Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kelasin tuossa, että jos noita perusvatsalihasliikkeitä, istumaannousuja tekee vaikka sen 5x20 illassa, mikä nyt ainakin itsellä menee vielä helposti, niin mikä niiden vaikutus/hyöty on?

Tarkoitan siis salitreenin ohella vaikka illalla telkkaria katellessa. 2-jakoisella ohjelmalla menen ja ei noista ainakaan tähän mennessä mitään rasistusta ole ollut. Mutta entä hyötyä?

Kelasin tuossa, että jos noita perusvatsalihasliikkeitä, istumaannousuja tekee vaikka sen 5x20 illassa, mikä nyt ainakin itsellä menee vielä helposti, niin mikä niiden vaikutus/hyöty on?

Tarkoitan siis salitreenin ohella vaikka illalla telkkaria katellessa. 2-jakoisella ohjelmalla menen ja ei noista ainakaan tähän mennessä mitään rasistusta ole ollut. Mutta entä hyötyä?

Jos tarkoituksena on kasvattaa lihasmassaa vatsalihaksiin, niin niiden vaikutus on varmaan aika oleton, varsinkin kun ne menee vielä helposti. Vatsoja treenataan ihan samalla tavoilla kuin muitakin lihasryhmiä, eli raskailla lisäpainoilla jos on mahdollista ja proggressiivesti. Ei mitään pumppailu vaan raskaita vaikka 3x8. Näillä katseilla liikkeillä pitäis saaha palat kasvamaan jos tekee ne kunnolla ja oikein. Eli pääliike. Voimapyörä ja siihen päälle vielä jalkojen nostoja tangossa! :)

Sori kirjoitusvirheet ku iphonelle kirjotteilen :D

Kuinka usein porukka diettaa? Vai voiko kasvattaa lihaksia vaikka vähän hitaammin mutta ilman suurempaa läskiä? Vai tuleeko sitä läskiä edes niin hirveästi jos syö ja treenaa oikein

Itellä on yöunet parantunu ku aloin vetämään magnesiumia ja sinkkiä 30 min ennen nukkumaan menoa. Nyt on nukuttu kuin tukki, paitsi jos on tullu juotua paljon illalla ja sit täytyy raahautua keskellä yötä kuselle.

Heti menee kokeiluun! Kiitos jo etukäteen :)

Kuinka usein porukka diettaa? Vai voiko kasvattaa lihaksia vaikka vähän hitaammin mutta ilman suurempaa läskiä? Vai tuleeko sitä läskiä edes niin hirveästi jos syö ja treenaa oikein

En dieettaa koskaan.
No ei vaan, kyllähän ainakin mun kokemuksen perusteella lihaa voi vallan hyvin kasvattaa ilman, että ottaa hervottomasti läskiä päälle. Pienellä plussalla täytyy olla ja sitä läskiä tulee väkisin pikkuhiljaa, mutta oikeaoppisilla ruokailuilla pystyt tahkomaan lihaa suhteessa rasvaan oikein kiitettävästi.

Se miksi ite oon valinnut tän erittäin maltillisen ikibulkin:
-kaloreiden laskeminen ja dieettaaminen on perseestä
-rasvakudos kuulemma kasvaa helpommin takaisin jos se on kerran ollut massiivinen. Rasvasolut jakautuu.
-pitkällä tähtäimellä en menis takuuseen, että bulkki-dieetti syklittely olis juuri nopeempaa. Varsinkaan jos sen tekee huonosti.
-mielummin en olis lihava missään vaiheessa

Olen tietysti päättänyt pisteen, jolloin itsekin ryhdyn dieetille, mutta se tulee todella harvoin, eikä läskiä ole silloin paljoa sulatettavana.

Tietty kun tota bulkkaamista niin moni hehkuttaa, niin tiedä vaikka se oliskin nopein tapa. Luulen kyllä, että sellainen sikabulkki on vasta myöhemmässä vaiheessa tarpeen, kun lihakset ei muuten kasva millään, niin sillä voi sitten kikkailla vähän ja käyttää hyödyksi lihasmuistia. Hulkkihan juuri näin teki.

Kiitos antoisasta vastauksesta :) Olen alkanut syömään todella paljon mutta en ole laskenut kaloreita, mutta veikkaisin että menen plussan puolella kun kokoakin tulee. Huolestuttaa vaan jos menee liian plussalle ja tuleekin sitä läskiä

Progressiosta muutama kysymys. Jos esimerkiksi aloitan hauiskäännössä tekemällä 3x8x50kg, teen ensi kerralla 3x10, sitten 3x12 ja viimeisenä 3x15 jonka jälkeen lisään painoja/sarjoja? Mites progressio kannattas suorittaa liikkeissä, jossa käytetään suht pieniä painoja, esim sivuvipareissa taljassa jossa täällä on korotukset 5kg välein? Saan esim 10 kilolla puhtaasti jonkun 15 toistoa mutta seuraavalla lisäyksellä eli 15 kilolla meneekin sitten vain hikinen kasi. Eli onko idea vain ajan mittaan lisätä sarjoja ja/tai toistoja ja onko välttämätöntä joka reenissä? Ja tuli gymlog 6 abs jaksosta se kans mieleen, kun Mika sanoo että kyseiset liikkeet tehdään ilman lisäpainoja, niin kuinka kauan noissa voidaan sarja- ja toistomääriä lisäillä järkevän progression suorittamiseksi?

Jos oon dieetillä siten että viikon keskiarvona oon esim 500kcal miinuksella, mutta kuitenkin jalkapäivänä ja sitä seuraavana päivänä syön maltillisesti plussalla, niin voinko pitää jalkojen kasvua yllä vaikka muuten diettaisinkin rasvoja pois? Onko tää ihan aivopieru? :D

Jos oon dieetillä siten että viikon keskiarvona oon esim 500kcal miinuksella, mutta kuitenkin jalkapäivänä ja sitä seuraavana päivänä syön maltillisesti plussalla, niin voinko pitää jalkojen kasvua yllä vaikka muuten diettaisinkin rasvoja pois? Onko tää ihan aivopieru? :D
Taitaa olla, ei varmaan noin pienillä aika väleillä syklitellä miinuksia ja plussia.

Perus jalkaprässi vs se jalkaprässi missä istutaan suorassa?
Itsellä otti tuo jälkimmäinen enemmän etureisiin, mitä muita eroja näillä on?
(Siis tuo jälkimmäinen on ns. laite jalkaprässi.)

Taitaa olla, ei varmaan noin pienillä aika väleillä syklitellä miinuksia ja plussia.
en ymmärtänyt perustelua. Mut siis jos syän vaikka +200kcal pari vuorokautta jalkatreenin jälkeen että saan pidettyä niille mahdollisimman pitkään proteiinisynteesin päällä, ja sit muina päivinä syön -500 miinuksella, että keskiarvona vaikka kuukauden ajalta oltaisi selkeesti miinuksilla. Tuli vaan tällänen "nerokas" ajatus mieleen tossa kun haluaisin jalkoja kasvattaa mutta dietata samalla, et jos niitä vois kasvattaa vähän niinkun muiden lihasten kustannuksella. Toivottavasti joku lyttää tän idean pian :D

Olen tietysti päättänyt pisteen, jolloin itsekin ryhdyn dieetille, mutta se tulee todella harvoin, eikä läskiä ole silloin paljoa sulatettavana.

Miten piste on määritelty? Elopaino yli X kiloa, yt yli X kiloa, rasva-% -mittaus, tunnissa hiekkarannalla kerää alle X katsetta?

Miten piste on määritelty? Elopaino yli X kiloa, yt yli X kiloa, rasva-% -mittaus, tunnissa hiekkarannalla kerää alle X katsetta?

Ei ei, eihän rannallekaan pääse, kuin kesällä ja silloin voi olla jo liian myöhäistä!
No jos omistaisin pihdit ja pätevän mittaajan, niin asettaisin rasva% rajan siihen 18%, jolloin viimeistään pitäis alkaa pudottaa, ja pudotus sitten johonkin 10-12% asti. Nyt joudun tyytymään silmämääräiseen arvioon, joka kuitenkin on riittävän tarkka, koska tavoitteena on lähinnä viihtyä omassa kropassa suurimman osan ajasta.

Kun on pitänyt taukoa 10 päivää, niin voiko jatkaa samoilla työsarjapainoilla kuin ennen taukoa vai pitääkö vähentää vähän?

Tein kyykkyä noin 10kg pienemmillä painoilla ja aloittaessani viimeistä sarjaa tuntui kuin olisin venäyttänyt oikean takareiden sen yläpäästä. Ei se juuri sattunut, mutta lopetin kyykkäämisen varuiksi.

Vai oliko tässä vain huonoa tuuria/lämmittelyä/asentoa?

^Kokeile, ei kenelläkään ole täällä kristallipalloa. Jos lämmittelyt tuntuvat helpoilta, niin yritä jatkaa vanhoilla painoilla ja jos rauta tuntuu raskaalta, niin tee kerta tai pari vähän kevyemmin.

Mitä tarkoitetaan, kun sanotaan, että penkkipunnerruksessa täytyy pitää lavat yhdessä? Mitkä on lavat?

Tuntuu, että punnertaessa kaikki voima lähtee ojentajista (ja niistä loppuu voima ensimmäisenä). Rintaan ei saa mitään tuntumaa, ja oikeaan olkäpäähän sattuu laskuvaiheessa. Pyrin pitämään alaselän kaarella, painan olkapäitä penkkiin, ja lasken tangon rinnan ja ylävatsan väliin, avaten kyynärpäät enemmän sivulle kuin eteen.

Jalkoja en saa "tukevan" tuntuisesti maahan (penkki liian matala?)

Lavat eli lapaluut. Elikkä ensi kerralla, kun teet penkkiä alotat siitä, että saat ne lapaluut yhteen ja haet kunnon kaaren pitäen kuitenkin perseen penkissä. Kun lähdet tekemään liikettä niin laske tanko rinnalle mielummin hieman hidastellen kuin niin, että otat kauhean pompun. Käsien asentona pidän itse n. 45 astetta siinä olkapäät eivät rasitu liikaa ja rinta saa myös hyvän puristuksen. Tossa tangon laskukohdassa on montaa koulukuntaa, mutta itselläni tanko tulee nännien alapuolelle. Itse saan jalat tukevasti maahan, kun laitan ne aivan koukkuun ja päkiät lähes perseen kohdalle maahan.

.

Onnistuisko semmonen, että joka toinen päivä kävisi puntilla ja söisi kunnolla ja välipäivinä pitkä juoksulenkki miinuskaloreilla? Olen 1kk käynyt salilla ja maha kasvaa turhan nopeasti. Syön lautasmallin mukaisesti. Pitääkö välipäivinäkin olla kalorit plussalla? Tyhmiä kysymyksiä, kiitos ja anteeksi.

Back
Ylös Bottom