Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

No joo mut asia kun asia, nyt eletään internetin ja youtuben hallitsemaa aikaa, jos ei osaa ees googlee käyttää ni voi morjens mä sanon. Noiki stickyt on nii helposti löydettävissä!

Kaikki kolme samassa. Ja noi 2. ja 3. viikon prosentit otetaan uudesta ykkösestä.

Helpompaa se silti on jos joku erikseen kysyy niin tiivistää tollaseen kaiken oleellisen alottelijalle, siitä on helppo lähteä eikä tuo järin suurta vaivaa tuo ja ihmisiä on aina mukava auttaa jos itse tajuaa yhtään sen päälle mitä ne kysyy.

Paljonkohan noita nesteitä suurin piirtein pitäis lähteä dieetin alussa ja millä aikavälillä...

Eihän tohon tietysti mitään tarkkaa vastausta oo kun vaihtelee niin paljon syömisien ja muiden henk.koht juttujen takia, mut vähän mietityttää.

Eli vähän vajaa 3vk ollut nyt dieetillä, ekan aamun aamupaino oli 88,1kg. Ekan viikon jälkenen 86,1 ja tokan viikon jälkeen 84,2. Toi 84,2 oli vaan yhtenä aamuna ja nyt on oltu koko ajan about 85 vähän päälle.

Tarkoituksena olisi se 0,5kg viikossa pudotella, ehkä hieman päälle. Olisi vaan kiva tietää onko nyt suunnilleen edes kalorit oikein laskeskeltu.

Jeps, olen 15vuotias poika, 169cm/57kg. Salilla olen käynyt aktiivisesti alkuvuotta, eli nyt parisenkuukautta. Kotona olen kuitenkin treenannut jo "pitemmän" aikaa, yli puolitoista vuotta.
Tarkoituksena olisi saada vielä massaa lisää, jota olen jo aika hyvin saanutkin 4 kuukaudessa, 50-52kg -> 56-58kg. Ruokavalioni on arviolta hyvä, treenin jälkeen juon palautusjuoman, ja vitamiinit tulee joka ilta popsittua pillerinä.
Koko keho kerralla läpi, 2-4 krt viikossa, ei kuullosta minun korvaan ainakaan hyvältä. Lenkilläkin olen alkanut käymään, 5km tai 2km nopeaa vauhtia. Miten treenaisin oikein, ja kasvua häiritsemättä huonoilla liikkeillä ja liian useilla lihaksen rasituksilla? Miten usein tulisi treenata ja mitä lihasta? Kiitos jo etukäteen sille, joka viitsii pelastaa meikäläiset tästä vertahyytävästä pulastani.
Jotain jää varrmasti sanomatta, sillä päivänpäätteeksi minulla on tapana venytellä, kuten nytkin. Moro !

Futuun linkkeihin lisäksi ruokavaliosta olen lueskellut täältä. Siinä ohje nuora ruokailuun sinulle. Jos lihasta tahdot, niit pluskaloreihin, eli syö enemmän kuin kulutat. Liikkeitä englanniksi saat täältä ohjeineen ja youtubesta myös kannattaa etsiskellä, mutta kriittisyyttä mukaan. Suomalainen video blogikin löytyy youtubesta täältä. Älä pelkää kysyä. Kukaan ei aluksi tätä foorumia osaa käyttää. Itsekkin olen "tyhmiä" kysellyt ja löytänyt samasta ketjusta vastauksen myöhemmin :D.

Olen 16v jannu ja käynyt salilla noin 2kk vasta. Tarve siis olisi jonkin laiselle palkkarille mutta en oikeen tiedä näistä aineista, valikoima on niin valtava ja täynnä lupauksia ettei oikein tiedä miten suhtautua. Fitness tukulla olisi nyt hyvä tarjous 2x 500g kreatiinia 10€, mutta onko se hyvää näin nuorelle/aloittelijalle. Massaa pitäisi kanssa saada hieman sillä painan 55kg ja pituutta noin 165cm, kreatiinin luvataan palauttavan ja lisäävän massaa. Mitä mieltä olette, kannattaako tilata vai ottaa jotain muuta? Ja näin lisäykseksi, tiedän että massaa ei tule pelkästään jauheilla ja ne ei ole mitään taika-aineita mutta kai niillä jonkinlainen vaikutus on?

Olen 16v jannu ja käynyt salilla noin 2kk vasta. Tarve siis olisi jonkin laiselle palkkarille mutta en oikeen tiedä näistä aineista, valikoima on niin valtava ja täynnä lupauksia ettei oikein tiedä miten suhtautua. Fitness tukulla olisi nyt hyvä tarjous 2x 500g kreatiinia 10€, mutta onko se hyvää näin nuorelle/aloittelijalle. Massaa pitäisi kanssa saada hieman sillä painan 55kg ja pituutta noin 165cm, kreatiinin luvataan palauttavan ja lisäävän massaa. Mitä mieltä olette, kannattaako tilata vai ottaa jotain muuta? Ja näin lisäykseksi, tiedän että massaa ei tule pelkästään jauheilla ja ne ei ole mitään taika-aineita mutta kai niillä jonkinlainen vaikutus on?
Ei kannata tuijottaa mainostekstejä. Yleensä halvin perusaine on kannattavinta.

Tukusta saa ihan hyvää tavaraa. Gainerissa on vähän heikohko hiilari-proteiini suhde, mutta sekoittamalla sen 4kg säkin sekaan esimerkiksi 1kg saman lafkan whey-80 heraa saa sitä jo vähän paremmaksi. Tuo kreatiini on ihan perus monohydraattia ja hinta-laatusuhteeltaan oikein hyvää.

Muista että lisäravinteet nimensä mukaisesti ovat lisä ruokavalioon. Kreatiinilla tai palkkarilla ei saavuteta mitään hyötyä jos ruokavalio on muuten perseellään, mutta oikean ruokavalion lisänä ne voivat hyvinkin edesauttaa kehitystä. Oikeasta ravinnosta ja sen määrästä löytyy juttua täältä foorumilta, esim tuolta: http://www.pakkotoisto.com/faq.php

Jos jotain muuta mietit hankittavaksi, niin palautusjuoman ja kreatiinin lisäksi kannattaa harkita jotain monivitamiini-valmistetta sekä omegoja. Ihme-aineiksi mainostetut kannattaa jättää kauppaan.

Ei kannata tuijottaa mainostekstejä. Yleensä halvin perusaine on kannattavinta.

Tukusta saa ihan hyvää tavaraa. Gainerissa on vähän heikohko hiilari-proteiini suhde, mutta sekoittamalla sen 4kg säkin sekaan esimerkiksi 1kg saman lafkan whey-80 heraa saa sitä jo vähän paremmaksi. Tuo kreatiini on ihan perus monohydraattia ja hinta-laatusuhteeltaan oikein hyvää.

Muista että lisäravinteet nimensä mukaisesti ovat lisä ruokavalioon. Kreatiinilla tai palkkarilla ei saavuteta mitään hyötyä jos ruokavalio on muuten perseellään, mutta oikean ruokavalion lisänä ne voivat hyvinkin edesauttaa kehitystä. Oikeasta ravinnosta ja sen määrästä löytyy juttua täältä foorumilta, esim tuolta: http://www.pakkotoisto.com/faq.php

Jos jotain muuta mietit hankittavaksi, niin palautusjuoman ja kreatiinin lisäksi kannattaa harkita jotain monivitamiini-valmistetta sekä omegoja. Ihme-aineiksi mainostetut kannattaa jättää kauppaan.

En oikeen usko että rahani riittää näin moneen eri jauheisiin/vitamiineihin. Joten onko ihan ok jos ostan vain kreatiinia tai Whey-80, kumpaa suosittelet?

E: kiitos linkistä, FAQ:ista löytyi hyvää tietoo, en ollutkaan sitä enne huomannut. Muuten tukussa olisi Whey-80 ja Omega-3 Regular/Only One Regular pakettihintaan aikas halpa. Suosittelisitko kumpiakaan omegaa/only one:a?

No paha suositella mitään lisäravinnetta kun ei ruokavaliosta tiedä, mutta yleisesti ottaen treenin jälkeen nautittavasta palautusjuomasta kannattaa lähteä liikkeelle. Whey-80:sta saat hyvän palkkarin lisäämällä hiilareita vaikka maidosta/kaakaojauheesta tms.
Tukun omegat+only one on ihan käypä tuotteita, molempia käytän itsekin tuon kreatiinin lisäksi.

^^ Osta Wheytä ja jos ei oo varaa maltoon niin otat sitten banaania tai jotain sokeroitua kaakaota sen sekaan. Mutta kato, niinkuin voidi sanoi, se ruokailu kuntoon ensin ja sitten vasta noitten jauhojen kimppuun. Ei niillä mitään ihmettä saa aikaan, jos vetää muuten mahan täyteen paskaa.

En saa tehtyä leuanvetoja, joten korvaan ne ylätaljalla. Tämänhetkinen ylätaljatreeni menee kaavalla 3x10. Kannattaisiko hinkuttaa 3x10 vai vaihtaa voimapainotteisempaan sarja- ja toistomäärään (luonnollisesti sitten kun leukoja saan niin vaihtaa leuanvetoon)?

(luonnollisesti sitten kun leukoja saan niin vaihtaa leuanvetoon)?

Ei se leuanveto kehity ylätaljalla, leuanvetoa voi harjoitella vain vetämällä leukoja. Et kertonut saatko vedettyä yhtään, mutta jos saat vaikka pari niin siitä on hyvä aloittaa. Oma leuanvetovinkki jonka olen jo muutamalla aloittelijalle ohjeistanut menee näin: otat tavoitteen sarjojen ja toistojen suhteen, esim. 3x6. Vedät ensin niin monta puhtaasti kuin vaan pystyt, oletetaan että menee vaikka kaksi. Sitten loput neljä tehdään negatiivisina (= hyppäät yläasentoon ja lasket hitaasti jarrutellen alas.) Ja kun yksi kaunis päivä saat sen 3x6 ilman yhtään negatiivista, niin nostetaan toistotavoitetta.

Ylätaljalla voi tietenkin avittaa latsien kehitystä, ja se on ihan suositeltavaa käyttää taljaliikkeitä apuna, jos leuanvedosta ei saa tarpeeksi irti. Toistot kannattaa pitää siellä 10:n yläpuolella. Jos alat kiskomaan ylätaljalla voimatreenejä (sitäkin näkee salilla), niin tekniikka menee väistämättä hallitsemattomaksi riuhtomiseksi.

Ei se leuanveto kehity ylätaljalla, leuanvetoa voi harjoitella vain vetämällä leukoja.

No kyllä se vaan kehittyy jos leukoja ei saa sen takia, että yläkroppa on liian heikko. Ylätaljaa, kulmasoutua ja alataljaa vääntämällä olen ainakin omia tuloksia nostanut leuoissa. Useamman kuukauden tauko leuoissa ja viimeksi kun kokeilin niin vedin tuplat edellisiin ja olen raskaammassa kunnossa kuin silloin.

^Jep, vielä viime syksynä en saanut yhtään leukaa, mutta nyt menee 3x10 ja painoa tullut lisää noin 10kg. Aloitin siis tekemään leukoja vasta tuossa kuukausi sitten.

Ylätaljalla voi tietenkin avittaa latsien kehitystä, ja se on ihan suositeltavaa käyttää taljaliikkeitä apuna, jos leuanvedosta ei saa tarpeeksi irti. Toistot kannattaa pitää siellä 10:n yläpuolella. Jos alat kiskomaan ylätaljalla voimatreenejä (sitäkin näkee salilla), niin tekniikka menee väistämättä hallitsemattomaksi riuhtomiseksi.

Jaa millä perusteella esim. kutosten tekeminen ylätaljassa muuttaa treenin automaattisesti "hallitsemattomaksi riuhtomiseksi"? Meinaatko että alta kymppiä hieman isommalla painolla ei voi puhtaasti enää suorittaa? :O

Tämä saattaa kuulostaa maailman typerimmältä kysymykseltä, mutta menköön.

Ku olen pakkista lueskellu niin porukka kovin vieroksuu tyyppejä jotka ei huuda,karju sarjojen aikana(ehkä vähän liioteltu). Mutta ite kun vedän esim. 12 sarjaa niin ne menee normaali sisään ja vähän reilummalla ulospuhalluksella. Jos koitan laittaa lisää painoja, lähinnä liikerata kusee ja tuntuma menee jonnekkin muualle, mihin olis tarkotus. Onko mulla vaan liian lepsu asenne salitreeniä kohtaan vai onko tämä yksilöllistä? Sarjapainot on kyllä noussut, mutta maximeita en ole yrittänytkään viellä.
Tämä!
Carl0s sanoi:
Tämä!

Itellä kans tuntuu että painolla X saa jotain tuntumaan lihakseen, kun veivaa 20x maratonisarjoja, mutta kun liikkeeseen lyö vähänkin lisää painoa, menee jotain vituiksi ja se vähäki tuntuma katoaa totaalisesti. esim mavessa tuntuu että räpylät pettää, alataljassa hauikset, "pullover" (se tosta etusivulta, ylätalja kumarassa narukahvalla) niin ojentajat.

Eli, pitäisikö sitä nyt nilkuttaa heikomman lihaksen ehdoilla tota maraton-sarjaa että saa edes jotain tuntua kohdelihakseen, ~10 sarjaa ilman mitään sen kummempaa tunnetta, vai jotain ihan muuta ?

Hop hop, osaisko joku kertoa tähän jotain tyhjentävää vastausta ?

Tonza sanoi:
Ei se leuanveto kehity ylätaljalla, leuanvetoa voi harjoitella vain vetämällä leukoja. Et kertonut saatko vedettyä yhtään, mutta jos saat vaikka pari niin siitä on hyvä aloittaa. Oma leuanvetovinkki jonka olen jo muutamalla aloittelijalle ohjeistanut menee näin: otat tavoitteen sarjojen ja toistojen suhteen, esim. 3x6. Vedät ensin niin monta puhtaasti kuin vaan pystyt, oletetaan että menee vaikka kaksi. Sitten loput neljä tehdään negatiivisina (= hyppäät yläasentoon ja lasket hitaasti jarrutellen alas.) Ja kun yksi kaunis päivä saat sen 3x6 ilman yhtään negatiivista, niin nostetaan toistotavoitetta.

Nämä leuat on ilmeisesti myötäotteella? Kuis kun vastaotteella saa 6-leukaa, mutta myötäotteella 0. Onko noista vastaotteella leuoista mitään hyötyä myötäotetta ajatellen, vai kannattaako vain duunata negatiivisa myötäotteella ?

Kuinka tärkeää on treenata kunnollisen ohjelman mukaan verrattuna siihen, jos treenaa vähän satunnaisesti kaikkea. Itsellä ei ainakaan vielä ole mitään ohjelmaa käytössä, mutta yleensä teen kuitenkin samoja liikkeitä.(peck deck, ylä- ja alatalja, hauiskääntöä KP:lla ja tangolla,leuanveto, vatsalauta/rutistus, penkki, jalkaprässi mm.)
Jalkoja ei tule kauheasti tehtyä suhteessa muihin, koska polveni tulee kipeäksi ja naksuu aina jalkoja tehdessä. Kyykkyä en ole edes koittanut vielä mutta katotaan jos ton jalan sais toimimaan paremmin.

Back
Ylös Bottom