Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tää nyt ei varsinaisesti ole aloittelijan kysymys (ehkä), mutta missä vaiheessa on hyvä siirtyä 2-jakoisesta 3 tai 4-jakoiseen ohjelmaan? Nyt olen 1½ vuotta vitkutellu 1 ja 2-jakosilla, ja alkaa jo kyllästyttämään ja tuntuu että kehitys on vähintäänkin hidastunut siitä ekasta vuodesta (varmaa normaalia, mutta laskee motivaatiota....). Tätä kysyn siksi koska satuin kuulemaan eräältä naispuoliselta pt:ltä että vasta kokeneemmat punttaajat voi treenata 3 tai 4-jakosilla ohjelmilla. Olen kokeillut pari viikkoa uudella nelijakosella ohjelmalla ja lihakset on ollu kipeemmät kuin aikoihin (ja siis mä tykkään!)

Kiitoksia vastaineille ! Ajattelin nyt ainakin sinne 15v ikään asti treenata kotona perusasiat kuntoon ja sitten katsoa tarkemmin riparin jälkeen tuota salille lähtöä jonkun ohjaajan kanssa. Kiitos vielä kerran. :)

Rannesiteiden käyttö

Ostin rannesiteet rintatreenin avuksi. Tyhmä kysymys, mutta voikohan liian kireälle kiristetyt siteet vahingoittaa kämmeniä jotenkin, kun tuntuu hurjalta, että vetää siteet niin kireälle, ettei veri kierrä ja sitten vielä tulee kovat paineet isoista painoista. Eli saako rannesiteet vetää niin kireälle kuin haluaa ilman huolia?:)

Järki käteen oikeasti. Ei niitä tarvitse liian tiukalle laittaa.

^On huonot rannesiteet jos joutuu kiskoo niin kireälle ettei veri kierrä jotta tukisi kunnolla.

Mun ekat siteet oli jotkut Wrange merkkiset ja ne oli venyvät! Ei niiitten kuulu venyä, ne ei anna mitään tukea jos ei niitä vedä kireelle ja sitten ne puristaa aivan perkeleesti. Oli ihan käyttökelvottomat, nyt on everlastit ja toimii!

En tiedä onko miten harvinaista, mutta tuntuu että yläkroppa on alakroppaa jäljessä reilusti. Kyykkään 5x100, mavetan 5x130 ja hieman löytyy pelivaraa. Penkkaan kuitenkin vain 5x65 aivan järjettömällä huudolla, eivätkä leuat tai dipitkään ole mitään helppoja. Aika voimapainotteisesti olen treenannut 3x5 tyylillä, kannattaisiko vaihtaa hieman kehoilumeininkiin ja ottaa jotain monijakoisempaa vai miten suosittelisitte? Tuntuu vaan että yläkroppaan tuo liha tarttuu aika hitaalla tahdilla, ja olisi kiva saada noihin käsiinkin kokoa.

Toivottavasti näin. Ehkä olen kavereiden sokaisema, kun kaikilla tuntuu olevan iso penkkitulos ja itsellä tällaiset rimpulakädet mutta lihaa on jaloissa. :face:

Olen hiljattain saliharjoittelun aloittanut nainen. Olen nyt pari viikkoa tehnyt Arnoldin G6-ohjelmaa hieman mukailtuna:

1. Kyykky smithissä
2. Penkkipunnerrus
3. Leuanveto vastapainolaitteessa myötäotteella
4. Niskan takaa punnerrus
5. Hauiskääntö käsipainoilla
6. Istumaannousu

Varsinkin leuanveto on rankka, koska tekniikka on vielä hakusessa. Saan kyllä liikkeeseen voimaa yläselästä, mutta varsinkin viimeiset vedot lähtevät lähinnä käsistä (viimeisessä sarjassa ei tällä hetkellä mene kuin kolme toistoa, ensimmäisessä kahdeksan). Treenipäivinä kädet ovat aika rikki.

Minut haastettiin mukaan kaveriporukan 100 punnerrusta treeniohjelmaan (en tosiaan usko pystyväni tekemään 100 punnerrusta kuuden viikon jälkeen, mutta jos parikymmentä menisi..).

Miten tuo punnerrusohjelma vaikuttaa salitreeniin? Mietin, että pitäisikö minun korvata saliohjelmasta leuanveto ja niskan takaa punnerrus tuolla punnerrusohjelman treenillä?

Olen hiljattain saliharjoittelun aloittanut nainen. Olen nyt pari viikkoa tehnyt Arnoldin G6-ohjelmaa hieman mukailtuna:

1. Kyykky smithissä
2. Penkkipunnerrus
3. Leuanveto vastapainolaitteessa myötäotteella
4. Niskan takaa punnerrus
5. Hauiskääntö käsipainoilla
6. Istumaannousu

Varsinkin leuanveto on rankka, koska tekniikka on vielä hakusessa. Saan kyllä liikkeeseen voimaa yläselästä, mutta varsinkin viimeiset vedot lähtevät lähinnä käsistä (viimeisessä sarjassa ei tällä hetkellä mene kuin kolme toistoa, ensimmäisessä kahdeksan). Treenipäivinä kädet ovat aika rikki.

Minut haastettiin mukaan kaveriporukan 100 punnerrusta treeniohjelmaan (en tosiaan usko pystyväni tekemään 100 punnerrusta kuuden viikon jälkeen, mutta jos parikymmentä menisi..).

Miten tuo punnerrusohjelma vaikuttaa salitreeniin? Mietin, että pitäisikö minun korvata saliohjelmasta leuanveto ja niskan takaa punnerrus tuolla punnerrusohjelman treenillä?

Kokeile leuanvedossa jättää ensimmäinen sarja kevyemmäksi. Jos teet nyt esim 8, 5, 3 niin koita tehdä vaikkapa 6, 6, max. Leuanvedossa menee nopeasti kädet tukkoon jos vetää heti ensimmäisen sarjan maksimiin. Jos teet leuat vastapainolaitteessa niin etkö voi keventää vastusta enempää? Sellainen 3x10 voisi toimia paremmin.

Tuo punnerrusohjelma ei varsinaisesti korvaa yhtään mitään, joskin rasittaa samoja lihaksia kuin penkkipunnerrus. Se voi toimia ihan hyvänä palauttavana jumppana jos ei liian kovaa vedä. Priorisoinniksi menee.

Kyykky olisi myös hyvä toteuttaa vapailla painoilla, olipa hartijoilla aluksi vaikka pelkkä tanko. Smith-laitteessa saa kyllä reidet rasitusta mutta se yleinen alakropan voima ja koordinaatio kehittyy heikommin.

Mun ekat siteet oli jotkut Wrange merkkiset ja ne oli venyvät! Ei niiitten kuulu venyä, ne ei anna mitään tukea jos ei niitä vedä kireelle ja sitten ne puristaa aivan perkeleesti. Oli ihan käyttökelvottomat, nyt on everlastit ja toimii!

Jos niitä rannesiteitä on ostamassa niin ostaa heti kunnolliset (Titan THP), vuoden ollut mulla käytössä ja on jämäkät eikä repsota ompeleet yms.

Kokeile leuanvedossa jättää ensimmäinen sarja kevyemmäksi. Jos teet nyt esim 8, 5, 3 niin koita tehdä vaikkapa 6, 6, max. Leuanvedossa menee nopeasti kädet tukkoon jos vetää heti ensimmäisen sarjan maksimiin. Jos teet leuat vastapainolaitteessa niin etkö voi keventää vastusta enempää? Sellainen 3x10 voisi toimia paremmin.

Tuo punnerrusohjelma ei varsinaisesti korvaa yhtään mitään, joskin rasittaa samoja lihaksia kuin penkkipunnerrus. Se voi toimia ihan hyvänä palauttavana jumppana jos ei liian kovaa vedä. Priorisoinniksi menee.

Kyykky olisi myös hyvä toteuttaa vapailla painoilla, olipa hartijoilla aluksi vaikka pelkkä tanko. Smith-laitteessa saa kyllä reidet rasitusta mutta se yleinen alakropan voima ja koordinaatio kehittyy heikommin.

Kiitos kovasti!! En tosiaan ole yhtään tiennyt miten paljon vastapainolaitteeseen pitäisi laittaa painoa, joten vastauksesi auttoi paljon. Kevennän vähän niin saan tehtyä tasaisempia sarjoja. Ilman vastapainolaitetta ei siis mene yhtään leukaa... mutta se ei liene kovin poikkeuksellista naisille.

Ja kiitos myös kyykkyvinkistä. Pitää opetella tekemään aluksi ihan vaan tangolla, niin ehkä alkaa se koordinaatiokin kehittyä.

Mitäs treenijakoa kannattaisi dieetillä käyttää? Nyt olen Elaston 2-jakoisella treenannut ja samalla nostanut painoa, että sillä en viitsisi jatkaa enää. Tarkoitus olisi 4x viikkoon käydä salilla. Onko dieetillä edes niin väliä mitä jakoa käyttää, kun lihaa ei saa kuitenkaan?

Tää nyt ei varsinaisesti ole aloittelijan kysymys (ehkä), mutta missä vaiheessa on hyvä siirtyä 2-jakoisesta 3 tai 4-jakoiseen ohjelmaan? Nyt olen 1½ vuotta vitkutellu 1 ja 2-jakosilla, ja alkaa jo kyllästyttämään ja tuntuu että kehitys on vähintäänkin hidastunut siitä ekasta vuodesta (varmaa normaalia, mutta laskee motivaatiota....). Tätä kysyn siksi koska satuin kuulemaan eräältä naispuoliselta pt:ltä että vasta kokeneemmat punttaajat voi treenata 3 tai 4-jakosilla ohjelmilla. Olen kokeillut pari viikkoa uudella nelijakosella ohjelmalla ja lihakset on ollu kipeemmät kuin aikoihin (ja siis mä tykkään!)

Onhan noilla 1- ja 2-jakosilla hyvä alotella. Kuitenkin jos mieli tekee niin voit ihan hyvin alkaa tehä 4-jakoista. Kuitenkin olet puoltoista vuotta käynyt salilla niin on ihan hyvä aika kokeilla muutakin ku noita vähäjakosia ohjelmia. Toi hidastuminen nyt ei vältämättä johku ohjelmasta vaan siitä, että lihakset on kasvanut jo sen verran, että tarvi enemmän aikaa ja työtä jotta ne kasvaa lisää.

Mitäs treenijakoa kannattaisi dieetillä käyttää? Nyt olen Elaston 2-jakoisella treenannut ja samalla nostanut painoa, että sillä en viitsisi jatkaa enää. Tarkoitus olisi 4x viikkoon käydä salilla. Onko dieetillä edes niin väliä mitä jakoa käyttää, kun lihaa ei saa kuitenkaan?

Saattaa olla tosi huono vastaus, mutta jossain videossa ainakin utti sano jotain tällaista:"Kun dieetti alkaa, vaihdan tietenkin isompijakoiseen ohjelmaan" , ihan kuin olisi itsestäänselvyys tai jotain...

Ja varmaan dieetillä se on parempi tehdä isompijakoisilla, kun pääsee jokaista pikkulihaa kunnolla rääkkäämään joten niillä on syy myös olla kuihtumatta siinä dieetillä, toisin kuin yksinkertasemmilla ohjelmilla. Näin mutuna heittäsin.

Ja varmaan dieetillä se on parempi tehdä isompijakoisilla, kun pääsee jokaista pikkulihaa kunnolla rääkkäämään joten niillä on syy myös olla kuihtumatta siinä dieetillä, toisin kuin yksinkertasemmilla ohjelmilla. Näin mutuna heittäsin.

Mielestäni taas mielummin 2-jakoinen. Pystyy paremmin pitämään voimatasoja yllä, jopa saamaan vähän lisää. 1-jakoistakin tekisin vain dieetillä, kuten lyhyt paasto dieetin yhteydessä monet tekevät hyvin tuloksin.

Mitä tarkotetaan/miten toteutetaan toistojen varastoon jättäminen? Eli ei tehdä sarjoja lopppuun? Mutta vain pääliikkeissä vai? Eli apuliikkeet voi vetää miten lystää loppuun asti..

Jotenkin jännä juttu, jos sanotaan sitten että ne on ne vikat toistot jotka kasvattaa!
Oo nyt 6kk tehny 1-jakosella aina failureen ja nyt 4kk 3-jakosella. Nyt on ruvennu tulokset tyssäämään, voiko siis olla tuosta kiinni että loppuun asti vetäminen on saanu hermoston tukkoon?

Miten tuon sitten osaa tarkkaan kattoa ettei vedä loppuun asti?? Ja monta toistoa pitäisi jää dä varastoon?

Hitosti kysymyksiä :D mutta ei näihin tahdo löytyä selviä vastauksia. Kiitti etukäteen!

Mitä tarkotetaan/miten toteutetaan toistojen varastoon jättäminen? Eli ei tehdä sarjoja lopppuun? Mutta vain pääliikkeissä vai? Eli apuliikkeet voi vetää miten lystää loppuun asti..

Jotenkin jännä juttu, jos sanotaan sitten että ne on ne vikat toistot jotka kasvattaa!
Oo nyt 6kk tehny 1-jakosella aina failureen ja nyt 4kk 3-jakosella. Nyt on ruvennu tulokset tyssäämään, voiko siis olla tuosta kiinni että loppuun asti vetäminen on saanu hermoston tukkoon?

Miten tuon sitten osaa tarkkaan kattoa ettei vedä loppuun asti?? Ja monta toistoa pitäisi jää dä varastoon?

Hitosti kysymyksiä :D mutta ei näihin tahdo löytyä selviä vastauksia. Kiitti etukäteen!

Sitäpä juuri. Etenkin jos treenaa saman lihasryhmän lyhyin väliajoin (esim. joka toinen päivä) niin ei ole juuri järkeä ottaa aivan kaikkea itsestään irti. Jätetään siis toisto tai pari "varastoon" että ehditään palautua seuraavaan treeniin, etenkin hermoston osalta. Tämä pätee kaikkiin liikkeisiin mutta luonnollisesti korostuu pääliikkeissä. Apuliikkeissä failureen treenaaminen ei yhtä haitallista tiheälläkään frekvenssillä, mutta toki niilläkin voi tehdä itselleen hallaa. Jos vedät kaks kertaa viiikossa ranskalaisilla failuren niin voi alkaa jo penakin tökkiä!

Jep. Mutta toisaalta voidaan sanoa myös, että usein treenaaminen kasvattaa! Nämä ei aina mahdu samaan yhtälöön. Monijakoisissa ohjelmissa sitten puristellaan lihoista viimeisetkin mehut irti.

Miten ne tulokset nousi 6kk aikana? Kuinka usein treenasit? Kuulostaa kyllä melkoisen älyttömältä omaan korvaan. Pidä nyt kevyt viikko tai kaksi ja harkitse sitten uudelleen, 3-jakoisessa voi treenit ajaa kyllä loppuun saakkakin.

Back
Ylös Bottom