Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Moro. Olis nopea kysymys. Itse olen treenannut kolmijakoista ohjelmaa jaolla

hauis+ojentajat+olkapäät+hartiat
vatsat+selkä+rintalihakset+yläselkä
jalat

Muutama ihminen on sanonut, että esim hauista ja ojentajia treenaamalla samana päivänä ei saa yhtä hyvää tulosta, kuin jos tekisi ne eri päivinä. Menetänkö siis jotain treenaamalla "keskitettyä aluetta" per salikerta? Käyn salilla noin 2 kertaa viikossa.

Höpöhöpö. Varsin hyvin toimii hauis ja ojentaja samana päivänä. Ne "muutamat ihmiset" on aika pihalla. :)

http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/32394-faq-treeniohjelmat-lihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej/ Tuosta löytyy ensimmäisestä viestistä heti päteviä vaihtoehtoja jotka varmaan kiinnostaa.

Kiitos tästä, heti löyty yksinkertainen kolmijakonen ja liikkeet on munkin salikokemuksella ymmärrettäviä.

Kysymyksenä vielä, että mulla ei itselläni esim. ole vielä omasta mielestä tekniikka sjmv tarpeeksi hyvä, niin voiko sen jättää pois?

Ja mitä tarkoitetaan kohautuksilla ja näillä:
-Alatalja x 2
-Ylätalja leveä / leanveto x3
-Ylätalja kapea x2

Kiitos jo etukäteen.

Kiitos tästä, heti löyty yksinkertainen kolmijakonen ja liikkeet on munkin salikokemuksella ymmärrettäviä.

Kysymyksenä vielä, että mulla ei itselläni esim. ole vielä omasta mielestä tekniikka sjmv tarpeeksi hyvä, niin voiko sen jättää pois?

Ja mitä tarkoitetaan kohautuksilla ja näillä:
-Alatalja x 2
-Ylätalja leveä / leanveto x3
-Ylätalja kapea x2

Kiitos jo etukäteen.

Alatalja ja ylätalja selkenee varmasti kun vaikka googlen kuvahausta katselet. Tuo leveä/kapea taasen tarkoittaa oteleveyttä. Ja ei mitään liikettä kannata jättää pois sen takia ettei tekniikka ole hallussa, sen takia sitä tekniikkaa opetellaan pienillä painoilla ja sen mukaan lisätään sitä rautaa.

Näin pienenä kyssärinä tähän perään, olen huomannut vasemman käden haukan olevan heikompi kuin oikean, niin kannattaisiko vasemmalle tehdä haukkapäivänä muutama sarja enemmän vaiko varata sille ihan oma päivä?

Näin pienenä kyssärinä tähän perään, olen huomannut vasemman käden haukan olevan heikompi kuin oikean, niin kannattaisiko vasemmalle tehdä haukkapäivänä muutama sarja enemmän vaiko varata sille ihan oma päivä?

Taas näitä meidän himorunkkareiden ongelmia :D Ja mitä pidempi peenis ni sitä isompi ero kun hauis tekee enemmän töitä. Tai mistä mä tiedän ku oma on vaa tuttu :hyper: Ite en oo asiasta välittäny niin kamalasti. Toiset sanoo että käsipainoilla haukkareita tekemään ni ei tuu sitä efektiä niiku tangolla että viimisissä toistoissa vahvempi käsi tekee enemmän eikä ero kurotu kiinni koskaa, mutta en oo niin välittäny asiasta kamalasti koska epäilen että ajan myötä se ero vasurin ja oikeen välillä hälventyy vaikka pieni ero olis aina. Harva meistä varmaan täysin symmetrinen on kuitenkaan, ainakin mitä on nähny ihmisten kehonkoostumusmittausten tuloksia jossa molempien puolien massat on eritelty. Oma päivä heikolle hauikselle kuulostaa aika hooceelta.

Taas näitä meidän himorunkkareiden ongelmia :D Ja mitä pidempi peenis ni sitä isompi ero kun hauis tekee enemmän töitä. Tai mistä mä tiedän ku oma on vaa tuttu :hyper: Ite en oo asiasta välittäny niin kamalasti. Toiset sanoo että käsipainoilla haukkareita tekemään ni ei tuu sitä efektiä niiku tangolla että viimisissä toistoissa vahvempi käsi tekee enemmän eikä ero kurotu kiinni koskaa, mutta en oo niin välittäny asiasta kamalasti koska epäilen että ajan myötä se ero vasurin ja oikeen välillä hälventyy vaikka pieni ero olis aina. Harva meistä varmaan täysin symmetrinen on kuitenkaan, ainakin mitä on nähny ihmisten kehonkoostumusmittausten tuloksia jossa molempien puolien massat on eritelty. Oma päivä heikolle hauikselle kuulostaa aika hooceelta.

Pitänee vaihtaa vasuriin prkl :D Meinaan siis että olisi oma päivä kehon ''heikommalle puolelle'' tjsp. Ottaa vaan pattiin kun oikealla jaksaisi vaikka kuinka, mutta vasen hyytyy aina kesken viimeisen sarjan esim. hammereita tehdessä, ja jos painoja tiputtaa niin tuntuu että oikealle ei jäisi mitään hommia. Sama ongelma ojentajien kanssa. Ajattelin että saisiko sitä eroa jotenkin tasattua tekemällä vasurille muutaman sarjan enemmän?

Pitänee vaihtaa vasuriin prkl :D Meinaan siis että olisi oma päivä kehon ''heikommalle puolelle'' tjsp. Ottaa vaan pattiin kun oikealla jaksaisi vaikka kuinka, mutta vasen hyytyy aina kesken viimeisen sarjan esim. hammereita tehdessä, ja jos painoja tiputtaa niin tuntuu että oikealle ei jäisi mitään hommia. Sama ongelma ojentajien kanssa. Ajattelin että saisiko sitä eroa jotenkin tasattua tekemällä vasurille muutaman sarjan enemmän?

Voishan se toimia, jos ero on tosiaan selkee, että tekee vielä yhen sarjan enemmän ku toisella ja vielä pienemmällä painolla että saa täyden sarjan tehtyä. Pikkuhiljaa varmaan tasottuu. Tällästä loogista päättelyä...joku varmaa tulee vittuilee jos tietää paremmin kun minä. Mulla se ero on ollu ihan vaan max 1-2 toistoo noiden välillä, eli ei mikään kovin suuri.

Minkä takia aina ku treenaan jalkoja (pienemmilläki painoilla) ja ku treenaan esim yläselkää isoilla painoilla alkaa hengästyttään ja sydän hakkaa ku hullu?

Johtuisko siitä, että treenaat niitä? On nimittäin kehon isoimmat lihasryhmät niin ne tarvitsevat myös paljon tuota hapekasta verta, jota sydän sitten yrittää sinne saada. Näin ainakin itse sanoisin.

Kyllähän se siitä johtuu, että kyseessä on kehon kaikkista suurimmat lihakset. Ne tarvii paljon hapekasta verta kun niitä käytetään ja happea tulee ainoostaan hengitettävästä ilmasta. Jos sitä tarvitaan paljon ni täytyy sillon hengittääkki paljon. Mua alkaa etenki maven (suurin liike mitä on) jälkeen jopa vähän pyörryttämään. Kyykynkin jälkeen samaa on havaittavissa. Se on ihan pööfektli noomal.

Missä vaiheessa ennen treeniä on hyvä ottaa ateria? Salitreeniä ei kuulemani mukaan tehdä vatsa täynnä vaan ennen treeniä kuuluisi olla pari tuntia syömättä?
Entä sitten salin jälkeinen ruoka? Heti perään palkkari, riittääkö "ravinnoksi" ennen selin jälkeistä ruokaa, joka siis syödään n. tunnin(?) kuluttua treenistä?

Missä vaiheessa ennen treeniä on hyvä ottaa ateria? Salitreeniä ei kuulemani mukaan tehdä vatsa täynnä vaan ennen treeniä kuuluisi olla pari tuntia syömättä?
Entä sitten salin jälkeinen ruoka? Heti perään palkkari, riittääkö "ravinnoksi" ennen selin jälkeistä ruokaa, joka siis syödään n. tunnin(?) kuluttua treenistä?

Salia ennen ei kannata syödä kunnon ruokaa. Eli lämmin ruoka n. pari tuntia ennen treeniä ja jotain pikkupurtavaa voi kyllä ottaa juuri ennen treeniä. Ainakin itse teen näin. Jos meet täydellä mahalla vetää kovan kyykkytreenin nii kaikki tulee yläkautta ulos :D :urjo:
Palkkari sitten treenin jälkeen ja siihen päälle ateria mahdollisimman nopeesti. Eikä tuo tunti nyt liian pitkä aika lämpimään ruokaan ole jos palkkarin vedät.

ota 3tuntia ennen treeniä hiilareita (en tiedä paljon painat) 60-130g +hiukka öljyä n.10g, tuntia ennen treeniä sit heraisolaattia 20g. Itse treenin aikana voit jo hörppiä hera juomaa (20-30g) ja treenin jälkeen vetää ruokaa huolella naamaa..

Silmäilin vähän tän ketjun alkua ja loppia, mutta en löytänyt mitään mikä olisi auttanut tässä kysymyksessäni... voihan kuitenkin hyvin olla, että näitäkin on jossain välissä kysytty, missä tapauksessa pahoittelen!

Tilanne siis on se, että haluaisin ihan ensimmäistä kertaa salille lähtevälle vähän evästä mukaan - eli suomeksi sanottuna, kuinka valita sali useista vaihtoehdoista, mitä lähteä tekemään ja miten lähteä tekemään? Miten tietää sen itselleen sopivan toistomäärän jne?

Kysyisin myös, onko joitain tiettyjä juttuja, joita kannattaa alkuun välttää, kun selkä ja polvi oikkuilee vai kannattaako vain heti lähteä rohkeasti tulta päin?

Mikähän mahtaisi olla hyvä tapa nostaa sarjapainoja kyykyssä, mavessa, penkissä ja pystärissä? Oon ollu aina vähä huono saamaan lisää rautaa niihi :D Ja minkä jakoisella ohjelmalla olisi hyvä lähteä tuota toteuttamaan?

Silmäilin vähän tän ketjun alkua ja loppia, mutta en löytänyt mitään mikä olisi auttanut tässä kysymyksessäni... voihan kuitenkin hyvin olla, että näitäkin on jossain välissä kysytty, missä tapauksessa pahoittelen!

Tilanne siis on se, että haluaisin ihan ensimmäistä kertaa salille lähtevälle vähän evästä mukaan - eli suomeksi sanottuna, kuinka valita sali useista vaihtoehdoista, mitä lähteä tekemään ja miten lähteä tekemään? Miten tietää sen itselleen sopivan toistomäärän jne?

Kysyisin myös, onko joitain tiettyjä juttuja, joita kannattaa alkuun välttää, kun selkä ja polvi oikkuilee vai kannattaako vain heti lähteä rohkeasti tulta päin?

Saliksi kannattaa valita sellainen, missä treeni just sun mielestä tuntuu hyvältä. Samanhenkinen porukka tsemppaa parempiin tuloksiin. Toistomäärät ja sarjat jne riippuvat tavoitteistasi. Onko sulla mitään liikuntataustaa? Mikäli ei, perusasiat pitäis saada aluksi kuntoon. Tekniikka ja kestävyys ovat kivijalka aloittelijalle. Yksijakoinen riittäis sulle eli koko kropan treenaus yhdellä salikerralla lähinnä perusliikkeitä käyttäen.

Ja mikä kohta sulla selästä oikkuilee? Jos polvi kipeä tai selkä oikkuilee, niin muista venytellä ja vältä väärällä tekniikalla treenaamista sekä liian suuria painoja. Esim. youtubesta löytyy suht paljon ohjeita siihen miten tehdä erilaisia liikkeitä oikein.

Takana 6 viikkoa treeniä 4 kertaa viikossa ja paino noussu 5 kiloa vaikka omien laskujen mukaan kaloreissa on menty aika hyvin siinä +/-0 ja välillä miinuskaloreillakin. Vähän meinaa läskipelko iskeä, mutta mitään herkutteluja ja mättöjä ei tule kyllä syötyä vaan ihan kunnon ruokaa.

Samalla ruokavaliolla pysynyt kyllä tähän asti paino hyvin hallussa. Ainut uusi ravinto mitä on tullut niin protskujauheet. Eikä nyt oikeastaan silmämääräsesti näytä siltä että ois paikat läskistyneet vaan päinvastoin, mutta vähän epäillyttää. Voiko tuo olla normaalia? Olen siis tämmönen suht iso 198cm/113kg kaveri.

Suositelkaa mulle pliis hyvä aamupala.Tällä hetkellä syön rahkan ja hedelmiä,mutta tarvitsen jotain ravitsevampaa.
Puuroa en aio syödä. Kiitos ;)

Back
Ylös Bottom