Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

treeni ohje salille?

moi
osaisiko joku kertoa miten alottaa sali treeni olen noin 16v ja lihasta löytyy kroppaa nähden jonkun verran rasvaprosentti on alhainen joten peruskunto on hyvä. pituus 180 ja paino 60kg jtn massaa voisi kasvattaa myös mutta mielummin voimaa.
mutta pulmana onkin että en tiedä miten pitäisi alkaa salilla treenaamaan jotta kesäksi saisi enemmän lihasta eniten haluaisin treenata:käsiä,vatsaa,rintalihaksia....mutta osaisiko joku neuvoa hyviä liikkeitä noihin ja montako kertaa salilla viikossa?
kiiitos vastauksista

Joo eli.. mulla ei oo mitään ideaa et onko se ruoka mitä nyt syön terveellistä.. syön yleensä vaikka jonkun pihvin ja salaattia ja jotain ohrariisi, ja sitte vielä joku banaani.

Ja onko ok syödä viikonloppuna esim joku suklaavanilja tuutti kun muuten syö jotain tollasta just et joku pihvi tai kalaa ja riisiä + salaattia?

14v ja paino ongelmia ei ole.

Joo eli jos syön viikolla suunnilleen joka päivä tällaisen aterian: Pihvi tai kalaa, ohrariisiä ja salaattia + banaani, niin onko okei syödä esim viikonloppuna yksi suklaavaniljatuutti?
Ps. olen 14v ja ei paino ongelmia.

Jos tässä nyt kiristelis itsensä ensimmäistä kertaa siedettäviin rasvaprosentteihin, niin kumpi (tai mikä) on dieetille parempi (tai hyvä) ohjelma; AG6 vai SS (vai joku muu)?

Ja kannattaako aerobista harrastaa 2-3x/vko? Siis läskin poiston kannalta.

Joo eli jos syön viikolla suunnilleen joka päivä tällaisen aterian: Pihvi tai kalaa, ohrariisiä ja salaattia + banaani, niin onko okei syödä esim viikonloppuna yksi suklaavaniljatuutti?
Ps. olen 14v ja ei paino ongelmia.

Vaikka kokeilisit laihduttaa tms. nii yks kak vaniljatuuttii ei kauheesti vaikuta jos muuten menee kaikki kohdillee (säännölliset lenkit, ruokavalio ja lihaskunto)

Ja 14 vuotias suht normaalivartaloinen ei todellakaan tartte mitään dieettejä. tuossa iässä on hyvä hioa tekniikat kuntoon ja aloitella pikkuhiljaa treenaamaan kunnolla. Muu urheilu tietysti myös plussaa.

Menee ehkä vähä hifistelyks, mutta mikä ottaa parhaiten TFL lihaksee? Wannabe uimarina pitäs olla helvetin vahvat jalat ja potkiessa toho TFL lihaksee tuli parhaiten DOMSit. Muut jalan lihakset selvästi dominoi siis. Mietin että takakyykky ja prässi ei taiakkaa ottaa nii hirveesti toho lihaksee joten aattelin että ottais niitten kahen liikkeen lisäks jotain lisää jalka treeniin. Ehotuksia?

Menee ehkä vähä hifistelyks, mutta mikä ottaa parhaiten TFL lihaksee? Wannabe uimarina pitäs olla helvetin vahvat jalat ja potkiessa toho TFL lihaksee tuli parhaiten DOMSit. Muut jalan lihakset selvästi dominoi siis. Mietin että takakyykky ja prässi ei taiakkaa ottaa nii hirveesti toho lihaksee joten aattelin että ottais niitten kahen liikkeen lisäks jotain lisää jalka treeniin. Ehotuksia?

Nyt heitit kyllä pahan. Tsekkasin vielä varmistukseksi ton Lihaskuntoharjoittelun Anatomia -kirjan ja katsoin jokaisen jalkaliikkeen läpi, eikä yksikään näytä osuvan edes epäsuorasti tuonne. SItten mielenkiinnosta googlettamaan, eikä googlekaan löytänyt kun oikeestaan venyttelyohjeita tuonne. TFL:n suurin tarkoitushan on pitää toinen jalka edessä kävellessä, ennenkun toinen laahustaa ohi. Tuosta varmaan voisi lähteä varioimaan jotain?

TFL:lla on paljon muutakin tehtävää. Se kun jännittää koko iliotibial kalvoa niin sillä on aika ratkaiseva osa voimansiirrossa esimeriksi pakaroiden kannaltaa.

Sprintit ovat yksi keino kehittää sitä, pikajuoksijoilla on kova kehitys myös TFL:n osalt

sika, meneekö sun jalat vähän sisäänpäin kun potkit?

Sitäpaitsi, jos olet vielä wannabe uimari niin keskity leuanvetoihin ihan suosiolla.

TFL:lla on paljon muutakin tehtävää. Se kun jännittää koko iliotibial kalvoa niin sillä on aika ratkaiseva osa voimansiirrossa esimeriksi pakaroiden kannaltaa.

Sprintit ovat yksi keino kehittää sitä, pikajuoksijoilla on kova kehitys myös TFL:n osalt

Joo sprintit löysin itsekkin aika varmaks tavaks kehittää, mutta yhtään kuntosalilla tapahtuvaa liikettä on kyllä erittäin vaikee keksiä tuohon. Tarvii mennä jonnekkin todella erikoisiin erikoisliikkeisiin, jos sitä haluaa aktivoida. Tai kaippa tuohon joltain ammattilaiseltakin vastaus löytyy, itse en ole semmonen.

Voidaan kysyä myös tarvitseeko sille keksiä erikseen treeniä?
Jalkatreeniä tasaisesti ja teknisesti niin TFL:n pitäisi vahvistua mukana.

Se on eri asia tarvitseeko TFL pehmytkudoshoitoa, jos se häiritsee jalan mekaniikkaa eri liikkeissä.

No en minä tiedä tarviiko sille erikseen tehd mitään, mut jos kysyjä kysyy, että millä saisi sen aktivoitua, niin koitan etsiä ratkaisua silloin siihen millä sen saisi aktivoitua, enkä kysyä, miksi se tarvis erikseen reeniä. Kaikilla on omat tavoitteensa ja omat juttunsa mitä haluaa tehdä ja koitan omilla vähäisillä tiedoillani auttaa, enkä kyseenalaistaa kaverin reeniä.

Tere, oon tällä hetkellä intissä, joten ei oo hirveesti aikaa treenata varsinki kun noita alokkaita pitää nyt kouluttaa. Mikä olis paras tapa treenata täällä kun ei tosiaan ihan säännöllisesti pääse salille. Alotin jouluna vetämään tota arskan kultasta kuusikkoa, eli olisiko se hyvä vaihtoehto? Sitten vaikka täällä onkin säännölliset ruokailut niin en usko että niistä ihan tarpeeksi saa esim proteiinia. Eli mikä olisi hyvä protskujuoma tänne juotavaksi?
Kiitän lepo.

Mitkä vetotavat ottavat parhaiten latissimus dorsin alimpiin säikeisiin (leveä- vs. kapea oteleveys, vasta- vs. myötäote jne. jne.)?

Mitkä vetotavat ottavat parhaiten latissimus dorsin alimpiin säikeisiin (leveä- vs. kapea oteleveys, vasta- vs. myötäote jne. jne.)?

Tossa oli aika paljon fiksua sanomaa. Ei siis juttujen puolesta, mutta reeninäkökulmasta.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
En ole aloittelija, mutta tämä on paras paikka kysyä. Treenaan perus 3-jakoisel, eli jalat, selkä+hauis ja rinta+ojentaja+olkapää. Mietin että voisin ottaa mukaan yhden treenin viikon päätteeksi. Treenaan siis nuo ma,ti,ke. Perjantaisin voisin tehdä voimannosto/strongman-tyylisen treenin. Eli rinnalleveto, ylöstyöntö, farmarikävely, Renkaanpyöritys, painopakan veto. Onko teidän mielestänne tuossa ideaa, ja millä toistoilla/matkoilla nuo olisi hyvä tehdä? Ja onko muita liike-ehdotuksia?

Kahden kuukauden ohjelma keskivartalon vahvistamiseksi

Töissä olen huomannut että olen liian heiveröinen nostamaan säännöllisesti raskaita painoja. Siksi tarvitsen lisää lihasmassaa, funktionaalista voimaa ja vahvempaa keskivartaloa jotta selkäni kestää.

Tarkoituksena olisi tehdä 2 kuukauden teho-ohjelma keskivartalon vahvistamiseksi. Kaksi kuukautta voi olla turhan lyhyt aika, mutta mietitään ohjelmaa sen puitteissa koska sen verran olen valmis sitoutumaan. Ohjelman jälkeen sitten mietin jatkoa erikseen.

Aloitan 2 viikon totuttautumis jaksolla eli käyn 3 kertaa viikossa treenaamassa, totuttelen kroppaa ja harjoittelen tekniikkaa. Sen jälkeen aloitan varsinaisen 2kk ohjelman ja käyn 4 kertaa viikossa. Salilla on tullut käytyä silloin tällöin ja uskon omaavani riittävän peruskunnon voidakseni harjoitella 4 kertaa viikossa kahden kuukauden ajan.

Sitten olisi ohjelman suunnittelu. Sen verran olen päättänyt etten yksijakoisella lähde nyt riehumaan vaan siinä pitää olla enemmän vaihtelua. Ehdottomasti keskivartalo painotuksella lähdetään liikenteeseen eikä haittaisi vaikka likkeet olisi 90% keskivartaloa kehittäviä. Tämä ei vaan taida olla järkevää kun yhdessä treenissä tuskin jaksaa kovin montaa erilaista vatsa/selkälihasliikettä. Siksi olisi varmaan hyvä tasapainottaa niitä vähän jollain käsillä/jaloilla tehtävällä.

Millainen sen treeni ohjelman tulisi olla? Ennen kaikkea mitä kaikkia liikkeitä on millä vatsa- ja selkälihakset kehittyvät? Olisiko esim. kaksijakoisessa selkä+kädet ja vatsat+jalat, mitään järkeä?

Back
Ylös Bottom