Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

tuleeko palautumisen kanssa ongelmia, kun käyn 3 kertaa viikossa salilla (Starting strenght), kaks kertaa pienellä lenkillä ja kaks kertaa lajiharjoituksissa. Tähän asti menny ihan ok, mutta starting strenght vasta alkuvaiheilla, niin ei vielä mitään hirveen raskaita sarjoja.
Nuo lenkkeilythän menee jo palauttavana treeninä eli ei haittaa. Eipä noista mitään ongelmaa synny. Kroppa tottuu. Tärkeintä että syöt syöt ja syöt. Plus lepo.

Ja taas saa tyhmää neuvoa...

Mikä olis tehokkain tapa lisätä juoksunopeutta? Ylämäkijuoksut? Sprintit? Ei nyt mitään satasen maailmanennätyksiä olla tavottelemassa, mutta vähän tarvis saada vikkelyyttä kinttuihin.

Toi ylämäki juoksuhan on sprinttausta myös, mutta vain ylämäkeen tehtynä. Parhaiten sitä nopeutta tulee juuri noilla sprinteillä. Lisää vastusta saa juuri ylämäestä tai vaikka kelkasta tai autonrenkaasta. Kannattaa vaihdella, eivät pikajuoksijatkaan pelkästään sitä rataa sprinttaile edes takaisin.

No hyvä ettei ihan metsään olla menty :)

Lepo ja ruokavalio suht kohdillaan, väh. 7,5h unta yössä ja +500kcal, paino noussut kuukauden aikana pari kiloa. Ja tuloksetkin nousseet hirmuisesti.

Kiitoksia vastauksista!

Pari kiloa kuukaudessa voi olla pikkusen liikaa. Siinä on sitten muutakin kuin lihasta mukana jo. Tästä on monia mielipiteitä, mutta mun mielestä sellanen kilo kuukaudessa on ihan järkevä tahti.

Tulipa mieleen, että kuinka monta jakoinen ohjelma minulla on käytössä?:
MA selkä ja kädet. KE rinta ja jalat. PE selkä ja kädet. SU rinta ja masu.
Onko tuo jokin 2,5-jakoinen vai miksi tota kutsua? :D

hyvin outo jako, olisi kiva kuulla miten tuohon on päädytty, olkapäät ei varmaan kauaa tuota kestä jos ne on tarkoitus tehdä tuossa selkä/kädet päivässä?

Nopea kysymys: osaako kukaan heittää arviota rasvaprosentista? http://imagecdn.bodybuilding.com/im...resspic/101NcqZpIn6gllw7eg8T8zlUlfNLo201.jpeg
Mitäs tuohon nyt mutuilisi, olisiko siinä 9-13% välimaastossa?

Paha näistä aina mennä sanomaan, mutta varmasti tuolla suunnalla :)

Rasvakin kerääntyy eri paikkoihin eri yksilöiden välillä. Mun rasvaprosentiksi voisi arvioida hyvin alle 10% jos näkee vain yläkropan edestäpäin. Kun käännän kameralle selkäpuolen, noustaan jo yli kympin ja perse ja reidet kun osuu kuvaan niin villeimmät voi veikata jo lähemmäs 15% :D

No perustelkaapi nyt et miks se nii surkea o… ja antakaa mielellään joku parannusehdotus tuohon

Epätasainen rasitus eri lihaksille ja varsinkin epäsuorasti osa ottaa ihan liikaa osumaa.

Ja siihen jatkoksi voit antaa sen parannusehdotuksen :) Oon aika yllättyny jos toi nyt sit niin surkea on ku minulla se on ainaki toiminut hyvin :O

-Jalat jää jälkeen. Toki jos yläkropan treenaus kiinnostaa enemmän ja tämä on tarkoituksella näin, niin OK.
-Milloin treenaat olkapäät? Olkapäät rasittuvat kovasti punnerrusliikkeissä, joita oletettavasti rintapäivältä löytyy. Jos käsitreeniin kuuluu vielä olkapäitä rasittavia liikkeitä, ottavat ne osumaa joka treenissä.

Ja siihen jatkoksi voit antaa sen parannusehdotuksen :) Oon aika yllättyny jos toi nyt sit niin surkea on ku minulla se on ainaki toiminut hyvin :O
Ota faq:sta joku valmis ohjelma ja heitä toi roskakoriin, aloittelijalla voi toimia ihan ok mikä tahansa räpellys joten siitä ei paljon voi päätellä mikä toimii ja mikä ei.

Kuinka usein kannattaa salilla käydä? Onko se vain siitä palautumisesta kiinni, että jos kävisi vaikka 2on 1 off 2on 1 off... Kaksijakoisella ohjelmalla. Tuntuu ainakin oma palautuminen olevan suht nopeaa

Kuinka usein kannattaa salilla käydä? Onko se vain siitä palautumisesta kiinni, että jos kävisi vaikka 2on 1 off 2on 1 off... Kaksijakoisella ohjelmalla. Tuntuu ainakin oma palautuminen olevan suht nopeaa
Salillahan voi käydä vaikka joka päivä, mutta treeniteho ja volyymi tulee sitten tietenkin sovittaa sen mukaan niin että kykenee palautumaan ja kehittymään. Fiksusti toteutettu 2-jakoinen 2on1off toimii. Kuuntele omaa kroppaasi, jos tuntuu ettet kerkeä palautumaan, kevennä treeniä.

Back
Ylös Bottom