Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

No tässä tapauksessa mä olen sinut asian kanssa, että multa puuttuu kirjallinen sivistys ja tieto paperilla siitä, että miten ihmiskroppa toimii. Väitän kuitenkin, että tiedän paremmin, kuin muut, että mikä treenityyli ja tapa on omalle kropalleni toimivin ja parhain mahdollinen..

En ole muistaakseni ( korjaa jos olen väärässä ) väittänyt, että tiedän anatomiasta jotain tai vastaavasti tiedän, että mikä tyyli olisi jollekkin muulle se oikea tyyli, mutta siinä vaiheessa mun niskavillat nousevat pystyyn jos omaa parhaaksi toteamaani tyyliä tulee joku toinen arvostelemaan perusteella: ''mä tiedän, miten pitää tehdä, koska luin kirjasta ''.

Vai väitätkö, kun luet ihmisen anatomian niin tiedät paremmin minun kropastani, mitä mä itse kokeilemalla ja testaamalla?

Mutta sitten kun ymmärtää tarpeeksi niin voi päätellä asioita mistä sinulla ei ole pienintä hajuakaan.

E: Tarkoitin yleisellä tasolla, en suoraan sinua. Itse kokeilemalla oppii toki, mutta väitän että aika harva pystyy päättelemällä korvaamaan satojen tuntien lukemista.

Ajattelitteko kinata aiheesta vielä montakin sivua?
Aloittelijoiden kysymykset-ketju ei liene paras ketju moiselle jankkaukselle.
Just sayin'...

Eiköhän se ole aika selvä juttu, että anatomiantuntemus nostaa treeniohjelmien teon toiselle potenssille, pelkästään senkin takia, että nähdään vartalo kokonaisuutena. Lisäksi vaikka olet löytänyt toimivan treenityylin, ei tarkoita sitä ettei mitään voisi tehdä paremmin.

Vai ajattelitko kenties tekeväsi samaa jakoa/ohjelmaa lopun elämääsi, koska parempaa ei ole?
En kiistä, että tämä ei olisi totta, mutta miksi sitten kaikki ''ammattilaiset'' eivät esimerkiksi sitten treenaa, vaikka tällä kiistellyllä Rinta/selkä jaolla vaan sieltäkin löytyy erilaisia vaihtoehtoja aina laidasta laitaan? Usein heiltä kuulee myös kommentteja, mitä tässä yritän allekirjoittaa, että ei ole oikeaa ohjelmaa vaan jokaisen pitää löytää itselleen se oikea tapa treenata..

Mä en tajua siis mikä tässä nyt on näin suurena ongelmana, koska olen löytänyt itselleni paremman tavan, kuin se, että treenattaisiin rinta ja selkä samana päivänä? Omassa treenissäni saan parhaan kehityksen, kun treenaan rinnan kanssa olkapäät ja ojentajat.
Miksi en siis jatkaisi treenausta tällä minulle parhaalla tyylilläni, joka toimii myös miljoonalla muulla treenaajalla. Miksi se pitäisi lähteä muuttamaan rinta/selkä jaoksi, koska kirjassa lukee, että se olisi järkevintä? En kuitenkaan usko, että sillä on niin paljon painoarvoa, että sillä nyt huomattavia eroja saa aikaiseksi, että minkä kanssa sä treenaat ja mitä, kunhan vain treenaat järkevästi ja kovaa?

Tällä tarkoitan juuri tätä helvetin hifistelyä, että joku ei voi tehdä jotenkin, koska kirjassa lukee, että toinen tapa on anatomisesti järkevämpi.

En ole treenannut samalla tavalla kolmea kuukautta kauempaa. Tykkään treenata 4-jakoisella tai tällä kiistellyllä jaolla, jossa ei ole paljoa ''raskaita'' perusliikkeitä samalla kertaa.. Näin saan itsestäni päivästä toiseen kaikki tehot parhaalla mahdollisella tavalla irti, joten teenkö jotain väärin?

Mutta sitten kun ymmärtää tarpeeksi niin voi päätellä asioita mistä sinulla ei ole pienintä hajuakaan.

E: Tarkoitin yleisellä tasolla, en suoraan sinua. Itse kokeilemalla oppii toki, mutta väitän että aika harva pystyy päättelemällä korvaamaan satojen tuntien lukemista.

Näytät tietävän paljon asioista ja treenauksesta, mutta se tärkein '' kuuntele omaa kehoasi '' on vähän hakoteillä. Voisit vaihtaa ne metrin paksuiset pakkislasit vähän ohuempiin ja astua raittiiseen ulkoilmaan, jossa huomaat erilaisia ihmisiä ja tyylejä kaikissa asioissa, mitä eteesi tulee. Ihmiset on erilaisia, mutta ethän sä sitä välttämättä sieltä kirjan ja lasien välistä ole vielä huomannut ;)

Väittely voi mun mielestä loppua tähän, koska tässä ei näytä olevan loppua, joten miksi sitä jatkaa? Jos päätät kuitenkin jatkaa ja heität jonkun nasevan kommentin tietämättömyydestäni, epäsivistyneestä olemuksesta, kun en tunne kirjallisuutta tai ihan vain tyhmästä tavastani treenata, joka on ihan perus 3-jakoisen runko niin oma mielipiteeni on se, että voit samalla vetäistä alahuulen pään ylitse ja nielaista..

ps. alkaa väittely menemään jo niin henkilökohtaiselle tasolle puolin ja toisin, että senkin puolesta mennään jo ohi aiheen ja lopetus voisi olla ihan hyvä ratkaisu..

pps. onnea tälle valmennettavallesi tuleviin kisoihin, mistä jo aiemmin mainitsitkin..

No tässä tapauksessa mä olen sinut asian kanssa, että multa puuttuu kirjallinen sivistys ja tieto paperilla siitä, että miten ihmiskroppa toimii. Väitän kuitenkin, että tiedän paremmin, kuin muut, että mikä treenityyli ja tapa on omalle kropalleni toimivin ja parhain mahdollinen..

En ole muistaakseni ( korjaa jos olen väärässä ) väittänyt, että tiedän anatomiasta jotain tai vastaavasti tiedän, että mikä tyyli olisi jollekkin muulle se oikea tyyli, mutta siinä vaiheessa mun niskavillat nousevat pystyyn jos omaa parhaaksi toteamaani tyyliä tulee joku toinen arvostelemaan perusteella: ''mä tiedän, miten pitää tehdä, koska luin kirjasta ''.

Vai väitätkö, kun luet ihmisen anatomian niin tiedät paremmin minun kropastani, mitä mä itse kokeilemalla ja testaamalla?

Väität siis, että olet löytänyt parhaan treenitavan, vaikka on monia tapoja jota et ole kokeillut, joilla on vielä tieteellistä taustaa niiden toimivuudesta. Toki ihmiset on erilaisia, mutta ei niin erilaisia, eikä tuskin kukaan ole kertonut miten juuri sinun tulisi treenata.

Nnaikou, koska ammattilaisissakin on hyvin suuria eroja. Olen kuullut niin uskomattomia juttuja esimerkiksi jenkkilän yliopistotason valmentajista että pahaa tekee.
Eikä rinta/selkä ole ainut tapa treenata.

Hauskinta on se että et ole edes kokeillut systeemiä ja dumaat sen huonoksi.

Ja tuo "hifistely", ihan kuin siinä olisi jotain väärää. Kerron esimerkin viikon takaa.

Olin treenattavani kanssa menossa tekemään jalkatreeniä, tarkoitus oli siirtyä intensifikaation kumulaatioon, eli pienemmät kuormat, pidemmät sarjat.
Oltiin viime kyykkytreenissä etukyykätty 165, ja ajattelin että piikataan lisää 3-4 viikon päästä. Mutta kun menimme kahville niin katoin hänen lantion mekaniikasta ja yleisestä ryhdistä, sekä psyykkeestä että tänään irtoaa voimaa. Menimme salille ja etukyykystä irtosi 172.5kg.

Oliko tämä hifistely nyt sitten typerää? Ilman anatomian tuntemusta ja hermoston ymmärrystä ei tämmöisiä voi tajuta.

Paskapuhetta monen mielestä, mutta tulokset puhuvat puolestaan. Pelkästään kokeilemalla jotain mikä tuntuu hyvältä ei nosta etukyykyn maksimia 50 kiloa alle kolmessa kuukaudessa. Kyllä siinä pitää vähän tietää mitä tekee.

E:
Näytät tietävän paljon asioista ja treenauksesta, mutta se tärkein '' kuuntele omaa kehoasi '' on vähän hakoteillä. Voisit vaihtaa ne metrin paksuiset pakkislasit vähän ohuempiin ja astua raittiiseen ulkoilmaan, jossa huomaat erilaisia ihmisiä ja tyylejä kaikissa asioissa, mitä eteesi tulee. Ihmiset on erilaisia, mutta ethän sä sitä välttämättä sieltä kirjan ja lasien välistä ole vielä huomannut

Ja tämä tulee ilmi mistä? Siitä että en tykkää vetävät/työntävät jaosta?

Jos olen hakoteillä niin miksi valmennettavani tulevat vahvemmiksi ja isommiksi, ja monella vielä vanhat vammatkin ovat parantuneet?

Minkälaist ohjelmaa suosittelisette mulle? Nyt on varmaa noin vuoden verran tullu treenailtuu, viimiset pari kuukautta SS ohjelman mukaa.
Penkki 3x5 85kg ja kyykky 3x5 80kg, tiiän et kyykky on jäles mut se on nousus hyvin. Paino on sen 84kg ja pituus 184cm. Lihaksen kasvatus olis tarkotukses

Olisko SS mitää sillee et tekis vaa enemmän toistoi vaikka 10?

Eipä sitten ollu tullu se kysymys tänne joten kysynpä uudestaa. Niin miksi ei tuu olkapäähän lihaa yhtään? ohjelma olkapäille on tämä :

-Pystypunnerrus tanko / kp x3-4
-Vipunostot sivulle x3-4
-Vipunostot taakse x3-4

pitäskö ottaa joku toinen liike käyttöön tai jotai?

^Liikkeet ovat ok, mutta eihän tuosta käy ilmi edes sarjapituudet tai se, treenaatko niitä olkapäitä joka päivä, kerran viikossa vai kerran vuodessa, mistään muista kunnon pohjatiedoista puhumattakaan. Muutenkin olisi hyvä pistää näkyville aina koko ohjelma tai jako, edes pääpiirteissään, että voisi saada jonkinlaisen kokonaiskuvan treeneistä.

Miten pystärin sarjapainot ovat kehittyneet?

Mikä on yleinen konsensus sen suhteen, että onko takakyykyssä asiallista käyttää pehmeitä (ehkä jopa liian hieman isoja) sisäpelikenkiä? Riskinä kyykkäillä polvet sököksi? Mietin vaan, että sukkasillaan pito saattaa olla ongelma, toisaalta paljain jaloin ehkä liian hippiä. Näkemyksiä, suosiolla sukat jalassa koittamaan luonnollista liikerataa ja ostelis adidaksen ironworkit sitko rahaa?

Mikä on yleinen konsensus sen suhteen, että onko takakyykyssä asiallista käyttää pehmeitä (ehkä jopa liian hieman isoja) sisäpelikenkiä? Riskinä kyykkäillä polvet sököksi? Mietin vaan, että sukkasillaan pito saattaa olla ongelma, toisaalta paljain jaloin ehkä liian hippiä. Näkemyksiä, suosiolla sukat jalassa koittamaan luonnollista liikerataa ja ostelis adidaksen ironworkit sitko rahaa?

Itse kyykkäsin tänään ekaa kertaa noilla Adidaksen Power Perfect II:silla, ja oli kyllä ihan erilaista kyykätä, asento pysyi automaattisesti hyvänä. Itse kyykkäsin isoilla löysillä sisäpelikengillä vuodenpäivät, ei ne polvia sen enempää tuhoa, mutta noi kantapäistä korotetut auttaa kyykkäämään selkä suoremmassa syvälle.

Näettekö haittana vai hyötynä kun joskus (tosin harvemmin) tulee päiviä jolloin vain ei huvita / jaksa salille raahautua? Nyt perjantaina viimeks kävin ja sunnuntaina olisi ollut jalkatreeni mutta tässä nyt sitten perjantaista asti pidetty salilta taukoa jostain syystä, tänään ja eilen tosin koulussa ollut raskasta, niin ei illasta vain jaksanu salille. Huomenna menen, kannattaako jatkaa siitä mihin jäi vai aloittaa jako alusta, jos tuolla nyt on jotain merkitystä? 4-jakoinen siis käytössä.

Näettekö haittana vai hyötynä kun joskus (tosin harvemmin) tulee päiviä jolloin vain ei huvita / jaksa salille raahautua? Nyt perjantaina viimeks kävin ja sunnuntaina olisi ollut jalkatreeni mutta tässä nyt sitten perjantaista asti pidetty salilta taukoa jostain syystä, tänään ja eilen tosin koulussa ollut raskasta, niin ei illasta vain jaksanu salille. Huomenna menen, kannattaako jatkaa siitä mihin jäi vai aloittaa jako alusta, jos tuolla nyt on jotain merkitystä? 4-jakoinen siis käytössä.

Mullakin välillä noin ;)

Kait se kroppa 5 päivässä palautuu, ainakin itteltä tuntuu, että voi aloittaa just siitä lihasryhmästä mistä haluu.

Kaikin puolin parasta kuitenki jatkaa siitä mihin jäi, tulee muuten tehtyä liikaa pelkkiä lemppareita ;)

Määrittele kiinteyttäminen (typerin termi ikinä imo.)
Kuulostaa siltä, että tavoitteesi on säilyttää/hieman kasvattaa lihaksia ja vähentää rasvan määrää kehossa.
Rasvaa saat poistumaan kun kalorit sisään < kalorit ulos.
Miinuskaloreilla lihaksia ei (käytännössä) saa kasvamaan, mutta suurimman osan saat säilymään kun nostelet raskaita painoja ja saat ravinnossasi tarpeeksi proteiinia.
Ehdotukseni on, että aloitat tekemään simppeliä aloittelijan ohjelmaa, esim. Starting Strength, ja syöt hieman vähemmän kuin kulutat (+ tarpeeksi proteiinia).

Joo onhan kiinteyttäminen typerä termi :) eli painohan on suht ok, mutta sellainen kun ei oo oikeestaan koskaan treenannu ni sellaist peruslöysyyttä on vatsan ja rintakehän alueel.. eli jos asial ei ala mitään tekeen ni jossain kohtaa voi olla että miestä luullaan naiseksi :D Ensimmäinen asia minkä jo itse huomioin on protoiinien saaminen tarpeeksi itselleni niitä on tullut n. 20-25% kun olen alkanut noudattaa ravintosisällön suhteen P 30%, H 40%, R 30%, mikä ilmeisesti on tapauksessani ihan järkevä suhde?

Ensisijaisesti/aluksi löysyyden pois saaminen on tarkoitukseni. En toki tämän jälkeenkään ole salilla käyntiä lopettamassa vaan tarkoitus jatkaa lihasten kasvattamista. Millaisilla sarjoilla ja toistoilla kannattaa treenata tapauksessani? Suuret painot ja lyhyet sarjat vai kevyemmillä ja pitkään?

Joo onhan kiinteyttäminen typerä termi :) eli painohan on suht ok, mutta sellainen kun ei oo oikeestaan koskaan treenannu ni sellaist peruslöysyyttä on vatsan ja rintakehän alueel..

Se sun "löysyys" on ihan läskiä vaan. Ja sitä samaa "löysyyttä" löytyy luultavasti myös takapuolelta, jaloista ja käsistä.

Ensinnä sun pitää nyt vähän miettiä, että haluutko ensin kasvattaa lihasmassaa vai laihduttaa rasvaa pois. Molempia et kerralla saa, mutta molemmat tekee sua lopulta kireemmäksi.

Nyt kun tuo Fuhrerin ja Nnaikoun The Great Debate vaikuttais olevan ohi, uskaltaapi nostella:
Olis tarkotus ensivuoden alussa aloittaa elämäni ensimmäinen dieetti, ja ajattelin ottaa HIITin avuksi. Mulla on nyt treeninä Powerhousun fiksu nelijakoinen, jossa on tiistaina vuorossa etureidet ja perjantaina takareidet. Mille päiville suosittelisitte vedettävän ton HIITin?

Entäs kun dieettaan pelkän 500kcal vajeen sijaan miinuskaloreilla + HIITillä, niin paljonko ottaisitte tosta -500kcal pois?

Kiitoksia Metallica. Itekkin tyyppailin nyt ekaa kertaa mavea sukkasillani, ja ainakin tuntuma lihaksistoon oli parempi kuin löysillä sisäpeli kengillä. Pitää ottaa noitten kenkien nimi korvan taakse, ja käydä poistamassa taloustilanteen niin salliessa!

Back
Ylös Bottom