Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

mitä eroa on maltolla ja dextrolla? Toinen on pitkäketjuinen ja toinen lyhytketjuinen, onko molemmat kuitenkin ns. nopeita? Onko tuollasessa jauhomuodossa mitään hidasta hiilaria tarjolla?

Minkä rintalihas liikkeen tekisitte 1-jakoisella treenatessa 3/vko. Jos penkkiä eikä mitään penkin muita variaatiota oteta mukaan.

Monessa 4-jakoisessa ohjelmassa olkapääpäivinä on viparit ja joku muu eristävä liike ensin, ja sitten vasta pystypunnerrus. Mikä järki tässä on, luulisi että vipareilla tapahtuisi viimeistely kun on ensin annettu runtua isoilla painoilla. Ja toinen kysymys samaan aiheeseen liittyen, onko järkevää tehdä olkapääpäivänä ensin pystypunnerrus ja sen jälkeen arnold-punnerrus (sekä viparit) vai ovatko nuo liian samanlaisia yhteen treeniin tehtäväksi?

Tohon ekaan osaan vastata sen, että yleensäkin, jos tarkastellaan bodybuilding ohjelmia, ne sisältävät paljon etukäteisrasitusta ja sitten vasta pääliike. Esim. jaloille voidaan hinkata ensin suoristuksia, prässiä ja hack-kyykkyä ja vasta viimeisenä vedetään ne kovat kyykky sarjat. Näin pitäisi saada lisää boostia lihaskasvuun, kun tavallinen pääliikkeet ensin ja sitten apuliikkeet ei enää meinaa tuottaa niin paljon tuloksia tai jos on vaikea saada tuntumaa treenattavaan lihakseen. Tuolla treenityylillä saadaan myös viimeisimmätkin mehut pois siitä lihaksesta.

Monessa 4-jakoisessa ohjelmassa olkapääpäivinä on viparit ja joku muu eristävä liike ensin, ja sitten vasta pystypunnerrus. Mikä järki tässä on, luulisi että vipareilla tapahtuisi viimeistely kun on ensin annettu runtua isoilla painoilla. Ja toinen kysymys samaan aiheeseen liittyen, onko järkevää tehdä olkapääpäivänä ensin pystypunnerrus ja sen jälkeen arnold-punnerrus (sekä viparit) vai ovatko nuo liian samanlaisia yhteen treeniin tehtäväksi?

Varsinkin aloittelijan kannattaa keskittyä niihin pääliikkeisiin ja tehdä apuliikkeet vasta niiden jälkeen. Pysyy tekniikka paremmin kasassa ja kehittyy IMO paremmin, kun koittaa hilata pääliikkeiden sarjapainot mahdollisimman ylös sen sijaan, että väsyttää itsensä ensin jossain jalkojen ojennuksessa ja sen jälkeen alkaa kyykkäämään.

Toiseen kysymykseen: voit tehdä, mutta tekisin pystypunnerruksen tangolla. Tai niskantakaa punnerruksena.

Oon treenannu jotai 6kk tällä jaolla(alotin 6kk sitten treenaamisen) :
1.Vatsa,jalat
2.Rinta,ojentajat,olkapäät
3.Selkä,kädet
Onko hyvä jako? Mitä tarkoitetaan 1.jakoisella ohjelmalla? Monta jakoinen ohjelma olisi minulle paras?
Kiitos:)

Olisin kiitollinen jos joku vois laittaa jonkun hyvän ohjelman vasta alkajalle, lihasmassa kasvatukseen!

Oon treenannu jotai 6kk tällä jaolla(alotin 6kk sitten treenaamisen) :
1.Vatsa,jalat
2.Rinta,ojentajat,olkapäät
3.Selkä,kädet
Onko hyvä jako? Mitä tarkoitetaan 1.jakoisella ohjelmalla? Monta jakoinen ohjelma olisi minulle paras?
Kiitos:)

Tuo kolmas päivä, selkä ja kädet, toivottavasti tarkottaa selkää ja hauiksia. Ojentajat ja olkapääthän se treenaat jo tossa kakkostreenissä. Yksjakosella ohjelmalla tarkotetaan, että treenataan joka treenikerralla kehon kaikki lihakset läpi. Sulla on nyt kolmijakoinen ohjelma, kun siinä on lihakset jaettu kolmeen osaan. Tuo näyttää ihan hyvältä ohjelmalta (jos tosiaan toi kolmas treeni on selkä ja hauikset). Jos tolla tuloksia tulee eikä mitään ongelmia tunnu olevan ni mikset sillä jatkais. Toisaalta vaihtelu tekee hyvää välillä, ni voisit kokeilla vaikka kaksjakosta ohjelmaa. Niitä löydät pakkotoistosta varmasti itsekkin hakemalla.

Nipa-: Sulle mä vastasinki jo toisessa ketjussa. :)

Kokeilin nuita dragon flag, L-sit ja toes to bar -liikkeitä ja varsinki L-sit epäonnistui pahasti, kun tein sitä liikettä niin ei edes käsipunnuksilla tuntunut mitenkään vatsassa poltetta tai vaikutusta, pikemminkin venytin "vahingossa" jalkoja. Toes to bar mahdoton kun ei oleesemmoista putkea johon voisi tehdä liikkeen ja dragon flag jotenki niin luonnoton minulle. Onko muita semmoisia liikkeitä jotka voi tehdä kotioloissa eikä tarvi mitään notkeutta että saisi maksimaalisen tehon jokaisesta tehdystä liikkeestä?

Kokeilin nuita dragon flag, L-sit ja toes to bar -liikkeitä ja varsinki L-sit epäonnistui pahasti, kun tein sitä liikettä niin ei edes käsipunnuksilla tuntunut mitenkään vatsassa poltetta tai vaikutusta, pikemminkin venytin "vahingossa" jalkoja. Toes to bar mahdoton kun ei oleesemmoista putkea johon voisi tehdä liikkeen ja dragon flag jotenki niin luonnoton minulle. Onko muita semmoisia liikkeitä jotka voi tehdä kotioloissa eikä tarvi mitään notkeutta että saisi maksimaalisen tehon jokaisesta tehdystä liikkeestä?

http://www.youtube.com/watch?v=qgXF_vNgvcQ
http://www.youtube.com/watch?v=zm_Nfts7DN4

Kuinka monta kertaa viikossa pitää treenata, että treeni on ylläpitävää eikä lihat häviä? Olettaen että treenaa 60 min kerta ja kovaa, sen minkä treenaa? Jos myös ravinto on ylläpitävää eli ei plussia eikä miinuksia?

Oon treenannut kohta 2 vuotta ja nyt tulee kausi, etten ehdi salille kuin ehkä 2 kertaa viikossa. Riitääkö ylläpitoon?

Kuinka monta kertaa viikossa pitää treenata, että treeni on ylläpitävää eikä lihat häviä? Olettaen että treenaa 60 min kerta ja kovaa, sen minkä treenaa? Jos myös ravinto on ylläpitävää eli ei plussia eikä miinuksia?

Oon treenannut kohta 2 vuotta ja nyt tulee kausi, etten ehdi salille kuin ehkä 2 kertaa viikossa. Riitääkö ylläpitoon?

Kyllä riittää pari kertaa viikossa, kunhan tekee tarpeeksi kovaa. Ja tietty 1-jakoinen ohjelma.

Kyllä riittää pari kertaa viikossa, kunhan tekee tarpeeksi kovaa. Ja tietty 1-jakoinen ohjelma.

Entä sitten ruokapuolen kanssa? Itse en ole alkamassa varsinaisesti ylläpitämään lihaksia, mutta ihan tulevaisuutta silmällä pitäen. Pitääkö se väh. 2g/painokilo proteiinia pitää vai riittääkö että syö miten haluaa kunhan vain se peruskulutus tulee täyteen?

Entä sitten ruokapuolen kanssa? Itse en ole alkamassa varsinaisesti ylläpitämään lihaksia, mutta ihan tulevaisuutta silmällä pitäen. Pitääkö se väh. 2g/painokilo proteiinia pitää vai riittääkö että syö miten haluaa kunhan vain se peruskulutus tulee täyteen?

Kyllä sitä proteiinia ois hyvä tulla. Samahan se on sillon lihasta kasvatettaessakin.

Back
Ylös Bottom