Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Elikkäs eikös tämä ohjelmani muka toimi?:(

1. päivä
Penkki 2x12

2x10

2x6
Niskan takaa 2x12

2x10

2x6
Ojentajapunnerrus 2x10

2x8
2. päivä
Leuanveto, leveä 2xmax
Ylätalja 2x10
Maastanosto 2x10

2x8

2x6
Hauiskääntö 2x12

2x10
3. päivä
Jalkakyykky 2x12

2x8

2x6
Jalkojen koukistus 2x10

2x8

2x6
Pohjeliike seisten 3x15
Mutta miten voin tehdä jotkut noista liikkeistä kun ei ole koulussa kun 2kpl säädettävät 15kgn käsipainot?

Olen 17-vuotias ja oon kiinostunut voimanosto kisoista. http://www.suomenvoimanostoliitto.f...reboard&Itemid=170&func=view&id=8126&catid=14 Tossa olis sopiva kisa lähellä, mutta epäröin lähteä mukaan koska en tiedä kilpailuun lähtemisestä mitään. Mitä mulla pitää olla, mitä pitää tehdä että pääsen karkeloihin, tarviiko seuraa, asiasta pitäis saada tietopaketti johonkin ja laji sais varmasti uusia kilpailijoita. Epäilyttää myös tulosten riittävyys, vaikka kokemusta tulevaisuudelle ollaankin hakemassa.

Osaako joku kertoa mikä asioiden laita on?

ota yhteyttä lähimpään seuraan, eli melkein jokaisessa seurassa ollaan innostuneita ottamaan vastaan nuoria kilpailijoita. nettisivuilta vaan tietoja hakemaan ja puhelin käteen,siitä se lähtee.
Sieltä saat asiantuntevaan apua kisaamisesta, ohjelmista valmennuksesta etc noh kaikesta. Liitonsivuilta löytynee myös tulosrajoista välineistä etc

Heti sängystä noustessa on sellainen tunne lihaksissa, että olisi soutanut kymmeniä kilometrejä edeltävänä päivänä. Eli sellaista lievää tukossa oloa. Pidin totaalitauon viime kuussa ja venyttelen säännöllisesti, mutta eipä ollut mitään vaikutusta noillakaan.

Mulle on jäänyt hieman epäselväksi ALATALJAN kanssa toimiminen. Kun aikoinaan kävin salilla ja sain opastusta sen käyttöön, oli neuvottu että penkissä istutaan selkä suorana, jalat hieman koukussa ja vedetään kahva vatsaa kohti. Se on mun kohdalla ottanut enemmän käsiin ja hartioihin! Nyt kun olen yrittänyt etsiä oikeaoppisia tapoja alataljalle, että se ottaisi selkään, joissain neuvotaan rehtiä nojaamista taakse kun vetäisee taljaa vatsaa kohti, kun taas joissain paikoissa neuvotaan pitämään edelleen se selkä suorana ja ei nojauduta mihinkään. Summarum, ristiriitaista infoa ja en oikeasti nyt enää sanoa miten se oikeaoppisesti tehdään, että se vaikuttaisi selkään. Apuja?

Edit. Ah, heti kun laittoi postin aiheesta, löytyi linkki miten se tehdään. Saa silti kommentoida tätä, mua ihmetyttää saliohjaajien neuvot kun ne neuvoo kuitenkin väärin?

Mulle on jäänyt hieman epäselväksi ALATALJAN kanssa toimiminen. Kun aikoinaan kävin salilla ja sain opastusta sen käyttöön, oli neuvottu että penkissä istutaan selkä suorana, jalat hieman koukussa ja vedetään kahva vatsaa kohti. Se on mun kohdalla ottanut enemmän käsiin ja hartioihin! Nyt kun olen yrittänyt etsiä oikeaoppisia tapoja alataljalle, että se ottaisi selkään, joissain neuvotaan rehtiä nojaamista taakse kun vetäisee taljaa vatsaa kohti, kun taas joissain paikoissa neuvotaan pitämään edelleen se selkä suorana ja ei nojauduta mihinkään. Summarum, ristiriitaista infoa ja en oikeasti nyt enää sanoa miten se oikeaoppisesti tehdään, että se vaikuttaisi selkään. Apuja?

Selän asento ei ole oleellinen, vaan että LAVAT LIIKKUU suoritusta tehdessä. Tuota voi pikkupainolla kokeilla ihan vain että vetää pelkkiä lapoja taakse ja päästää aivan eteen, eli siis käytännössä liikutat olkapäitäsi. Tuota voi harjoitella pitämällä kädet aivan suorassa. Sitten ottaa sen vedon siihen mukaan. Mutta etuasennossa saisi olkapäät olla oikeati edessä ja lavat siis aivan auki ja sitten kädet on ikäänkuin koukut joiden avulla se kahva vedetään sinne kohti alavatsaa ja olkapäät viedään taakse runttaamala lavat kunnolla yhteen. Tämä ns. dynaamisesti tehtynä yleensä tarkoittaa että alkuasennossa selkä on pystyssä ja kädet ja olat edessä ja loppuasennossa nojataan vähän taakse että saa kunnolla ne lavat yhteen. Ei siinä siis tartte tikkusuorassa pönöttää. Mutta harjoittelua tuo vaatii jotta saa sen meneen oikein. Mutta kertausena vielä, LAPOJEN LIIKKUMINEN on se avainsana tässä. Muuten tuo on käsitreeniä.

Kertokaas nyt, että kumpi on parempi teidän mielestänne: Tehdä 3 x 8-10 semmosella painolla, että on puhtaita kaikki, mutta ei synny niin paljon "haastetta" eikä tuntumaa, jotain kuitenkin tapahtuu (parissa viimisessä lähinnä).. Vai tehdä 3 x 4-6 sarjaa isommalla painolla, puhtaita nekin, mutta välillä se homma tyssää siihen neljään. Tämä kuitenkin tuntuu aika reippaasti kohdelihaksissa koko ajan. Tää koskee siis lähinnä laitteita, jossa painot hyppää 5-7 kg esim. taljat, lähhentäjät ja loitontajat.. Tavote on saada lihakset kasvamaan. Ongelma, miksi en tätä omalla päättelykyvylläni osannut setviä, on juurikin tuo isommilla painoilla toistojen pieni määrä, ainakin siis jos saa tehtyä vain sen neljä, että onkos siitä määrästä hyötyä vaikka painot oiski isommat..? :) Kiitos vastauksista..

EDIT: Jos saa tuon 4-6 tehtyä, niin oiskos sitten mitään järkeä tehdä 4 x 4-6 kompensoiko se sitä toistojen vähyyttä? Olettaen että jaksaa niin monta sarjaa edes tehdä... :D

Kertokaas nyt, että kumpi on parempi teidän mielestänne: Tehdä 3 x 8-10 semmosella painolla, että on puhtaita kaikki, mutta ei synny niin paljon "haastetta" eikä tuntumaa, jotain kuitenkin tapahtuu (parissa viimisessä lähinnä).. Vai tehdä 3 x 4-6 sarjaa isommalla painolla, puhtaita nekin, mutta välillä se homma tyssää siihen neljään. Tämä kuitenkin tuntuu aika reippaasti kohdelihaksissa koko ajan. Tää koskee siis lähinnä laitteita, jossa painot hyppää 5-7 kg esim. taljat, lähhentäjät ja loitontajat.. Tavote on saada lihakset kasvamaan. Ongelma, miksi en tätä omalla päättelykyvylläni osannut setviä, on juurikin tuo isommilla painoilla toistojen pieni määrä, ainakin siis jos saa tehtyä vain sen neljä, että onkos siitä määrästä hyötyä vaikka painot oiski isommat..? :) Kiitos vastauksista..

EDIT: Jos saa tuon 4-6 tehtyä, niin oiskos sitten mitään järkeä tehdä 4 x 4-6 kompensoiko se sitä toistojen vähyyttä? Olettaen että jaksaa niin monta sarjaa edes tehdä... :D

Kyllä apuliikkeissä kannattaa pysytellä ennemmin siellä 8-10 tuntumassa, pääliikkeissä sitten käyttää välillä myös näitä 4-6 aluetta.
Suosittelen kuitenkin että otat täältä jonkun valmiin ohjelman missä on toisto määrät valmiina eikä ole mitään ylimääräisiä liikkeitä, esim. lähentäjät, loitontajat yms.

Elikkäs eikös tämä ohjelmani muka toimi?:(

1. päivä
Penkki 2x12

2x10

2x6
Niskan takaa 2x12

2x10

2x6
Ojentajapunnerrus 2x10

2x8
2. päivä
Leuanveto, leveä 2xmax
Ylätalja 2x10
Maastanosto 2x10

2x8

2x6
Hauiskääntö 2x12

2x10
3. päivä
Jalkakyykky 2x12

2x8

2x6
Jalkojen koukistus 2x10

2x8

2x6
Pohjeliike seisten 3x15
Mutta miten voin tehdä jotkut noista liikkeistä kun ei ole koulussa kun 2kpl säädettävät 15kgn käsipainot?
Voiko?

Kyllä apuliikkeissä kannattaa pysytellä ennemmin siellä 8-10 tuntumassa, pääliikkeissä sitten käyttää välillä myös näitä 4-6 aluetta.
Suosittelen kuitenkin että otat täältä jonkun valmiin ohjelman missä on toisto määrät valmiina eikä ole mitään ylimääräisiä liikkeitä, esim. lähentäjät, loitontajat yms.

Mä käytänkin tota 3-jakosta + lisäsin vatsat, kyljet, lähentäjät ja loitontajat... Lähinnä toi toisto-ongelma tossa ylätaljassa ku edellinen paino on mielestäni liian pieni ja seuraavalla en saa tehtyy ku ton 4-6 puhdasta..

Mä käytänkin tota 3-jakosta + lisäsin vatsat, kyljet, lähentäjät ja loitontajat... Lähinnä toi toisto-ongelma tossa ylätaljassa ku edellinen paino on mielestäni liian pieni ja seuraavalla en saa tehtyy ku ton 4-6 puhdasta..

Teet ne 4-6 ja pyrit joka treenissä nostamaan toistomääriä. Jos viimeksi meni 3x4, ensi kerralla sitten 3x5 jne.

Teet ne 4-6 ja pyrit joka treenissä nostamaan toistomääriä. Jos viimeksi meni 3x4, ensi kerralla sitten 3x5 jne.

Tästä tulikin mieleeni, otetaan esimerkiksi viparit sivuille. Saan 7kg kässäreillä tehtyä 4x10, mutta jos koitan 4x12 niin viimeisellä parilla sarjalla osa toistoista jää vajaiksi. Kannattaisko ottaa kiloa isommat kässärit ja lähteä vaikka 6-8 toistoja koittamaan vaiko hinkata nuilla 7kg kässäreillä, että se 12 toistoa menee puhtaasti joka sarjalla? Samantapainen ''ongelma'' parissa muussakin liikkeessä.

Kannattaako siis ennemmin pyrkiä sarjapainoissa siihen, että toistomäärät nousevat riittävän korkealle ja vasta sen jälkeen siirtyä isompiin romuihin? Esim. tuossa elaston 2-jakoisessa, ns. ''kevyempinä reenipäivinä'' progression olisi hyvä olla sen kaltainen, että nostaa sarjapituuksia aina 8 toistosta 15 toistoon asti ja sen jälkeen ottaa isommat romut. Mutta jos yksinkertaisesti ei toistomäärä nouse, niin kannattaako koittaa isommilla romuilla lyhyempiä sarjoja?

Toivottavasti tajusit, sen verran sekavaa tekstiä että hyvä jos itsekkään tajuan :D

Kuinka suuri merkitys kehityksen kannalta on jos treenipäivät, joita mahtuu yleensä kaksi per viikko, vaihtelevat vähän väliä? Yleensä pyrin käymään samoina päivinä, mutta välillä esim. lauantai vaihtuu sunnuntaihin.
Enkä mitään suurta ole tavoittelemassakaan, ihan perus lihasten ylläpitoa ja pientä kasvatusta tavoitteena.

Kuinka suuri merkitys kehityksen kannalta on jos treenipäivät, joita mahtuu yleensä kaksi per viikko, vaihtelevat vähän väliä?

Ei minkäänlaista, kunhan treenipäivien määrä viikossa pysyy suunnilleen vakiona eikä heittele nollan ja seitsemän välillä eikä peräkkäisiä treenejä tule liikaa.

Ostin tänään lähikaupasta purnukan American pure creatine:a, kuitenkin alkoi mietityttään miten on voiko kreatiinilla korvata normaalin proteiini palkkarin vai miten sitä pitäisi käyttää. Siis vetää ihan pelkältään vai sekottaa palkkariin? Ei kyljessä lukenut mitään ohjeita niin alkoi vähän ihmetyttään..

Hei!

Olen aloittanut sali harjoittelun uudelleen noin 3 viikkoa sitten, ja olisin opastusta vailla. Tavoitteena olisi kerätä massaa, mutta ennenkaikkea voimaa. Olen 182cm ja 80kg.

Osaisiko joku räätälöidä jonkun näköisen treeni ohjelman, joka ei sisältäisi kyykkyjä yms. itselläni on takareisi vamma ollut tuossa jonkin aika sitten, ja sen kanssa täytyy ottaa vielä vähän varovaisemmin.
Tähän menessä olen treenannut enemmänkin oman mielen mukaan, kuitenkin koittaen jakaa yhdelle päivälle kädet + rinta + vatsa, sekä toiselle päivälle jalat + selkä. Sekä aina ennen harjoittelua 10min venyttely + 15min - 20min hölkkä. Sarjoina olen käyttänyt 3x 12. Käyn salilla pääsääntöisesti 3 kertaa viikossa Ma, ke ,pe sekä fiiliksen mukaan välillä myös viikonloppuisin.

Ruoka

Aamupala Mysliä / Ruisleipää
Välipala Ruisleipää / tonnikalaa / raejuustoa
Lounaaksi mitä nyt työpaikalla sattuu olemaan
Päivälliseksi pyrin tekemään riisiä + kanaa, perunaa + lihaa, perunaa + kalaa, makaroonilaatikkoa yms. aina ei samaa suttua jaksa syödä, eli toki vähän vaihtelee.
Välipalaksi Ruisleipää / tonnikalaa / raejuustoa
Iltapalaksi ruisleipää / tonnikalaa / raejuustoa / mysliä

Pyrin juomaan maitoa noin 1-2L päivässä.

Lisäravinteet: Gmassa + kreatiini + vahva multi vitamiina (Koska en juurikaan syö kasviksia)

Eli treeni ohjelmaan kaipaisin neuvoa, tarvitaanko joitakin muita lisäravinteita sekä mielipiteitä ruokavaliosta otetaan mielellään vastaan.

Kiitoksia jo etukäteen.

Back
Ylös Bottom