Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

^On, paljonkin, jos palaudut niin nopeasti että pystyt tekemään molemmat treenit kovaa ja normaalipainoilla, SS:ssa vielä ohjelman mukaista proggressiota noudattaen. Kokeile ja jos onnistuu, niin tee palvelus tieteelle ja tulevaisuuden voimailijoille ja hankkiudu geenitutkimuksiin selvittämään, mistä yliluonnolliset lahjasi aiheutuvat.

Jos taas käy kuten normaali-ihmisillä ja yksi treeni päivässä hyydyttää siihen malliin, että toisesta samanlaisesta ei tarvitse nähdä untakaan, niin älä suotta mene hidastamaan palautumistasi hinkkaamalla samoja liikkeitä puolella normaalipainoista vaan lepää, että jaksat treenata kunnolla kun seuraavan treenin aika on.

Whey80+kreatiinilla pääsee jo pitkälle. Jos haluat, voit toki palautusjuomaan lisätä hiilihydraatteja vaikkapa erilaisilla massanlisääjillä, mutta ei ole millään tavalalla pakollista. Proteiinijuomia voi juoda muutenkin kuin treenin jälkeen, varsinkin jos on kiireinen päivä tjsp. on proteiinisheikki hyvä olla mukana :D. Kultanen kuusikko sopii loistavasti juuri aloittaneelle!

kiitokset kovasti :)

sitten vielä, onko sillä suurta eroa, tekeekö kyykyn smithissä/normaalisti ?

Lihasmassasta jotain tietävät!!

Hoi. Sellasta kysyisin, että kuinka paljon lihakset painaa? Aloitin 4,5 kk sitten urheilun, siitä lähtien jumppaillut 4-6 kertaa / vko. Kerran viikossa body pump, sitten zumbaa yms tanssia kerran viikossa, joogaa, reisivatsapakaraa, korsettia yms perusjumppia. Paino on kuitenkin ihan sama mikä lähtötilanteessa. Aluksi se nousi pari kiloa, mutta nyt jälleen se sama eli vaihtelevasti 62-64 kiloa. Pituutta vain 161 cm. Tunnen kuitenkin lihaksien kasvaneen, aloitin body pumpin hauiksit (en oikein osaa termejä:D) levytangolla + 2 kilon painoilla, nyt teen jo 4 kilon painoilla jaja ne kyykytkin menee helposti 5 kilon painoilla ja voimaa tullut muutenkin ihan kivasti. :) Mietin, että onkohan mulla kuinka paljon muuttunut läski lihakseksi? Ylimääräistähän on, ja se ei näköjään pelkällä liikunnalla lähe..
Kertokaa tietämättömälle kiitos! :)

Hohhoh. Tarkoitin, että kun paino pysynyt samana, mutta kroppa muokkautunut jo jonkin verran, onkohan läskejä palanut, tilalle tullut lihasta? Ja kuinkakohan monta kiloa sellainen olisi mahdollista näillä mun määrillä..

Ainakin ne tangot mitä itse olen käyttänyt ovat painaneet 30kg

kumpaako nyt uskon kun ylempänä sanottiin että painaisi 20kg :D
no mä veikkaisin tota 30 oikeeks, se tuntui kumminkin painavammalta kuin normi tanko.

Hohhoh. Tarkoitin, että kun paino pysynyt samana, mutta kroppa muokkautunut jo jonkin verran, onkohan läskejä palanut, tilalle tullut lihasta? Ja kuinkakohan monta kiloa sellainen olisi mahdollista näillä mun määrillä..

läskin palaminen vaatii miinuskaloreita, jotta keho käyttäisi sen omaa rasvaa energianlähteenä. Lihasmassan lisääminen vaatisi plussakaloreita, jotta on energiaa, jolla ne uudet lihassolut rakennetaan.
aivan treeniuran alussa tuo taitaa silti olla mahdollista. Ootko punninnu ittes aina aamusin ennen aamupalaa tiettyjen aamurutiinien jälkeen? paino voi heitellä päivän aikana muutamalla kilolla :)

Kyllähän sitä läskiä voi palaa ja lihasta tulla aloittelijalla, mutta ei sitä ihan hirveästi ole tullut. Lihasta kun ei kasvateta suuria määriä hetkessä ja naisilla tuo on muutenkin vaikeampaa. Ruokavalion pitäisi vielä tukea sitä ja lihakselle pitäisi myös tarjota riittävä ärsyke kasvuun. Sitä nuo jumpat eivät alun jälkeen kyllä ole. Painojen kasvu voi olla ihan puhtaasti hermostollista kehitystäkin, mutta eiköhän siellä vähän ole tullut lihastakin. Peili ja mittanauha on ne parhaat apuvälineet, vaakaa ei kannata hirveästi tuijottaa. Kannattaa osa noista jumpista korvata ihan kunnon salitreenillä ja tehdä sitä raskailla painoilla progressiivisesti nostaen painoja/sarjoja/toistoja. Muokkaa kehoa tehokkaasti tuon aerobisen kanssa yhdessä. Tuohon kun yhdistetään vielä se kunnon ruokavalio niin homma onkin hoidossa.

Paras kun käyt vaikka inbody-mittauksessa. Ei maksa montaa kymppiä ja kai ne laitteet suht tarkasti näyttää paljonko on lihasta/läskiä jne. Vertaat sitten vaikkapa puolen vuoden päästä uuteen mittaustulokseen.

Äää miten tuntuu niin monimutkasilta nää asiat. :D En oo semmonen arggg-suorittaja tyyppi oikeen. Mutta laihduttanu siis 30 kiloa, tai noh, elämäntapamuutoksia. :) Sitten tässä loppuvaiheessa aloin harrastaa liikuntaa, ihan omaks ilokseni ja koska se on hyvä ylimääräsen energian purkaja. Kroppa siis on tosi pehmeä laihtumisen ja rakenteenki myötä, mulla ei ollut YHTÄÄN lihaksia ennen tätä neljäkuukautista.. En jaksanut ees käsijarruu vetästä saati mitään purkkeja avata tms. Kyllä ne lihakset on kasvanu, mutta onkohan esim pari kiloa ihraa voinut lähteä ja lihasta tulla tilalle. Kuitenkin ne jumpat kuluttaa ja ruokavalio pysynyt samanlaisena niin harmittaa sekin ettei liikunta laihduta näköjään kuitenkaan.. Viel pitää joitain ruokailutottumuksia muuttaa. Maitorahkaa ja kaikkee tommosta oon nauttinu kyllä.. Salia vois kokeilla myös. :) Eiks body pump oo melkeen ku sali?

Jos paino on pysynyt samassa ja tuntuu, että voimaa tulee enemmän ja senttejä lähtee niin toki läskiä on voinut palaa jonkun verran ja lihasta tulee hitaasti mutta varmasti. :) Hankala vain sanoa yhtään mitään täältä näppäimistön toiselta puolelta. Joka tapauksessa, kun harrastat säännöllisesti liikuntaa, olipa millaista tahansa, niin tekee hyvää ja olo alkaa paranemaan entisestään. Ruokapuoli kuntoon tosiaan kans niin eiköhän ala homma toimia.

Äää miten tuntuu niin monimutkasilta nää asiat. :D En oo semmonen arggg-suorittaja tyyppi oikeen. Mutta laihduttanu siis 30 kiloa, tai noh, elämäntapamuutoksia. :) Sitten tässä loppuvaiheessa aloin harrastaa liikuntaa, ihan omaks ilokseni ja koska se on hyvä ylimääräsen energian purkaja. Kroppa siis on tosi pehmeä laihtumisen ja rakenteenki myötä, mulla ei ollut YHTÄÄN lihaksia ennen tätä neljäkuukautista.. En jaksanut ees käsijarruu vetästä saati mitään purkkeja avata tms. Kyllä ne lihakset on kasvanu, mutta onkohan esim pari kiloa ihraa voinut lähteä ja lihasta tulla tilalle. Kuitenkin ne jumpat kuluttaa ja ruokavalio pysynyt samanlaisena niin harmittaa sekin ettei liikunta laihduta näköjään kuitenkaan.. Viel pitää joitain ruokailutottumuksia muuttaa. Maitorahkaa ja kaikkee tommosta oon nauttinu kyllä.. Salia vois kokeilla myös. :) Eiks body pump oo melkeen ku sali?

Body pumpissa se vastus eli painot on aika paljon pienemmät ja sarjapituudet puolestaan pitemmät. Menee enemmän aerobisen puolelle, sellaista lihaskestävyyttä kehittävää enemmän kuin lihasmassaa tai voimaa kehittävää. Jumpat kuluttaa kyllä, kannattaa sitä painoa ja ruokavaliota tarkkailla ja ottaa esimerkiksi viikon keskiarvo tarkkailuun. Mittanauhan ja peilin avulla sitten näet, miten se keho ihan käytännössä kiinteytyy. Eli miten läskiä palaa ja nesteitä poistuu ja lihasta vastaavasti tulee tilalle. 4 kuukautta on lyhyt aika näissä hommissa, kannattaa pitää se mielessä.

Niinniin, kärsivällisyyttä vain. :) Kiitoksia kun jaksatte neuvoa! Voikohan täältä kysyä apua myös ruokavalioon.. ? Keskiarvollisesti mun ruokailu on about tämmönen päivässä : aamulla banaani, päivällä 3 dl keittoa, illalla perus kotiruokaa (oon karsinu huonoja hiilareita aika paljon,), jotain lihaa ja kasviksia (/tummaa pastaa) + tomaattikastiketta KAKSI lautasellista (:|).. Sitten pari kuppia kahvia aamusin, rasvattomalla maidolla. Vettä paljon joka päivä. Ja jos ahkerasti liikun, niin välipalaks maitorahka + ananas omassa liemessä tms. Kerran viikossa päivä jolloin syön esim. karkkipussin. Voiko se, että syön noin "harvoin" vaikuttaa siihen että paino ei tipu? Pitäiskö yrittää pilkkoa noita ruokailuja pienempiin osiin? Ja mitähän voisin muuttaa.. Liha kanaksi ? :D

Ensimmäinen juttu lienee ruokavaliopuolella nimen omaan se, että siistit roskaruuat pois (sokerit, pullaleivät jne) ja alat syömään säännöllisin väliajoin tavallista ruokaa. Noin 3 tunnin välein ainakin itselle toiminut. Ja aterioiden välissä ei sitten napostella mitään :) Laske jollain laskurilla kalorit päivää kohti, summittain on melko hankala arvioida onko määrät kohtuullisia. Varmasti mihinkään hifistelyyn ei tässä vaiheessa ole tarvetta, eli syö niitä ruokia mistä pidät. Herkkupäivä kerran viikkoon on varmasti OK.

Niin.. Roskaruokaa en syö. Oon semmonen kotiruuan ystävä enkä edes tykkää makeasta. :D Mäkissä/pizzerioissa käymisestäkin on yli vuos.. Kerran viikossa haluun pitää kuitenki sen herkkupäivän ettei oo liian ykstoikkosta.. Paino vaan tuntuu olevan tähän jumiutunut.. Täs 30 kilon aikana on tullut joitain jaksoja millon paino tippunut hitaammin, mutta luulin että toi liikunta ainaki pistäis vauhtia jumitteluun mutta ei... :) Painoindeksi on normaalirajoissa onneks mutta reidet kyllä löllyy. Oikeestaan enin ylimääränen on alhaalla, ja oon jostain lukenu että reisi ja peppuläskejä on vaikein saada lähtemään, voisikohan siitäkin olla kyse?

Kuulostaa ihan lupaavalta. Jos olet jo 30 kg pudottanut niin varmasti pystyt vielä muutaman kilon nipistämään halutessasi :) En osaa vastata tohon peppu/reisiongelmaan sen kummemmin, koska itsellä se laardi kertyy viimeisenä alakroppaan :D Kyllä se läski lähtee pikkuhiljaa sieltä missä sitä on.

Jos pidät hetkisen jotain ruokapäiväkirjaa, niin siitä hyvin selviää päivittäiset kalorit. Se sitten suhteutetaan päivittäiseen kulutukseen. Laihtuminen onnistuu vain miinuskaloreilla.

sitten vielä, onko sillä suurta eroa, tekeekö kyykyn smithissä/normaalisti ?

tähän vielä semmoinen lisäkysymys, että kun minulla on ulkonevat jalkaterät, elikkä siis "normaalisti" seistäessä jalkaterät osoittavat normaalia enemmän ylospäin(kymmentävaille 2, jos kellotauluun haluaa verrata) niin onko sillä väliä kyykyssä, vai tulisiko jalkaterien osoittaa mahdollisimman suoraan eteenpäin? anteeksi tyhmät kysymykset ja huono kirjoitusasu, mutta toivottavasti tuosta nyt joku sai selvää että mitä tarkoitan :)

tähän vielä semmoinen lisäkysymys, että kun minulla on ulkonevat jalkaterät, elikkä siis "normaalisti" seistäessä jalkaterät osoittavat normaalia enemmän ylospäin(kymmentävaille 2, jos kellotauluun haluaa verrata) niin onko sillä väliä kyykyssä, vai tulisiko jalkaterien osoittaa mahdollisimman suoraan eteenpäin? anteeksi tyhmät kysymykset ja huono kirjoitusasu, mutta toivottavasti tuosta nyt joku sai selvää että mitä tarkoitan :)
Kyykkää mielummin normaalisti kuin smithissä ainakin näin alkuun. Meikälläkin sojottaa jalkaterät mainitsemallasi tavalla. Pidätpä jalkateriä kyykätessä missä asennossa tahansa, niin kiinnitä huomiota polvien asentoon. Niiden olisi suositeltavaa olla jalkaterien suuntaisesti - näin meikäkin olisi aikoinaan säästynyt polvikivuilta.

Tota kannattaako lähteä salille jos on nenä räkäinen?
Ei ole kuumetta mutta flunssa taitaa olla tulossa.. :(
Kannattaako ylipäätään mitään urheilua harrastaa jos on räkäinen?

Back
Ylös Bottom