Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

En löytänyt enää kysymystäni.

Eli mitä kaikkea voi tehdä kasipainoilla, mihin osaalueisiin vaikuttaa ja millä toistolla olis hyvä?

Painosetti on 50kg mitä on, perus halppis.

Tarkoituksena ostaa 80kg lisää ja mutkatanko ja pitkä tanko kanssa.

Kiitoksia etukäteen.

Fobba
Vähän mielikuvitusta kun käyttää niin voit tehdä kaikkea mahdollista pelkillä käsipainoilla.. Leuat voi olla vähän hankalaa, mutta sitä varten metsissä on puita jos kuntosalikortin ostaminen on se kynnys..

moro

en tiedä onko oikea paikka kysyä, mutta kysymys koskee hiekkasäkkiä. elikkä olen aikeissa hommata hiekkasäkkiä mitä voisi kannella mutta paino on ongelma eli en tiedä minkä painoneinen säkin tulisi olla. alla jotain tuloksia jos joku osaisi näiden perusteella antaa vähän vinkkiä, ja säkki saisi olla "raskas" eli 30-60 metrin matkoja olisi tarkoitus kannella. joku 130kg säkki on jo varmaan jo ihan liian painava??

Maastaveto 200kg
kyykky 160kg

Luulen, että mun hermosto ei oikeen ole palautunut nyt.
Jotenki painot vaan jynssää paikoillaan, silloin tällöin otan jopa pois painoja kun ei vaan ole voimia.
Pitäiskö mun pitää kevyt viikko? 2 kuukauden päästä lähden irlantiin viikoksi niin ajattelin, että en siellä sitten treenaisi.
Käytössä tuo elaston 2-jakoinen, kovaa treenaan mut en ihan loppuun.

E: Ja jos sillä jotain merkitystä on, niin vuosi tullu treenattua ilman sairastumia, 1 viikon olin riparilla.. Muuten ei oikeastaan taukoja ole ollut.
E2: Ennen sitä reissua tulee 32 treeniä.. Ehkä sittenkin pidän sen aikaisemmin? Miten paljon kevennän, esim jos kyykyssä teen 90kg 5 sarjaa 6 toistot, niin teenkö 75kg sarjat vai?

Lainaus:
"Monet väittävät, että hiilihydraatit illalla lihottavat, koska ne estävät yöllisen kasvuhormonipiikin erityksen. Mutta unohtava, mainita sen että kasvuhormonin suhteen tulee jälkipiikki (41)."

Eli ymmärsinkö tuosta siis oikein, että voi rauhassa syödä hiilihydraatteja illalla kun tulee kuitenkin toi jälkipiikki?

Elikkä siis, varsinaista saliohjelmaa ei kannata olla, vai meinaatko, että olisi tietty saliohjelma, jolloin treenaan puntilla esim: Viikkona A. Perusvoimaa. Sitten seuraavalla viikolla eli viikkona B, Kestovoimaa?
Tai siis jäi vielä ihmetyttään, ettäs kuinka usein vaihan sarjat, toistot? Sen kuvan olen saanut että noin, 2-4k välein pitäisi ohjelma muuttaa, mutta entäs noi toistot? Entä mitä tarkoitat happohelvetti kikkailulla? Sitä myös, että jos esimerkiksi Viikolla A, oon puntilla, niin voinko vaikka sitten seuraavalla viikolla tehdä kuntopiiriä puntin sijaan? Sitten kuntopiiri viikon jälkeen vaikkapa taas punttia, että mites tuollainen tsydeemi käy? Entäs minkälaista ohjelmaa ehdottaisitte?

ja juu pitäs sitä varmaan käydä, mahd. monta kertaa lenkillä, että peruskunto pysyy. Sillä kisoissa finaaleissa saa vääntää rattia jopa 30min ja, jos joku on edes ikinä ajanu sitä motorsporttii kilpailutasol niin tietää ettei se mitään kevyttä hommaa ole :P.

Sekä kiitos vastauksista, tuossa nyt kysyn muutamia asioita mitkä jäi vielä epäselviksi.

Ps. Jos mulla on yksijakonen ohjelma, ja haluan tehdä yhden päivän erilaisella treenillä. Niin onko sillä sit haittaa? Entäs, jos on joka kerralla, tai joka toisella viikolla erilainen punttiohjelma mites se, onko kannattavaa?

Vastausta?

Onko tehokkuudella paljonkin eroa jos tekee pystypunnerruksen niskan taakse tai rinnalle? Kumpi vaikuttaa enemmän ja mihin lihaksiin?

Entä onko paljon eroa etu- ja takakyykyllä? Etukyykky itelleni jokseenkin hankala :D .

Mites täältäkin löytyy paljon purnauksia pumpin suhteen? Kannattaako esim hauikset treenata ihan pumppiin saakka? Vai vaan isoilla painoilla 6-8 toistoa? Kokoa enimmäkseen haetaan.

Lainaus:
"Monet väittävät, että hiilihydraatit illalla lihottavat, koska ne estävät yöllisen kasvuhormonipiikin erityksen. Mutta unohtava, mainita sen että kasvuhormonin suhteen tulee jälkipiikki (41)."

Eli ymmärsinkö tuosta siis oikein, että voi rauhassa syödä hiilihydraatteja illalla kun tulee kuitenkin toi jälkipiikki?

Kaiken sen vähäisen tiedon mukaan mitä minulle on suotu ja tuosta kirjoituksesta käy ilmi, niin kyllä, voit huoletta syödä myös niitä hiilihydraatteja illalla.

Onko tehokkuudella paljonkin eroa jos tekee pystypunnerruksen niskan taakse tai rinnalle? Kumpi vaikuttaa enemmän ja mihin lihaksiin?

Eteen. Taakse VOI olla pahaksi, niin miksi edes ottaa riskiä kun saat enemmän rautaakin tankoon edestä. Seisten tehtynä yksiparhaista perusliikkeistä. Älä huijaa taakse kaartamalla.

Entä onko paljon eroa etu- ja takakyykyllä? Etukyykky itelleni jokseenkin hankala :D .

Takakyykky rasittaa kaikkia jalan lihaksia, enemmän takareisiä ja persettä kumminkin. Etukyykky on lähinnä etureisille (paljon toki keskivartalollekkin), huomaat että painot ovat hieman pienemmät tästä johtuen. Voi eristää vielä enemmän etureisille pistämällä korokkeen kantapäiden alle. Tekniikan oppii tekemällä, siitä tulee luonnollisepi kuin takakyykystä kun vähän aikaa tekee.

Mites täältäkin löytyy paljon purnauksia pumpin suhteen? Kannattaako esim hauikset treenata ihan pumppiin saakka? Vai vaan isoilla painoilla 6-8 toistoa? Kokoa enimmäkseen haetaan.

Perustreeniä jaosta riippuen 6-10 toistoa 1-5 sarjaa 1-3 liikettä. Voit monijakoisessa tehdä loppuun jotain pumppi hakuista heiluttelua tuntumalla, ja sarjatkin voi mennä aina 20 asti. Tästä ollaan montaa mieltä onko moisesta hyötyä.

teen SS ja ajattelin et haittaakoy yhtää jos käyn sen 3 krt viikos lenkil sen lisäks eli menis joteki näin

ma treeni
ti lenkki
ke treeni
to lenkki
pe treeni
la lenkki
su lepo

joka pv se 3000kcal eli n. +500 ni vaikuttaako yhtää gainsseihi jos ois jokatapaukses samat plussakalorit ja sit toine juttu et ton kalorilaskurinmukaa joku 15min hölkkäys kuluttas joku 200-400kcal vai mitäse ny oli ni vaikuttaako se et jos se 15min hölkkäys ottaa huonokuntosel todella koville ja jollai kovakuntosel ei tuntuis yhtää ni kuluttaako se molemmil samanverran silti?

teen SS ja ajattelin et haittaakoy yhtää jos käyn sen 3 krt viikos lenkil sen lisäks eli menis joteki näin

ma treeni
ti lenkki
ke treeni
to lenkki
pe treeni
la lenkki
su lepo

joka pv se 3000kcal eli n. +500 ni vaikuttaako yhtää gainsseihi jos ois jokatapaukses samat plussakalorit ja sit toine juttu et ton kalorilaskurinmukaa joku 15min hölkkäys kuluttas joku 200-400kcal vai mitäse ny oli ni vaikuttaako se et jos se 15min hölkkäys ottaa huonokuntosel todella koville ja jollai kovakuntosel ei tuntuis yhtää ni kuluttaako se molemmil samanverran silti?
ei haittaa, pikemminkin on hyvä juttu, koska se voi auttaa palautumisessa.Vedät vaan paljon safkaa.

Pistetääs tämä nyt tänne. Mikä on ehdottomasti paras pakaraliike salilla? Sellainen, että seuraavana päivänä oikein polttelee peräsimessä.

Mie saan ainaki hanurin aivan tuleen pitkillä askelkyykyillä.

e: mut en kyllä voi sanoo et olis ehdottomasti paras, ehkä ehdollisesti paras :)

Koukistetulla jalalla suoritettu yhden jalan reverse hyper. Suurin pakara-aktivaatio kaikista liikkeistä.

Muita hyviä on mm. koukistetuilla jaloilla tehty selänojennus, "pakarasilta" painoilla ym.

Perinteisistä liikkeistä maastaveto oikein tehtynä.

Pistetääs tämä nyt tänne. Mikä on ehdottomasti paras pakaraliike salilla? Sellainen, että seuraavana päivänä oikein polttelee peräsimessä.

Reverse hack. Viimekerran jälkeen sattu viikon perseeseen, sitten se oli 2päivää krampissa ja sitten alkoi puristaan iskiashermoo ja sattu koko selkään. Ainakin polttelee seuraavina päivinä!

Jetec: -Tottakai se jonkin sortin ohjelma pitää olla jos meinaa kehitystään haluta seurata, ainakin kokemattomana kolistelijana. Tuo vaihtelu meinaa juurikin tuota, että esim. 3-6vkon kausia ensin perusvoimaa, sitten lyhkäsempi kausi maksimivoimaa ja taas uusiksi. Kestovoimaa ei tarvinne alkuunsa lähteä tekemään erikseen, jos mikäli sikäli voimatasot on vielä kohtuu alhaiset, se kyllä paranee perusoiman kehittymisenkin myötä.

Ja kuten sanottua, ei mun makuun se lenkkeily ole peruskuntoilun vaihtoehdoista se paras tai edes hyvä. Kyllä mä tekisin monipuolisempaa toimintaa ja pitempi kestoisena, mitä yleensä lenkkeilyt tehdään. Eli hiihtelemään, vaeltelemaan, kuntopiireilemään jne. Happolhelventiileillä mainaan tabata ym. tyylisiä settejä, joissa vedetään kroppa tosissaan hapoille. Ja tuo tabatat nyt vaan esimerkkinä, mä tekisin nuita mahdollisimman monipuolisesti, että kroppa tosiaan tottuisi nuihin happoihin ja oppisi käyttämään niitä kaverinaan.

Ja mitä nuihin ohjelma ym. ehdotuksiin ja kyselyihin tulee, niin ei täällä kukaan ala mitään kenelekkään valmiiksi väsäämään, varsinkin tää aloittelijoiden ketju on paikka ennemmin nopeille ja lyhkäsille kysymyksille, mutta menkööt nyt tämäkin jaarittelu tänne.

Yksinkertaisesti SJMV, sen jälkeen on takareidet ja pakarat tulessa. Ei kyllä ole se ehdoton vaihtoehto ja kaikki edellä mainitut ovat myös yhtä hyviä. Myös Glute Ham Raise taitaa olla mainitsematta. Mutta kokeilemalla se kai parhaiten selviää ;)

Ohjeet

Kyselisin vähän neuvoja salilla käymiseen. En ole varsinaisesti käynyt salilla tähän päivään mennessä, mutta pitäisi alottaa jonkilainen treenaus tammikuussa. Eli olen 178cm pituudelta ja paino 59kg - lihasmassaa ei oikeastaan ole.
Tavoitteena olisi perus hyvä lihasmassa, painottuen selkä- ja vatsalihaksiin paskana olevan selän takia. :/

Back
Ylös Bottom