Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Terve, olen juuri aloittamassa treenauksen ja kaipaisin hieman vinkkejä miten saisin nopeasti ongelmakohdat pois. Ongelmani ovat vatsan alue, rinta ja kädet. Myös olisi kiva saada oikeanlaisia ruokavalio neuvoja mitä saa syödä ja mitä ei. Käyn lähes säännöllisesti lenkillä, mutta kilot eivät tunnu katoavan? Kaikki apu kelpaa.

Alkoholista ja dieetistä olis yks kysymys...

Joo joo eihän ne samaan lauseeseen sovi, mutta sellanen tilanne tässä nyt on, että pitää lähtee keitolle ihan kunnolla firman juhlissa. Ei oikein pysty välttään, noh en oikeestaan haluiskaan.

Mutta, miten tuo päivä kannattaa hoitaa? Varmaan plussakalorit kannattaa kuitenkin ottaa, eli pitää sen sitten vähän cheattipäivänä samalla? Dieettiä on mennyt 3vk ja n. 8vk jäljellä.

Itse en kauheasti stressaisi tuota, varsinkin jos mieli tekee ottaa niin ota ihmeessä. Seuraavana päivänä vetelet vielä kunnon sapuskat niin jaksaa taas kiristellä hyvillä mielin.
Tekee pääkopalle ihan hyvää nollata muutaman viikon välein jos on tottunut säännöllisesti alkoholia käyttämään.

Tämä saattaa kuulostaa maailman typerimmältä kysymykseltä, mutta menköön.

Ku olen pakkista lueskellu niin porukka kovin vieroksuu tyyppejä jotka ei huuda,karju sarjojen aikana(ehkä vähän liioteltu). Mutta ite kun vedän esim. 12 sarjaa niin ne menee normaali sisään ja vähän reilummalla ulospuhalluksella. Jos koitan laittaa lisää painoja, lähinnä liikerata kusee ja tuntuma menee jonnekkin muualle, mihin olis tarkotus. Onko mulla vaan liian lepsu asenne salitreeniä kohtaan vai onko tämä yksilöllistä? Sarjapainot on kyllä noussut, mutta maximeita en ole yrittänytkään viellä.

Olenko jättänyt penkin liian vähälle kun pystypunnerrus tangolla seisten on 10 kg vain huonompi kun penkkipunnerrus (kapea) ? Olen aina vähintään 3 sarjaa tehnyt penkkiä kun salille olen eksynyt.

Olenko jättänyt penkin liian vähälle kun pystypunnerrus tangolla seisten on 10 kg vain huonompi kun penkkipunnerrus (kapea) ? Olen aina vähintään 3 sarjaa tehnyt penkkiä kun salille olen eksynyt.

Vaikea sanoa. Jos painot ovat esim. 30 ja 40 kg niin suhde on aika järkevä, jos 200 ja 210 kg niin sitten pystärin voi sanoa olevan jo aika pahasti edellä. Pelkkä sarjamäärä ei kerro treenistä ja sen tehokkuudesta tai riittävyydestä yhtään mitään.

Kyllä tuo pystäri hieman on edellä. Mutta jos teet "penkkiä aina 3 sarjaa kun salille eksyt" niin tuskin se liian vähälle huomiolle on tehnyt. Riippuu toki intensiteetistä.

Vaikea sanoa. Jos painot ovat esim. 30 ja 40 kg niin suhde on aika järkevä, jos 200 ja 210 kg niin sitten pystärin voi sanoa olevan jo aika pahasti edellä. Pelkkä sarjamäärä ei kerro treenistä ja sen tehokkuudesta tai riittävyydestä yhtään mitään.

Sarjapainot pystärissä on 50-60 ja penkissä 60-70 ja teen pelkästään nopeita vitosia kummassakin. Olkapäät kyllä on enemmällä rasituksella ihan jo lajitreeneissäkin (KB) + kaiken maailman dipit yms. .

Sarjapainot pystärissä on 50-60 ja penkissä 60-70 ja teen pelkästään nopeita vitosia kummassakin. Olkapäät kyllä on enemmällä rasituksella ihan jo lajitreeneissäkin (KB) + kaiken maailman dipit yms. .

Jos et tuossa yhtään käytä jalkoja apuna ja tanko lähtee joka kerta rinnalta niin kyllä pystäri on aika reilusti edellä.

PS. Tai sitten itsellä on PP paljon jäljessä, tietenkin nämä suhteet vähän muuttuu kun raudat on suurempia niin kuin no-body tuossa valoittikin jo...

Jos et tuossa yhtään käytä jalkoja apuna ja tanko lähtee joka kerta rinnalta niin kyllä pystäri on aika reilusti edellä.

Penkissä varmaan myös huono tekniikka, koska useimmat ketkä tekee 60 kilolla pystäriä ovat kumminkin päälle 100kg penkkaajia. Itse olen huhkinut kohta vuoden päivät ekana liikkeenä pystäriä mutta ei kehity millään, omapaino ollut edes tavoite nostaa seisten. Kai tämäkin on niitä liikkeitä että mahaa pitää kasvattaa että nousee :) Käsipainoihin olen saanut vähän eloa, jopa olkapäihin.

Kyllä tuossa on pystäri selvästi edellä, mutta asia erikseen onko se mitenkään haitallista. Toisekseen nopeat viitoset joita ei ole tehty loppuun asti eivät ole kovin luotettava tapa sarjapainojen vertaamiseen, lyhyehkö lopppuun asti viety sarja tai maksimiykkönen kertovat totuuden paremmin. Kuten Metallica sanoi, niin myös heikko tekniikka penkissä voi tiputtaa tulosta siinä.

Sanotaan, että lihas ei pysty kasvamaan miinuskaloreilla, mutta onko mahdollista dieetillä venyttämään lihaskalvoja "täyttämättä niitä lihaksilla"(kun ei saa tarpeeksi kaloreja), joten dieetin jälkeen kun palataan massakaudelle, lihakset kasvaa nopeammin dieetillä aiheutetun venytyksen ansiosta?(Olettaen, että ei ole menettänyt ollenkaan lihasta)

Toi "ei ollenkaan menetettyä lihasta"- oletus ei ole sinänsä tärkeä, vaan se, että uutta lihasta kasvaa nopeammin.
Toivottavasti joku tajusi :D

No jooo o.. kyllä vain periaattessa lihaksella ois sitten "helpommat" tilat kasvaa tai ainakin kipuja ei esiinny välttämättä niin kovasti.
Oisko jollain vielä toista mielipidettä? :rolleyes:

Selvennettään vielä, että siis käytän jalkoja apuna pystärissä jonkin verran. Joku 3-5 cm alaspäin ekaks ja sit räjähtävästi ylös sillain, kun tanko on korkeimmalla niin olen pelkästään päkijöiden varassa (eli pohkeet auttaa vähäsen myös). Olen tätä tehnyt, koska jossain neuvottiin että noin miten mä teen on hyvä tehä nyrkkeilyäkin silmällä piteän (voimantuotto jaloista ylös eli vähän sama kuin lyönnissäkin). Mitäs jengi on mieltä tosta ?

EDIT: ja penkkitekniikka varmaan tasoa säälittävä. Ennen tein aika leveällä mutta olkapäät tuli usein kipeeksi niin nyt teen vaan kapeaa penaa.

Salilla kun oon muiden touhuja katellu niin vaikuttais siltä että moni tekee monta sarjaa samaa liikettä peräkkäin, vaihtaa sitten toiseen liikkeeseen ja tekee taas sitä monta sarjaa peräkkäin. Ite oon toiminu sillee et mulla on tietty määrä likkeitä ja teen aina yhden sarjan yhtä liikettä ja vaihdan sitten toiseen ja kun kaikki liikkeet käyty läpi niin lähden uudelle kierrokselle ja teen aina muutaman kierroksen. Onko toi ensimmäiseksi mainittu jotenkin parempi treenityyli? Itellä ainakin ongelmana tehdessä samaa liikettä putkeen on se ettei ehi palautua ja toistomäärät laskee joka sarjalla. Sen sijaan kun tekee liikkeitä vuorutellen niin lihas on ehtinyt palautua huomattavasti paremmin sinä aikana kun tekee niitä muita liikkeitä.

Korvaava liike mavelle / kyykylle selvitys alapuolella.

Polvileikkauksestani (ristiside ja kierukka) on n. 6kk ja kyykkyä olen salille tehnyt 4kk. Tällä hetkellä on toistaiseksi tullut raja vastaan painojen lisäyksen suhteen (40->90kg), eli joka treenikerta ei tarvi kiekkoja lisäillä. Viime kerralla alkoi kesken kyykkysarjan tuntumaan pistävää kipua leikatun polven etuosassa, ei mitään järkyttävän kovaa, mutta häiritsevää sellaista. Pienemillä kyykkypainoilla lämppärisarjoissa ei tätä esiintynyt. Se, että kipu oli polven etuosassa oli outoa koska leikkauskohta oli kuitenkin polven sivussa.

Kysymys kuuluukin kannattaako suosiolla hinkata edellytyksiä pienemmillä painoilla kyykkyä vai vaihtaa suosiolla johonkin toiseen liikeeseen vai voisiko vika olla myös puutteellisessa lämmittelyssä? Ja jos pitäisi vaihtaa niin mikä olisi yhtä kokonaisvaltainen? Mave kuuluu myös ohjelmistoon tällä hetkellä ja samanlaista pientä vihlomista oli havaittavissa.

Vituttaa vaan kun noi molemmat liikkeet kuuluu suosikkeihin. :puntti:

e. jos tuli väärään paikaan ni modet siirtäköön

Tämä saattaa kuulostaa maailman typerimmältä kysymykseltä, mutta menköön.

Ku olen pakkista lueskellu niin porukka kovin vieroksuu tyyppejä jotka ei huuda,karju sarjojen aikana(ehkä vähän liioteltu). Mutta ite kun vedän esim. 12 sarjaa niin ne menee normaali sisään ja vähän reilummalla ulospuhalluksella. Jos koitan laittaa lisää painoja, lähinnä liikerata kusee ja tuntuma menee jonnekkin muualle, mihin olis tarkotus. Onko mulla vaan liian lepsu asenne salitreeniä kohtaan vai onko tämä yksilöllistä? Sarjapainot on kyllä noussut, mutta maximeita en ole yrittänytkään viellä.

Tämä!

Itellä kans tuntuu että painolla X saa jotain tuntumaan lihakseen, kun veivaa 20x maratonisarjoja, mutta kun liikkeeseen lyö vähänkin lisää painoa, menee jotain vituiksi ja se vähäki tuntuma katoaa totaalisesti. esim mavessa tuntuu että räpylät pettää, alataljassa hauikset, "pullover" (se tosta etusivulta, ylätalja kumarassa narukahvalla) niin ojentajat.

Eli, pitäisikö sitä nyt nilkuttaa heikomman lihaksen ehdoilla tota maraton-sarjaa että saa edes jotain tuntua kohdelihakseen, ~10 sarjaa ilman mitään sen kummempaa tunnetta, vai jotain ihan muuta ?

1. vko maksimitesti, esim. 1*90, 95, 100...
2. vko maksimivakautus, esim. 2*2*90, 3*1*95, 2*2*90
3. vko kevennys, esim. 2*3*80, 2*2*85, 2*3*80

Jto on kirjoittanut tuollaisen maksimipiikkaussysteemin... Nyt tulee tyhmä kysymys: Tuolla viikoilla kaksi ja kolme, pitääkö tehdä vain joku noista kolmesta mainitusta treenistä vai kaikki kolme samassa treenissä?

Kun viisaamman apu on tarpeen

Jeps, olen 15vuotias poika, 169cm/57kg. Salilla olen käynyt aktiivisesti alkuvuotta, eli nyt parisenkuukautta. Kotona olen kuitenkin treenannut jo "pitemmän" aikaa, yli puolitoista vuotta.
Tarkoituksena olisi saada vielä massaa lisää, jota olen jo aika hyvin saanutkin 4 kuukaudessa, 50-52kg -> 56-58kg. Ruokavalioni on arviolta hyvä, treenin jälkeen juon palautusjuoman, ja vitamiinit tulee joka ilta popsittua pillerinä.
Koko keho kerralla läpi, 2-4 krt viikossa, ei kuullosta minun korvaan ainakaan hyvältä. Lenkilläkin olen alkanut käymään, 5km tai 2km nopeaa vauhtia. Miten treenaisin oikein, ja kasvua häiritsemättä huonoilla liikkeillä ja liian useilla lihaksen rasituksilla? Miten usein tulisi treenata ja mitä lihasta? Kiitos jo etukäteen sille, joka viitsii pelastaa meikäläiset tästä vertahyytävästä pulastani.
Jotain jää varrmasti sanomatta, sillä päivänpäätteeksi minulla on tapana venytellä, kuten nytkin. Moro !

Tää on ihan käsittämätöntä. Miten näitä samanlaisia ketjuja voi tulla aina vaan uudestaan joka helvetin päivä :D
Pakkotoisto.com siellä ne vastaukset on :hyper:

Tää on ihan käsittämätöntä. Miten näitä samanlaisia ketjuja voi tulla aina vaan uudestaan joka helvetin päivä :D
Pakkotoisto.com siellä ne vastaukset on :hyper:

Tämä varmaan auttaa aloittajaa ihan älyttömästi, heti kun tullaan foorumille niin aletaan vaan naljailemaan, propsit sulle.

Aloittajalle: Lihaksen kasvatuksessa on kolme pääosaa, lihakselle kasvamiseen tarkoitettu ärsykkeen hommaaminen (treenaaminen), lihaksen mikrorepeytymien korjaavien aineiden hommaaminen (RUOKA!!) ja siihen päälle vielä kolmion yksi kulma, lepo. Ei järin hankalaa siis.
Voit alkaa lueskelemaan tästä aloittelijoiden osiolta nuo stickyt

http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej/
http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ength-1-jakoinen-perusohjelma-aloittelijalle/
http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/53396-aloittelija-lue-taemae/

Noista kun olet imenyt tiedot itseesi niin tajuat jo jotain, pääsäännöksi antaisin että opettelet isojen pääliikkeiden eli kyykky, penkki ja maastaveto liikeradat ja tekniikat kunnolla, syöt kaiken mitä eteesi tulee, ja vielä enemmänkin. Siis kaiken mikä luokitellaan terveelliseksi, lihaa ja muita proteiinilähteitä varsinkin. Tärkeää on myös se ettet ole ihan jokapäivä aloittelijan innostuksessa siellä salilla tekemässä aina samoja liikkeitä, vaan se että treenaisit järkevästi eri lihaksia, tässä kohtaa käsittelen siis palautumista, lihashan kasvaa levossa.

Back
Ylös Bottom