Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

No kattelet vähäsen esimerkiksi kaupassa tuotteen ravintosisältöä, niin huomaat, että mitkä sisältää protskua. Pääsääntösesti liha, kana, kala, kananmunat, maitotuotteet (raejuusto, maitorahka), pähkinät yms.

Salillakäyminen kannattaa alottaa siten, että opettelet ensin liikkeiden tekniikat kuntoon (todellakin kuntoon eikä vain jotain sinne päin). Sitten etsit jonkin melko yksinkertaisen ohjelman vaikkapa täältä pakkikselta. Noudatat sitä ohjelmaa niin kauan, kun kehitystä tulee mielestäsi tarpeeksi. Opettele alussa jo treenaamaan kunnolla ja tavoitteittesi mukaisesti.

Kannattaa lukea aloittelijoiden osiolta joitakin noista tärkeäksi merkatuista tredeistä ja ainahan kannattaa kysyä, jos ei tiedä (http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/40870-aloittelijan-peruskysymykset-taenne/)

vaikuttaako kohtuu raskas ojentat/olkapää treenit selkätreeneihin jos on edellisenä päinvänä?

Tottakai vaikuttaa, mutta riippuu palautumisesta kuinka paljon. Jos lihakset ovat kunnolla kipeänä edellisestä treenistä niin seuraavana päivänä on aikapaha treenailla ja sen takia ei tule hirveän hyvää kehitystä. Voit koittaa parikertaa että teet treenit peräkkäisinä päivinä ja parikertaa niin että on lepopäivä välissä jne. itse sen tiedät mikä on paras treenityyli.

Suosittelen että lisäät vaan jokaseen ateriaan lisää proteiiniä. Ie. rahka, proteiinisheikki, raejuusto, kananmuna, maito etc muun ruuan lisäksi ja kehitystä tulee

Onko niin, että kun lihasmassa harjoittelulla saadaan lihassoluista suurempia, niin hermostollisella harjoittelulla pystytään käyttämään useampia lihassoluja samaa aikaan ja voimaa tulee sitä kautta lisää?
Jos tuo on totta, niin miten se liittyy eri lihassolutyyppeihin?
Jos tuo harjoittelulopetetaan, niin lihassolujakaumahan palaa normaaliksi, mutta palaako myös tuo samaa aikaa käytettävissä olevien lihassolujen määrä johonkin standardiin?

Eli vähän selvennystä tuohon kaikkeen, kiitos. :)

Jos vaikka aina vettä juodessa laittaisi sekaan sitruunamehua niin paljonkohan sitä tulisi päivittäin laittaa että olisi jotain hyötyä?

En tiedä onko tästä olemassa mitään "sääntöä", koska sehän riippuu siitä mitä muuta syöt, ja mitä hyötyjä sitruunalta haluaa hakea. Itse en laita paljoa. Sellaista oikeata, laimentamatonta kamaa muutama tippa. Tai sitten pitää muutamaa viipaletta vesikannussa aina. Sen veden ei tartte maistua sitruunalle kuin hieman. Jos ottaisin sitruunaa vain kerran päivässä, niin sitten ottaisin varmaan kerralla enemmän.

Takaolkapäät tekee töitä myös vetoliikkeissä kuten, leuanveto, ylätalja, kulmasoutu jne eli selkäliikkeissä lähinnä. Ja tuo tuettutakaolkapääsoutu on hyvä liike, muista pitää kädet "ylhäällä" ettei liike mene selälle. Itse en ole koskaan vakituisesti treenannut etuolkapäitä koska tulee tehtyä penkkiä, vinopenkkiä, dippiä, pystypunnerrusta aika paljon mutta silloin tällen ihan pumppi mielessä tulee tehtyä vipareita eteen.

Facepull on ehkä paras liike takaolkapäille mun mielestä. Ja jos tän tekee köydellä ja levittää tosta naaman eestä narut vielä jonkun verran sivuille, saa aktivaatiota myös olkapään keskiosaan. Tärkeämpää on mun mielestä sarjojen pituus, joka takaolkapäille saa olla pitkä. Itse sain ne kunnolla kasvamaan edes jonkun verran, kun aloin tehdä sarjaa toistoilla 30+

Millasia sarjoja kannattaa tehdä,että sais lisää kestävyyttä ja millaisilla painoilla?

Pitkää (12-15+) sarjaa sellaisilla painoilla joilla se pitkä sarja menee :)

Facepull on ehkä paras liike takaolkapäille mun mielestä. Ja jos tän tekee köydellä ja levittää tosta naaman eestä narut vielä jonkun verran sivuille, saa aktivaatiota myös olkapään keskiosaan. Tärkeämpää on mun mielestä sarjojen pituus, joka takaolkapäille saa olla pitkä. Itse sain ne kunnolla kasvamaan edes jonkun verran, kun aloin tehdä sarjaa toistoilla 30+

Mun tarvii komppailla tätä facepullia, saa kyllä hyvän tuntuman ja itekkin olen huomannut, että toistot saa mennä sinne 15pintaan jotta alkaa tuntumaan kunnolla. Isommilla painoilla joku 8 sarja menee vähän turhaks repimiseks ja luulen, että nuo tulee vedettyä enemmän käsillä ja selällä. Pienet painot siis ja pitkää sarjaa.

Ei se itse liike pakota käyttämään pitempiä sarjoja. Jättää sen rykimisen pois niin no problem. Käytän ohjelmoinnissa facepullia variaatioineen jopa 4-6 toiston alueella.
Facepullin voimakäyrä sopii kuitenkin hitaisiin ja raskaisiin toistoihin hyvin.
Lisäksi se treenaa ulkokiertäjiä jotka ovat hyvinkin nopeaa solukkoa.

E: Pääosa sarjoista menee kyllä sinne 10-12 alueelle. Olkapäiden kuntoutukseen aivan must liike mielestäni.

Olkapäiden kuntoutukseen aivan must liike mielestäni.

Totta. Facepull + rhomboideussoutu + woodchopper yhdistettynä johonkin raskaaseen soutuliikkeeseen ovat ryhdin ja niska-hartiaongelmien kannalta ihan loistokamaa.

Kannattaako minun käyttää jonkilaista heraproteniini juomaa, koska kaverini, jotka käyvät kanssani salilla (3xviikossa) käyttävät sitä ja sanovat,että auttaa helvetisti. Suositteletteko siis jonkinlaista palautus/proteiini juomaa minulle, kun käyn 3 kertaa viikossa salilla.

Olen 15v
193cm
+100kg

Miksi mulla ensimmäinen toisto penkissä on niin vaikea?

Tänäänkin penkkipunnersin tangossa 105kiloa. E simmäinen toisto tuntui toisessa olkapäässä hyvin ikävältä ja eka toisto tuli tosi hikisesti ylös. Kutenkin päätin jatkaa sarjaa ja sieltä tuli 7 toistoa lisää ilman olkapääkipuja. Tiputin painoja 100kiloon ja sama homma ekalla toistolla, vaikka tuli kymppi.

Mielestäni asento ei muutu mitenkään tuon ekan toiston aikana.

Miksi mulla ensimmäinen toisto penkissä on niin vaikea?

Tänäänkin penkkipunnersin tangossa 105kiloa. E simmäinen toisto tuntui toisessa olkapäässä hyvin ikävältä ja eka toisto tuli tosi hikisesti ylös. Kutenkin päätin jatkaa sarjaa ja sieltä tuli 7 toistoa lisää ilman olkapääkipuja. Tiputin painoja 100kiloon ja sama homma ekalla toistolla, vaikka tuli kymppi.

Mielestäni asento ei muutu mitenkään tuon ekan toiston aikana.
Ihan villi veikkaus, voisko olla, että eka sarja menee lukittuna ja muut sitten vähän vajaita ylhäällä?

Mitä mieltä olette Team M&M Gym Logissa (oisko ollu jakso nro.6) esitetystä vatsatreenistä? Hyvä luultavasti, kun on videollekkin päätynyt... Vähän tyhmä kysymyskin kai.
Ja mitä variaatiota kulmasoudusta kannattaa tehdä - Pendley, Yates (myötäotteella) vai vastaotteella?

N. Puolessa vuodessa painoni on noussut sellaiset 5 kg. Tuolloin aloitin myös punttisalin. Kroppaan on tarttunut lihasta ja olen muutenkin timmimpi kuin ennen. Kysymys siis kuuluu, kun kuulee puhuttavan että pari kg lihasta naiselle vuoteen on hyvä suoritus, mutta mistä tuo oma 5 kg sitten koostuu, kun nykyisin vatsapalat erottuu, eli olenko luonnon oikku vai mitä? Mielenkiintoista on myös se, miten löysänä ja mahamakkaran omistavana painoin 7 KILOA vähemmän kuin nyt! (tuolloin en harrastanut mitään liikuntaa oikeastaan) ja kaikki tämä tosiaan vuoden sisällä... :O

Mitä mieltä olette Team M&M Gym Logissa (oisko ollu jakso nro.6) esitetystä vatsatreenistä? Hyvä luultavasti, kun on videollekkin päätynyt... Vähän tyhmä kysymyskin kai.
Ja mitä variaatiota kulmasoudusta kannattaa tehdä - Pendley, Yates (myötäotteella) vai vastaotteella?

Nyt kun videon katsoin niin ihan hyvältähän nuo. Mutta ei noita kaikkia ole kerralla tarkoitettu tehtäväksi.

Vaihtele niitä, vaihtelu virkistää.

N. Puolessa vuodessa painoni on noussut sellaiset 5 kg. Tuolloin aloitin myös punttisalin. Kroppaan on tarttunut lihasta ja olen muutenkin timmimpi kuin ennen. Kysymys siis kuuluu, kun kuulee puhuttavan että pari kg lihasta naiselle vuoteen on hyvä suoritus, mutta mistä tuo oma 5 kg sitten koostuu, kun nykyisin vatsapalat erottuu, eli olenko luonnon oikku vai mitä? Mielenkiintoista on myös se, miten löysänä ja mahamakkaran omistavana painoin 7 KILOA vähemmän kuin nyt! (tuolloin en harrastanut mitään liikuntaa oikeastaan) ja kaikki tämä tosiaan vuoden sisällä... :O

Ole helvetin tyytyväinen, älä kysele ja jatka samalla tavalla.

Back
Ylös Bottom