Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Saisko tähän jotain vinkkiä niin pääsis treenaa taas huolettomasti :D

No tuossa jotakin ajatuksia:

Olen itse huomannut kuitenkin että kun ohjelmaa on tehty niin esim. Rinnalle ja käsille jää vähän potkua varastoon. Siksi olenkin lisäillyt ohjelman kylkeen painottaista

Yksijakoisen idea menee metsään, jos sitä aletaan täyttämään eristävillä liikkeillä. Jos kuusikko ei muka tunnu tarpeeksi, niin älä lisää liikkeitä vaan rautaa tankoon ja treenaa kovempaa, koska vika on takuulla toteutuksessa eikä ohjelmassa, joka on itsessään ihan perkeleen raskas. Yksijakoisella ei sitä paitsi voikaan tappaa itseään joka treenissä, koska palautuminen.

Joten oisiko viisampaa alkaa käyttää monijakoista treeniä?

Monijakoisella lihakset treenataan tyypillisesti vain kerran viikkoon, jolloin ne pitää pystyä treenaamaan kovaa. Jos et saa edes kuusikon liikevalikoimalla itseäsi puuduksiin, niin luultavasti et osaa vielä treenata tarpeeksi kovaa monijakoiseen. Muista, että määrällisesti paljon treenaaminen ja kovaa treenaaminen ovat kaksi eri asiaa. Jos olet pitkään treenannut samalla ohjelmalla, niin kaksijakoinen voisi kyllä olla hyvä idea seuraavaksi, sen voi vetää pari kertaa viikossa jolloin intensiteetin ei tarvitse olla kolmi- tai nelijakosen tasolla ja siihen saa vähän monipuolisemman lliikevalikoiman kuin yksijakoiseen, jos sellaisesta tykkäät.

Onko hyvä vetää kroppa läpi kerran viikossa vai pitäiskö jotkut lihasryhmät vetää useampaan kertaan viikkon ?

Kumpikin toimii, riippuu aivan siitä miten treenaa.

olen nyt kesällä nii rankassa duunissa ettei oikein riitä paukut treenata 2 jakosella 4x viikkoon. niin oisko kannattavaa siirtyä 3kk 1 jakoseen minkä tekisin 3x viikkoon? entäs kummalla kehitys "nopeempaa ja parempaa" g6 vai ss?
ps. nii ja oon käynyt vuoden salilla

Yksijakoinen on varmasti hyvä rankan duunin ohella. Se, että teetkö g6 vai ss on omista tavoitteistasi kiinni. Jos haluat enempi keskittyä voimaan niin ss ja jos taas massatreeni kiinnostaa niin g6.

tt
Yksijakoinen on varmasti hyvä rankan duunin ohella. Se, että teetkö g6 vai ss on omista tavoitteistasi kiinni. Jos haluat enempi keskittyä voimaan niin ss ja jos taas massatreeni kiinnostaa niin g6.

noh sanotaas tähän että kummalla huomaa tuloksia paremmin peilistä. olettaen tietysti että kaikki muut kunnossa. molempia haluanmutta lihasmassan kasvatus

selvä kiitos. entäs kun haluaisin maven mukaan, jos yhtenä päivänä g6:sessa kyykyn tilaan tekis maven.? mutta kympit turhan putkiä mavessa. nii mimmosta sarja ja toistomäärää siihen? ntp voi varmaan korvata pystypunnerruksella. voiko tehdä istuen smithissä? ja sitte vielä mimmosilla painoilla uskaltais lähtee penkissä liikkeelle? jotain suuntaa antavaa, max nosto 80kg 5x5 67,5kg

G6 vs SS
Massa - Voima. Ei ehkä ihan niin yksiselitteistä kuitenkaan.

Ensikseen: kummallakin tulee kyllä kumpaakin.
Toisekseen: Tosi on, että pidemmillä sarjoilla saadaan aikaan enemmän hypertrofiaa, mutta sitten taas toisaalta SS on siitä mainio juuri aloittelijoille, että sillä saadaan
voimatasot nopsakasti ylös ja sitten kun ne on saatu kohtuutasolle, voidaan alkaa tekemään (myös) pitempää sarjaa isommilla painoilla -> vielä enemmän hypertrofiaa.

Mitä teen kyykyssä väärin kun en saa oikeen tuntumaa etureisiin. Treenissä etureisiin tuntumaa on hieman mutta enemmän takareisiin. Seuraavana päivänä etureisissä taas ei tunnu mitään, mutta pakaroissa sitäkin enemmän. Hieman myös takareisissä. Ja oonko ymmärtänyt oikein, että kun teen "body-kyykkyä" otan n. hartian levyisen asennon jalkaterät vähän ulospäin ja tanko enemmän epäkkäille eli aika korkealle. Alas laskussa nojataan taaksepäin eli pidetään paino kantapäillä ja työnnetään polvia ulospäin. Selkä pyritään pitämään mahdollisimman suorassa.

^Tekniikkakuvauksesi perusteella et ainakaan tee mitään väärin, juuri noin se "bodykyykky" kuuluu tehdäkin. Tuntuma on vähän sellainen asia isoissa liikkeissä, että mitään älytöntä poltetta tai terävää tuntumaa ei ensisijaisesti haetakaan, mutta toki jotain johtopäätöksiä täytyy vetää jos takareidet ja perse kuitenkin reagoivat. Muistaakseni Hulkki kirjoitti joskus asiasta tyyliin, että takakyykky ei kaikilla vain kertakaikkiaan toimi parhaana pääliikkeenä etureisille. Silloin täytyy vaina lisätä etukyykyn osuutta. Kokeile myös pumppailla kevyesti kapeaa prässiä tai ojennuksia kevyesti pari sarjaa etukäteisväsytyksenä ennen kyykkyyn siirtymistä.

G6 vs SS
Massa - Voima. Ei ehkä ihan niin yksiselitteistä kuitenkaan.

Ensikseen: kummallakin tulee kyllä kumpaakin.
Toisekseen: Tosi on, että pidemmillä sarjoilla saadaan aikaan enemmän hypertrofiaa, mutta sitten taas toisaalta SS on siitä mainio juuri aloittelijoille, että sillä saadaan
voimatasot nopsakasti ylös ja sitten kun ne on saatu kohtuutasolle, voidaan alkaa tekemään (myös) pitempää sarjaa isommilla painoilla -> vielä enemmän hypertrofiaa.
nii i kumpas sitte olis parempi ratkaisu
selvä kiitos. entäs kun haluaisin maven mukaan, jos yhtenä päivänä g6:sessa kyykyn tilaan tekis maven.? mutta kympit turhan putkiä mavessa. nii mimmosta sarja ja toistomäärää siihen? ntp voi varmaan korvata pystypunnerruksella. voiko tehdä istuen smithissä? ja sitte vielä mimmosilla painoilla uskaltais lähtee penkissä liikkeelle? jotain suuntaa antavaa, max nosto 80kg 5x5 67,5kg
??

Mitä teen kyykyssä väärin kun en saa oikeen tuntumaa etureisiin. Treenissä etureisiin tuntumaa on hieman mutta enemmän takareisiin. Seuraavana päivänä etureisissä taas ei tunnu mitään, mutta pakaroissa sitäkin enemmän. Hieman myös takareisissä. Ja oonko ymmärtänyt oikein, että kun teen "body-kyykkyä" otan n. hartian levyisen asennon jalkaterät vähän ulospäin ja tanko enemmän epäkkäille eli aika korkealle. Alas laskussa nojataan taaksepäin eli pidetään paino kantapäillä ja työnnetään polvia ulospäin. Selkä pyritään pitämään mahdollisimman suorassa.

Komppaan T0ntzaa, jos haluat niihin etureisiin enemmän sitä osumaa niin kokeile etukyykkyä.

Komppaan T0ntzaa, jos haluat niihin etureisiin enemmän sitä osumaa niin kokeile etukyykkyä.

Sillä nyt ei kauheasti ole väliä mihin se liike tuntuu kunhan reidet vaan kasvaa. :D Vaikka en saisikaan kyykkyä tuntumaan etureiskoille, niin osumaa reidet ottaa hyvin silti? eli onko sillä loppujen lopuksi väliä missä tuntuu kunhan tuntuu?

nii i kumpas sitte olis parempi ratkaisu

??

Heitä kolikkoa.
Itse diggaan SS:stä enemmän aloittelijalle.
G6:sta jos lähtisin tekemään niin vaihtaisin NTP:n seisten tehtyyn peruspystypunnerrukseen ja vuorottelisin mavea ja kyykkyä pelkän takakyykyn tekemisen sijaan.
Niin ja istumaannousut eli välilevyn pullistajat vaihtaisin staattisiin pitoihin/voimapyörään/tms.

Heitä kolikkoa.
Itse diggaan SS:stä enemmän aloittelijalle.
G6:sta jos lähtisin tekemään niin vaihtaisin NTP:n seisten tehtyyn peruspystypunnerrukseen ja vuorottelisin mavea ja kyykkyä pelkän takakyykyn tekemisen sijaan.
Niin ja istumaannousut eli välilevyn pullistajat vaihtaisin staattisiin pitoihin/voimapyörään/tms.

en kyllä ihan alottelija. tai oon alottelija kyllä mutta vuoden käynyt salilla. otan golden sixin. keskiviikkona kyykyn tilalla mave. oisko 4x5 siinä hyvä. ja sitten tehdäänkö leuat sataotteella vai myötäotteella. nopeita vastauksia kun olen lähdössä salille!

En nyt löytänyt mitään parempaa threadia ni ajattelin et vois postata tänne. Toi haku ei vaan toimi mull sillee omast mielest loogisesti.

Eli oon tässä mietiskellyt, että miten saa kaikinpuolin hyvät ja tietenkin näkyvät vatsalihakset. Elikkä voiko näin plussa kaloreilla tehdä jotain jolla parantaa tota vatsa-aluetta ? Esim onko pienenkin läskin poltto sieltä mahdollista? Itsellä olisi silti tietenkin tarkoitus olla plussilla pidemmän aikaa ja vasta sitten hamassa tulevaisuudessa dieetata itseni kuntoon. Tätä olen vaa miettiny ja pähkäilly.

Itsellä olen kuitenkin huomannu että plussa kaloreilla on tullut lisää (tietenkin) lihasta vatsaan ja vatsalihakset näkyy "himmeästi". Elii vatsalihakset on selkeesti kasvanu ja voimistunut. Toisaalta taas mietin, että miten vatsojen treenausta voisin parantaa ? Esim pitkään aikaan en ole saanut sellaist fiilistä seuraavana päivänä treenistä, että olisi tullut tehtyä jotain. Ainakaan silloin, kun ottaa vaan lungisti. Tosin jos yrittää tehdä niin saattaa sarjat jäädä vajaiksi jne.

Ite teen yleensä vatsoja 3x20 riippumatta liikkeestä. Olen miettinyt pitäisikö tehdä vaikka 3x10 toistoja jos ne iskisi vähän paremmin jne? Ja miten voisi treenata paremmin niitä syviä vatsalihaksia ? Ja mitä ylipäätänsä hyviä liikkeitä vatsoille on ? Itse teen aika paljon eri laitteilla ja mm. istumaannousuja, jalannostoja, jumppa pallon päällä ja muita aika perusliikkeitä. Rutistuksia en ole tehnyt vähään aikaan, koska en enää saa tarpeeksi hittiä siitä. Eli tarvis enemmä vastusta nykyään, kun toistot menee useiksi sadoiksi nykyään rutistuksia tehden...

Nii ja sen verran heikot on silti vatsalihakset etten voimapyörää pysty käyttäämään...

Elikkä tällästä oon vaa pohtinu...

Kertokaas mulle mistä tietää treenaako oikeilla painoilla ?

Oon treenannu jo jonku aikaa mut tulosta ei o tullu paljoo vähä o muotoo tullu mut veikkaan et kaloreist oli pulaa enne nyt koitan vetää 2700-3000kcal silloku en treenaa ja silloku treenaan ni vähä yli 3000kcal onks tää sopiva ?

Kukaan ei osaa sanoa, mikä kalorimäärä on sulle just sopiva. Sopiva on sellainen, jossa tulokset nousee ja paino nousee, mutta läskiä ei tule kamalasti. Ja oikeilla painoilla treenaat silloin, kun saat vedettyä ne sarjat sellai, ku pitikin vetää eikä treeni tunnu liian kevyeltä. En tiedä sun ohjelmastas tai noista toisto ja sarjamääristä, joten voisit antaa esimerkin... Mutta jos esim. G6:sta vedetään ja penkki on liikkeenä niin tehdään siinä ne 3x8 niin, että eka ja toka sarja menee hyvin, mutta tuntuu se treeni ja tossa kolmannessa sarjassa jätetään 1-2 toistoa varaan. Eli pystyisit vielä tekemään pari toistoa sillä samalla painolla. Tämä toistojen varaan jättä pätee kyllä melkein kaikissa ohjelmissa. Suurijakoiset sitten ovat omalukunsa (ei niistä aloittelijoiden osiolla kamalasti)

Back
Ylös Bottom