Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Hävettää melkein kysyä hommaa, mutta mulle on vissiin käynyt niin kuin sanotaan, että minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. Eli siis homma on pystypunnerrus. Muut liikkeet sujuu ok ja mielestäni painotaso on ihan hyvä, mutta perkele, pystypunnerruksessa tekee tiukkaa vetää 10 toistoa niinkin surkeilla painoilla kun 50kg tangolla. Olkapäät eivät kuitenkaan ole mielestäni mitenkään alikehittyneet, eli voisiko kyse olla tekniikasta? Mulla tuntuu pystypunnerruksia tehdessä selässä aika ikävältä, eli kun selkä on luonnostaan vähän kaarella, niin en oikein saa pidettyä sitä millään suorana kun teen pystypunnerruksia istualtaan tai seisaaltaan, tangolla tai kässäreillä, pääsee aina kellahtamaan taaksepäin.

Sama juttu, yksilöllistä kai. Taisi pahimmillaan mennä seisten 10x50kg kun penkkiä meni 10x100kg :) Itsellänikin ihan suhteessa hyvin lihaa olkapäissä, heikot muuten vain. Tuo kropan taakse kaartuminen tulee siksi että niin nousee enemmän, vähänkuin tekisi selkänojalla, jota myös etupunnerrukseksi kutsutaan. Eli siis raudan määrästä päätellen tuskin alaselän heikkoutta, vaan yrität fuskata liikkeessä. Kannattaa tehdä seisten tangolla, ja istuen selkänojalla käsipainoilla. Eipä tuo tilanne hirveästi parantunut ole, 5x67,5kg ja penkki aika samoissa, mutta kyllä se pikkuhiljaa sieltä nousee kun ekana liikkeenä tekee.

Suunnitelin et tilaisin fitnesstukkust palkkarijauhot, nii mitä työ suosittelisitti? Lihasmassaa pääasias haen ja oon käynny jonkuu vuoden verran aktiivisest salil. http://www.***************

Miksi lämppärit ja tuet poistat?

Miksi en ottaisi? Varsinkin jos kyseessä on urheilija joka kilpailee jossain lajissa.

Turhaa opetella nostamaan kaikkien tukien kanssa. Itsetunnollekin parempaa nostaa ilman mitään varusteita. Se on monella nostajalla ongelmatilanne jos ei olekkaan tukia mukana.

Jos esim tankopenkissä olkapää/kyynerpää/ranne vittuilee niin silloin pitää tehdä jotain asian eteen eikä vain vetää siteitä kireämmälle.

Vyö on asia joka lähtee aina ensimmäiseksi, muista voi kuitenkin vielä neuvotella.

Suunnitelin et tilaisin fitnesstukkust palkkarijauhot, nii mitä työ suosittelisitti? Lihasmassaa pääasias haen ja oon käynny jonkuu vuoden verran aktiivisest salil. http://www.***************

Jos ei ole rahasta kiinni, niin suosittelen kyseisen puljun Gaspari myofusion hydro protskua! On nimittäin ehkäpä parhaimman makusta mitä löytyy.

edit: jaa nyt kun tarkemmin lukee, kyse olikin palkkarijauhoista eikä pelkästä protskusta.. no ihan perus star nutrition whey ja siihen maltoa päälle. Gainer prokin on iha jees jos siihen laittaa päälle hieman heraa, kun hiilaria siinä suurin osa on.

Whey-80 riittää ja maltoa sekaan. Molempia vaikka puolet painosi määrästä grammoina, jos harjoittelet intensiivisesti. Voit myös ostaa creatiinia ja ottaa sitä treeninjälkeen palkkarissa 5g ja välipäivinä aamiaisella tai lounaalla. Ruokaa vaa paljon mahaan vaikka välillä alkaisi tuntua että syön aivan liikaa. Ei sitä lihasta muuten tule.

Itse kyllä suosittelen massia.

http://www.joeskopec.com/five.html
Mitä tuolla tarkoittaa tuo "Enter your weight sets minimum increment value"?

Pienin määrä, jolla pystyt tangon painoa muuttamaan eli käytännössä 2xsalin pienimmät levyt.

Ja onko tuo muuten minkäänlainen ohjelma?

Turhan monotonista vääntämistä, mutta jos on esim. harrastanut vain bodailutyyppistä treeniä ilman järjestelmällistä proggressiota, niin saa tuolla varmasti tulosta aikaiseksi ensi alkuun, tuo on kuitenkin helposti ymmärrettävä ja yksinkertainen systeemi eikä sellaiseksi ainakaan maailman huonoin. Kuten aina tällaisten laskurien yhteydessä, niin selvitä maksimi nostamalla ennen ohjelman generointia, älä laske sarjapainojen perusteella tai muuten vain toiveajattele.

Penamaksimia olen nostanut vaikka bodaustyyli on hallitseva. Olen nykyisin vaihdellut penassa erilaisia toistoja ja sarjoja, esim 4x4, 5x3, 6x2, perus 3x8 tai vaikka 5x5. Kaikki sarjat monesti menee piippuun. Joten ajattelin kokeilla tuollaista, jossa tarkoitus ei ole vetää piippuun joka päivä. Painoa on 65 kg ja maksimi 97,5 kg. Onko hyvä/huono idea?

^On se hyvä idea kokeilla, koska se on vaihtelua tähänastiselle treenillesi. Kannattaa vain varautua siihen, että ohjelma ei mene läpi tuollaisenaan vaan välillä joutuu ottamaan omia kevennyksiä, tekemään saman treenin pariin kertaan tai ääritapauksessa heivaamaan ohjelman suohon jo ennen sen loppuunvetämistä, jos homma ei enää etene.

onko eroa et pitääkö käsiä vähän edessä vai sit täysin auki sivuilla pystypunnerruksessa seisaaltaan? vähän niin kuin penkissä pyritään pitämään ne kropan suuntaisenta, niin kannattaako pystypunnerruksessa pyrkiä sit samanlailla vaiko kädet täysin auki sivuilla?

onko eroa et pitääkö käsiä vähän edessä vai sit täysin auki sivuilla pystypunnerruksessa seisaaltaan? vähän niin kuin penkissä pyritään pitämään ne kropan suuntaisenta, niin kannattaako pystypunnerruksessa pyrkiä sit samanlailla vaiko kädet täysin auki sivuilla?

Samaa haetaan kuin penkissä, eli kyynärpäitä kroppaa kohti eikä sivuille.

ku halutaan ympärys niin mistä kohti reisi mitataan ja missä kulmassa? itse joskus katoin niin tein : jalka jännitettynä vaakatasossa ja sit paksuimmasta kohdasta... näinkö?

Mitä teen väärin, kun kyykätessä paino tuntuu olevan jalkaterien sisäpuolella ja kyykyt meinaavat kaatua eteenpäin vaikka kuinka yritän pitää paketin kasassa? Edes pelkällä tangolla/omalla painolla tekniikka ei ole hyvä, pitkäjalkaisena yksilönä yläkroppa tuntuu automaattisesti kaatuvan eteenpäin.

Oon kokeillu vähän kaikenlaisia jalka-asentoja ja high bar, aina sama ongelma. Tanan yläkroppa ei vaan pysy suorassa. Voisko toi painon kaatuminen sisäsyrjille johtua huonoista kengistä? Mä en meenaan keksi muuta..

Mitä teen väärin, kun kyykätessä paino tuntuu olevan jalkaterien sisäpuolella ja kyykyt meinaavat kaatua eteenpäin vaikka kuinka yritän pitää paketin kasassa? Edes pelkällä tangolla/omalla painolla tekniikka ei ole hyvä, pitkäjalkaisena yksilönä yläkroppa tuntuu automaattisesti kaatuvan eteenpäin.

Mahdollisesti heikko vastus medialis ja/tai adductorit sisäreidessä.

Siirry 6-12 viikoksi yhden raajan liikkeisiin. Ja tee liikkeet täydellä liikeradalla. Esimerkiksi askelkyykyssä polven kuuluu mennä varpaiden yli.

Back
Ylös Bottom