Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Voiko 1-jakosella harjoitella vaikka vuoden, vai oisko hyvä vaihtaa mahd. nopeasti 1jakosesta isompi jakoisin ohjelmiin? Jos vaan muistaa vaihtaa toisto määriä vaikka 6-8-12, niin voiko yks jakosella puksuttaa huoletta?

Kyl must voi, kuha vaihtelee liikkeitä vähä väliä eikä samoja paina kokoaikaa. Lihas ei totu silloi. Ite kyl suosittelen vaik 2-jakosee vaihtaa jossai vaihees, nii ei kyllästy siihe saman puurtamisee ja lihaksetkaa ei totu. Myös treeni menee vähä monipuolisemmaks ja palautumis ajat lisääntyy.

Mulla on hauis&rintatreenit aina ma&to. En ole varma ehdinkö huomenna salille, joten ajattelin mennä vetäsemään tuon treenin tänään, joka tarkottaisi että treenaan saman viikon sisään haukkaa ja rintaa kolmannen kerran. Idioottimaista? Itse mietin että tästä voisi jopa olla hyötyä, sillä kehitys on jumittanut paikoillaan jo jonkun aikaa, ja kenties tämmöinen extrapäivä pistäisi siihen taas vähän vauhtia, eikövaiko?

Snadisti kyllä RHP-olo lähteä salille kolmatta kertaa viikon sisällä vetämään haukkaa ja rintaa, mut minkäs teet. :D

Mikähän mättää kun aloin tekee joku pari kuukautta sitten punnerruksia ja olen jumiutunut 15-18 punnerruksen aluelle. pyrin tekemään täysin puhtaita. Nyt olen ollut jumissa jo 3 viikkoa tuolla alueella. sitä ennen kehitty melkein joka päivä punnerrusten määrä ja toki pidin välillä päivän pari huilia. Onkohhan lihasten hapenotto kyky tai joku vastassa? olen 187cm, 93kg. Vähän on vatsaa (ei siis paljoa) mutta ei sen sentään pitäisi kai rajoittaa vaan vain hidastaa :D

Mikähän mättää kun aloin tekee joku pari kuukautta sitten punnerruksia ja olen jumiutunut 15-18 punnerruksen aluelle. pyrin tekemään täysin puhtaita. Nyt olen ollut jumissa jo 3 viikkoa tuolla alueella. sitä ennen kehitty melkein joka päivä punnerrusten määrä ja toki pidin välillä päivän pari huilia. Onkohhan lihasten hapenotto kyky tai joku vastassa? olen 187cm, 93kg. Vähän on vatsaa (ei siis paljoa) mutta ei sen sentään pitäisi kai rajoittaa vaan vain hidastaa :D
Monipuolisuutta vaan lisää harjoituksiin niin sieltä se kehitys tulee, penkkiä tangolla/kp:lla, dippejä, pystypunnerruksia, kaikki nämä auttaa normi punnerruksiin...

olen vaan kuullut että punnerruksissa kehittyisi pelkästään niitä tekemällä? Siis eihän noista muista harjotteista haittaakaan ole mutta olen enemmän kotioloissa treenava tällä hetkellä ainakin.

Itse en ole tehnyt punnerruksia treenatessa, mutta aina kun penkkitulos on parantunu ja olen kokeillut niin on mennyt enemmän punnerruksiakin.

Onko palautumista silmälläpitäen aamulenkit parempi tehdä sali- vai välipäivinä, vai onko tuolla loppujen lopuksi edes mitään merkitystä? Lenkillä käyn ennen aamiaista ja duunia, salilla iltaisin, joten väliä juoksentelulle ja salihuhkinnalle tulee noin 12 tuntia - kävi juoksemassa sitten ennen salia (salipäivänä) tai sen jälkeen (välipäivänä).

^ eipä tuolla taida käytännössä olla juurikaan väliä. Riippuen tietenkin vähän siitä kuinka kovaa on treenattu ja mitä paikkoja, ja kuinka tappavan airobisen teet.

Sain just Wendlerin 16-viikkoisen ohjelman vedettyä läpi ja ajattelin ottaa tämän viikon levon kannalta, mutta nyt päähän pälkähti kokeilla maksimeita että nähdään miten on kehitytty. En ole ennen tehnyt sitä ja haluaisin saada neuvoja tahi korjausta jos omat aatokset ovat päin prinkkalaa. Ajattelin jaottaa nostot niin, että keskiviikkona tulis kyykky, penkki ja pystypunnerrus ja perjantaina mave ja leuanveto.

En tosiaan tiedä siitä itse mittaustavasta mitään, mutta ajattelin ottaa alkulämmöt, dynaamiset venytykset ja liikekohtaiset lämmöt ja sitten alkaa tekemään yhden toiston sarjoja vanhasta maksimista 2.5-5 kgn toistoilla kunnes raja tulee failuren tahi huonon toiston muodossa eteen. Onko tsydeemini hyvä, löytyykö parannettavaa (liikkeiden jaotus päiville, itse päivät, tms), vaiko onko se täyttä scheissea ja punnerranko pääni irti???

Mitä liikettä kannattais epäkkäille tehdä, kun kohautukset ei tahdo tuntua enää, kun painoa ei saa pidettyä tarpeeks? Tällä hetkellä käytäs vaa tanko, käsipainot (säädettävät), penkki j areiden koukistus/ojennus laite.

Mitä liikettä kannattais epäkkäille tehdä, kun kohautukset ei tahdo tuntua enää, kun painoa ei saa pidettyä tarpeeks? Tällä hetkellä käytäs vaa tanko, käsipainot (säädettävät), penkki j areiden koukistus/ojennus laite.

Kulmasoudut, maastaveto

mitä tarkotat ettei painoa saa pidettyä tarpeeks?

Meinaisko että puristusvoima loppuu?

Elkku tarkistappas teetkö kohautukset oikein. Video

Itellä tippu kohautuspainot kolminkertaisesti. Aikasemmin kohautukset oli nimenomaan kohautuksia... nyt jotain muuta.

Puristusvoima just. Tää varmaa auttaaki paljon, kerra sullaki tipppu. Varmaa saa paremman tuntuman ku tuntee jo ilman takoa tehdessä supistavan enemmä epäkkäitä. Kiitti!

Kannattaa myös koettaa painonnostoliikkeitä, rinnallevetoa ja tempausta siis. Painonnostajilla on yleensä todella kovat epäkkäät.

Kannattaa myös koettaa painonnostoliikkeitä, rinnallevetoa ja tempausta siis. Painonnostajilla on yleensä todella kovat epäkkäät.

Vaatii tilaa ja harjottelua. Tyydyn vielä normaaliin kohautukseen (vaikka tolla uudella tekniikalla). Vaihdan kuitenkin ohjelmistoa parin viikon päästä, kun aloitan salilla käymisen. Täl hetkel himassa pohjaa luonu yli vuoden. Saa nähä miten elaston 2 jakonen puree muhun >: ).

Jos tekee 3-jakoista 3on2off -tyyliin, niin voiko sarjoja vetää failureen halutessaan? Jakona siis vetävät/työntävät/jalat. Oon 4-jakoisella treenatessa tottunut että saa vetää kovaa, niin sen vuoksi mietin että mitenhän tuon viikkokierron järkkäisi.

Kyllä mä oon ainakin samaa mieltä. Mun mielestä 3 tai 4 jakonen on paras vaihtoehto. Treenien kesto olisi hyvä pitää alle 1h. Sarjoja vähän (2-3) sen takia että voidaan käyttää isompaa kuormaa.

Lihaksien on kyllä todettu kehittyvän parhaiten, jos niitä treenataan 2 kertaa viikossa... Treenien keston kyllä kannattaa olla alle tunnin, sillä silloin ei kortisolia ala erittymään vielä niin suuria määriä, että se vaikuttaisi kehitykseen. Kortisolin tuotanto alkaa siinä n. 45min kohdalla. Noista sarjamääristäkään en oikein menisi sanomaan

Back
Ylös Bottom