Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Pakko sitten varmaan..Saiskos jonkun hyvän treeniohjelman?
http://www.pakkotoisto.com/faq.php
Tosta löytyy kaikkea tarpeellista varmasti. Treeniohjelmiakin heti toisessa palkissa moneen makuun. Kaikki ihmiset on niin erilaisia ja tykkää reenata eri tavoin mutta varmasti löydät tuolta jonkun mikä kiinnostaa eniten. Aikaa saattaa vaatia kun penkoo, riippuen miten innostusta riittää, mutta sehän on vaa nykyaikaa notkua koneella :)

Jos treeni taustaa on usemapi vuosi ja tekniikat ovat kunnossa niin suosittelen tekemään maksivoima jakson, eli hermostollista treeniä. Toistot pidät siinä 3:ssa, sarjat 4-6, palautukset 3-5min, prosentit 85-90%. Apuliikkeissä sitten enemmänkin bodaus tyyliä. Kevyitä viikkoja joka neljäs viikko...

treenitaustaa on ja tekniikat on suht kunnossa, elikkä siis lähen tollein tekemään tästä seuraavat 2kk eteenpäin katellaan sitten uudelleen missä vaiheessa ollaan. vielä jos saisin tuohon bodaus tyyliin selvennyksen ni olisin kiitollinen.

treenitaustaa on ja tekniikat on suht kunnossa, elikkä siis lähen tollein tekemään tästä seuraavat 2kk eteenpäin katellaan sitten uudelleen missä vaiheessa ollaan. vielä jos saisin tuohon bodaus tyyliin selvennyksen ni olisin kiitollinen.

+ monijakoista ohjelmaa suosittelisit tälle menetelmälle?

Bodaustyyli = lyhyemmät palautukset (1-2min), sarjoja 3-4 per liike ja toistot siinä 8-12. Perustuu enemmän siihen tuntumaan kuin liian isoihin romuihin.

Yksi pieni kysymys tän päivän reenin jälkeen... Tein 6 sarjaa penkkiä ja sen jälkeen ojentajat oli aivan tulessa, mutta rinnassa ei rasitusta tuntunut juuri ollenkaan. Tuli sitten mieleen, että voiko tästä tehdä jotain päätelmiä esim. että ojentajat olis paljon heikommat kuin rinta? Tai sitten, että rinta on heikompi ja sen takia liike tulee tehtyä vain ojentajilla? Ihan mielenkiinnosta kyselen :D

Tankopenkki nyt vaan tuppaa liikkeenä menemään enemmän ojentajille vaikka sen tekisi miten, joten ihan normisettiä että ojentajat hyytyvät ekana. Ainakin mulla liike tuntuu treenin aikana vain käsissä, DOMS-oireet sitten löytävät tiensä rinnan puolellekin. Penkki on kuitenkin enemmän yläkropan yleisliike kuin sellainen eristävä josta pitäisi hirveästi stressata missä se tuntuu, jollei tarkoitus ole varta vasta hifituntumapumppailla. Vinopenkki, varsinkin smithissä, ja kässäripenkit ottavat enemmän rintaan.

Osaisko joku heittää neuvon, kun ohjelmassa on tällä hetkellä dippi 5x ja tällä hetkellä menee omalla painolla 8 toistoa kaikissa, niin milloin kannattaa ottaa lisäpainot? Vasta, kun menee 10 jokaisessa?

Osaisko joku heittää neuvon, kun ohjelmassa on tällä hetkellä dippi 5x ja tällä hetkellä menee omalla painolla 8 toistoa kaikissa, niin milloin kannattaa ottaa lisäpainot? Vasta, kun menee 10 jokaisessa?
Eli nyt menee 5x8 ja pitäis saada 5x10? Mitä siellä ohjelmassa sanotaan toistomääristä?

mikset kasvattaisi sarjapituuksia, jos teet jonkun voimaliikkeen jo olkapäille ja dipin apuna niin en ymmärrä miksi dipit pitäis vetää viellä lisäpainoilla.

Olen huomannut, että penkki ja pystäri menevät ylös semihitaasti punnertaen. Tekniikassa ei kai pahemmin vikaa, kun olkapäät eivät kipuile. Mietin silti, että kannattaisiko ottaa 2,5kg-5kg pois ja yrittää nostaa räjähtävästi? Kumpi on parempi voiman/lihasmassan kasvatukseen, isommat romut vai nopeampi liike?

Tankopenkki nyt vaan tuppaa liikkeenä menemään enemmän ojentajille vaikka sen tekisi miten, joten ihan normisettiä että ojentajat hyytyvät ekana. Ainakin mulla liike tuntuu treenin aikana vain käsissä, DOMS-oireet sitten löytävät tiensä rinnan puolellekin. Penkki on kuitenkin enemmän yläkropan yleisliike kuin sellainen eristävä josta pitäisi hirveästi stressata missä se tuntuu, jollei tarkoitus ole varta vasta hifituntumapumppailla. Vinopenkki, varsinkin smithissä, ja kässäripenkit ottavat enemmän rintaan.

Juuri näin. Jos oikeasti haluaa rinnan finaaliin, niin kokeilkaa seuraavaa settiä:

1. Tasapenkki tangolla, voimasarjoja eli toistot 3-6 ja 3-6 sarjaa.

2a. Vinopenkki smith x 6-10 toistoa
2b. Peck-deck tai ristitaljta tai vastaava x n. 10 toistoa
2c. KP Penkki (vino tai tasa, ihan omien mieltymysten mukaan) 8-12 toistoa

Nuot siis triplana niin että tauko on se mitä suorituspaikan vaihto vie. 2-4 kierrosta ihan treenitaustan pituuden ja oman kunnon mukaan. Takuulla tissit huutaa armoa!

EDIT: Ja tuo kp penkki niin että ne käsipainot hipasee tissejä ala-asennossa, eli ei mitään vajaita nytkytyksiä jotka menee taas vain ojentajille. Voi vaikka ottaa stopillakin!

kuikelolle apua

Eli pitäs saada lisää kiloja kroppaan mutta ei tahtois saada "läskiä" . Sixpack olis kans kiva saada kesäks. vatsas on vähän rasvaa mut en tiiä mite saisin pois .. Miinus kaloreilla ei viitti mun mitoilla mennä ..191cm/80 kg. Ja jalkoihin (pohje,reisi)pitäs saada lisää massaa.. Jos jonkunlaisen ohjelman voisitte laittaa.. Kiitos!

Pitääkö 2-jakoisessa jättää toistoja varastoon ? Itse oon tehnyt lähes aina niin monta toistoa kuin vain on jaksanut tehdä.. olisiko enimmäkseen parempi tehdä vaikka 8 toistoa sen sijaan että tekisi 10 niin että melkein failaa tai failaa viimeisessä ? Välillä ei ehdi treenata lihasryhmät kuin kerran viikossa niin silloin varmaan on parempi vetää lihakset ihan piippuun kun palautumispäiviä on reilusti?

Pitääkö 2-jakoisessa jättää toistoja varastoon ? Itse oon tehnyt lähes aina niin monta toistoa kuin vain on jaksanut tehdä.. olisiko enimmäkseen parempi tehdä vaikka 8 toistoa sen sijaan että tekisi 10 niin että melkein failaa tai failaa viimeisessä ? Välillä ei ehdi treenata lihasryhmät kuin kerran viikossa niin silloin varmaan on parempi vetää lihakset ihan piippuun kun palautumispäiviä on reilusti?

No tää nyt on vaan mun mielipide ja ei rajoitu pelkästään 2-jakoiseen, mutta itse teen niin että jos liikkeessä on saavutettu progressiota(vaikka 4x4-->6x4) edellisestä kerrasta niin jätän yleensä hieman varastoon, koska katson että tarvittava ärsyke on saavutettu. Jos taas se progressio vaatii sen että sarja menee failureen niin silloin vedetään loppuun asti. Mielestäni palautuminen heikentyy selvästi, jos vetää joka kerta failureen. Eli tavallaan tapauskohtaisesti ja käytetään järkeä+kuunnellaan omaa kroppaa. En tiedä osasinko nyt selittää tuon järkevästi? :)

Pitäiskö huolestua, kun vasemman kyynärtaipeen lihaksissa tuntuu aina EKALLA toistolla kipua, kun lähtee tekemään vaikka hauiskääntöä, vetämään leukoja tai mitä tahansa muuta missä tarvii koukistaa kättä? Kuitenkin toistoja voi tehdä sen jälkeen monia eikä kipua juurikaan tunnu enää alkutoistojen jälkeen. Kyseessä on jo useamman viikon jatkunut kipu. Aina hauispäivänä tulee esiin.

Mistä johtuu, että verisuonia on ilmestynyt joka paikkaan? Eniten on tullut käsivarsiin, hauiksiin ja olkapäihin, mutta myös jaloissa alkaa näkyä. Läskiä on tullut koko ajan lisää, mutta samalla suonet näkyvät enemmän, eikä ole aina miellyttävän näköisiä. Ei tarvitse edes lämmittää lihaksia, niin suonet näkyvät selvästi :(

Back
Ylös Bottom