Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

En nyt löytänyt mitään parempaa threadia ni ajattelin et vois postata tänne. Toi haku ei vaan toimi mull sillee omast mielest loogisesti.

Eli oon tässä mietiskellyt, että miten saa kaikinpuolin hyvät ja tietenkin näkyvät vatsalihakset. Elikkä voiko näin plussa kaloreilla tehdä jotain jolla parantaa tota vatsa-aluetta ? Esim onko pienenkin läskin poltto sieltä mahdollista? Itsellä olisi silti tietenkin tarkoitus olla plussilla pidemmän aikaa ja vasta sitten hamassa tulevaisuudessa dieetata itseni kuntoon. Tätä olen vaa miettiny ja pähkäilly.

Itsellä olen kuitenkin huomannu että plussa kaloreilla on tullut lisää (tietenkin) lihasta vatsaan ja vatsalihakset näkyy "himmeästi". Elii vatsalihakset on selkeesti kasvanu ja voimistunut. Toisaalta taas mietin, että miten vatsojen treenausta voisin parantaa ? Esim pitkään aikaan en ole saanut sellaist fiilistä seuraavana päivänä treenistä, että olisi tullut tehtyä jotain. Ainakaan silloin, kun ottaa vaan lungisti. Tosin jos yrittää tehdä niin saattaa sarjat jäädä vajaiksi jne.

Ite teen yleensä vatsoja 3x20 riippumatta liikkeestä. Olen miettinyt pitäisikö tehdä vaikka 3x10 toistoja jos ne iskisi vähän paremmin jne? Ja miten voisi treenata paremmin niitä syviä vatsalihaksia ? Ja mitä ylipäätänsä hyviä liikkeitä vatsoille on ? Itse teen aika paljon eri laitteilla ja mm. istumaannousuja, jalannostoja, jumppa pallon päällä ja muita aika perusliikkeitä. Rutistuksia en ole tehnyt vähään aikaan, koska en enää saa tarpeeksi hittiä siitä. Eli tarvis enemmä vastusta nykyään, kun toistot menee useiksi sadoiksi nykyään rutistuksia tehden...

Nii ja sen verran heikot on silti vatsalihakset etten voimapyörää pysty käyttäämään...

Elikkä tällästä oon vaa pohtinu...

Läskin poltto ei plussakaloreilla vatsanseudulta onnistu, joten kannattaa nyt keskittyä kasvattamaan niihin vatsapaloihin lihasta. Sitten kun sen dietin aloitat niin kiristymisen myötä ne tulevat kyllä sitten esiin. Älä tee 3*20 liikkeestä riippumatta. Käytä lisäpainoja ja tee välillä jopa alle kympin sarjoja. Voit tehdä myös useampia sarjoja kun tuon 3. Treenaa vatsaa 2-3 kertaa viikossa. Voimapyörä on aika kuningasliike vatsoille. Rutistuksiakin voit tehdä lisäpainoilla, mutta varo ettei liike mene lonkankoukistajille.

Rutistuksiakin voit tehdä lisäpainoilla, mutta varo ettei liike mene lonkankoukistajille.

Que pasa? Jalat vapaana aktivoituu aivan väkisinki suora vatsalihas. Mitä haittaa siitä siusta on, että myös lonkankoukistaja aktivoituu? Tietysti jos on olemassa lonkan virheasento, mut siitähän ei nyt ollu mitään puhetta..

Palikoihin saa tosiaan kokoa parhaiten tekemällä isoja moninivelliikkeitä(kyykyt, mave jne) isoilla painoilla. Hyviä "eristäviä" vatsalihasliikkeitä ovat dragon flagsit, voimapyörä ja jalan nostot roikkuen, näissä aktivoituu myös syvät vatsalihakset. Vinoille vatsalihaksille täsmälääkkeenä russian twistejä ja tuulimyllyä. Syville vatsalihaksille vacuumeja, pitoja ja vaikka pilates 100.

Tärkeintä on muistaa, että vatsalihas on lihas siinä missä vaikka pakaralihaskin, eli treenaa vatsoja kuten treenaat muitakin lihaksia.

Miten leuanvedoissa voi saada vatsansa domsseille? Tuntuu kyllä, että vatsa jännittyy liikettä suorittaessa, mutta joutuuko vatsat tekemään kovinkin paljon työtä? Onko tällä vatsalihasten kasvun kannalta mitään merkitystä?

Varsinkin lisäpainoilla vatsalihas on venytetyssä asennossa, ja joutuu koko ajan tekemään siinä vähän työtä että vartalo pysyy järkevässä asennossa. Tämä aiheuttaa paljon DOMSeja, mutta tuskin lihaskasvuun sillä on suurempaa vaikutusta.

^^ Kyllä leuanveto ihan tosissaan treenaa vatsalihaksia. Treeni on kyllä kohtalaisen staattista, mutta kyseessä on vatsalihakset jotka eivät ihan samalla tavalla treenaudu kuin useimmat lihakset. Leuanveto ehdottomasti kasvattaa vatsalihaksia ja lisää keskikropan voimaa.

Kiitti kaikille vastanneille. Täytyy sitten lisätä lisää noita staattisia pitoja syviä vatsalihaksia varten.

Sitte vielä muutama lisäkysymys:

- jos pitää vatsalihaksia jännittyneenä vatsalihasliikkeitten aikana, niin se treenauttaa enemmän syviä vatsojalihaksia ?

- entä mihin rinnalle veto vaikuttaa ? Aloitin tuossa vähän aika tekemään riveä, kun huomasin kuinka hauska liike on kyseessä ;) Epäkkäät on ainaki mukavasti tulessa :) Ja eikös rive kehitä tyyliin esim mavea ? Vai olenko aivan väärässä ? :confused:

Nyt, kun taloustilanne on parantunut huomattavasti niin olisi varaa ostella vähän enemmän lisäravinteita, joten kysyisinkin, että mitkä lisäravinteet ovat OIKEASTI hyödylliset ja suosittelisitte hankkimaan? Olen aikalailla tietämätön näistä, joten pieni perustelu tai jotain voisi olla myös tervetullut..

Niin ja saa laittaa ihan kaikki tarpeelliset, koska tällähetkellä en vedä muuta, kuin heraa ja kreatiinia, mutta kreatiiniakin olen pahoinvoinnin takia välttänyt..

Ruokaa lisää?

Tai sit voisit jotain näistä, jos pakko lisää: multivitamiinia, omega-3, magnesiumia, D-vitamiinia, sinkkiä, jotain hiilaria siihen palkkariin (toimii myös esim. banaani tai oboy), lisää heraa

Ruokaa lisää?

Tai sit voisit jotain näistä, jos pakko lisää: multivitamiinia, omega-3, magnesiumia, D-vitamiinia, sinkkiä, jotain hiilaria siihen palkkariin (toimii myös esim. banaani tai oboy), lisää heraa
Ruokaa on kyllä ihan riittävästi, kiitos huolenpidosta! :) Lähinnä jotain näitä hifistely lisäravinteita, jotta voi sitten kylillä ylpeillä, että vedän sitä ja tätä..

No ei nyt sentäs. Lähinnä vähän testailumielellä haluaisin kokeilla näitä, kun täältä aina voi lueskella, kuinka kaikki isot pojat vetää niin hirveesti kaikenlaista, joten nyt kun itsellänikin siihen on mahdollisuus niin miksi ei..

Eli siis ruokaa en tarvitse lisää, heraa löytyy toistakymmentä kiloa, maltoa löytyy kyllä, mutta ne muut..

Tollasessa tilanteessa, kun haluaa testata vaan jotain, vois olla ihan kiva vaan mennä kattelemaan lisäravinne(netti)myymälöitä ja ettiä vakuuttavimmat mainospuheet ja kokeilla vaan. Tietty ensin kannattaa hiukan Googletella sitä ainetta, että onko se tuonut kenellekkään edes plaseboa.

Terveppäs olen käynyt salilla 6kk
olen ottanut käyttööni arnoldin kultaisen kuusikon ollut vasta käytössä 1kk
niin semmoinen kysymys kun tarkoitus olisi saada massaa
että haittaako jos teen 1-2krt viikossa rullaluistimilla 2-4km lenkkejä?
Vaikuttaako se et mite enemmän harrastaa aerobista että massa vähenee?
Käyn 3krt viikossa salilla:) Semmoinen kysymys tuli mieleeni

Kiitti kaikille vastanneille. Täytyy sitten lisätä lisää noita staattisia pitoja syviä vatsalihaksia varten.

Sitte vielä muutama lisäkysymys:

- jos pitää vatsalihaksia jännittyneenä vatsalihasliikkeitten aikana, niin se treenauttaa enemmän syviä vatsojalihaksia ?

- entä mihin rinnalle veto vaikuttaa ? Aloitin tuossa vähän aika tekemään riveä, kun huomasin kuinka hauska liike on kyseessä ;) Epäkkäät on ainaki mukavasti tulessa :) Ja eikös rive kehitä tyyliin esim mavea ? Vai olenko aivan väärässä ? :confused:

Pidä tiukkana ja jännitettynä. Tuon perustelen sillä, että pääsen raskaasta kyykystä helpommin ylös, jos jännitän ja keskityn keskivartaloon erikseen (ei kyykkyä kyllä keskivartaloa jännittämättä voi tehdä).

Rinnalleveto kehittää hermostoa. Työskenteleviä lihaksia siitä on vähän turha ruveta luettelemaan, koska työskentelemättömien lihasten lista olisi pienempi. Siinä ei ole mitään varsinaista lihasta millä sen teet vaan siinä hermoston täytyy osata aktivoida oikeat lihakset oikeassa tahdissa. Nyt muuten kun rupesin oikeen ajattelemaan, mitkä lihakset eivät akivoidu lainkaan riven aikana? Rintalihakset ja ojentajat tulis mieleen, että ne ei paljoa mitään siinä tee, mutta..?

Eli jos oikeen oon lukenut ja ymmärtänyt
niin että jos tekee smithi telinessä niin vaikuttaako se huonommin tuloksiin?
kuin kenties vapaalla tangolla tehdyt?

Back
Ylös Bottom