Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mikä olisi sopiva treeniohjelma lihaksen kasvatukseen nyt, kun olen tahkonnut kolmisen kuukautta vähän sovellettua G6:sta? Itse olen ajatellut kaksijakoista, mutta hyötyykö siitä paljon mitään, kun pääsen viikossa vain kolme kertaa salille? Ja itse olen käsittänyt että kolmejakoinen ei ole hirveän optimaalinen ohjelma aloittelijalle joka haluaa ensisijaisesti lihasta...

Ajatellaan, että jos Jorma ei syö proteiinijauhoja, koska hän väittää niistä aiheutuvan finnejä ja iho-ognelmia. Kuseeko Jorma itseään silmään jos hän syö niiden tilalla proteiinipatukoita?

Onko ainesosat jauhoissa ja kiinteissä patukoissa kuitenkin samaa?

Kusee hän.

E: Ei pelkästään siinä, että patukat toisivat vähemmän iho-ongelmia kuin jauhe, vaan ylipäätään siinä, että proteiini niitä aiheuttaisi.

Olen lukenut, että treenin jälkeen (30min sisällä) tulisi tankata proteiinia ja hiilareita, mutta mistä tiedän kuinka paljon ja pitkä olisivat parhaita/sopivia lähteitä?

Kyllä kerran viikossa juokseminen pitää aerobista juoksukuntoa yllä. Sen takia se kertakin on hyödyllistä.

Tarkoitinkin että mitä hyötyä on siitä että jaksaa juosta tunnin? Juoksukunnolla ei ole juuri korrelaatiota mihinkään muuhun kuin juoksemiseen. Miksi sitä siis pitäisi tehdä?

Oma treeni.

Moro,

Minulla on käytössäni 50kg painosetti, iahn perus halpis.

Käsipainotangot ja tarkoituksena hommata setti jossa olisi pitkä tanko.

Olen ajatellut tehdä painokelkan jota työntää talvisin ja kesäisin.

Mitä kaikkea voi tehdä normi 50kg setillä?

Pelkät käsipainot siis käytössä.

Kiitoksia etukäteen.

Tuleeko muilla välillä sellaisia ihan lähes uskomattomia kehityspiikkejä sarjapainoissa? Mulla on jo useampaan otteeseen käynyt niin, että ensin takoo kovalla treenillä päätään seinään samoilla painoilla kuukausia, ja sittne yhtäkkiä ikäänkuin takautuvasti jossain viikossa-parissa nousee tulokset ihan vitusti? :wtf: Viimeisin oli tässä ihan hetki sitten penkkipunnerruksen kanssa. Taoin tiukkoja kutosia 100kilolla varmaan 3 kuukautta ja sitten yhtäkkiä ensin menee 8x ja seuraavalla viikolla 10x100kg ?? Samoin kyykyssä tuli samanlainen piikki alkusyksystä.

Mistähän moinen johtuu?

^- Tuli tosta mieleen, että miksi on kevyempi tehdä penkkiä smithissä? Kyseisessä smithissä on kiskot, mutta tankoa voi liikuttaa syvyys suunnassa(?)

Jos mikäli sikäli ajohommat ja niissä kisailu on se mihin tähtää harjoittelullaan, niin kyllä mä ehdottomasti sisällyttäisin siihen treeniohjelmaan niin peruskunto kuin aerooppisiakin harjoituksia.

Mutta enpä kyllä itsekkään siihen suosittelisi lenkkeilyä kerran tai kaksi viikossa, vaan enemmin (lähes) päivittäisiä pitempi kestoisia (sauva)kävelyitä, hiihtoja tai vaikka uinteja peruskestävyysharjoituksiksi, kestoltaan kaikkea välille 60-180min ja sitten kovempi tehoiset treenit muutaman kerran viikkoon salilla puntilla, kuulaillen tai kuntopiirein ja niissäkin reilusti vaihtelua niin sarjapituuksissa, sarjojen välisissä tauoissa, sarjojen määrissä jne. Välistä panostus ihan voimapuoleen, maksimiin asti ja välistä sitten erilaisia happohelvetti kikkailuita opettaakseen niistä hapoista itselleen kaverin sinne ajohommiinkin.

Ja se tärkein tietenkin, on ajaa ja paljon. Niin määrällistä kuin laadullistakin ajoa.

Elikkä siis, varsinaista saliohjelmaa ei kannata olla, vai meinaatko, että olisi tietty saliohjelma, jolloin treenaan puntilla esim: Viikkona A. Perusvoimaa. Sitten seuraavalla viikolla eli viikkona B, Kestovoimaa?
Tai siis jäi vielä ihmetyttään, ettäs kuinka usein vaihan sarjat, toistot? Sen kuvan olen saanut että noin, 2-4k välein pitäisi ohjelma muuttaa, mutta entäs noi toistot? Entä mitä tarkoitat happohelvetti kikkailulla? Sitä myös, että jos esimerkiksi Viikolla A, oon puntilla, niin voinko vaikka sitten seuraavalla viikolla tehdä kuntopiiriä puntin sijaan? Sitten kuntopiiri viikon jälkeen vaikkapa taas punttia, että mites tuollainen tsydeemi käy?

ja juu pitäs sitä varmaan käydä, mahd. monta kertaa lenkillä, että peruskunto pysyy. Sillä kisoissa finaaleissa saa vääntää rattia jopa 30min ja, jos joku on edes ikinä ajanu sitä motorsporttii kilpailutasol niin ei se mitään kevyttä hommaa ole :P.

Sekä kiitos vastauksista, tuossa nyt kysyn muutamia asioita mitkä jäi vielä epäselviksi.

Ps. Jos mulla on yksijakonen ohjelma, ja haluan tehdä yhden päivän erilaisella treenillä. Niin onko sillä sit haittaa? Entäs, jos on joka kerralla, tai joka toisella viikolla erilainen punttiohjelma mites se, onko kannattavaa?

Olen lukenut, että treenin jälkeen (30min sisällä) tulisi tankata proteiinia ja hiilareita, mutta mistä tiedän kuinka paljon ja pitkä olisivat parhaita/sopivia lähteitä?

Edit: Rittääkö esim. yksi hedelmä (esim. banaani) ja vaikka purkki maitorahkaa palautumiseen?

Edit: Rittääkö esim. yksi hedelmä (esim. banaani) ja vaikka purkki maitorahkaa palautumiseen?

http://www.pakkotoisto.com/ravinto/12115-pakkislaisten-palautusjuomat/

Tuolla on paljon asiaa palautusjuomista. Itse otan treenin jälkeen ~50g prot + ~50g malto. Noi painot on ihan perstuntumalta, kunhan pussista lurautan jonkun määrän shakeriin. Sit syön hetiku alkaa ruoka maistumaan, yleensä joku reilu tunti treenin jälkeen. Miun kohalla tuo on toiminu ja en usko että ihan älyttömiä eroja tulee hifistelemällä, pääasia et vetää palautusjuoman.

Treeni vinkkejä.

En löytänyt enää kysymystäni.

Eli mitä kaikkea voi tehdä kasipainoilla, mihin osaalueisiin vaikuttaa ja millä toistolla olis hyvä?

Painosetti on 50kg mitä on, perus halppis.

Tarkoituksena ostaa 80kg lisää ja mutkatanko ja pitkä tanko kanssa.

Kiitoksia etukäteen.

Fobba

http://www.pakkotoisto.com/ravinto/12115-pakkislaisten-palautusjuomat/

Tuolla on paljon asiaa palautusjuomista. Itse otan treenin jälkeen ~50g prot + ~50g malto. Noi painot on ihan perstuntumalta, kunhan pussista lurautan jonkun määrän shakeriin. Sit syön hetiku alkaa ruoka maistumaan, yleensä joku reilu tunti treenin jälkeen. Miun kohalla tuo on toiminu ja en usko että ihan älyttömiä eroja tulee hifistelemällä, pääasia et vetää palautusjuoman.
Kiitos ^^

Ajattelin lähteä kokeilemaan ihan perus MASS RECOVERY:llä. Ilmeisesti pitäisi olla ihan kelpo tavaraa? :)

Back
Ylös Bottom