Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mites muuten tuollaiset kevyet viikot pidetään? Vaihdetaanko ihan rutiinia hetkeksi, tarkoitin siis liikkeitä, toistojen määrää, ja tietysti painoja. Entä kun kevyt viikko on "lusittu" jatketaanko siitä mihin jäätiin vai lähdetäänkö taas kaupuamaan ylös siitä kevyen viikon painoista? Ei nyt viellä ole tullut ajankohtaiseksi, mutta enskuussa varmaa pitäs tällänen pien kevennys ottaa kun alkaa jo painot nousemaan, tai siis... ei nousemaan =)

Mites muuten tuollaiset kevyet viikot pidetään? Vaihdetaanko ihan rutiinia hetkeksi, tarkoitin siis liikkeitä, toistojen määrää, ja tietysti painoja. Entä kun kevyt viikko on "lusittu" jatketaanko siitä mihin jäätiin vai lähdetäänkö taas kaupuamaan ylös siitä kevyen viikon painoista? Ei nyt viellä ole tullut ajankohtaiseksi, mutta enskuussa varmaa pitäs tällänen pien kevennys ottaa kun alkaa jo painot nousemaan, tai siis... ei nousemaan =)

Voimaohjelmissa se on yleensä järjestelmällisesti 3-4 viikon välein, ja niissä tapauksissa sitä kuormitusta vähennetään jopa melko vähän, esim. 6x6x85kg -> 2x4x80kg tms. Mutta yleensä kannattaa siirtyä selvästi pienempiin painoihin ja antaa nivelille lepoa. Samalla voi oppia sitä lihaksen aktivaatiota. Voit yllättyä kuinka 30% painoilla saa lihakset ihan muusiksi kun tuntumalla treenaa.

Voimaohjelmissa se on yleensä järjestelmällisesti 3-4 viikon välein, ja niissä tapauksissa sitä kuormitusta vähennetään jopa melko vähän, esim. 6x6x85kg -> 2x4x80kg tms. Mutta yleensä kannattaa siirtyä selvästi pienempiin painoihin ja antaa nivelille lepoa. Samalla voi oppia sitä lihaksen aktivaatiota. Voit yllättyä kuinka 30% painoilla saa lihakset ihan muusiksi kun tuntumalla treenaa.

Paitsi että kevyellä viikolla niitä lihaksia ei todellakaan treenata muuusiksi. Tosi yleinen virhe on pidentää sarjoja kun on kevyemmät painot. Mikä kevyt viikko se sitten enää on?

Salil 7x viikossa

Mitä positiivista/negatiivista keksitte jos käy treenaamassa viikon jokaisena päivänä?
Jokainen lihas saa kuitenkin vähintään yhden lepopäivän.
Näin mutununa vois luulla et prode synteesi ja GH eritys ois huipussaan jatkuvasti.

Mitä positiivista/negatiivista keksitte jos käy treenaamassa viikon jokaisena päivänä?
Näin mutununa vois luulla et prode synteesi ja GH eritys ois huipussaan jatkuvasti.

Jos tolleen jatkaisit jatkuvasti, niin melko varmasti tulisi ylikuntoa..

Riippuu aivan täysin siitä mitä ja miten tekee. Eli ohjelma ja sen toteutustapa. Kyllähän sitä voi treenata vaikka 2 kertaa päivässä jos tietää tasan tarkkaan mitä tekee ja välttämättä haluaa tehdä niin.

Kuitenkin, ottaen huomioon että kysymys on aloittelijoide osiossa, niin melkein voisi kyllä tyrmätä tuon 7 salitreeniä viikossa toteamalla ettet luultavasti osaa rakentaa ohjelmaa niin, että se olisi järkevää. Eikä siitä välttämättä mitään hyötyä ole vaikka osaisikin, jos on kyseessä aivan tavallinen treenaaja tavallisilla resursseilla.

Onko natu kilpailijoilla erillainen ohjelma?

Kaikki nää tunnetut kehonrakennus nimet käyttää dopingia, niin sitä ajattelee toimisko niiden ohjelmat teoriassa myös natuille? Vaikka sillä huomiolla, jos vähentää niiden ohjelmasta volyymia/frequencya itselleen sopivaksi. Eli tekee samaa ohjelmaa, mutta enemmän välipäiviä/vähemmän sarjoja vai olisko se ohjelma sillä tyylillä tuhottu?

Kiinnostaa myös tietää ketkä nämä natukilpailijat on? Niillä ei tunnu olevan mitään olympia tasoista kilpailua rinnalle, josta näkisi parhaista parhaat. Kiinnostaisi tietää nyt vähän muistakin kilpailijoista, kun tästä ihmelapsi Utista. Esimerkiksi en löytänyt mitään infoa siitä voittaja puolalaisesta siinä sarjassa, jossa utti kilpaili. Itseasiassa en löytänyt mitään infoa kenestäkään kilpailijasta. Ja entäs jenkki kilpailijat, onko niillä siellä omat osavaltio esitykset vai mitä ihmettä, kun tuntuu olevan kymmeniä eri cbb kilpailuja.

Kaikki nää tunnetut kehonrakennus nimet käyttää dopingia, niin sitä ajattelee toimisko niiden ohjelmat teoriassa myös natuille? Vaikka sillä huomiolla, jos vähentää niiden ohjelmasta volyymia/frequencya itselleen sopivaksi. Eli tekee samaa ohjelmaa, mutta enemmän välipäiviä/vähemmän sarjoja vai olisko se ohjelma sillä tyylillä tuhottu?

Kiinnostaa myös tietää ketkä nämä natukilpailijat on? Niillä ei tunnu olevan mitään olympia tasoista kilpailua rinnalle, josta näkisi parhaista parhaat. Kiinnostaisi tietää nyt vähän muistakin kilpailijoista, kun tästä ihmelapsi Utista. Esimerkiksi en löytänyt mitään infoa siitä voittaja puolalaisesta siinä sarjassa, jossa utti kilpaili. Itseasiassa en löytänyt mitään infoa kenestäkään kilpailijasta. Ja entäs jenkki kilpailijat, onko niillä siellä omat osavaltio esitykset vai mitä ihmettä, kun tuntuu olevan kymmeniä eri cbb kilpailuja.

Eli toteuttaisit heidän ohjelmistansa pelkkiä samoja liikkeitä, etkä mitään muuta. Tottakai kaikki liikkeet mitä he tekevät on hyviä myös natuille.

Mitä mahtaa selkä tykätä, jos sen reenaa huomenna latsien vielä ollessa kipeät eilisen parista leuanvetosarjasta?

Viimeksi muokattu:
Paitsi että kevyellä viikolla niitä lihaksia ei todellakaan treenata muuusiksi. Tosi yleinen virhe on pidentää sarjoja kun on kevyemmät painot. Mikä kevyt viikko se sitten enää on?

Toki jätetään sarjoihin varaa, tarkoitin lähinnä sitä että tuntuma pumppailulla saadaan lihakset kipeiksi vaikka helpolta tuntuisikin. Ja kyllä sitä kevennystä voi tehdä vähentämällä lähinnä hermostollista rasitusta ja säästämällä niveliä tekemällä kovaa mutta pienillä painoilla. Kevyt viikko vain on aika harhaan johtava termi tuolloin, enemmänkin jonkun asteinen kevennys.

Moro,

Treenailen muun urheilun ohessa ( hiihto, lenkki jne) 2 * viikossa salilla.

Olen tehnyt punttia "Treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja ruokavalioesimerkkejä" osiosta löytyneellä Pauliina Taluksen 1-jakoisella ohjelmalla ja se toimii erittäin hyvin.

Mulla on kuitenkin rintalihakset hiukan dominoiva lihasryhmä ja olkapäihin voisi saada enemmän rasitusta. Olenkin muokannut ohjelmaa seuraavasti:

Vatsaliike 3*max
Selänojennus selkäpenkissä 3*max
Jalkaprässi 3*10-12
Jalkojenkoukistus maasten 3*10-12
Pohjeliike seisten 2*12-15
Penkkipunnerrus 3*8-10 ------> 2* 10-12
Ylätaljaveto eteen,leveä ote 2*10-12
Alatalja soutu 2*10-12
Punnerrus istuen tangolla,edestä 3*8-10 -------> 4* 8-10
Hauiskääntö tangolla,seisten 2*8-10
Ranskalainen punnerrus maaten 2*10-12

Säilyykö tuossa edelleen kehon tasapaino eli kannattaako tuolla jatkaa tai onko kehitysehdotusta?

Tämä ei taida kuulua ihan peruskysymyksiin, mutta menkööt nyt, kun en viitsi avata uutta topicia.. Eli kaipailisin vähän tsemppausta.

Taustatiedoksi kerrottakoon, että olen 24 v. nainen (161cm/53kg) saliharrastuksen alkutaipaleella. Olen treenannut noin 10 kuukauden ajan siten, että treenissä on ollut edes hitunen järkeä ja tietämystä mukana. Sitä edelsi muutaman kuukauden ajan kestänyt jakso epämääräistä laitteiden vemputtamista..

Kirjoitin tänne muutama päivä sitten rintatreeniini liittyvistä ongelmista. Tällä viikolla sainkin sitten tehtyä pitkästä aikaa rintatreenin (penkkipunnerrus käsipainoilla), jossa rasitus tuntui kohdistuvan ensisijaisesti rintalihakseen eikä ojentajiin.
Mutta edelleenkin mulla on tämän asian kanssa ongelmia.. pään sisällä olevat ongelmat ehkä vaivaa eniten :/ Kehittymistäni salitreenissä on jarruttanut se, etten ole uskaltanut mennä "tositreenaajien reviirille" tarpeeksi rohkeasti. Olen kyllä pikkuhiljaa tsempannut muilla osa-alueilla, mutta penkkipunneruksen suhteen on nyt aika tiukka lukko päällä.

Tiedän ettei pitäisi miettiä sitä, mitä muut ajattelevat, mutta minua hävettää mennä penkkaamaan, koska en ole vahva.. Tilanne on siis niinkin surkea, että olen tähän asti penkkaillut pelkällä tangolla :nolo: Jonkinlaista kehitystä on kyllä tapahtunut, sillä saliharrastusta aloitellessani olisin tuskin jaksanut nostaa pelkkää tankoa ainakaan kovin monta kertaa.. Aloitin siis penkkipunnerruksen harjoittelun käsipainoilla.

Jossain vaiheessa siirryin 10 kg käsipainoihin ja myöhemmin uskaltauduin kokeilemaan tangolla penkkaamista. Mutta seuraavalle tasolle en ole uskaltanut siirtyä :/ Pikkuhiljaa (ennen kuin alkoi nämä ongelmat, että rintatreeni menee ojentajille) tanko alkoi jo nousta suht. kevyesti, mutta jokin pääni sisällä esti minua siirtymästä mukavuusalueeltani eteenpäin.

Penkkipunnerrus nyt vaan on semmonen tosimiesten liike, että ei kai sitä kukaan tee 2,5 kg (eikä etenkään 1,25 kg..) painot tangon päissä. Mutta tiedän, ettei mun kannata yrittää nostaa ainakaan enempää kuin se 25 kg, koska sitä suuremmat painot ei välttämättä nouse kertaakaan. Enkä kyllä tiedä miten edes ton 25 kg:n kanssa kävisi.. sehän siinä se suurin pelko on.
Päädyn vielä tuonne treenipuolen Salikomediaa? -topiciin; muija, joka jaksoi nostaa penkistä 2x25kg (joskin hieman vajaalla liikeradalla) ja sitten kuoli tangon alle..
Joo, tiedän ettei niin pienen kuorman alle voi kuolla, vaan kyllä sieltä pääsisi luikertelemaan pois. Mutta voin kuvitella häpeän määrän ko. tilanteessa :S

Treenaan yksin ja olen niin pieni, arka & mitätön ihminen, etten ole uskaltanut mennä kysymään apua keneltäkään salilla.. etten häiritsisi kenenkään treeniä sillä, että tarvitsen apua 25 kg penkkipunnerrukseen!! :(

Haluan kehittyä ja tiedän ettei tässäkään asiassa ole oikotietä onneen.. Tsemppausta ja perseelle potkimista minä varmaan vain tarvitsen. Eli jos joku pystyisi tarjoamaan vähän virtuaalista tsemppausta, niin olisin kovin kiitollinen :worship:

Penkkipunnerrus nyt vaan on semmonen tosimiesten liike, että ei kai sitä kukaan tee 2,5 kg (eikä etenkään 1,25 kg..) painot tangon päissä.

Penkkipunnerrus tangolla ei ole mitenkään pakollinen liike. Kyllä sitä kehitystä saa niillä käsipainoillakin. Toisekseen, salilla jossa käyn nuo painot ovat kyllä joidenkin miesten käytössä myös. Turha siis häpeillä ja miettiä moisia, rohkeasti vain tangon alle jos haluat sitä tehdä. Voit myös tehdä käsipainoilla ja nostaa niissä painoja. Kyllä sitä kehitystä tulee ihan samalla tavalla kun sarjapainot kasvavat.

Treenaan yksin ja olen niin pieni, arka & mitätön ihminen, etten ole uskaltanut mennä kysymään apua keneltäkään salilla.. etten häiritsisi kenenkään treeniä sillä, että tarvitsen apua 25 kg penkkipunnerrukseen!! :(

Eikö sinulla ole ystävää tai tuttua, joka voisi tulla mukaan treenaamaan? Avun pyytäminen ei häiritse yleisesti ottaen ketään, kunhan teet sen silloin kun toisella on tauko menossa. Eli et mene kyselemään kun toinen juuri on tekemässä sarjaa, vaan odotat viimeisenkin toiston olevan ohi ja painojen takaisin telineessä. Kaikki ovat olleet aloittelijoita joskus, ymmärrystä löytyy siis kyllä. Moni punttaaja on vain otettu jos heiltä pyydetään apua ja neuvoja, varsinkin jos pyytäjänä on nainen.

Tsemppiä treeniin ja rohkeasti vain kyselemään. :thumbs:

Penkkipunnerrus nyt vaan on semmonen tosimiesten liike, että ei kai sitä kukaan tee 2,5 kg (eikä etenkään 1,25 kg..) painot tangon päissä.

Jokainen tekee just niillä painoilla mitkä itsestä tuntuu raskailta. Toisille se tarkottaa 2,5kg painoja tangon päässä, toiselle 25kg painoja tangon päässä. Jos joku ei sitä tajua, niin vielä on hällä aika perkeleesti matkaa siihen tosimies-statukseen. :) Tekis mieli käydä henkilökohtaisesti puhuttamassa kaikki toisten treenipainoille naljailijat läpi. Se on mun mielestä vaan hienoa, kun tietää millä painoilla oikeasti jaksaa tehdä, eikä sorru siihen liian isolla kuormalla väristelyihin, jotka ei kehitä mihinkään suuntaan. Ei muutako leuka pystyyn ja penkkiä tekemään. Kyllä ne painot sieltä pikkuhiljaa nousee. Ja itse ainakin mielelläni tulen varmistamaan ja tsemppaamaan jos joku käväisee pyytämässä hihasta. Mun mielestä se osoittaa vaan järkevyyttä sen treenin suhteen ja sitä, että on tosissaan homman kanssa. Tuskin olen ainoa joka näin ajattelee, käyhän rohkeasti siis nykimässä hihasta siellä salilla toisia ja pyydä varmistamaan! Tsemii penkin kanssa! :)

Kiitos rohkaisusta! :)

Äh, kirjoitin pitkän viestin, mutta unohdin kertoa että painojen lisääminen käsipainoilla penkatessa on tökännyt siihen, että 12,5 kg käsipainojen kanssa penkkiin heittäytyminen tuntuu ylivoimaiselta. Löysin tältä foorumilta hyvän ohjeistuksen asiaan, mutta jotenkin se on aina tuntunut ylivoimaiselta sitten kun olen salille asti päässyt. Viiden kilon lisäys tuntuu niin pelottavalta! Entä jos se ei nousekaan kertaakaan :confused: Miksi ei voi olla 11 kg käsipainoja..

Ei oo valitettavasti tuttuja, jotka olisivat kiinnostuneita salitreenistä. Muutamaa olen yrittänyt houkutella mukaan, mutta ei..

Äääääh ärsyttää olla tällainen rassukka :( Toiset ne vaan menee ja nostaa penkistä, eivätkä mieti tangon alle jäämistä..

Kiitos rohkaisusta! :)

Äh, kirjoitin pitkän viestin, mutta unohdin kertoa että painojen lisääminen käsipainoilla penkatessa on tökännyt siihen, että 12,5 kg käsipainojen kanssa penkkiin heittäytyminen tuntuu ylivoimaiselta. Löysin tältä foorumilta hyvän ohjeistuksen asiaan, mutta jotenkin se on aina tuntunut ylivoimaiselta sitten kun olen salille asti päässyt. Viiden kilon lisäys tuntuu niin pelottavalta! Entä jos se ei nousekaan kertaakaan :confused: Miksi ei voi olla 11 kg käsipainoja..

Ei oo valitettavasti tuttuja, jotka olisivat kiinnostuneita salitreenistä. Muutamaa olen yrittänyt houkutella mukaan, mutta ei..

Äääääh ärsyttää olla tällainen rassukka :( Toiset ne vaan menee ja nostaa penkistä, eivätkä mieti tangon alle jäämistä..

Rohkeesti vaan kysymään toista siihen varmistamaan. Ei minuakaan kukaan katso kieroon, kun 40kg tangossa nostelen juuri ja juuri sen 6 kertaa, joka tällä sukupuolella ja painolla vastaa aikalailla tuota siun tulosta. Kyllä me vielä joskus vahvistutaan ja itsekkin aloitin tangosta vuosi sitten, että kyllä se siitä ;)

Back
Ylös Bottom