään, eli en huolestuisi kun ei kipeydy.

Tekniikkaguru en ole, mutta pystypunnerrus näyttää ihan säntilliseltä, kuten myös soutukin. Kyykky sen sijaan jäi melko vajaaksi. Koska kerran alkutekijöissä olet, niin ala suosiolla kyykkäämään pohjaan asti, se maksaa itsensä takaisin ajan myötä vaikka siinä joutuukin painoja pudottamaan jonkin verran. Asennossa sinänsä ei mun mielestä ole kummempaa vikaa. Tanko on melko korkealla, mutta ei se mikään synti ole jos hyvältä tuntuu.

Mun mielestä ainakin kyykyssä kannattais ottaa vähän painoa pois ja kyykätä syvemmälle, pystypunnerruksessa ei ole pakko laskea noin alas, mutta ainakin siihen leuan kohdalle (myöskään ei pakko lukita ylhäällä), soudussa kannattaa keskittyä nimenomaan lapojen yhdistämiseen ja supistamiseen.

Voiko pudottaa rasvaprosenttia massakauden aikana ?

Voi. Rasvaprosentti tarkoittaa nimenomaan rasvan osuuttaa kehon massasta, ja näin ollen se voi laskea massakaudella vaikka rasvan määrä kasvaisikin. Tällöin tietysti rasvattoman massan täytyy kasvaa nopeampaa vauhtia kuin rasvamassan.

E: Saatanan saatana kuinka voi ihmisolento olla hidas! Kaks jamppaa kerenny vastaamaan ennen ku oma posti on valmis :face:

Onko normaalia, että massakaudella mun maha on alkanu vähän kasvaa ja tullu sellaseks pömppömahaks, että eiks se ruoka mitä syön mee kuitenkii enimmäkseen lihaksiin, et ei tarvii olla huolestunu mahast? Ja voisko se auttaa et jos nyt juoksisin jotain lenkkii lihastreenin ohessa, ajatellen et rasvaa lähtis pois ja kuitenki ku harrastan futist ni pysyis juoksu kondikses.

@alottelia8 osa plussakaloreista menee rasvaksi, ja miehillähän se menee yleensä vatsan seudulle. On normaalia. Rasvat voi kiristellä pois miinuskaloreilla. Ei oikeen onnistu massakaudella.

Onko normaalia, että massakaudella mun maha on alkanu vähän kasvaa ja tullu sellaseks pömppömahaks, että eiks se ruoka mitä syön mee kuitenkii enimmäkseen lihaksiin, et ei tarvii olla huolestunu mahast? Ja voisko se auttaa et jos nyt juoksisin jotain lenkkii lihastreenin ohessa, ajatellen et rasvaa lähtis pois ja kuitenki ku harrastan futist ni pysyis juoksu kondikses.

Kyllähä sitä läskiä siin samalla tulee jos oot reilusti plussa kaloreil.

e: hidas

Elikkä olen treenannut tälläsella 3-jakoisella ohjelmalla: 1 rinta,ojentajat,olkapäät 2 hauis,selkä,forkut 3 jalat,vatsat

Nyt pitäs saada kädet enemmän kasvamaan kun ne on jäänyt jälkeen niin minkälaista reeni ohjelmaa suosittelisitte?

Kyllä ne kädet sieltä kasvaa kun teet raskaita perusliikkeitä penkkiä, mavea, hauiskääntöä seisten, leukoja. Näitä mitä täälläkin toitotetaan joka toisessa postauksessa. Mulla ainakin kädet on kasvanu ihan ntp:llä, hauista seisten, ojentapunnerruksilla. Vällilä mukaan jotain pudotussarjaa mausteeksi jos siltä tuntuu.

Olen muutenkin hieman skeptinen näihin useampi jakoisten suhteen aloittelijoiden osalta (joka itsekkin olen) jossa lihat treenataan tukkoon kerta viikkoon.

^^Jakoa tärkeämpää olisi tietää, mitä liikkeitä ja miten siellä salilla teet. Tuon perusteella ei voi sanoa mitään. Toi on sinänsä hyvä ja tasapainoinen jako, mutta epäsuora rasitus puuttuu kokonaan ja siksi tuo edellyttää aika kovaa tekemistä, että vain kertarasitus viikossa riittää. Vaikka monijakoisella tekisikin, niin yleensä tekee hyvää saada joka lihakselle varsinaisen treenin lisäksi yksi epäsuora rasituskin viikossa ja se onnistuu kyllä kolmijakoisellakin.

Mistä tietää että joku lihas/raaja "jää jälkeen"? Onko kriteerinä se, että jokin liike feilaa jonkun lihaksen heikkouteen vai se että mittasuhteet ei täsmää sitä mikä on asetettu tavoitteeksi omassa mielessä?

Mistä tietää että joku lihas/raaja "jää jälkeen"? Onko kriteerinä se, että jokin liike feilaa jonkun lihaksen heikkouteen vai se että mittasuhteet ei täsmää sitä mikä on asetettu tavoitteeksi omassa mielessä?

Peilistä. Tuloksetkin voi antaa osviittaa. Esim jos penkki on samassa tai edellä kyykkyä niin pitäis hälytyskellot soida.

Peilistä. Tuloksetkin voi antaa osviittaa. Esim jos penkki on samassa tai edellä kyykkyä niin pitäis hälytyskellot soida.

Jaahas, täytyypä joskus vilkaista sinnekin sit.

Tarkoitin kyselyllä lähinnä sitä, että vaikka peilin perusteella on joku jäänyt jälkeen muusta niin mikä on se balanssi mihin verrataan? Genetiikkahan sen melko pitkälle kai määrittää miltä näyttää (tasapainoisen) treenin kasvattamana. Vielä kun useimmiten mielipide on, että kädet tai rinta on jäänyt jälkeen, mutta saleilla näkee pääasiassa niitä joilla jälkeen on jääneet jalat, perse ja core.

Itse en koe kovin motivoivana treenata ulkonäköpohjalta ja uskoisin, että monilla auttaisi pitkäjänteisempään kehitykseen, kun unohtaisi alkuunsa sen puolen ja haastaisi itseään perusliikkeiden kuormankasvatuksessa.
Sen verran humanistia tosin mussakin, että ymmärrän senkin ettei kaikkia innosta kyykätä apinana joka kerta.

Back
Ylös Bottom