Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mistä johtuu, että verisuonia on ilmestynyt joka paikkaan? Eniten on tullut käsivarsiin, hauiksiin ja olkapäihin, mutta myös jaloissa alkaa näkyä. Läskiä on tullut koko ajan lisää, mutta samalla suonet näkyvät enemmän, eikä ole aina miellyttävän näköisiä. Ei tarvitse edes lämmittää lihaksia, niin suonet näkyvät selvästi :(

Mitä enemmän lihaa, sitä enemmän suonet pullottaa, mutta alhainen rasvaprosentti ne sitten vasta paljastaa.

Helvetin kovan näköistähän se on kun suonet kukkii :)

Näyttää vain jotenkin koomiselta, kun on ohuet, hyvin pitkät kädet ja kaapelit erottuvat :hyper: Niitä ei saa vissiinkään piiloon, muuten kuin hankkimalla lisää rasvaa :(

Miten olis hieman aerobista? Onko se sellainen että kun esim. kylmää vettä pistää siihen niin menee normaaliksi?

Oma kysymys kuuluu, miten selän treenaaminen auttaa penkkaamiseen? Kuulemma jalkojenkin treenaaminen. Luin jostain sellaista.

Joo Timantille aerobista ni saadaa "bitch tits:it" poies! Ja tosiaan penkki tuntuu itellä olevan enempi selkäliike kuin mikään muu. Ja järjellä ku miettii ni sehä on ku rive päinvastasessa asennossa vaan, lavat supistuu hyvin yhteen ja ottaa osumaa ja jotku anonyymit kovikset sano et siivetki ottas osansa..

EDIT: Tosiaan jalkoja joo, sanovat että penkkipunnerruksen punnerrus osuus lähtee jaloista ja näin itellä ainakin

Oma kysymys kuuluu, miten selän treenaaminen auttaa penkkaamiseen? Kuulemma jalkojenkin treenaaminen. Luin jostain sellaista.

Katos miten noi möykyt tuossa kainalon alapuolella, joita kutsutaan latseiksi, liikkuu ton penkin aikana.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mistä jotuu et vasen hauis rasittuu hauistreenissä paljon helpommin kuin oikea? Oikea kätinen vielä kun olen. Treenitavalla ei ole mitään väliä, teen sitten leuanvetoja, hauiskääntöjä käsipainolla tai tangolla, niin se rasitus tuntuu silti enemmän vasurissa. Tietenkin oikeeseen käteenkin saan sen rasituksen, mut oon huomannu et vasurissa se polte on paljon kovempi ja se on kaiketi kasvanu enemmän kun oikea. Pieni voimallinenkin ero noista löytyy.

@santtu

Oikein aktivoituna latsit toimii penkissä vähän kuin köyhän miehen penkkipaita eli ne antaa sellaista lisäjoustoa siinä 5-10cm rinnasta. Noin mulla ainakin.

Olen huomannut, että penkki ja pystäri menevät ylös semihitaasti punnertaen. Tekniikassa ei kai pahemmin vikaa, kun olkapäät eivät kipuile. Mietin silti, että kannattaisiko ottaa 2,5kg-5kg pois ja yrittää nostaa räjähtävästi? Kumpi on parempi voiman/lihasmassan kasvatukseen, isommat romut vai nopeampi liike?

Tähän vastausta?

Räjähtävyyttä tulee tollasella nopealla lähdöllä, eli laske se tanko rinnalle ja voit antaa ollakin siinä hetken ja sitten räjähtäen ylös. Voimaa tulee, jos on isot painot, lyhyet sarjat ja monta sarjaa. Lihasmassaa tämän ohessa sitten.

Lihasmassaa taas tulee, jos toistot on korkeammalla. Yleisesti hyväksytty olisi 8-12 toistoa. Liikkeen nopeus sellainen, että saa hyvän poltteen juuri siihen treenattavaan lihakseen.

Voiko lihasta treenata vaikka se on vielä kipeänä edellisestä treenistä?

Eli hyvinkin yksinkertainen kysymys jota pohdin tässä viime viikolla kun tissit oli kipeänä lähes 5 päivää. Onko järkeä treenata ko. lihasta vaikka se olisi vielä hieman kipeänä edellisestä treenistä?

Kyllä voi!

"Worst Training Advice: Don’t Train If You’re Sore

Being sore is no excuse to skip a workout. Research from Edith Cowan University (Western Australia) had subjects do two eccentric (negative-rep) biceps workouts performed just three days apart. They discovered that following the second eccentric workout, when subjects were still sore, their biceps incurred no more damage, and recovered just as quickly and thoroughly as the subjects who performed just one eccentric workout."

E: kunhan et sitten hinkkaa joka päivä samoja lihoja!

Tähän vastausta?

Isot romut eka prioriteetti eli tuommoisia 4-12 sarjoja 70-85% maksimipainosta, jos lihasta haluat. Tämän lisäksi jos haluat lisä-ärsykettä nopeusvoiman muodossa niin noin 1-3 toistot sarjoja karkeesti joku 6-12 kappaletta 50-85% raudoilla maksimista. Keskity siihen, että suunnanmuutos on mahdollisimman räjähtävä, tarkoitus ei ole tykittää sitä viimestä viittä senttiä liikkeestä niin kovaa että kiertäjäkalvosimet paukkuu. Voit tehdä toisinaan myös stopilla. Palautukset sen mukaan että olet fressi uuteen sarjaan eli joku pari minsaa on aika hyvä, voi olla vähemmän jollain 50-60% raudoilla. Tee tuo nopeuspenkki eri päivänä kuin normi kova penkki ja ehdottomasti ensimmäisenä liikkeenä. Muista vaihdella noita prosentteja ja sarjoja että on vähän vaihtelua. Eli esim 1. viikko 10x3x60% 2. viikko 8x3x70% 3.viikko 6x2x80% jne.

Tällähetkellä mitat 187cm ja 76kg. Aloitin salilla käynnin 4kk sitten ja silloin oli paino 69kg.
Tavoitteena olisi saada tuo paino vähintään sinne 90kg ja tottakai samalla tulokset nousuun.

Onko kuinka haitallista koittaa samaan aikaan lisätä aerobisen kunnon määrää,kun tuossa 3kk päästä on coopper testi.
Ulos ei todellakaan kiinnosta lähteä lenkkeilemään,mutta punttiksen yhteydessä.
Tähän mennessä olen vetänyt jonkun 10-15min lämmittelyjuoksut ennen treeniä ja treenien jälkeen vetänyt intervallityylistä juoksua loppuun(sis juoksumatolla).

edit: 4-kertaa viikossa

Millai kannattais rintalihaksia reenata kun löytyy vaan tanko painoineen ja leuanvetotanko? Vai pitäiskö suosiolla hankkia käsipainoja?

Isot romut eka prioriteetti eli tuommoisia 4-12 sarjoja 70-85% maksimipainosta, jos lihasta haluat. Tämän lisäksi jos haluat lisä-ärsykettä nopeusvoiman muodossa niin noin 1-3 toistot sarjoja karkeesti joku 6-12 kappaletta 50-85% raudoilla maksimista. Keskity siihen, että suunnanmuutos on mahdollisimman räjähtävä, tarkoitus ei ole tykittää sitä viimestä viittä senttiä liikkeestä niin kovaa että kiertäjäkalvosimet paukkuu. Voit tehdä toisinaan myös stopilla. Palautukset sen mukaan että olet fressi uuteen sarjaan eli joku pari minsaa on aika hyvä, voi olla vähemmän jollain 50-60% raudoilla. Tee tuo nopeuspenkki eri päivänä kuin normi kova penkki ja ehdottomasti ensimmäisenä liikkeenä. Muista vaihdella noita prosentteja ja sarjoja että on vähän vaihtelua. Eli esim 1. viikko 10x3x60% 2. viikko 8x3x70% 3.viikko 6x2x80% jne.

Kiitos, tämä selkeytti. Taidan pysytellä noissa isomissa romuissa kunnes sitä voimaa alkaa oikeasti olla enemmän. Sitten hifistelemään räjähtävyyden tms kanssa.

Kiitos, tämä selkeytti. Taidan pysytellä noissa isomissa romuissa kunnes sitä voimaa alkaa oikeasti olla enemmän. Sitten hifistelemään räjähtävyyden tms kanssa.

Jos haluat nimenomaan voimaa penkkiin niin ensiksi suosittelen tekemään sitä useammin kuin kerran viikkoon, 2 kertaa minimi imo. Eikä pelkästään normipenkkiä vaan muitakin variaatioita.

Noniin tulee nyt tännekkin sitte kirjoteltua monen kuukauden lukemisen jälkeen.

Olen 16v. poika painan 73kg ja n. 8kk käynyt aktiivisesti salilla ja penkki on ollut aina vähän vaikea liike minulle. maksimeihin sekä sarjapainoihin on tullut tässä ajassa vain 10 kilon lisäys. Kokoa kyllä rintalihaksiin on tullut mutta olettaisin että tässä ajassa pystyisi jo liikutella hieman suurempia romuja ? nyt siis maksimit 62,5kg.

Kyykkään +100 kg
Mavetan 120 kg
Penkkaan 62,5 kg

Onko tässä nyt suhteet ihan vituillaan?

Kyllä voi!

"Worst Training Advice: Don’t Train If You’re Sore

Being sore is no excuse to skip a workout. Research from Edith Cowan University (Western Australia) had subjects do two eccentric (negative-rep) biceps workouts performed just three days apart. They discovered that following the second eccentric workout, when subjects were still sore, their biceps incurred no more damage, and recovered just as quickly and thoroughly as the subjects who performed just one eccentric workout."

E: kunhan et sitten hinkkaa joka päivä samoja lihoja!

Kiitos vastauksesta.

Noniin tulee nyt tännekkin sitte kirjoteltua monen kuukauden lukemisen jälkeen.

Olen 16v. poika painan 73kg ja n. 8kk käynyt aktiivisesti salilla ja penkki on ollut aina vähän vaikea liike minulle. maksimeihin sekä sarjapainoihin on tullut tässä ajassa vain 10 kilon lisäys. Kokoa kyllä rintalihaksiin on tullut mutta olettaisin että tässä ajassa pystyisi jo liikutella hieman suurempia romuja ? nyt siis maksimit 62,5kg.

Kyykkään +100 kg
Mavetan 120 kg
Penkkaan 62,5 kg

Onko tässä nyt suhteet ihan vituillaan?

Ei ole. Mulla on kaikki luvut oikeestaan ihan samat ku sulla paitsi että oon käyny salilla vasta kuus kuukautta, paino on kaks kiloa vähemmän ja penkistä nous pari viikkoa sitten 70kg (tankopenkkiä en tee nyt ollenkaan, mutta toi oli tollanen kokeilu vaan). Onhan se tietty aika vähän, jos rupee muihin vertailemaan, mutta muista kans olevas vasta aika aluillaan saliharrastuksen kanssa. Mun mielestä niillä maksimeilla ei oo mitään väliä, jos lihasmassaa koittaa kehittää. Kunhan treenaa täysillä joka kerta.

Back
Ylös Bottom