Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Maanantai aamulla pitäisi olla jalkatreeni ja kyykätä kunnolla, mutta lääkärilaittoi aamuksi verikoe ajan klo 8 ja salilla pitäisi olla siinä ysin jälkeen. Verikoe on paastoa vaativa niin onko jo tässä vaiheessa tuhoon tuomittu treeni tulossa vai voiko ne tulokset silti parantua vaikka otetaan verta ja saan aamupalan alas ehkä 8.20?

Maanantai aamulla pitäisi olla jalkatreeni ja kyykätä kunnolla, mutta lääkärilaittoi aamuksi verikoe ajan klo 8 ja salilla pitäisi olla siinä ysin jälkeen. Verikoe on paastoa vaativa niin onko jo tässä vaiheessa tuhoon tuomittu treeni tulossa vai voiko ne tulokset silti parantua vaikka otetaan verta ja saan aamupalan alas ehkä 8.20?
Saat treenattua kovempaa tyhjään mahaan kun ei tuu oksennus-oloa. BCAA treenin aikana, ennen treeniä joku buusteri ja voila. Mä oon treenannut tyhjään mahaan lähes aina, niin dieetillä kuin bulkilla ja toimii, ainakin allekirjoittaneelle.

No hyvä sitten! BCAA:ta en kyllä omista enkä mitään buusteriakaan (ellei kreatiinia lasketa, olen kyllä sen laittanut aina palkkariin mukaan), et pitäiskö tuo BCAA ostaa nyt viikonloppuna tätä yhtä kertaa varten. Mahtaakohan vaikuttaa kamalasti, jos ne ehkä neljä putkea ottaa sitä verta...

No hyvä sitten! BCAA:ta en kyllä omista enkä mitään buusteriakaan (ellei kreatiinia lasketa, olen kyllä sen laittanut aina palkkariin mukaan), et pitäiskö tuo BCAA ostaa nyt viikonloppuna tätä yhtä kertaa varten. Mahtaakohan vaikuttaa kamalasti, jos ne ehkä neljä putkea ottaa sitä verta...

BCAA:n voi korvata jollain 20g heralla. Boosterina toimii ihan pelkkä kofeiinikin.

Kuinka kannattais ajoittaa syömiset ja treenauksen/lenkin? Itse teen Circuit training jumppaa vielä kotona 5 kertaa viikossa ja käyn vajaa 6km kävelyhölkkä lenkillä 3krt/viikko

Tällä hetkellä homma menee näin; aamupala, pyöräily 4km töihin, lounas töissä x 2, pyöräily 4km kotiin (jollen kipaise kaupassa) välipala, lenkki, päivällinen, jumppa ja iltapala. Kannattaisiko hieman muutella järjestystä?

Ja muutenkin hiemahkon epäselvää paljon minun pitäisi 52/160cm naisena syödä rasvaa, proteiinia ja hiilihyd. jos haluan lisää lihasmassaa enkä lihoa. Kaloreita pitäisi syödä 1800-2000.

Kuinka kannattais ajoittaa syömiset ja treenauksen/lenkin? Itse teen Circuit training jumppaa vielä kotona 5 kertaa viikossa ja käyn vajaa 6km kävelyhölkkä lenkillä 3krt/viikko

Tällä hetkellä homma menee näin; aamupala, pyöräily 4km töihin, lounas töissä x 2, pyöräily 4km kotiin (jollen kipaise kaupassa) välipala, lenkki, päivällinen, jumppa ja iltapala. Kannattaisiko hieman muutella järjestystä?

Ja muutenkin hiemahkon epäselvää paljon minun pitäisi 52/160cm naisena syödä rasvaa, proteiinia ja hiilihyd. jos haluan lisää lihasmassaa enkä lihoa. Kaloreita pitäisi syödä 1800-2000.

Lihoamine o vähä pakollista, mut lievillä plus kaloreilla se o jopa huomaamatonta. Aina sen voi diettaa pois. Rasvaa sellaset 1g/painokiloa kohden, protskuu se 2-2,5g/painokiloa kohden (ite en laske viljatuotteiden proteiineja yms) ja hiilareita joku 3,5g-4,5g/painokiloa kohden. Laskin jokasen ylärajaan ja se ois joku 1900kcal, eli tohon väliin näyttää sopivan, jos tos nyt on tarpeeks kaloreita että jää yli.

Okei. No entäpäs sitten kun haluan siirtyä salille, minkälaiset saliharjoitukset kannattaa aloittaa aloittelijana? Tietenkin tämänkin saisi kysyttyä salilla, mutta kyselenpä nyt hieman saadakseni erilaisia mielipiteitä.

Lihoamisesta sen verran, en välitä jos painoa tulee lisää kunhan se tapahtuu lihaksena eikä rasvana. Navan alapuolella on jäljellä pienehkö muhkura, kannattaisiko sen ensiksi laihduttaa pois, (estää kahden alimmaisten vatsalihasten näkyvyyden :() mutta olen jo niin innoissani lihaksista että toivottavasti muhkura lähtee veke ryhmäliikunta tunneilla ja kovalla vatsalihatreenauksella, vaikka joudunkin nyt syömään enemmän kuin normaalisti.

Onko kannattavaa tehdä yksijakoista ohjelmaa niin, että tekee ~kuukauden samaa treeniä, eli aina suunnilleen samat liikkeet (kerralla siis todella paljon liikkeitä) esim 3x viikkoon (painoja tietenkin lisää) ja sitten vaihtaa liikkeitä toisiin?

^Miksi aiot tunkea yksijakoiseen "todella paljon liikkeitä"? Lähtökohtaisesti huono idea. Liikkeiden vaihtelu siloin tällöin vaikka yksijakoisella tekisikin taas on hyvä idea, kunhan ohjelmassa ja niissä liikkeissä on järki mukana.

Okei. No entäpäs sitten kun haluan siirtyä salille, minkälaiset saliharjoitukset kannattaa aloittaa aloittelijana? Tietenkin tämänkin saisi kysyttyä salilla, mutta kyselenpä nyt hieman saadakseni erilaisia mielipiteitä.

Lihoamisesta sen verran, en välitä jos painoa tulee lisää kunhan se tapahtuu lihaksena eikä rasvana. Navan alapuolella on jäljellä pienehkö muhkura, kannattaisiko sen ensiksi laihduttaa pois, (estää kahden alimmaisten vatsalihasten näkyvyyden :() mutta olen jo niin innoissani lihaksista että toivottavasti muhkura lähtee veke ryhmäliikunta tunneilla ja kovalla vatsalihatreenauksella, vaikka joudunkin nyt syömään enemmän kuin normaalisti.

Täältä, täältä ja täältä ohjelmia alottelijalle. Myös elaston 2-jakonen toimii alottelijalle ja itse siirryn siihen ku kotisalilta siirryn kunnon salille. Muista, et voi laihtua samalla ku lihasta saada, mut ku lihas kasvaa, nii vatsalihakset saa paremmin esille. Kevyillä plussilla vaikka alkuu ja sit kevyilla miinuksilla diettaat läskit pois. Syöt vaa tarpeeks protskuu ja luet täältä alotteleville diattaajille olevan osion, nii lihakset ei putoa samalla. Aina osa tulee rasvana painosta, mut ne o helppo ja nopea saada pois jos et sikabulkkia vetäse.

Edit: Laihtuminen riippuu omasta tahdosta ja rasvaprosentista ja tavotteista. Jos ihan minimii aijot, nii siinä menee sit hieman enemmän aj on "tuskasempaa", ku silloin joutuu pitämää helvetin tarkkaa dietistä kii.

Esim. apteekeista saa kofeiinitabuja, ne on ihan hyviä buustereita. Jos oot tottunu treenaan ilman buustereita aina, ja olo tuntuu virkeeltä verikokeiden jälkeen niin ihan hyvin voit myös skipata noi kofeiinitabutki. Myös 20-30g heraa käy tuon BCAA:n tilalle hyvin, mutta marketeista löytyy esim Leaderin valmiita aminohappo drinkkejä, 2-3e kappale. Mainitaan vielä, että mä oon jo jonkun aikaa juonut aina treenin aikana 10-15g BCAA:ta, ja se kyllä vaikuttaa jaksamiseen ja palautumiseen.

Tein vetävien treenin kolme päivää sitten ja työntävien toissapäivänä. Eilisen olin käymättä salilla siis. Takareidet ja perse ovat vielä aivan tukossa (lue: lihakset ovat kipeät) SJMV:sta ja kyykystä, ja takana on kaksi paskasti nukuttua yötä, joten energiat ovat alhaalla. Kannattaako käydä tänään runnomassa voimapainotteinen vetävien treeni, vai pidänkö lepopäivän ja menen huomenna palautuneempana? Kumpi siis on ihan oikeasti kannattavampaa kehityksen kannalta? Venyttelin jo tänään, ja se helpotti oloa hiukan.

Kiitos nopeasta vastauksesta!

Viimeksi muokattu:
^Mä sanoisin, että mene treenaamaan mutta älä yritä mahdottomia jos et ole täydessä terässä. Kun sä et muutenkaan kovin tiheällä jaolla treenaa niin jonkinlaisesta säännöllisyydestä on hyvä pitää kiinni eikä se yksi paremminkaan nukuttu yö välissä muuta iltaa aamuksi. Kehityksen kannalta yhden yksittäisen treenin onnistuminen on sivuseikka ja kovin iso pähkäily sellaisesta lillukanvarsiin takertumista. Kannattaa suunnata se ajatteluenergia vähän isompien kokonaisuuksien miettimiseen, niin siitä voi olla jotain hyötyäkin.

Painelen siis tuolla elaston kaksijakoisella, eli treenejä tulee neljästi viikkoon. Nyt on kierron kolmas viikko menossa, eli pitäisi painaa aika tiukka setti.

Toi lihaskipeyden huomioon ottaminen on vaan minulla sellainen juttu, että olen tosi huono jättämään treenejä väliin sen takia (aerobistakin teen kerran, pari viikkoon) ja tuntuu, että se syö tehoja treenistä.

Mutta kiitos vielä vastauksesta, pitänee vääntäytyä.

Edellisiin liittyen: miten porukka on sijoittanut aerobiset treeni viikkoon jossa on neljä kovaa salitreeniä? Ainakaan kuntopyörällä ei puhettakaan mistään palauttavasta vaikutuksesta etureisille kun pari päivää jalkatreenin jälkeen polkaisin 30 minuuttia. Itselläni on jalat lähes aina tuhottoman kipeät pari päivää treenin jälkeen, ja yleensä tähän väliin osuisi vapaa päivä salista suorittaa aerobisia. Onko siitä todellisuudessa haittaa palautumiselle, ainakin kipeät jalathan tokenevät lämmettyään ihan juoksu kuntoon hetkellisesti.

Ja pystyykö esimerkiksi kuntopyörällä tai soutulaittteella parantamaan aerobista niin että Cooper tulos juosten paranisi, vai vaatiiko tämä ns. lajikohtaista treeniä, eli lenkkejä? Mitään kestävyystreeniä en ole tekemässä jaloille salilla kumminkaan, lähinnä päinvastoin.

Back
Ylös Bottom