Tämä ei taida kuulua ihan peruskysymyksiin, mutta menkööt nyt, kun en viitsi avata uutta topicia.. Eli kaipailisin vähän tsemppausta.
Taustatiedoksi kerrottakoon, että olen 24 v. nainen (161cm/53kg) saliharrastuksen alkutaipaleella. Olen treenannut noin 10 kuukauden ajan siten, että treenissä on ollut edes hitunen järkeä ja tietämystä mukana. Sitä edelsi muutaman kuukauden ajan kestänyt jakso epämääräistä laitteiden vemputtamista..
Kirjoitin tänne muutama päivä sitten rintatreeniini liittyvistä ongelmista. Tällä viikolla sainkin sitten tehtyä pitkästä aikaa rintatreenin (penkkipunnerrus käsipainoilla), jossa rasitus tuntui kohdistuvan ensisijaisesti rintalihakseen eikä ojentajiin.
Mutta edelleenkin mulla on tämän asian kanssa ongelmia.. pään sisällä olevat ongelmat ehkä vaivaa eniten :/ Kehittymistäni salitreenissä on jarruttanut se, etten ole uskaltanut mennä "tositreenaajien reviirille" tarpeeksi rohkeasti. Olen kyllä pikkuhiljaa tsempannut muilla osa-alueilla, mutta penkkipunneruksen suhteen on nyt aika tiukka lukko päällä.
Tiedän ettei pitäisi miettiä sitä, mitä muut ajattelevat, mutta minua hävettää mennä penkkaamaan, koska en ole vahva.. Tilanne on siis niinkin surkea, että olen tähän asti penkkaillut pelkällä tangolla

Jonkinlaista kehitystä on kyllä tapahtunut, sillä saliharrastusta aloitellessani olisin tuskin jaksanut nostaa pelkkää tankoa ainakaan kovin monta kertaa.. Aloitin siis penkkipunnerruksen harjoittelun käsipainoilla.
Jossain vaiheessa siirryin 10 kg käsipainoihin ja myöhemmin uskaltauduin kokeilemaan tangolla penkkaamista. Mutta seuraavalle tasolle en ole uskaltanut siirtyä :/ Pikkuhiljaa (ennen kuin alkoi nämä ongelmat, että rintatreeni menee ojentajille) tanko alkoi jo nousta suht. kevyesti, mutta jokin pääni sisällä esti minua siirtymästä mukavuusalueeltani eteenpäin.
Penkkipunnerrus nyt vaan on semmonen tosimiesten liike, että ei kai sitä kukaan tee 2,5 kg (eikä etenkään 1,25 kg..) painot tangon päissä. Mutta tiedän, ettei mun kannata yrittää nostaa ainakaan enempää kuin se 25 kg, koska sitä suuremmat painot ei välttämättä nouse kertaakaan. Enkä kyllä tiedä miten edes ton 25 kg:n kanssa kävisi.. sehän siinä se suurin pelko on.
Päädyn vielä tuonne treenipuolen
Salikomediaa? -topiciin; muija, joka jaksoi nostaa penkistä 2x25kg (joskin hieman vajaalla liikeradalla) ja sitten kuoli tangon alle..
Joo, tiedän ettei niin pienen kuorman alle voi kuolla, vaan kyllä sieltä pääsisi luikertelemaan pois. Mutta voin kuvitella häpeän määrän ko. tilanteessa :S
Treenaan yksin ja olen niin pieni, arka & mitätön ihminen, etten ole uskaltanut mennä kysymään apua keneltäkään salilla.. etten häiritsisi kenenkään treeniä sillä, että tarvitsen apua 25 kg penkkipunnerrukseen!! :(
Haluan kehittyä ja tiedän ettei tässäkään asiassa ole oikotietä onneen.. Tsemppausta ja perseelle potkimista minä varmaan vain tarvitsen. Eli jos joku pystyisi tarjoamaan vähän virtuaalista tsemppausta, niin olisin kovin kiitollinen