Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Enpä nyt tiennyt mihin keskusteluun kysymykseni iskisin, mutta osaisiko joku neuvoa lisäravinteiden kanssa?

Olen nuori nainen, pienikokoinen 163cm ja 51kg.
Käyn 2 kertaa viikossa salitreenin, kerran viikossa nyrkkeilen, kerran ryhmäliikuntatunti ja 3-4krt juoksen, joista väh 1 on pitkä yli 10km ja 1 intervallitreeni ja loput +-10km.

Monesti ennen salireeniä nappaan proteiinipatukan ja/tai reenin jälkeen juon valmiin palautusjuoman. En oikein oo päässyt kärryille siitä, mikä olisi sitten sellainen oikea sekoitus, kuitenkin keskittyminen aerobisen puolella noin 60% ja voimareeniä 40% /vkn reenit.
Nyt oon kyllä flunssan kourissa ja tuntuu ärsyttävältä lukea liikuntajutuista, kun ei pääse sängystä ylös..

Osaisiko kukaan suositella hyviä vetoremmejä? Katselin tuolta netistä mutta niitä on taas 50 erilaista enkä nyt ihan sukkanakaan viitsi mennä ostamaan jotain satunnaisia remmejä.

Moro! Miten kannattaa toimia jos on lihakset (hauikset ja rinta) edelleen kipeet edellisestä treenistä, mutta salipäivää pukkaa? Menenkö normaalilla aikataululla ja A) jätän rinnan ja haban pois, B) teen kipeätkin lihasryhmät mutta kevyemmillä painoilla vai C) teen kipeätkin lihasryhmät normaaleilla painoilla vaikka en jaksaisikaan täysiä toistoja? Ohjelmana on Arskan kuusikko, alotin ohjelman vasta tällä viikolla ja taisin repiä vähän turhan lujaa :/

Treenaa vaan uudestaan.

Mikä *ttu siinä on ku ei saa latseihin hittiä ei sitten millään... On koitettu ylätaljaa ja alataljaa jos jonkinmoisilla kahvoilla, kulmasoutua tangolla sekä käsipainoilla eikä mikään tahdo tuntua. Ainut mikä tuntuu on ylätalja, mutta ei sitäkään viitsisi joka reenissä hinkata.

Olen katsonut erilaisia tekniikoita mm. gymlogin pojilta ja muutenkin netistä mutta ei se vaan tunnu siellä latseissa. Olen joka toiston aikana vetänyt lavat yhteen ja koittanut käyttää mahdollisimman vähän käsiä. Mitä siitä vielä puuttuu?

Miksi juuri selän pitää olla näin *ttumainen treenattava :D

Mikä *ttu siinä on ku ei saa latseihin hittiä ei sitten millään... On koitettu ylätaljaa ja alataljaa jos jonkinmoisilla kahvoilla, kulmasoutua tangolla sekä käsipainoilla eikä mikään tahdo tuntua. Ainut mikä tuntuu on ylätalja, mutta ei sitäkään viitsisi joka reenissä hinkata.

Olen katsonut erilaisia tekniikoita mm. gymlogin pojilta ja muutenkin netistä mutta ei se vaan tunnu siellä latseissa. Olen joka toiston aikana vetänyt lavat yhteen ja koittanut käyttää mahdollisimman vähän käsiä. Mitä siitä vielä puuttuu?

Kokeileppa ottaa vaikka 15+ toiston sarjoja, niin menee helpommin selälle.

Koita vetoremmejä? Pullover on myös loistava liike selälle kannattaa kokeilla ja mites noi leuat, saako niillä tuntumaa?

http://www.bodybuilding.com/fun/ms-fit5.htm

Voisko joku enemmän kielitaitoinen kertoa, miten nuo liikkeet tehdään? Tajuan sen verran, että keuhkot niin täyteen ilmaa kun vain pystyy, mutta en saa minkäänlaista tuntumaa vatsaan sillain

1. Kaikki ilma pois keuhkoista
2. Laajenna rintakehä niin isoksi kuin saat, samalla vedät vatsan sisään niin paljon kuin pystyt ja pidät siinä sekunti määrän 'x'

Leuoilla en oikeen saa mitään tuntumaa koska en yhtäkään leukaa saa tehtyä myötäotteella vielä. Vastaotteella saan muutaman mutta en niitäkään ole sen koommin tehnyt. Noita pidempiä sarjoja voisi kyllä kokeilla jos niillä saisi jotain tuntumaa sinne selänkin puolelle.

Vetoremmit on hakusessa joo. Ei tahdo enää tangot ja painot pysyä käsissä sormivoimin.

Jotain ohjelmaa teinitytölle? (16-v)

Heippa! Anteeks, jos teen tän jotenkin väärin, väärään threadiin tai jotakin. Oon uus täällä ja yritin vähän katella, mut kai tää voi sitten tippua jos jotenkin munaan.

Miä siis oon 16-v tyttö ja haluisin saada vähän lihasmassaa. Oon 170/63, ja sitä ylimäärästäkin löytyy tosta vatsan ja reisien seudulta. En haluais kuitenkaa niinkää laihtua vaa saada sellasen kauniin kropan. Oon yrittänyt keksiä ja katella sopivia ohjelmia ittelein mut en oikein ymmärrä niist mitään. Siis joku esimerkiks SS, miä tajuan kyllä miten se menee mut onks siit todella hyötyä? Onks se edes hyvä ohjelma?

Haluisin vaan läskeistä eroon ja kauniin kropan. Musta tuntuu, että vaikka syön terveellisesti ja käyn lenkillä, ei oikeasti mitään tapahu. Edes mun paino ei oo tippunu grammaakaan, vaikka jo muutaman kuukauden oon elänyt terveellisemmin kuin koskaan.

^Sinulle tulee luultavasti kumminkin liikaa kaloreita päivässä tai sitten n. +- 0 eli paino ei siittä mihinkään laske. Miinuskaloreilla saat vasta painoasi putoamaan. Sitten ss on ihan hyvä ohjelma aloittelijalle voit alkaa tekemään sitä, jos haluat.

Onko siitä mitää haittaa että vaihtelen toistomääriä joissaki liikkeissä 5-12 välillä? Tarkotan sitä että vk1 teen esim 5-6 toistoa hauiksille vk2 teenki 10-12. Lähinnä sen takia mitkä painot sattuu käteen ja myös fiiliksen mukaan. Pitäskö pysyy esim. 5-8 toiston välillä?

Onko siitä mitää haittaa että vaihtelen toistomääriä joissaki liikkeissä 5-12 välillä? Tarkotan sitä että vk1 teen esim 5-6 toistoa hauiksille vk2 teenki 10-12. Lähinnä sen takia mitkä painot sattuu käteen ja myös fiiliksen mukaan. Pitäskö pysyy esim. 5-8 toiston välillä?
Ei oo huono juttu, päinvastoin hyvä.Kroppa ei ehi tottua treeniin ja progressio pidetään yllä =)

Ennen vetoliikettä (alatalja/kulmasoutu/ylätalja ehkä helpoimmat tämän oppimiseen) laita lavat oikeaan asentoon - jo suorilla käsillä laita hartioita selvästi taakse ja alas, ja tällä liikkeellä vasta aloita itse veto-osuus. Latsit alkavat tuntumaan hemmetisti kovempaa kun lapaluut laittaa kunnon asentoon, missä niissä irtoaa suurin rutistus. Avain on vetää hartioita sekä ALAS että taakse. Pelkästään taakse vetämällä tulee helposti vedettyä myös hartiat korviin, eikä latsit pysty työskentelemään kunnolla - niiden lihassäikeet ovat kumminkin erittäion voimakkaasti juuri alasvetäviä.

Jos ennen olet vetänyt alataljaa vaikkapa 60 kilolla, suosittelen aloittamista 35 kilosta. Takaan, että tunne selässä on huomattavasti suurempi kun paljon isommilla romuilla.

Keskity siihen, että tavallaan vedät kyynärpäillä etkä käsillä ja muista painaa lapoja yhteen+alas supistusvaiheessa. Alussa voi myös etukäteisväsytys auttaa. Teet vaikka ensin pulloveria seisten taljassa ja sen jälkeen kokeilet ylätaljaa.

Back
Ylös Bottom