Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kysyisin vinkkejä jalkojen tekemiseen, kun niihin en pahemmin ole koskaan kiinnittänyt huomiota, koska reenailen salibandyä (ihan siis kilpatasolla) 3xviikossa (1,5h kerta) ja siihen päälle vielä nyt piakkoin alkavat pelit n. kerran viikkoon reenien päälle (3x20min peli). Lisäksi käyn viikossa reenien lisäksi n. 2x hölkkäilemässä semmosen 10km yhdellä kertaa.

Nyt kuitenkin havahduttuani tähän asiaan tarkemmin, tajusin että kaippa niitä jalkojakin jollain lailla pitäis salilla noiden lisäksi vetää. Kaipaisinkin siis seuraavia vinkkejä:
1. Mitä liikkeitä noiden juoksujeni lisäksi kannattaisi jaloille tehdä?
2. Miten kannattaisi painojen kanssa aloittaa pikkuhiljaa, ettei jalat olisi aivan hapoilla, jolloin reeneistä/pelaamisesta ei tulisi mitään?

Reenipäivät itselläni on ma, ke, pe (+pelit la ja/tai su)
Salipäivät on ma, ti, to, pe

Vaikeasti varmaan selitetty mutta toivottavasti joku saa jotain irti ja selventää jotenkuten! :)

Jako on menny tähän asti tällä kaavalla:

Ma: Rinta
Ti: Kädet/Olkapäät
To: Selkä
Pe: (kierros alusta) Rinta + vatsat

Eli seuraavalla viikolla "kierto" menisi:
Ma: Kädet/Olkapäät
Ti: Selkä
To:Rinta
Pe: Kädet/Olkapäät + vatsat

Tiedä sitten onko tuo järkevä systeemi millään lailla, että sitäkin saa kommentoida halutessa. Lähinnä tuohonkin ajattelin että jollekkin päivälle voi ihan hyvin jalat laittaa vaikka pelkästään, kunhan tietäisi vaan että mille se on järkevintä ja mitä liikkeitä niille kannattaa että ei käy niinku yllä olevassa viestissä mainitsinkin..

Jos haluat tehdä nelijakoisella ohjelmalla 4krt viikkoon niin hyviä jakoja ovat mm.

ma:Rinta/hauis
ti:Jalat
to:Olkapää-Ojentaja
pe:Selkä

ja itse treenailen tällä hetkellä:

ma:Rinta/olkapää
ti:Selkä
to:Jalat
pe:Kädet

Muitakin toimivaksi todettuja täältä foorumilta löytää.

Kannattaa myös harkita kokeiltavaksi 2-jakoista ohjelmaa. Jaoksi vetävät/työntävät.
Näin jalkoja tulee rasitettua joka treenissä eli useammin, mutta kerralla paljon vähemmän jolloin jalat ei mene samanlailla tukkoon kuin esim. nelijakoisessa jalkapäivän jälkeen olen ainakin itse ihan paskana useamman päivän.

Elikä siis, päädyin iteki ostamaan kokeeks tota Animal m-stak ihmeainetta. Elikä siis, kun popsin noita pillereitä, niin noi perus pillerit mitä siinä pussissa on (olikoha 3vai4), niin ne vedetään ihan kurkusta alas, mut mites noi olikoha 2 sinistä ja 1 punanen? siis semmonen muovikuori minkä alla jauhetta. Sori tietämättömyyteni mutta vedetääkö vaan jauheet vai kylmiltään sen muovin kanssa? :rolleyes:

Moro!

Eli mulla olis tavoitteena sellainen Kohottaa lihaskuntoa ja polttaa rasvaa, ja yrittää saada sellainen fighter-tyyppinen keho :D Koska tavoitteena nyrkkeily/vapaaottelu aloittaa, niin pitäisi vähän saada paikkoja kuntoon. Tosin lähtötaso on hyvällä pohjalla.

Eli eka kysymys, Olen hoikka ja suht lihaksikas, eli sellainen "suht" atleettinen kaveri, mutta mahan ja lantion seudulla on hivenen ylimääräistä. Joten mikä olisi paras keino saada vatsan ja lantion seudulta ylimääräinen rasva veks? Onko vaan raa'asti lenkkeilyä, vai onko jotain extraliikettä siihen?

Toinen kysymys, Millä treenillä saisi koko kehon lihaskuntoa paremmaksi? Ja samalla millä treenillä saadan sellainen fighter-body? Onko kahvakuula vai salitreeniä? Ja mitenkä saisi hyvän ohjelman siihen?

Sitten vielä, että kun käyn kumminkin lenkillä, tai olen käynyt ja nyt viimeaikoina vähä vähemmän, mutta nytten lähtee taas kunnolla käyntiin, niin kun on tarkotus kumminkin polttaa rasvaa ja kohottaa lihaskuntoa niin eikai nämä treenit haittaa toisiaan? Eli jos käyn lenkillä rasvanpolton takia ja teen jotain toista treeniä lihasten takia niin mitenkä se kannattaisi järkevästi toteuttaa?

Elikä siis, päädyin iteki ostamaan kokeeks tota Animal m-stak ihmeainetta. Elikä siis, kun popsin noita pillereitä, niin noi perus pillerit mitä siinä pussissa on (olikoha 3vai4), niin ne vedetään ihan kurkusta alas, mut mites noi olikoha 2 sinistä ja 1 punanen? siis semmonen muovikuori minkä alla jauhetta. Sori tietämättömyyteni mutta vedetääkö vaan jauheet vai kylmiltään sen muovin kanssa? :rolleyes:
Eli siis se muovi taitaaki olla just joku kapseli :DD

Moro!

Eli mulla olis tavoitteena sellainen Kohottaa lihaskuntoa ja polttaa rasvaa, ja yrittää saada sellainen fighter-tyyppinen keho :D Koska tavoitteena nyrkkeily/vapaaottelu aloittaa, niin pitäisi vähän saada paikkoja kuntoon. Tosin lähtötaso on hyvällä pohjalla.

Eli eka kysymys, Olen hoikka ja suht lihaksikas, eli sellainen "suht" atleettinen kaveri, mutta mahan ja lantion seudulla on hivenen ylimääräistä. Joten mikä olisi paras keino saada vatsan ja lantion seudulta ylimääräinen rasva veks? Onko vaan raa'asti lenkkeilyä, vai onko jotain extraliikettä siihen?

Toinen kysymys, Millä treenillä saisi koko kehon lihaskuntoa paremmaksi? Ja samalla millä treenillä saadan sellainen fighter-body? Onko kahvakuula vai salitreeniä? Ja mitenkä saisi hyvän ohjelman siihen?

Sitten vielä, että kun käyn kumminkin lenkillä, tai olen käynyt ja nyt viimeaikoina vähä vähemmän, mutta nytten lähtee taas kunnolla käyntiin, niin kun on tarkotus kumminkin polttaa rasvaa ja kohottaa lihaskuntoa niin eikai nämä treenit haittaa toisiaan? Eli jos käyn lenkillä rasvanpolton takia ja teen jotain toista treeniä lihasten takia niin mitenkä se kannattaisi järkevästi toteuttaa?
Samaan aikaan ei rasvanpoltto ja lihasten kasvatus onnistu, täysin aloittelijalla voi jonkin aikaa onnistua, mutta pääsääntöisesti ei. Tarkotatko tolla fighter-body -jutulla tietyn näköstä kroppaa? Mun mielestä ulkonäöllä ei oo kamppailussa väliä vaan sun kropan tehokkuudella ja "toimivuudella", eli että se pystyy toteuttamaan lajinomaiset vaatimukset mahollisimman hyvin. En osaa kyl tarkemmin neuvoa ihan kamppailutarkotuksiin liittyvästä treenistä. Jos sitä rasvaan on tosiaan vaan erittäin vähän, niin ite en lähtis laihduttamaan ainakaan samalla kun alotan nyrkkeilyn tai vaparin. Keskittyisin lajinomaiseen treenaamiseen.

Moro!

Jos alat treenaamaan lajinomaisesti niin paras kysyä omalta valmentajalta silloin kun lajin aloitat. Siihen asti kannattaa treenata sellaitteisilla ohjelmilla mitä noissa stickyissä näet. Täytyy kuitenkin valita se oma tavote, haluatko ensin laihduttaa vai miten menettelet, eikä sitä valintaa voi tehdä kukaan muu paitsi sinä itse. Tosin suosittelen ensin ihan sitä plussakaloreilla olemista, kun annoit kuvan ettei sitä rasvaa kovin paljoa ole.

^Noihin ylempiin vielä lisäten, että miksi pitää jotain lajia varten jo treenata ennen kuin voit edes aloittaa sen? Kyllä siellä aloituskurssilla sitten treenataan ja siinä sitä liikuntaa tulee, mikä auttaa sitten saamaan tuon himoitsemasi fighter-kropan. Eli meet ja aloitat lajin ja treenaat siellä niinku käsketään ja kovaa niin kyllä pitäis juuri lajiin sopiva fysiikka alkaa muodostumaan pikkuhiljaa.

Sitten voit myös kysäistä valmentajalta, että millaista extraa voit tehdä, mikä auttaa lajissa. Ja sitten voit kysyä itseltäsi myös että aloitatko lajin, jotta näytät hyvältä vai siksi että oikeasti haluat harrastaa kyseistä lajia. Ainakin oma käsitykseni on, että esim. UFC -jätkät treenaa pirun kovin ja se niitten kroppa on sivutuote siitä, kun taas niitten oikea tavoite on piestä ne vastustajat...

Jos saan vielä häiritä, niin siis tossa Animal m-stakissa, niin vedänkö kaikki pillerit ja ne kapselit samalla kertaa? siis ei kuiteskaa lärviin kaikkia, vaan että esim. sillo 40min ennen reeniä 4 pilleriä ja 3 kapselia, ja lepopäivinä aamulla. vaan jaotellaanko että esim. 1 pilleri aamul, toine päivällä, illalla jne. Ja jos joku vastais tyhmälle, vedetäänkö nuo kapselit tollasenaan vai otetaanko jauhot sieltä sisältä erikseen pois ja vaan ne syödään :rolleyes:

Miksi leuanveto ottaa vatsalihaksiin ja miksi ylipäänsä keho jännittyy kun vetää leukoja? Arkijärjellä ajatellen pitäisi kai riittää yläselän ja käsien käyttö, ja muu keho saisi roikkua velttona.

Miksi leuanveto ottaa vatsalihaksiin ja miksi ylipäänsä keho jännittyy kun vetää leukoja? Arkijärjellä ajatellen pitäisi kai riittää yläselän ja käsien käyttö, ja muu keho saisi roikkua velttona.

Oletko nähnyt jossain festareilla semmosia ilmatäytteisiä ukkeleita jotka heiluvat ja huojuvat?
Samalta näyttäisi jos koittaisit juosta stabiloimatta loppukehoa. Puhumattakaan voimansiirrosta.

Tai jos etureisi jännittyisi aina ilman takareisien aktivaatiota niin sääriluu tulisi patellasta läpi. Vink vink niille ketkä polvenojennusta paukuttavat vuodesta toiseen.

Sanokaapa miten hapet otetaan sisään oikeaoppisesti esim. kyykyssä ja mavessa. Eli miten ne vatsat kuuluu jännittää ja missä kohdassa vedetään ilmat sisään?? Kun tuntuu, että en saa hyödynnettyä keskivartaloa täydellä teholla, vaikka jännitänkin vatsalihakset...

Siis päätavoite on itse otteleminen joskus, mutta sinne on vielä pitkä matka. Ja ennen kuin voin aloittaa edes treenaamisen (lajikohtaisen) niin pitää jotain muuta tehdä, mutta kysymys on, että mitä?

Eli tavoitteeni on nyt aluksi saada hyvä lihaskunto ja kestävyys, itse aerobinen kunto on ihan hyvällä tasolla mutta lihaskuntoa ja kestävyyttä pitää saada lisää. Eli tähän väliin, onko esim hyvä käydä 3-4 kertaa viikossa lenkillä ja 2-3 kertaa treenata vaikka kahvakuulaa? Vai mikä olisi hyvä treeni siihen? onko esim kahvakuula, ja sitten lenkki päivinä lenkin jälkeen ihan perus punnerrukset, leuat ja vatsat?

Ja vielä en voi lajia aloittaa kun olen armeijassa vielä vähän aikaa, 4kk. Joten tälle ajalle jotain treeniä joka edesauttaa sitä tulevaa. Onhan itsellä kyllä hienoinen nyrkkeily tausta, mutta siitä on jo vierähtänyt tovi.

Oon nyt kaksi purkkia kreaa käyttänyt ns. jaksoilla. (Eli 5pvx20g-5vkx10g-3vkoff-repeat)
Ei oikeastaan sitä puhtia ole tullut huomattavasti, ainakaan nyt toisen purkin aikana.
Aattelin, että jätän krean pois nyt ja otan tilalle jonkun muun lisäravinteen?
Hera80:ta otan jo joka aamu, joten olisiko fastin reco2 hyvä vaihtoehto?
Vai saako prismoista jotain boostereita, mm. jack3d, hemorage?
Mitä kreatiinin tilalle?

Ps. 2-jakoinen käytössä.

Oon nyt kaksi purkkia kreaa käyttänyt ns. jaksoilla. (Eli 5pvx20g-5vkx10g-3vkoff-repeat)
Ei oikeastaan sitä puhtia ole tullut huomattavasti, ainakaan nyt toisen purkin aikana.
Mitä kreatiinin tilalle?

Ps. 2-jakoinen käytössä.
Käytä sitä mitä tarvitset, jää rahaakin säästöön kun ei osta mitään turhaa...

Mitä kreatiinin tilalle?

Ps. 2-jakoinen käytössä.

Miks otat aamulla jo protskua jauhoista, eikö tavallinen aamupala kelpaa vai? Tuosta tulee lähinnä mieleen se niin yleinen junnujen "perse edellä puuhun" -tyyli, jossa ostetaan kaapit täyteen lisäravinteita ja kuvitellaan niiden tekevän ihmeitä. Kun jätät krean pois niin ei sun tarvitse ottaa mitään tilalle. Palkkari, ZMA, vitamiinit ja omegat on ne tärkeimmät, muut on vähän niin ja näin ainakin meillä peruspunttaajilla.

Penkkipunnerrus

Miksi penkkipunnerruksessa monet pitävä jalkoja sen penkin päällä eikä maassa? Miten tämä eroaa "tavallisesta" penkkipunnerruksesta jossa jalat ovat maassa?

Back
Ylös Bottom